dees_daan schreef:De honden die bij ons zitten hebben over het algemeen geen leuk verleden, en zitten bij ons omdat ze op dat moment nergens anders terecht konden.
Ik zeg dat als de hond 40 uur per week, dus zo'n 8 uur per dag alleen zit ze bij mij niet in aanmerking komen voor een hond, de honden die er geschikt voor zouden zijn op dit moment zijn nog jongere honden en ik vind dat die niet zo lang alleen horen te zitten.
Natuurlijk kan je niet controleren hoeveel er met de hond gedaan word, wel kan ik een inschatting maken of de hond goed op zijn plek zou zijn bij mensen die interesse hebben, is dat gevoel goed dan is het prima, is dat gevoel niet goed dan gaat het niet door, heb ik het idee dat ze bijvoorbeeld een hond willen die niet bij ze past en wat uiteindelijk dus niet gaat werken dan gaat de hond niet mee.
Enige uitzonderingen zijn de 2 honden die als waakhonden geplaatst zullen worden, maar voor de rest vind ik 8 uur per dag alleen gewoon te veel, de mensen die de moeite nemen om naast die 40 uur nog flink tijd in hun hond te investeren zijn over het algemeen uitzonderingen, en in de zomer is dat makkelijker om te zeggen dan in de strenge winters als je om 6 of 7 uur al een blok om moet met de hond.
Er zullen best honden zijn die het prima vinden maar ik wil zelf geen hond plaatsen terwijl ik weet dat hij 8 uur per dag alleen gaat zitten en dus min of meer een weekendhond is.
Uitzonderingen daargelaten van de mensen die wel veel met de hond ondernemen, dat hangt ook van de hond en de algemene situatie af, is er de mogelijkheid om in en uit te lopen met een andere hond of is de hond in kwestie meer op zichzelf dan vind ik het een ander verhaal dan de honden die we nu hebben zitten en waarvan de meeste nog ee extra stukje begeleiding of opvoeding nodig hebben.
Dat je er bent is al anders voor ze, dat scheelt al een stuk, waar ik niet mee wil zeggen dat ze dan geen goede wandelingen nodig hebben maar het is toch anders als je er bent.
Nu veronderstel je vanalles. Bijvoorbeeld: dat jij beter kunt inschatten wat voor een hond bij mensen past dan zij dat zelf kunnen, dat de mensen die werken en alsnog genoeg met hun hond doen uitzonderingen zijn en dat honden bij mensen die werken min of meer weekendhonden zijn. Ik vraag me serieus af of dat allemaal wel waar is; eigenlijk zou bijvoorbeeld een dierenbescherming of dergelijke instantie eens moeten onderzoeken welke mensen statistisch gezien meer met hun hond doen: fulltimers, parttimers of thuisblijvers. Ik zou me namelijk ook heel goed kunnen voorstellen dat mensen die thuis zitten (of dat nou is met een uitkering, ww, aow of kinderen thuis) juist minder doen met hun hond dan mensen die actief zijn op hun werk. Bij mezelf merk ik juist bijvoorbeeld dat ik ook in de uren thuis veel meer doe als ik meer uren werk.
Uiteindelijk gaat zo'n herplaatsingsproces toch om het belang van de hond en niet om het gevoel van de mensen die werken in een asiel of opvang, al begrijp ik dat dat laatste ook een grote factor is in het bestaansrecht van zo'n organisatie.