Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:14

stitchlover schreef:
Ik ben voor kattenbelasting, ik ben voor verplicht castreren en ik ben voor afschieten in natuurgebieden.

Als jij jouw kat op je eigen erf geen aangenaam leven kunt gunnen dan hoor je geen kat te nemen. Als jij geen ruimte voor een hond of paard hebt dan neem je er toch ook geen? Ik snap niet waarom katten opeens weer wel de ganse dag buiten andere mensen en dieren mogen lastigvallen. Ze brengen verkeer in gevaar en zorgen voor overlast. Daarnaast wat heb je aan een HUIS dier wat de hele dag op straat loopt en alleen binnen komt voor zijn bak brokken...

Ik verkoop hier geen onzin, mijn overburen hebben een aantal katten die continue buiten lopen en dat is echt geen pretje!

mag ik je er even aan helpen herinneren dat een paard ook onder huisdier valt? Denk dat als we jouw standpunt aan houden bijna 3/4 van bokt zijn paard wel kan inleveren.

Vind voor de rest dat katten gewoon normaal los moeten kunnen lopen. zoals iemand hier al eerder heeft gezegd zodra een paard 23/7 op stal staat miepen we allemaal maar een kat 24/7 binnen houden moet maar wel gewoon kunnen? Vind trouwens wel dat het zo netjes is om je kat te castreren of te steriliseren maar we kunnen niemand iets verplichten

Eske_B

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 20:17

Maar een paard staat dan op 3X3 en een kat kan in huis, met de juiste spullen ook lekker rennen en springen, of de tuin catproof maken, dus die vergelijking gaat niet op.

Argument van ratten en muizen is wel een goede.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:24

Moratoetje schreef:
Ik vind persoonlijk dat iedereen zijn of haar huisdier, dus ook de kat, bij zich moet houden, iemand anders hoeft geen last te hebben van het dier van een ander.

Mijn kat komt niet buiten, en als ze buiten komt zit ze aan de lijn. Mijn hond loopt nooit los, hij heeft een rolriem dus kan ver genoeg voor me uit rennen. Ik ruim zijn drollen op, ook in het buitengebied. Ik vind het zo goor om alles te laten liggen, dat doe je in je eigen tuin toch ook niet?

Amen, daar sluit ik me bij aanb

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:52

Barendshoeve schreef:
Moratoetje schreef:
Ik vind persoonlijk dat iedereen zijn of haar huisdier, dus ook de kat, bij zich moet houden, iemand anders hoeft geen last te hebben van het dier van een ander.

Mijn kat komt niet buiten, en als ze buiten komt zit ze aan de lijn. Mijn hond loopt nooit los, hij heeft een rolriem dus kan ver genoeg voor me uit rennen. Ik ruim zijn drollen op, ook in het buitengebied. Ik vind het zo goor om alles te laten liggen, dat doe je in je eigen tuin toch ook niet?

Amen, daar sluit ik me bij aanb

Ik vind dat een hond ook los moet kunnen lopen ipv altijd aan een lijn ( ook al kan die n paar drafpasjes doen ), maarja dat zal wel een eindeloze discussie worden,
maar het gaat in deze discussie niet om het poep ruimen toch? Dat is nl inderdaad netjes dat je dat doet, maar ook niet meer dan normaal :)

En hoe zou je een tuin zo kunnen maken dat de kat niet kan ontsnappen? Gaas als afdak over je tuin zou de enige oplossing zijn? Die van ons springen namelijk zo op een 1,5 meter hoge muur, geen probleem :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:01

Draadje erop wat naar binnen staat, geen probleem.

Maar goed, ik denk dat er hier erg overdreven gereageerd wordt. Wie heeft er hier daadwerkelijk overlast van katten? En weet de eigenaar dat ook?
Mijn katten lopen in buitengebied buiten. Mijn buren zijn er blij mee, want bij hun vangen ze ook de muizen en ratten weg.
Daar staat wel tegenover dat mijn katten geholpen zijn, en dat als ze overlast veroorzaken ik dat wil weten zodat ik er wat aan kan veranderen.
Of ik katten zou willen als ik in een woonwijk zou wonen weet ik niet.

Nog even over die raskatten: ik wil geen raskatten. Ga ook zeker geen 600 euro voor een kat meer leggen.
Niks mis met htk's, maar de eigenaar moet wel zijn verantwoording nemen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:05

LadyMadonna schreef:
Draadje erop wat naar binnen staat, geen probleem.

Helaas heeft de onze uitgevonden hoe ze op het dak van de serre en garage kan komen dus dat zal het niet worden. ;(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:06

Dan zorg je dat ie niet meer op t dak van de serre kan komen...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:33

mijn vriendin heeft er last van. ze heeft als een van de weinige wel planten in haar tuin in de volle grond. de katten van de buren komen daar lekker in scheiten. Tja zeggen de buren. Dat doen katten nu eenmaal. Dat de kat de volgende keer nat werd door een emmer water kon dan weer niet, tja zegt m'n vriendin, de planten moesten water. Katten liepen er nog steeds los. Hond van een bekende laten komen en een paar dagen in de tuin gelaten. Een kat is gebeten. Sindsdien ook niet meer gezien.
Jammer voor die kat, maar als mensen die verantwoording in een woonwijk niet willen nemen, kan zij er niets aan doen dat ze een hond in háár tuin heeft lopen die maar al te graag katten pakt.. Deze hond kon overigs netjes op een bak poepen. Was toch een grote herder..

Ik kon wel degelijk zeggen dat ze er last van had en de buren er niets aan wilde doen..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:36

Mensen met volières weten wat overlast van katten is, vogels die van schrik tegen het gaas vliegen en hun nek breken, of van hun nest gaan met alle gevolgen van dien.

En het is meestal wel zo dat de meeste buitenkatten hun behoefte in de tuin van de buren doen en dat wordt dan niet opgeruimd door de eigenaar!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:54

Mijn katten lopen ook gewoon buiten rond, maar blijven eigenlijk altijd rond het huis of in onze tuin. Ik ben eigenlijk gewoon van mening dat katten buiten rond mogen lopen. Maar dat is denk ik vooral omdat ik niet anders gewend ben en er geen last van heb.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:58

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:02

Moratoetje schreef:
Mensen met volières weten wat overlast van katten is, vogels die van schrik tegen het gaas vliegen en hun nek breken, of van hun nest gaan met alle gevolgen van dien.

En het is meestal wel zo dat de meeste buitenkatten hun behoefte in de tuin van de buren doen en dat wordt dan niet opgeruimd door de eigenaar!

Hoe moet de eigenaar weten dat de kat in de tuin gekakt heeft? Die vogels, dat is best vervelend en dat snap ik ook wel maar het is geen eenrichtingsverkeer maar tweerichtingsverkeer. Samen is er vaak best tot een oplossing te komen. Alleen maar boos worden is compleet zinloos.
De meeste Katten willen nu eenmaal naar buiten.

En, ik heb het al eerder gezegd, alleen op bokt zie ik het probleem van loslopende katten. Nog nooit ben ik in het dagelijks leven daar een probleem in tegen gekomen.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:03

ik hoop dat er ooit een verbod komt op katten los buiten. Ik heb zelf een hond en wij betalen hondenbelasting en honden poepen op veldjes waar het mag en de katten mogen gwn overal poepen. Zelf hebben wij erg veel overlast van katten die poepen in onze tuin. Dus van mij mogen alle katten oprotten :evaw:

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:04

Als mijn katten niet meer naar buiten zouden mogen kan ik ze net zo goed zelf afschieten, zo ongelukkig zouden ze dan worden. Ik laat mijn katten lekker lopen. Misschien vinden sommige mensen dat asociaal, maar gelukkig doet bij ons iedereen in de buurt wat wij ook doen, dus helemaal prima. Moet er niet aan denken onze katten te moeten opsluiten, wat zouden die arme diertjes zielsongelukkig worden..

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:06

Sodeletuut schreef:
Als mijn katten niet meer naar buiten zouden mogen kan ik ze net zo goed zelf afschieten, zo ongelukkig zouden ze dan worden. Ik laat mijn katten lekker lopen. Misschien vinden sommige mensen dat asociaal, maar gelukkig doet bij ons iedereen in de buurt wat wij ook doen, dus helemaal prima. Moet er niet aan denken onze katten te moeten opsluiten, wat zouden die arme diertjes zielsongelukkig worden..

En nu worden alle vogeltjes in de buurt ongelukkig. Het is een afweging die je moet maken...

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:08

Katten hoef je niet op te sluiten maar laat ze lekker in je tuin met een lijntje ofzo zorg er voordat ze niet in iemand anders tuin kunnen komen, want niks is vervelender dan iemand anders oliebol op te moeten ruimen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:10

hooiberg schreef:
En nu worden alle vogeltjes in de buurt ongelukkig. Het is een afweging die je moet maken...

Wil je me nou een schuldgevoel aanpraten?
Ik heb er bewust voor gekozen mijn katten buiten te laten lopen, en dat ga ik zeker niet veranderen. Ik heb geen katten genomen om ze op te sluiten in huis, net als dat ik geen paarden heb genomen om ze op te sluiten in een stal. Inderdaad, afwegingen die je moet maken. :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:12

laetitia98 schreef:
Katten hoef je niet op te sluiten maar laat ze lekker in je tuin met een lijntje ofzo zorg er voordat ze niet in iemand anders tuin kunnen komen, want niks is vervelender dan iemand anders oliebol op te moeten ruimen.

haha wauw van het lopen aan een lijntje zullen ze zich vrij voelen :)
Oké er worden veel vogels gedood door katten. Maar hoe gaan we dit oplossen?

"Vogelbescherming Nederland zou graag zien dat alle katten binnengehouden worden. Maar de ‘massale’ sterfte van deze dieren is niet toe te schrijven aan het jachtinstinct van de huiskat, maar aan het overschot aan katten in ons land.
In Nederland leven naar schatting bijna 3 miljoen katten en dat aantal groeit gestaag. Jaarlijks worden er bij mensen thuis duizenden katjes geboren terwijl de asielen steeds voller raken. Een groot deel van deze kittens belandt uiteindelijk op straat en sluit zich aan bij zwervende soortgenoten. Omdat het merendeel van deze zwerfkatten niet gecastreerd is, zorgen ze voor veel nageslacht. Zo ontstaan grote populaties verwilderde katten die in hun voedselbehoefte voorzien door te jagen op kleine dieren.
Dit probleem kan enkel aangepakt worden door het aantal verwilderde katten in Nederland terug te brengen. Dat kan alleen door ervoor te zorgen dat er geen nieuwe katjes meer geboren worden, met castratieprojecten voor zwerfkatten en verplichte castratie van alle huiskatten. Het resultaat: minder katten in het asiel, minder zwerfkatten en minder sterfte onder vogels en kleine zoogdieren. "

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:21

Percy schreef:
Hoe moet de eigenaar weten dat de kat in de tuin gekakt heeft? Die vogels, dat is best vervelend en dat snap ik ook wel maar het is geen eenrichtingsverkeer maar tweerichtingsverkeer. Samen is er vaak best tot een oplossing te komen. Alleen maar boos worden is compleet zinloos.
De meeste Katten willen nu eenmaal naar buiten.

En, ik heb het al eerder gezegd, alleen op bokt zie ik het probleem van loslopende katten. Nog nooit ben ik in het dagelijks leven daar een probleem in tegen gekomen.

De volière staat in hun eigen tuin en is dus privé bezit, daar heeft de kat van de buren eigenlijk niets te zoeken. Dus als je volière hebt moet je maar zorgen dat er geen katten in je tuin komen....lekker makkelijk....dan kunnen hun ook wel zeggen dat jij je kat bij je moet houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:22

Moratoetje schreef:

Ik heb katten en een sier volière gehad, en m'n katten hingen regelmatig in het gaas. Dus ook hier imo weer een tikkie overdreven.
Maar: weer daarentegen zou ik niet blij zijn als mijn kat de vogels van de buurman hartverlammingen bezorgt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:24

laetitia98 schreef:
ik hoop dat er ooit een verbod komt op katten los buiten. Ik heb zelf een hond en wij betalen hondenbelasting en honden poepen op veldjes waar het mag en de katten mogen gwn overal poepen. Zelf hebben wij erg veel overlast van katten die poepen in onze tuin. Dus van mij mogen alle katten oprotten :evaw:

Heb je dit al weleens met de katten eigenaar besproken?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:29

Mijn vader heeft de afgelopen zomer vijf dode vogels gehad door een kat van de buren. Hij heeft zo'n schrikdraad-systeem maar dat is niet voldoende. Ze blijven komen: de vogels zijn weken van slag na een 'aanval'.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:32

Helaas verven katteneigenaren hun telefoonnummer niet op hun kat.
Ze laten het beest rond lopen en de mensen die overlast ondervinden kunnen ze niet aanspreken.

Doen ze dit na veel zoekwerk wel dan zijn het zeikers en bovendien de enige die klaagt dus zal het dan wel meevallen.

Maar als katteneigenaren nou eens zouden weten wat HUN dieren zouden doen is het probleem weg!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:40

savieralover schreef:
stitchlover schreef:
Ik ben voor kattenbelasting, ik ben voor verplicht castreren en ik ben voor afschieten in natuurgebieden.

Als jij jouw kat op je eigen erf geen aangenaam leven kunt gunnen dan hoor je geen kat te nemen. Als jij geen ruimte voor een hond of paard hebt dan neem je er toch ook geen? Ik snap niet waarom katten opeens weer wel de ganse dag buiten andere mensen en dieren mogen lastigvallen. Ze brengen verkeer in gevaar en zorgen voor overlast. Daarnaast wat heb je aan een HUIS dier wat de hele dag op straat loopt en alleen binnen komt voor zijn bak brokken...

Ik verkoop hier geen onzin, mijn overburen hebben een aantal katten die continue buiten lopen en dat is echt geen pretje!

mag ik je er even aan helpen herinneren dat een paard ook onder huisdier valt? Denk dat als we jouw standpunt aan houden bijna 3/4 van bokt zijn paard wel kan inleveren.

Vind voor de rest dat katten gewoon normaal los moeten kunnen lopen. zoals iemand hier al eerder heeft gezegd zodra een paard 23/7 op stal staat miepen we allemaal maar een kat 24/7 binnen houden moet maar wel gewoon kunnen? Vind trouwens wel dat het zo netjes is om je kat te castreren of te steriliseren maar we kunnen niemand iets verplichten

Waar zeg ik dat een paard geen huisdier is? De vergelijking tussen een relatief kleine kat in een huis en een paard op stal vind ik nogal krom. Zolang mensen hun katten niet 23 uur per dag in opvouwkratje opsluiten vind ik het niet zielig. Die dieren hebben ruimte zat als ze 24/7 door het hele huis en tuin mogen rondlopen. Ik snap niet waarom een HUIS dier de hele dag of halve dag in het openbaar op straat moet rondlopen.
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 10-10-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:45

Hier 'overlast' omdat katten de dode dieren in onze tuin op eten/laten liggen waardoor wij dat iedere keer moeten opruimen, anders hebben we straks een verzameling dooi beesten in de voortuin.