Amaris schreef:Is barf/brok het nieuwe bit/bitloos?
Wel verfrissend. Even.
Klopt Amaris!
Evenals ijzerloos en boomloos en niet te vergeten natuurlijk bekappen.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
kohtje schreef:En geloven jullie nu echt dat er biologisch vlees voor de hond is? Ons eigen vlees is dat al meestal niet al denken sommige van wel.
Ik ken weinig honden die op vlees staan die er echt goed uit zien. Veel te mager of veel te dik. Ik wissel af,elke dag brok en als lekker af en toe een bakje pens.
xx_Horsiex schreef:Wat mij enorm tegenstaat aan barf, zijn de botten. Ik moet er niet aan denken dat er zo'n bot splinter narigheden gaat veroorzaken in het lijf van mijn hond.
essiesilly schreef:Een hond is geen vlees eter maar een dieren eter![]()
dus wat komt er dan dichter in de buurt, doodgekookte brok met 10% vlees of een uitgebalanceerd menu die voor alle vitamines en mineralen heel veel verschillende diersoorten bevat, vuile pens, wat maagjes, evt wat gepureerde groenten etc....
Ik snap niet wat mijn honden te kort zouden moeten komen in mijn menu, tegenstanders van vers voeren denken vaak dat men alleen maar een bonk vlees voorschotelt maar een goed menu is iets meer werk dan alleen een bonk vlees. En nee je hoeft er idd geen raket geleerde voor te zijnwamt zo moeilijk is er uiteindelijk nou eenmaal niet. En ja.. Je moet je er wel in verdiepen voor je er aan begint.
Want zullen we wel stellen, hoe veel mensen staan hier in de supermarkt met hun lijstje zoveel procent vezels, zoveel procent groenten, zoveel procent fruit etc etc ? Ik denk dat het menu van menig barf hond beter uit gebalanceerd is dan het over grote gedeelte van de mens
Daarmee zeg ik niet dat iedereen die zijn hond vers voert zich er ook goed in heeft verdiept helaas
Maar goed er zijn ook in nl genoeg dierenartsen die zich jaren lang verdiept hebben in voeding, hebben zij het dan allemaal aan het verkeerde eind? Zie zeer bekende tannetje koning, Erwin van gijtenbeek, Casper broekman dit zijn niet de minste artsen in ons land
powiepower schreef:wat wij leren in onze studie diergeneeskunde:
-honden zijn niet 100% carnivoor (itt katachtigen), daarom eten ze ook wel eens een hap gras en lusten ze ook diverse soorten groente en fruit.
-zonder zeer goede kennis van zaken, kan een BARF-dieet verschillende tekorten veroorzaken. (slechte Ca/P verhouding etc) wat op zijn beurt weer "rubber jaws" en botafwijkingen kan veroorzaken
-de ingredienten die gebruikt worden voor dierenvoeding zijn NIET minderwaardig. Enkel omdat mensen het zelf niet willen eten, wordt het zogenaamd "2e rangs"eten.
-BARF kent ook gevaren ivm voedselveiligheid (pathogene bacterien etc.)
al met al; reden genoeg om voor brokken te kiezen lijkt mij! (toch zeker voor de meerderheid van de honden)
En die 9 van de 10 keer heeft het niets met voeding van doen... geloof ik niet in eigenlijk. Ik zie te veel problemen voorbij komen die juist verholpen worden door verandering van voer, komt iets te vaak voor om het als 1 van de 10 keer te benoemen. Wilawander schreef:Dat elke dierenarts verstand heeft van voer hoor je mij niet zeggen maar een groot gedeelte van de dierenartsen die ik ken hebben wel degelijk kennis van voeding en ook ervaring in wat ze zien. De dierenarts waar ik voor gewerkt heb is geen voorstander van vers. En ik deel die mening. Ze verkoopt inderdaad RC maar in de eerste instantie adviseert zei: het beste voer is dat wat je hond graag eet en het goed op doet.
Maar sommige beweren dat er gewoon weg geen goede brok is, en dat is gewoon onzin Oenka schreef:van de goedkope brok met veel granen ben ik dan natuurlijk ook geen fan. Al kan granen verder geen kwaad hoor, alleen doet het niet zoveel waardoor je die granen beter kan opvullen met andere voedingsstoffen. Als je brok voert moet je natuurlijk goede brok voeren, en ookal betaal je dan wat meer, dat is niet andersMaar sommige beweren dat er gewoon weg geen goede brok is, en dat is gewoon onzin
Oenka schreef:Een dierenarts is geen voedingsdeskundigen! Zij verkopen rc juist omdat ze er voor betaald worden! bij kynologie leer je net iets meer over de hond specifiek qua verzorging. en niet iedere brok bestaat uit 10% vlees, dat zijn de goedkopere brok. sorry ik heb voedingsleer gehad, mij overtuig je niet
Oenka schreef:wat vind jij goede brok dan?? Omdat het zo duur was?
Juut schreef:Oenka schreef:Een dierenarts is geen voedingsdeskundigen! Zij verkopen rc juist omdat ze er voor betaald worden! bij kynologie leer je net iets meer over de hond specifiek qua verzorging. en niet iedere brok bestaat uit 10% vlees, dat zijn de goedkopere brok. sorry ik heb voedingsleer gehad, mij overtuig je niet
Ik wil wel even terug komen op deze opmerking; er zijn dierenartsen die inderdaad een bepaald merk verkopen en daarom ook graag dat merk aanraden. De dierenarts waar ik met mijn 2 katten kom heb ik een heel gesprek over voeding mee gehad (wel of niet brok, wel of niet vers) In dat hele gesprek heeft hi niet 1 x een merknaam genoemd. Hij heeft me alleen heel duidelijk de voors en tegens van vers uitgelegd, en op basis van die informatie ben ik bij brok geven gebleven.
Zijn uitleg;
- je moet héél goed weten wat te voeren, en dit ook kunnen, om tekorten te kunnen voorkomen
- groter risico op wormen, dus aanrader is vaker te ontwormen
- groter risico op bacteriën, dus voer-omgeving moet goed schoon te maken zijn
- door laatste 2 punten groter risico voor menselijke gezondheid
- goede brok bevat juiste hoeveelheid vitamines en mineralen (heb ik het dus niet over de supermarkt-brok)
Een vriendin van mij is dierenartsassistente; ze kreeg paard maanden geleden een doodzieke pup binnen. Bleek door barf een ook voor de mens levensgevaarlijke bacterie op te hebben gelopen...
Ik zal niet zeggen dat barf slechter is, ik vind alleen mijn kennis van voeding veel te beperkt, ik vind mijn omgeving niet geschikt (tapijt), mijn dieren logeren regelmatig bij mijn ouders, en ik heb alleen een diepvriesvak...
Ik zal alleen ook niet zeggen dat barf beter is... Mijn mening; kijk naar je dier en kijk naar de mogelijkheden die jij kunt bieden. En ga niet met een vingertje naar anderen wijzen dat zij het slecht doen omdat ze niet op jouw manier voeren
MyWishMax schreef:Oenka schreef:wat vind jij goede brok dan?? Omdat het zo duur was?
Taste of the wild, Acana, Orijen, Dog lovers gold. (hoewel die laatste leerde ik pas kennen toen ik al lang en breed overgestapt was)
EDIT: Er is nu een worm onderzoek van Utrecht dacht ik? Onder honden en katten die vers eten, is al 2 jaar bezig en daar komt dus helemaal niet naar voren dat er meer wormen voorkomen bij vers etende honden en katten.