Studentenhuisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:44

Ukkiee schreef:
Dol2006 schreef:
een Beta Splendens visje, kei mooi om te zien! En helemaal niet duur en makkelijk te onderhouden...

Een Beta Splendens is geen vis die je solitair hoort te houden, en bovendien in een bak van minstens 80cm.

Een Betta Splendens kun je prima alleen houden. Als je een agressief mannetje heb dan hebben de vrouwtjes geen rust meer.

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:45

Rivaldo schreef:
Okee aan de top staan nu:

Dwergmuizen, gerbil, bidsprinkhaan en slak.
Hoe duur is zo'n hokje, fiffil?
En hoeveel betaal je voor een gebrilarium?

Houdt er wel rekening mee dat Dwergmuizen & gerbils ontzettend veel lawaai snachts maken! Ik zelf kan er doorheen slapen, maar als er vroeger vriendinnen kwamen logeren moest de hamster in de badkamer anders konden hun niet slapen...

Fenrir

Ik verschoon mijn muizen trouwens 1 keer per maand of minder... dat ik de bodem eruit haal dan, ik verander de inrichting van het hok vaker. Ze staan in mijn slaapkamer, ze zijn zowel overdag als 's nachts actief dus je moet wel tegen wat geluid kunnen (al vind ik het niet heel hard, witbuikegels zijn nachtactief die hoor ik 's nachts ook maar ik slaap er gewoon doorheen en m'n vriend ook). Maar als je licht slaapt is het misschien minder.
Heb zowel mannen als vrouwen (hoop ook op kleintjes binnenkort). Kleurmuizen heb ik dus ook gehad, mannen, en die stonken! Echt een verschil.
Je moet er wel voor zorgen dat ze altijd eten en water tot hun beschikking hebben maar dat is niet zo moeilijk.

Rivaldo: bij een fokker, dat is het nadeel ze zijn vrij lastig te krijgen. Zorg ervoor dat je er een overdrachtsverklaring bij krijgt (is heel simpel, gewoon papiertje om aan te tonen dat je ze gekweekt gekocht heb en het geen wildvang is) aangezien ze ook in het wild voorkomen. Waar woon je?

@Doanique nee, alhoewel je ze vast wel een beetje tam kunt maken als je daar de tijd voor neemt. Maar aangezien ze heel snel zijn en 5 cm klein is dat niet heel handig :+ het zijn echt kijkdiertjes.

Ehona

Rivaldo schreef:
Okee aan de top staan nu:

Dwergmuizen, gerbil, bidsprinkhaan en slak.
Hoe duur is zo'n hokje, fiffil?
En hoeveel betaal je voor een gebrilarium?

Hangt af van de maat van het gerbilarium! Als je op Google zoekt, vind je een geweldige webshop die ook op maat maakt. De standaardmaat 60x40x40 is €65, de grootste maat 100x40x40 is €105. Maar je kan ook op Marktplaats kijken voor een glazen bak, dan moet je er alleen zelf een gazen deksel op maken.

En gerbils maken echt geen lawaai 's nachts.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:46

love_western schreef:
Ukkiee schreef:
Een Beta Splendens is geen vis die je solitair hoort te houden, en bovendien in een bak van minstens 80cm.

Een Betta Splendens kun je prima alleen houden. Als je een agressief mannetje heb dan hebben de vrouwtjes geen rust meer.

:n Je moet er ook geen andere Betta's bij doen maar wel andere (niet kleurrijke) vissen. Een Betta is geen vis die in zijn eentje in een 80cm bak hoort!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 21:47

Fiffill schreef:
Ik verschoon mijn muizen trouwens 1 keer per maand of minder... dat ik de bodem eruit haal dan, ik verander de inrichting van het hok vaker. Ze staan in mijn slaapkamer, ze zijn zowel overdag als 's nachts actief dus je moet wel tegen wat geluid kunnen (al vind ik het niet heel hard, witbuikegels zijn nachtactief die hoor ik 's nachts ook maar ik slaap er gewoon doorheen en m'n vriend ook). Maar als je licht slaapt is het misschien minder.
Heb zowel mannen als vrouwen (hoop ook op kleintjes binnenkort). Kleurmuizen heb ik dus ook gehad, mannen, en die stonken! Echt een verschil.
Je moet er wel voor zorgen dat ze altijd eten en water tot hun beschikking hebben maar dat is niet zo moeilijk.

Rivaldo: bij een fokker, dat is het nadeel ze zijn vrij lastig te krijgen. Zorg ervoor dat je er een overdrachtsverklaring bij krijgt (is heel simpel, gewoon papiertje om aan te tonen dat je ze gekweekt gekocht heb en het geen wildvang is) aangezien ze ook in het wild voorkomen. Waar woon je?

@Doanique nee, alhoewel je ze vast wel een beetje tam kunt maken als je daar de tijd voor neemt. Maar aangezien ze heel snel zijn en 5 cm klein is dat niet heel handig :+ het zijn echt kijkdiertjes.

Mm.. Lawaai is niet fijn maar opzich ben ik een goede slaper.
Ik ga naar Gent ;)

Anoniem

Re: Studentenhuisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:48

Ah, ik dacht dat ze wel groter zouden zijn dan 5 cm! Dan wordt het echt een tijdsklus inderdaad. Ze zien er wel erg lief uit zeg!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:48

Rivaldo ik vind het zelf niet echt lawaai... je hoort ze gewoon lopen/klimmen maar echt heel hard vind ik het niet. Ligt er misschien aan wat je gewend bent natuurlijk :P

Heb ze er wel eens uit overigens, een enkele keer, maar dan zitten ze meestal in m'n haar

Afbeelding

Ze worden 5-7 cm ongeveer... het zijn echt dwergmuizen :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:49

Ahhhhhhhhh <3

Dagmar80

Tamme ratjes! Zó leuk! Ik had ze ook als student en later ook nog ;) Nu helaas niet meer, gaat niet zo goed met 4 katten in huis. Worden erg tam en zijn erg baasgericht. Kunnen ook best even alleen blijven, voerbakje flink volgooien en een grote fles water! Mee in een reiskooitje vonden die van mij ook nooit een probleem en je krijgt zo veel aanspraak :p

Nadeel vind ik wel dat ze niet zo oud worden en de kans op ademhalingsproblemen e.d. erg groot is. Je kunt ze het best bij een goede fokker kopen. Meer kans op dieren die relatief oud worden en gezond blijven.

Dagmar80

O, lief zeg die foto hierboven!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:50

Gent is een beetje uit de richting, ik dacht als die van mij nou jongen kregen... anders zou je online even moeten zoeken (Marktplaats bijv).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:51

En het voordeel van slakken is dat ze met de post kunnen. Heb laatst nog 5 slakjes verstuurd naar Belgie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:52

Ik vind ratten echt ontzettend leuke dieren, ze ruiken alleen niet zo fris en ze worden niet oud... de meeste gaan dood aan tumoren, ademhalingsproblemen, dat soort dingen. Ontzettend jammer want ze zijn echt zo leuk.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 21:52

Geweldig Fiffil!

Ik ga er zeker over nadenken!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:53

cavia's en slakken (ik had agaat slakken maar was te lui om ze te voeren toen waren ze dood, ze stonden opm een plek waar ik maar eens in de 2 maanden kwam omdat de kerstboom op de tavel stond waar hun opstonden)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:53

Rivaldo schreef:
Geweldig Fiffil!

Ik ga er zeker over nadenken!

Als je meer info wilt kun je het beste even zoeken op Europese dwergmuis of Eurasian harvest mouse dan kom je wel dingen tegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:55

LiannePuthzy schreef:
cavia's en slakken (ik had agaat slakken maar was te lui om ze te voeren toen waren ze dood, ze stonden opm een plek waar ik maar eens in de 2 maanden kwam omdat de kerstboom op de tavel stond waar hun opstonden)

Bah zeg. Slakken zijn ook gewoon dieren en hebben ook recht op verzorging.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:58

LiannePuthzy schreef:

:oo :oo

Dat jij met jezelf kan leven zeg :n

Elk huisdier heeft recht op verzorging inderdaad!!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:59

Ik heb 2 ratten gehad! En vond ze eigenlijk niet zo stinken.. Maar dat komt misschien omdat ik gier ook niet vinden stinken! Wel kregen ze aardig wat aandacht! Daar genoten ze echt van!
met 23 maanden heb ik mijn dames laten euthanaseren. Naar aanleiding van middenoor ontsteking!

de muizen van fiffill zijn onwijs schattig!! <3

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:00

Ja, echt jammer dat ze gauw wat kunnen krijgen... :( Ook een reden dat ik ze niet meer heb, vond het zo sneu om steeds afscheid te moeten nemen... Stank vind ik wel meevallen, wel elke week goed verschonen en vrouwtjes ruiken toch niet zo heel erg vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:02

Geryon schreef:
LiannePuthzy schreef:

:oo :oo

Dat jij met jezelf kan leven zeg :n

Elk huisdier heeft recht op verzorging inderdaad!!

En weet je wat het ergste is. Slakken vergen weinig onderhoud. 's Ochtends een keer sprayen met plantenspuit en 's avonds. 3 x per week even ruitjes schoon maken en poepjes verwijderen (nog geen 5 minuten werk en heb 4 bakken) En groente verversen zodra het vies begint uit te zien. Alleen de hele bakken schoonmaken kost wat tijd. Maar binnen een half uur heb ik dat ook klaar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:08

Zou daar ook beslist niet trots op zijn, zeg :n
Arme beestjes ...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:14

evanescence schreef:
Ik heb 2 ratten gehad! En vond ze eigenlijk niet zo stinken.. Maar dat komt misschien omdat ik gier ook niet vinden stinken! Wel kregen ze aardig wat aandacht! Daar genoten ze echt van!
met 23 maanden heb ik mijn dames laten euthanaseren. Naar aanleiding van middenoor ontsteking!

de muizen van fiffill zijn onwijs schattig!! <3

Maar jij had 2 vrouwtjes, volgens mij scheelt dat best, die mannen van mij rook je veel meer... maar ze zijn zo leuk, zo jammer dat ze vaak ziek worden. Want vind het echt een van de leukste huisdieren :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:15

Rivaldo schreef:
Lijkt me geweldig zo'n egeltje, maar idd best duur en groot hok..

Ik heb even een lijsjte gemaakt:

Zoogdieren:
Hamster leuke dieren, makkelijk te houden, zijn goed tam te krijgen
Ratjes niet doen, hebben een groot verblijf nodig en het kost zeer veel onderhoud, stinken erg
Kleurmuizen schattig maar stinken wel
Gerbils makkelijke dieren, stinken niet, makkelijk te houden, goed tam te krijgen en geen bijters
Witbuikegeltje

Vissen:
Goudvis niet doen, hebben minimaal 50 liter per vis nodig met een minimale lengte van 1 meter, horen eigenlijk in de vijver[/n]

Reptielen:
Axolotl [b] hebben een zeer groot verblijf nodig, minimaal een meter voor 2 plus best veel verzorging

Gekko kostbaar
Gifkikker kostbaar
Mini-slang kostnaar
Slak leuk!
Schildpad worden zeer oud en groeien door
Halsbandleguaan kostbaar

Insecten:
Wandelende tak kweken als een gek
Bidsprikhaan

Reptielen zouden voor mij afvallen, terrarium is prijzig + licht + voer + aanschaf dier. Vissen zijn erg leuk maar een leuk aquarium opzetten kost zo een paar honderd euro. Ik heb ratten gehad maar die zaten in een enorme kooi. Geweldige dieren maar hok moet je meerdere malen per week goed schoonmaken want ze gaan anders heel erg stinken.
Betta Splendens is prachtig, heb hier 4 vrouwen zitten, man is helaas vorige week overleden. Man solitair kan imo wel in een 54 liter bak (60x30x30), met vrouwen zou ik persoonlijk voor minimaal 80 cm gaan. Zijn best wel mensgerichte vissen en natuurlijk prachtig om te zien.