dominantie theorie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:52

Magrathea schreef:
Noem het hoe je wilt, het gaat er uiteindelijk om dat jij als baas bepaalde regeltjes hebt waar je hond zich aan dient te houden :j

Maar de hond is op een moment zoals jij noemt helemaal niet de leider, hij is juist best volgzaam hij doet precies wat je hem geleerd hebt :') . Dat mensen niet snappen hoe een hond iets leert en dat ze vaak verkeerd gedrag belonen ligt voor 100% bij de baas, die hond blijft gewoon doen wat je hem vraagt en /of toestaat

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 15:10

liedje89 schreef:
Magrathea schreef:

Das toch geen dominantie dat is gewoon conditionering. Als ik mijn hond steeds beloon als ze iets doet dan zal ze dat gedrag herhalen.

Een hond leert vaak ook gewoon zijn baas te bespelen, gewoon omdat je je als baas niet altijd goed bedenkt welke boodschap je nu geeft met je gedrag. Onze hond gaat als mijn vader achter de computer zit vaak met haar neus tegen zijn muishand aanduwen, dan lukt het computeren niet meer en heeft madam plots een speelmaatje, mijn vader trapte er een paar keer in nu kan hij niet meer normaal computeren, is de hond dan zo'n dominant of heeft mijn vader gewoon niet zo goed nagedacht die eerste paar keer :+ .

Noem het hoe je wilt, het gaat er uiteindelijk om dat jij als baas bepaalde regeltjes hebt waar je hond zich aan dient te houden :j

Jij hebt je als kind toch ook aan regels in huis te houden.. Zijn jou ouders dan ook dominant?!..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 15:11

Sorry heb verkeerd gequote!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 15:14

Magrathea schreef:
Mwoah... Dominantie is een breed begrip imo...

Overigens, over eten afpakken, ik vind het wel belangrijk dat honden het toelaten dat je eten afpakt. Wat als ze iets heeft gepakt op straat, en je hebt gehoord dat er een debiel rondloopt die vergiftigde worsten neerlegt? Of iets heel simpels: je zet de voerbak neer, hond begint te eten en dan denk jij 'oliebol, de wormenkuur zit er niet in en ik ben al twee dagen te laat, ik ga het sowieso vergeten als ik het nu niet doe'. Dus dan pak je de bak weg om de kuur erbij te doen en geef je het weer terug :j

Het verschilt ook heel erg per hond. De gemiddelde labrador weet volgens mij niet eens meer wat dominantie is :') terwijl een husky bijvoorbeeld daar meer gevoelig voor zal zijn.

Ook dit heeft helemaal niks met dominantie te maken maar met aangeleerd gedrag, jij leert je hond een los of een leave it aan en ze wijgeren dan wel terug geven elk voedsel dat je zou willen.. Maar om bewust met je hand in de voerbak te gaan anders zou hij dominant worden gaat nergens over

Magrathea

Re: dominantie theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:19

Ik denk dat elk dier (hond, paard, wat dan ook) op het moment dat hij het gevoel heeft dat er niemand de leiding neemt hij dit zelf gaat doen. Meestal dus bij een onzekere eigenaar. En sommige rassen/karakters vinden eerder dat er niet voldoende leiding wordt gegeven (en anderen zal het aan hun aarsch roesten). Nogmaals, hoe je het ook wilt noemen, we zijn het er allemaal over eens dat de situaties die eerder genoemd zijn onwenselijk zijn als we een hond willen houden als huisdier.

Als ik het zo teruglees is het vooral de discussie over een woordje :') het maakt toch niet uit hoe je een probleem noemt, als je het maar op de juiste manier oplost.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:21

essiesilly schreef:
Jij hebt je als kind toch ook aan regels in huis te houden.. Zijn jou ouders dan ook dominant?!..

Ja, in feite wel. Jouw "?!" is het gevolg van de onnodig negatieve lading van het woord "dominant", en de associaties die mensen bij de term hebben.
Zoals vaak in dit soort discussies worden vaak nogal verschillende (en jammer genoeg) vaak heel persoonlijke definities van de betreffende term gehanteerd.

Edit, zie dat Margathea hierboven in de laatste zin van haar post vrijwel gelijktijdig een soortgelijke opmerking maakt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 15:28

de discussie gaat niet over een woordje maar over de hele manier van denken.. ik ga niet naar een lezing alleen om een woordje natuurlijk :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:39

Ik denk niet dat dat bedoeld wordt essiesilly.

Ik wijs er op dat je kunt zien in de discussie dat mensen zich verschillende dingen voorstellen bij het begrip "dominant", dat maakt het moeilijk effectief meningen uit te wisselen, mensen denken dat ze over hetzelfde praten, maar hebben het in feite over verschillende dingen.

In mijn opinie vertonen honden onder bepaalde omstandigheden dominant gedrag, maar ik ga er niet van uit dat dominantie het belangrijkste gedrag is waar ik rekening mee moet houden in training/opvoeding. Sterker nog als je het van het begin aan goed aanpakt zullen de meeste honden nooit dominant gedrag naar hun baas vertonen.

Daarom ben ik het niet voor trainingsmethoden die standaard "dominantie" centraal stellen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 15:43

ik snap m :j .. en eens ;) ben absoluut van mening dat er zga altijd een andere verklaring is, een onderliggende reden waarom honden bepaald gedrag vertonen. en zelfs dat het woord dominant heel veel verkeerd gestempeld word op een hond

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:47

Precies, er worden allerlei gedragingen als dominant bestempeld die het niet zijn., en dan als dominantie probleem behandeld.
Ken je de engelse quote "If you only have a hammer you tend to see every problem as a nail"... ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:20

Dat is een leuke qoute, kende hem niet.

Ik had tot voor een paar dagen geleden vier honden. Mijn oudje van 17,5 heb ik maandag in moeten laten slapen.
Hij kon niet veel meer en hij kon zichzelf zeker niet meer verdedigen maar de andere drie hadden altijd respect voor hem. Het kwam niet in hen op om zijn eten af te pakken terwijl hij als laatste klaar was. Als hij eens gromde lieten ze hem direct met rust.
De enige die nog wel eens tegen hem kon katten was het 13-jarige teefje. De reuen van 1 en 3 jaar nooit.

Dat vind ik heel veelzeggend over hondengedrag. Droopy was niet dominant maar de anderen hadden respect voor hem.
De twee jonge reuen vechten wel eens om een speeltje maar dat komt eigenlijk niet vaak voor, meestal spelen ze samen. Als ze vechten verwonden ze elkaar niet. Ze maken gewoon ruzie als een stel kleine kinderen. Ook daar zie ik totaal geen dominantie.

Opperbaas is hier het 13-jarige teefje die maar 25cm. groot is. De anderen zijn een Border Collie en een Mastin Espagnol, veel groter dus maar zij heeft het voor het zeggen. In dat opzicht kan je haar de dominante noemen maar zij zal nooit of te nimmer eten van de anderen afpakken of uit het niets lelijk doen. Ik zie niet in waarom ik dan eten zou moeten afpakken eigenlijk, maakt mij echt niet de baas, eerder een lastpost.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:27

essiesilly schreef:

in een gezonde gezinssituatie wel ja.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:42

anneliesdj schreef:
dierenfan schreef:
Het later uit de deur laten gaan voor rust werkt idd bij sommige honden heel goed. Hier worden ze er alleen maar drukker van dus heb ze geleerd (voor hun veiligheid en die van de weggebruikers) dat ze na commando pas door de buitendeur die aan de weg grenst naar buiten mogen. Of dat nu voor of na mij is maakt niet uit (als ze los zijn na mij en aangelijnd voor mij meestal voor het gemak en het overzicht)

Als dat bij jouw honden niet werkt heb je het niet goed/consequent uitgevoerd.
Laten wachten op een commando levert juist extra spanning en drukte op, de hond weet dat dat commando gaat komen en zit zichzelf op te fokken, bij het horen van dat commando schieten ze dan vooruit.

ik geef geen commando als ze opgewonden zijn want dan horen ze geen commando dus dan is het vanzelf al wachten op rust en gezien ze al jaren op 'rust' getraind zijn heb ik geen opgewonden standjes. Helaas ben ik begonnen (ooit) met zelf in alles het initiatief te nemen. Mijn honden kennen dit dus niet anders dan dat ik ze voor kauw wat ze moeten doen. Dat was de manier waarop ik 5 jaar geleden trainde. De manier waar ik nu op train is nog steeds net als toen op een positieve manier alleen nu beloon ik het gedrag wat ik wil hebben en hun laten zien en niet het gedrag wat ik uit lok met een bijv. koekje of speeltje. Mijn ene hond vind het ook serieus moeilijk zelf na te moeten denken wat hij moet gaan doen. Hij verwacht in moeilijke situaties nog steeds dat ik hem uit leg wat hij moet doen i.p.v. dat ik hem uit laat zoeken wat hij het beste kan doen en ik beloon als hij het goed doet.

Sommige dingen zoals dus de deur uit gaan heb ik nooit veranderd. Ik zeg "wacht' of "ga maar' en hun voeren dat klakkeloos uit. als ik geen commando zou geven dan hebben ze geen idee wat ze moeten doen en worden zenuwachtig. Niet omdat ze naar buiten willen gaan want ze worden minimaal 6x per dag uitgelaten en gaan tussen door ook overal mee naartoe dus voor hun hoeven ze niet zo nodig mee het is normaal dat ze naar buiten gaan dat scheelt al buiten honden die 3 á 4x per dag uitgelaten worden en verder zich thuis binnen en in de achtertuin vermaken natuurlijk. Bijv. vandaag zijn ze al 2.5 uur thuis geweest tussen 6 uur vanochtend en nu. Als ik weer weg ga willen ze zeker mee maar als ik aan geef dat het niet kan vinden ze het totaal geen problemen en als ik aan geef dat het wel kan dan zijn ze niet extra blij maar wel vinden ze het leuk natuurlijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:45

Citaat:
Jij hebt je als kind toch ook aan regels in huis te houden.. Zijn jou ouders dan ook dominant?!.

nee ze geven leiding en sturen bij als het nodig is. net als mijn dieren bijv. heb ik ook een eigen mening waar gewoon naar geluisterd wordt en waar we over kunnen overleggen en die ook mee telt en dat niet als onderdanige.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:33

Interessant artikel.
Wat in mijn ogen een beetje knelt is dat men beweert dat het onderzoek waarop de dominantietheorie is gebaseerd is uitgevoerd onder een roedel zonder familieband en mede om die rede niet juist is. Het tweede onderzoek zou wel juist uitgevoerd zijn in een roedel met familieband, en de theorie welke hierop gebaseerd is zouden wij moeten volgen. Maar, dat zou imo ook niet correct zijn aangezien mensen op geen enkele manier gerelateerd zijn aan honden en dus ook geen familieband hebben :?

Dat het begrip dominantie vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt ben ik het geheel mee eens. Een dominant dier kan de leiding nemen zonder agressie, en straalt rust en vertrouwen uit. Agressie komt imo voort uit angst of onzekerheid.
Wat betreft het voer, ik heb het geluk met een hond die je enkel stom aankijkt als je zijn bak wegneemt (en ja, ik steek wel eens mijn hand in de voerbak tijdens het eten om te checken hoe hij hierop reageert. je zal maar ooit een kind over de vloer hebben en er op die manier achter komen dat je hond niemand in de buurt wilt tijdens het eten...). als een hond een nieuwe eigenaar krijgt ben ik sterk van mening dat deze de eerste maanden, misschien wel een jaar, volledig met rust gelaten moet worden tijdens het eten tot hij weet dat hij de eigenaar kan vertrouwen.
wat betreft het consequent zijn, vaste regels problemen oplossen met agressie etc etc, de ene mens begrijpt wel hoe een hond in elkaar zit en de ander niet. het blijft een eindeloze discussie wat de juiste manier is, we zijn immers geen honden.
Ik ben groot voorstander van een theorie en praktijk cursus/examen voor men überhaupt een hond aan zo mogen schaffen :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:35

Ik denk dat het een kwestie is van wat je dominant noemt. In mijn woordenboek is dominant synoniem aan leiding gevend of gezag hebbend.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:42

ik citeer even

Een nieuwe studie laat zien hoe het gedrag van honden al generaties verkeerd begrepen wordt: het blijkt zelfs dat deze misplaatste ideeën over hondengedrag en training eerder probleemgedrag veroorzaakt dan oplost. De bevindingen staan lijnrecht tegenover de dominantie gerelateerde opvattingen en trainingstechnieken van TV hondentrainers zoals Cesar Millan.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn agressieve honden NIET uit op het domineren van hun roedel (mens en hond), zo blijkt uit onderzoek gepubliceerd door wetenschappers aan de Universiteit van Bristol voor Klinische Veterinaire Wetenschappen.

De onderzoekers hebben een half jaar de vrije interactie tussen honden geobserveerd op een 'Dogs Trust' adoptie centrum. Ze hebben gegevens uit eerdere studies over wilde honden opnieuw geanalyseerd, alvorens te concluderen dat de individuele relaties tussen honden worden beïnvloed door ervaring en niet gemotiveerd zijn door de wens om hun "dominantie" te bewijzen.

Uit het onderzoek blijkt dat honden niet gemotiveerd zijn om hun plaats binnen de rangorde te behouden, zoals vele bekende hondentrainers beweren.

Training die gericht is op het verminderen van dominantie is verre van behulpzaam, zeggen de onderzoekers, het is eerder een waardeloze behandeling die het gedrag waarschijnlijk alleen maar erger maakt.

De instructies die worden gegeven aan eigenaren om eerder te eten dan hun hond of als eerste door deuren te gaan zal geen invloed hebben op de algemene perceptie die de hond heeft van de relatie. Het leert ze alleen maar wat ze kunnen verwachten in deze specifieke situaties. Veel erger nog zijn de technieken zoals het vast pinnen van de hond tegen de vloer en het grijpen van de wangen of nekvel. Deze methodes zullen de hond eerder bang maken voor de baas en de kans vergroten dat de situatie escaleert tot agressie. Het kan ook zijn dat de hond zo angstig wordt dat zijn natuurlijke gedrag wordt onderdrukt.

Dr Rachel Casey, Professor in dierengedrag en welzijn aan de Universiteit van Bristol, zei: "De veronderstelling dat iedere hond wordt gemotiveerd door een aangeboren verlangen om controle uit te oefenen op mensen en andere honden is ronduit belachelijk. Het onderschat enorm de complexe communicatieve vaardigheden en het leervermogen van honden. Het leidt ook tot het gebruik van dwangmiddelen, die slecht zijn voor het welzijn van honden en vaak zelfs de oorzaak zijn van probleemgedrag."

Bron: Science Daily

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:43

Dit vind ik wel heel gewaagde uitspraken want als je kijkt naar het aantal honden wat gewoon goed functioneert kan dit niet waar zijn.

Als zoveel honden verkeerd begrepen zouden zijn dan hadden we nu hele grote problemen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 06:31

Dat is wel zo.. Bedenk maar eens dat heel veel honden heel vergevingsgezind zijn.. De gene die dat niet zijn worden als moeilijk (dan wel dominant) bestempeld
Honden mensen en paarden zijn zoogdieren die heel vergevingsgezind zijn, een paard kan je met sporen en zweep rijden en nog doen ze het voor je.. Een enkeling geeft een bok als je hem te hard aan tikt, je kan het zien als een vervelend paard maar je kan het ook anders bekijken ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 06:40

Nog een zijweg (Ja Es, door ons gesprek gisteren ;) ) :

Rijden op andere honden, wat is dat volgens jullie?

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:53

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik vond de OP erg interessant.
MyWishMax: ik denk wel dat dat een teken van dominantie kan zijn, maar een rangorde hebben lijkt mij heel normaal voor honden..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:22

Voor honden die samenleven wel. Voor willekeurige honden op straat is er geen sprake van een rangorde. Rijden vind ik dominant gedrag. Is bij mijn hond heel mooi te zien, hij is een vreselijke patser en bij honden die zich niet direct onderdanig opstellen gaat hij zich eerst groot maken, dan over de andere hond heen buigen, en dan rijden. Als hij daar de kans voor zou krijgen tenminste, want dat mag hij niet.

Wat betreft die regeltjes: eerst de deur uit is in zoverre nuttig dat jij bepaalt. Je zou ook kunnen bepalen dat de hond als eerste naar buiten moet, dat maakt weinig uit, maar jij regelt het en dát is voor honden wel belangrijk. Dat ze erop kunnen vertrouwen dat de baas het regelt en daar consequent in is. En als je dat met veel zaken doet (wel/niet op de bank, zitten bij het aanlijnen, niet jouw looppad blokkeren) dan heeft dat uiteraard wel degelijk invloed op de relatie. Alleen niet omdat je dominant bent, maar omdat je duidelijk bent. Wat welbeschouwd bijna op hetzelfde neerkomt als je de negatieve connotaties rondom dominantie even wegdenkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:35

Precies, onbekende honden hebben geen rangorde en hoeven die ook niet uit te maken.

En niet eens alleen duidelijk, Dani. Ik denk dat ze dan het vertrouwen hebben dat jij het wel regelt en ze het dus niet zelf hoeven te doen. Je kan wel altijd duidelijk zijn, maar zonder vertrouwen zullen ze toch minder luisteren en liever bepaalde dingen zelf regelen. En tuurlijk, dat is dan wel de betekenis van dominantie, maar in de hondenwereld zijn we volgens mij doorgeslagen in wat we dominantie vinden en dat het altijd fout is. Mijn angstagressie hond had in het begin niet het vertrouwen dat wij het regelden en haar niks overkwam. Nu wel en hoewel er nog een hoop oud ingesleten gedrag inzit, is het uitvallen enorm verminderd.

Maar rijden ben ik zelf nog niet over uit. Mijn teef rijdt bij spanning, niet dat het mag en het is 2 keer voorgekomen, maar dus alleen als ze enorm gestresst is (geweest). Mijn pup is 20 weken en al vanaf dag 1 rijdt hij wel eens, dat ziet er meer uit als uitproberen. Of hij moet de baas willen worden over zijn knuffel :') (hij heeft het 2 keer geprobeerd bij teef en nog een keer bij een teefje die we een half uurtje kende) Mijn 'dominante' reu reed nooit. Echt nooit, andere honden schikten zich, of ze gingen de uitdaging aan. Hoewel dat bij mij nooit zover kwam, ik haalde hem gewoon weg bij intacte reuen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:30

sja, hier heb ik een hond die reed op andere honden, maar dat was hormonaal (dikke puber reu, en reed alleen op teven, wat ik direct afkapte als hij de neiging kreeg)
hij rijd ook op mensen als hij de kans krijgt, zodra iemand heel onzeker is/doet, dus echt het handjes optrekken, allemaal loeren waar de hond is, wat hij doet etc etc , dan kruipt hij bij je op schoot en ben je de sjaak, nu kap ik dat ook direct af , dus is het maar 1 keer voor gekomen.
maar als je onze hond dus ruimte geeft, zal hij die ook direct invullen.
is het dominant gedrag? ik denk het wel, maar het is dan ook een ontzettend reactief dier met de oerinstincten er nogal dik er in zittend zeg maar. eentje die hele duidelijke leiding en grenzen nodig heeft.

wel weer grappig, aan de hand van een topic over boeken, het boek "kalmerende signalen" gekocht. Ik zie ons ventje zelf die signalen wel gebruiken tov andere honden, maar zodra hij enthousiast word ziet ie het allemaal niet zo goed meer...van mensen pikt hij het allemaal minder goed op , die kalmerende signalen :+

edit: kwa rijden in de puppentijd...zijn broccoli knuffel van de ikea was altijd de sjaak :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 14:36

de kalmerende signalen moeten ze ook wel leren te versterken.. als ze dat vaak uiten en het helpt niet vertonen ze het ook minder :)