Mijn fretten bijten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:37

Wat de volwassen fret betreft, heb je dit al gelezen? http://www.mustela.nl/gedrag/de-volwassen-bijtfret

Is ze geholpen trouwens? Of heeft ze een nest gehad? Ik kwam dit jaar nl ook fokkers tegen op internet die ongeholpen moertjes verkopen die net een nest gehad hebben en als dat zo is, heb je een "projectje" in huis gehaald. Kun je iets meer vertellen over haar leeftijd en of ze de pup kent? Hoe gaat het onderling met die twee?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:25

Papegara schreef:
Hier rende ze mokkend door de kamer, echt geweldig en heb hard gelachen om die gekke beesten!!

Oooh dat mokgeluidje, ZO leuk <3

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:23

beert schreef:
Wat de volwassen fret betreft, heb je dit al gelezen? http://www.mustela.nl/gedrag/de-volwassen-bijtfret

Is ze geholpen trouwens? Of heeft ze een nest gehad? Ik kwam dit jaar nl ook fokkers tegen op internet die ongeholpen moertjes verkopen die net een nest gehad hebben en als dat zo is, heb je een "projectje" in huis gehaald. Kun je iets meer vertellen over haar leeftijd en of ze de pup kent? Hoe gaat het onderling met die twee?

Ik ga eens beginnen hierop te reageren, met de meeste andere reacties weet ik niet zo zeer wat ik er mee moet.

De fret van anderhalf(even paspoort er bij gepakt) is niet geholpen en heeft voor zo ver ik weet geen nestjes gehad, maar dat weet ik dus niet zeker. Ze kent de pup al een tijd en ze lijken het prima met elkaar te kunnen vinden, heb ze nog niet naar elkaar zien snauwen en ze liggen vrijwel altijd samen te slapen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:24

Azmay schreef:
beert schreef:

Ik ga eens beginnen hierop te reageren, met de meeste andere reacties weet ik niet zo zeer wat ik er mee moet.

De fret van anderhalf(even paspoort er bij gepakt) is niet geholpen en heeft voor zo ver ik weet geen nestjes gehad, maar dat weet ik dus niet zeker. Ze kent de pup al een tijd en ze lijken het prima met elkaar te kunnen vinden, heb ze nog niet naar elkaar zien snauwen en ze liggen vrijwel altijd samen te slapen.

De rest is ook niet belangrijk voor jouw probleem :-)

Als ze nog niet geholpen is, is de kans best aanwezig dat ze OF een nestje heeft gehad, OF een schijndracht OF gewoon een heel seizoen loops geweest is. Alle drie de opties zijn niet goed voor het humeur van een fret. Als ze nu niet loops (meer) is, betekent het wel dat ze een halfjaar heeft rondgelopen met allemaal hormonen in haar lijfje. Fretten zijn circa een halfjaar lang loops. Ze zijn dat zo lang, omdat ze in een eigen, groot territorium leven en dat de kans vergroot een mannetje tegen het lijf te lopen. Dat is in een natuurlijke situatie praktisch, maar in een onnatuurlijke situatie (in huis dus) niet. Bij paarden ken je het misschien als ze hengstig zijn dat merries zich dan anders gedragen en ook minder voorspelbaar zijn. Bij frettenvrouwtjes is dat ook zo, ze worden soms pinniger en bijteriger. Andere vrouwtjes worden gedurende hun loopsheid juist heel verzorgend en gaan met collega-fretten of zelfs met de eigenaar (proberen te) slepen ;-)

Je hebt nu een fret die waarschijnlijk niet loops meer is, maar dat wel een tijd zal zijn geweest. Castratie heeft nu dus ook geen zin, daarmee kun je wachten tot haar volgende loopsheid in het voorjaar (tenzij ze nog loops is). Maar dat betekent ook dat ze waarschijnlijk minder goed in haar velletje zit. Loopsheid is ook fysiek een aanslag op een fret. Dat kan ook dat bijtgedrag verklaren. Met zo'n fret kan het nog prima goed komen, maar het vraagt wel meer inzet en geduld van jou als eigenaar.

Zelf zou ik bij zo'n bijtfret eigenlijk 'hands off' werken. Dus gewoon het hok opendoen, haar eruit laten en haar ding laten doen. Intussen ga jij lekker spelen met de pup en die oppakken etc. Zo raak je ook bekend met fretten zelf. De dame naar jou toe laten komen, maar probeer te voorkomen dat ze bijt. Als zij bijt, moet jij namelijk erop reageren (ik geloof niet dat je in staat bent om het compleet te negeren.. mij is dat althans nog nooit gelukt ;)). Dus niet je vingers naar haar uitsteken of haar onnodig oppakken. Geef haar de tijd en kans om eraan te wennen dat jij niks van haar wil en bouw zo vertrouwen op. Ook van jouw kant uit naar haar, want het is gewoon niet leuk om steeds gebeten te worden. Als je met haar speelt, speel dan niet direct met je handen met haar, maar bijvoorbeeld met een speelhengel (vinden veel fretten geweldig) of een handdoek die je heen en weer schudt.

Begin met spelen met de pup en nodig haar uit om mee te doen, maar dwing het niet af. Sommige fretten willen liever eerst de boel verkennen en hebben geen zin in een blije, stuiterende eigenaar met een hengel :) . Pups vinden dat juist wel weer leuk (de meeste dan). Als je met de pup speelt, dan kan ze zelf kiezen of ze mee doet.

Trek wel altijd sokken en liefst ook sloffen of lichte schoenen aan. Voeten zijn voor fretten erg aantrekkelijk en zeker een bijtfret wil je liever niet in mijn enkels hebben. Ook daarbij geldt dat voorkomen beter is dan genezen ;-). Maar al met al zou ik haar vertrouwen winnen door haar met rust te laten. Dat heeft bij fretten soms een paar weken nodig en als je rustig aan doet, zul je ook merken dat het vaak langzaam aan vanzelf wel komt.

Ohja, wat de snoepjes betreft. Ik weet niet of je weleens bij Zooplus bestelt, maar Cosma-snacks (en soortgelijk) vinden veel fretten enorm lekker en dat is ook vlees en dus goed voor fretten. Dat zijn eigenlijk de enige snoepjes die ik geef aan mijn fret.