Katten-entingen altijd nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:04

hier ook nooit geeent , , de oudste is 10 jaar dan haar dochter van 9 nog 1 is 8 en de jongste van 5 jaar.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:52

Naamloos1 schreef:
Ik ga nu nog meer twijfelen.. Mijn ene kat was gister plotseling heel erg ziek! (Nu nog steeds) Zie topic:

[BB] Hele ziek kat uit het niets! Wie weet raad?

Zal het nu juist verstandiger zijn om WEL te enten? Of juist niet?

Als je kat al ziek is of zelfs maar verkouden, niet enten. Dan maak je het alleen maar moeilijker omdat het immuunsysteem al iets aan het bestrijden is en daarnaast ook nog het verzwakte virus moet gaan bestrijden. Alleen maar grotere kans op ziek worden.

Mist

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:15

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:19

Ik ent wel gewoon, zie genoeg niet geente dieren met problemen, vooral niesziekte, en niet enten valt best mee tot je een uitbraak als hierboven hebt, heel sneu, vooral als je er wat aan had kunnen doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:05

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:12

Jeetje seg, wat een naar bericht ! En ik hoorde net bij onze DA zeggen dat kattenziekte nog maar weinig voorkomt omdat al zoveel katten ingeent zijn hiertegen... :?
Nou ja, zal ook wel per streek afhangen, en daar waar je grote populaties zwerfkatten hebt, zal het wel vaker voorkomen...arme diertjes !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:46

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 05:58

idd Mist omdat mensen graag bezuinigen en allerlei verhalen de ronde doen dat entingen dodelijk zijn (kunnen ze ook zeker zijn maar ligt iets genuanceerder dan vele mensen inmiddels beweren) gaan ze graag juist daarop bezuinigen als zijnde 'beter voor het dier'.

Ik zeg NIET dat men elk jaar moet enten van mij hoor dat vind ik zelf ook 'te' gezien alle onderzoeken. Echter nooit enten en jaarlijks enten daar zijn nog vele wegen tussen. In elk geval zou ik momenteel als mijn dieren niet onlangs geënt waren deze z.s.m. laten enten om geen risico's te nemen.

Hier wordt niet alles het hele leven lang jaarlijks geënt maar regelmatig wordt het wel gedaan. Bijv. rabiës geef ik elke 3 jaar een keer puur uit voorzorg en door de veranderingen in de natuur (veel vossen, kans op komst wolven, veel meer wild enz.)

Mijn nijnen worden met 3 maanden leeftijd geënt, en dan nog 2x een jaar later en daarna zodra ik hoor dat er dreiging is van een besmettelijke ziekte in de omgeving

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 06:12

Mijn katten van 10 en 11 hebben alleen de basis entingen gehad.
Het waren tot drie jaar terug binnenkatten maar lopen nu dus lekker buiten.
Ze zijn nog nooit een dag ziek geweest en zijn zeer sterke katten.
Hoop dat ze nog veel jaartjes mee mogen gaan.....

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 06:25

Mijn kat is nu 3 en is nog nooit ziek geweest. Hij krijgt geen entingen. Hopelijk blijft het zo, maar ik vind het toch best veel geld jaarlijks,,dus heb er voor gekozen om het niet te doen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:35

hier hetzelfde,, katten komen nooit buiten maar mijn vriend zegt wel ze moeten de spuiten krijgen
ik zou er ook niet zo op haperen dat het moet, maar als mijn vriend dat wel wilt dan doen we dat;)

dus binnenkort maar weer naar de da met de bende van ellende :p

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:11

Ik zit nu wel in dubio, gezien de kattenziekte uitbraak. Gelukkig is het nog niet in onze regio, maar je kan het maar beter voor zijn.
Maar ik lees nu ook veel dat katten toch ziek worden en uiteindelijk dood gaan die wél geënt zijn. Onze katten zijn dus niet geënt. Op één na, die kattenziekte enting is nog geldig..

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:21

Hier 4 katten tussen de 10 en 16 jaar. Wij enten ook niet. Gaat prima.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:23

Wij hebben 3 katten ( 7 , 3, 1) en die hebben alleen hun kitten-entingen gehad.
Binnenkort komt nummer 4 en ook die zal alleen de eerste prikjes krijgen, nooit zieke katten gehad :n

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:24

Mijn katten zijn de eerste 2 jaar van hun leven volledig geënt, maar mede door de prijzen (90 euro per kat!!) besloten om het niet meer te doen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:25

Is het niet zo als je je jou kat niet ent en het is zwanger en als de kittens geboren worden hebben ze geen bescherming van zichzelf of van de moeder alleen moeders melk
maar als je de moeder altijd hebt geent en de kittens worden geboren hebben ze toch een soor van bescherming of zeg ik nu iets doms

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:27

Omdat ik raskatten fok en show, moet ik ze sowieso laten enten, maar mijn twee katers laat ik enten door dr. Woof (zie ook zijn site) want dat scheelt enorm. Dan is het 25 euro per kat, ongeacht welke enting. Bij de da is het 38 euro per dier voor een niesziekte enting alleen. De cocktail (niesziekte en kattenziekte) komt rond de 50 euro per kat. Ik heb nu bij de kittens niesziekte gehad nadat ze voor de tweede keer waren geënt op 12 weken en daar werd ik niet blij van. 2 kittens zijn er na 2 antibioticakuren helemaal bovenop, de derde is nu nog aan het kwakkelen. Het is net als met de griepprik, je kunt het nog steeds krijgen, maar de symptomen zijn milder. De derde behandel ik nu met homeopatische middelen en die schijnen nu aan te gaan slaan.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:29

Gezien niesziekte ook overdraagt via handen, kleding en schoenen zou ik zelf denk ik wel enten.. Puur om het risico dat je het zelf misschien een keer "meeneemt".

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:28

Helemaal mee eens miekel92. Ging gisteren op bezoek bij mensen met katten, ik heb net gedaan of er bij mij mond-en klauwzeer heerst, dus gedoucht, van top tot teen in schone kleren, handalcohol mee en daar voor de deur jas en schoenen in een tas gedaan en aan de kapstok gehangen. Je weet maar nooit....

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:40

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Mijn katten zijn alleen het eerste levensjaar tegen alles geënt, vanaf 2 jaar zijn ze niet meer geënt en ze zijn (gelukkig) nooit ziek.
Ze komen niet buiten maar we hebben wel een hond die natuurlijk wel buiten komt.
Ondanks dat zijn ze dus nog nooit ziek geweest.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:45

Hier zijn beide katten 21 jaar.. beginnen nu wel oud te worden maar nog nooit ziek geweest. Zijn ook nog nooit geënt. Het zijn buitenkatten die vroeger enkel 's avonds binnen kwamen.
Nooit bij de dierenarts geweest op de keer na dat één overreden was en haar bekje open lag.

Nu liggen ze wel de hele dag binnen te slapen....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 00:39

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:10

Bedankt voor de link Sassol.
Ik vroeg een paar pagina's terug al waarom er precies niet gevaccineerd wordt door sommigen, maar verder dan te duur, onnodig en je sluit toch niet alles uit kwam het niet. In deze link staat veel meer informatie, erg interessant om te lezen. Vooral de mogelijke medische gevolgen vind ik interessant. Die had ik hier nog niet voorbij zien komen.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:18

Ik doe het wel enten. Vorig jaar waren we een enting vergeten en toen kreeg ze niesziekte en ontstoken ogen. na 2 weken heisa in de tent omdat ik die kat 6x op een dag moest druppelen, en 2 dierenartsbezoeken gaan we toch netjes de entingen bij houden!
Bij mijn vorige kat heeft hij maar 1x in de entingen gehad en daarna nooit meer. Die was nooit ziek.
Ik denk dat het verschild per kat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:17

Szan schreef:
Bedankt voor de link Sassol.
Ik vroeg een paar pagina's terug al waarom er precies niet gevaccineerd wordt door sommigen, maar verder dan te duur, onnodig en je sluit toch niet alles uit kwam het niet. In deze link staat veel meer informatie, erg interessant om te lezen. Vooral de mogelijke medische gevolgen vind ik interessant. Die had ik hier nog niet voorbij zien komen.

Ik had eerder ook al gekeken naar links om te plaatsen. Vaak kwam ik dan op sites die toch heel duidelijk voor of tegen enten waren. Bij deze link vond ik dat er goed gekeken werd naar beide kanten.
Wat ik inderdaad wel jammer vind is dat velen hier inderdaad zeggen dat het tegenwoordig zo duur is en ze het daarom niet doen. Of dat ze toch ziek kunnen worden door een enting heen. Op deze manier klinkt het inderdaad alsof niet enten puur uit geldoverweging is, en er een drogreden achter geplaatst wordt om het te rechtvaardigen.

En voor mij is het toch echt niet om het geld, al ga ik niet onnodig geld uitgeven. Wel ben ik zeer kritisch en gebruik ik gezond verstand. Ipv klakkeloos 'de norm' te volgen of 'omdat de DA dat zegt'. En zorg ik voor mijn dieren zoals ik voor mijzelf zorg (alleen dan nog iets beter). Dit doe ik op gebied van voeding, enten, jaarlijkse controles, als de hond/kat ziek is wil ik weten welk medicijn ze krijgen en waarom (als je ziet hoeveel er met prednison gegooit wordt, legt het hele immuunsysteem plat), zo min mogelijk stress, veel beweging etc. Het hele plaatje dus.
En dat is in mijn ogen VELE malen belangrijker om je dier gezond te houden, dan een enting waarbij je je alleen op een ziekte richt.

Mijn dieren zullen huis wel weer een enting krijgen in hun leven, maar zeker niet elk jaar of om de 3 jaar, maar omdat ik denk dat het op dat moment nut heeft.