Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

...
,maar zijn maar heel weinig rassen die zulke databasen hebben,en waarbij fokkers dan ook nog eens eerlijkheids halve invullen wat de werkelijke doodsoorzaak is...
,mss heel naief,maar ik verwacht als ik een hondje koop bij een fokker met stamboom dat deze het werk dan gedaan heeft voor mij...althans dat mag ik toch wel hopen voor de klap geld die je kwijt bent tegenwoordig voor een stamboomhondje ( en ja klap geld,met de euro zijn stamboomhondjes in prijs verdubbelt,zo was in gulden tijd een rottweiler met stamboom tussen de 1000-1200 gulden nu tussen de 1000 en 1200 euro...) kimmie261 schreef:oww dat ben ik zeker met je eens,puppyfarms en broodfokkers een verbod ( en dan ook de stamboombroodfokkers een verbod) en gewoon de puppyhandel vanuit het buitenland een grote rem erop,dat zijn de vooral schrijnende situaties,maar geen verbod op pretnestjes en thuis gefokte kruisingen,en testen tja...dat kan,vind ik geen verplichting,fijn om dingen te weten,maar ik vind 2 gezonde volwassen dieren ,tja...daar komen toch elk jaar weer 1000den kern gezonde hondjes van,weet niet of testen dat nou zoveel zou veranderen...
maar ja,met verkoop en fokken van honden is geld te verdienen,dus of broodfokpuppyhandel ooit zal verdwijnen,ik vrees van niet...
Of bepaalde ziektes die pas op latere leeftijd naar voren komen als je niet test, maar dan wel door kan geven aan de pups.
Daarom twijfel ik of gesloten stamboeken wel een slim idee is. Bij sommige rassen mogen look a likes aangekeurd worden of kruisingen gemaakt worden om de basis te verbreden.
Wilawander schreef:Ga je deze allemaal uitsluiten dan zou dat 50 % van de duitse herders betekenen dat zou fataal zijn voor de fok daar het al zo ver uitgebreid is. Snap je?
kimmie261 schreef:wilawander,anders wordt er gewoon geadviseerd bij sommige stamboeken om een hd-c hond met een hd-a hond te kruisen....,en zo is de kans op hd blijkbaar kleiner,alleen ik zou er niet eens mee willen fokken,zonder enig probleem zou hier gecastreerd worden,dat heb ik nu ook bij mijn teefje gedaan voor haar eerst laten rontgenen,had ze een vorm van HD cq ED gehad was er die zelfde dag een afspraak gemaakt voor castratie..
er moet wel en heul bezondere hond zijn zou ik dan wel willen fokken,maar dat zou dan meer zijn met bijvoorbeeld een zeldzaam ras, een DH of rottweiler cq golden retriever kan ik nu niet echt tot de zeldzame rassen laten horen.
maar ja,vele fokkers zijn niet zo moeilijk ,die denken er blijkbaar toch anders over als ik...
Voeding, lichaamsbeweging en manier van houden doet zo enorm veel. En op DM heeft alleen de fokker invloed.