Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:45

Kankercellen zijn altijd aanwezig, alleen bij de meeste mensen kan het lichaam deze 'aan' en krijg je dus geen overheersende kankercellen. (Ik denk dat het bij honden net zo is, maar dat zou ik na moeten vragen) Er zal een deel erfelijkheid en een deel omgevingsfactoren bij zitten, bij mensen net zo. En dan is er alsnog de mogelijkheid dat er een vorm van kanker tevoorschijn komt die nooit in de familie is voorgekomen en niet 'logisch' is qua omgevingsfactoren.

Het is gewoon erg moeilijk allemaal...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:46

ja die ervaring heb ik ook gezien kwa erfelijke ziektes,maar dan met een andere erfelijke ( dodelijke) afwijking,wat nooit getest zal worden in een ras omdat het onbekend is,maar deze fokkers (stamboomfokkers) zetten wel met deze teef met de vererfelijke ziekte de ene na andere nest op de wereld...

wilawander, super als jij het wel test en ook niet fokt met dieren die positief getest worden! :j

en ik ga nooit lijnen na eerlijk gezegd,maar ik koop dan ook gerust stamboomloos,eerlijk gezegd is mijn ervaring na zo'n 20 honden verder zijn dat HD niet eens zo heel veel voorkomt,of ik heb geluk gehad....in ieder geval is dat niet mijn prioriteit als ik een hondje ga kopen,en tja overerfelijke kanker,waar wordt dat bij gehouden dan,of gaan jullie elke hond na op een bloedlijn hoe oud en waaraan deze gestorven is??

mijn eerste dogo reu kwam werkelijk uit de top der top bloedlijnen van de argentijnen,man wat en fantastsich gefokte ( en vooral ook mooie hond) hij werd maar 4 jaar....kanker en helaas overerfelijke kanker...

wat mij betreft koop je een levend dier,en stamboom of niet ze kunnen allemaal ziek worden,je hebt met stamboom wat meer weet over voorouders,maar zekerheid... :n ...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 06-09-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Re: Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:50

Je kan niet alles vinden maar tegenwoordig wel erg veel. Van werkhondenrassen hebben ze in Duitsland een hele fijne database waar je ook de sterfdag aan kan geven dus een beetje kijken hoe oud ze gemiddeld worden kan je wel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:53

dat is dan zeker heel netjes bij de DH :j ,maar zijn maar heel weinig rassen die zulke databasen hebben,en waarbij fokkers dan ook nog eens eerlijkheids halve invullen wat de werkelijke doodsoorzaak is...

tenslotte is elke afscheurde knieband ook een "trauma" en natuurlijk nooit een vererfelijke oorzaak :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:19

Ook bij de rottweilers kun je van de meeste de datum van overlijden terugvinden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:08

maar ga je dan als pupkoper alle honden na op zo'n stamboom waaraan ze dood zijn gegaan??

dat heb ik werkelijk nog nooit aan gedacht zelfs... := ,mss heel naief,maar ik verwacht als ik een hondje koop bij een fokker met stamboom dat deze het werk dan gedaan heeft voor mij...althans dat mag ik toch wel hopen voor de klap geld die je kwijt bent tegenwoordig voor een stamboomhondje ( en ja klap geld,met de euro zijn stamboomhondjes in prijs verdubbelt,zo was in gulden tijd een rottweiler met stamboom tussen de 1000-1200 gulden nu tussen de 1000 en 1200 euro...)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:17

Ik heb dat wel gedaan als ik jonge overlijdingsdata ertussen zag. Maar iedereen voor zich hoeveel tijd ze erin willen steken om dingen na te pluizen. Ik vind 1000 euro niets teveel voor een pup, zou het ook gerust voor een stamboomloze betalen als ik er helemaal weg van ben. Vind de aanschafprijs maar een fractie van wat ze de rest van hun leven kosten. Maar nogmaals ik veroordeel verder niemand en ben dus niet pro of anti, heb nu een stamboom hondje, vnml gekozen voor het geweldige karakter van pa en moe, volg hond kan zomaar weer stamboomloos zijn. Heb geen moeite met hobby fokkers, wel of geen stamboom, maar vind wel dat er voor fokken eea getest moet worden en de puppyfarms/broodfokkers mogen wat mij betreft verboden worden. maar ik denk dat z,on beetje iedereen dat wel met me eens is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:41

oww dat ben ik zeker met je eens,puppyfarms en broodfokkers een verbod ( en dan ook de stamboombroodfokkers een verbod) en gewoon de puppyhandel vanuit het buitenland een grote rem erop,dat zijn de vooral schrijnende situaties,maar geen verbod op pretnestjes en thuis gefokte kruisingen,en testen tja...dat kan,vind ik geen verplichting,fijn om dingen te weten,maar ik vind 2 gezonde volwassen dieren ,tja...daar komen toch elk jaar weer 1000den kern gezonde hondjes van,weet niet of testen dat nou zoveel zou veranderen...

maar ja,met verkoop en fokken van honden is geld te verdienen,dus of broodfokpuppyhandel ooit zal verdwijnen,ik vrees van niet...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:47

kimmie261 schreef:
oww dat ben ik zeker met je eens,puppyfarms en broodfokkers een verbod ( en dan ook de stamboombroodfokkers een verbod) en gewoon de puppyhandel vanuit het buitenland een grote rem erop,dat zijn de vooral schrijnende situaties,maar geen verbod op pretnestjes en thuis gefokte kruisingen,en testen tja...dat kan,vind ik geen verplichting,fijn om dingen te weten,maar ik vind 2 gezonde volwassen dieren ,tja...daar komen toch elk jaar weer 1000den kern gezonde hondjes van,weet niet of testen dat nou zoveel zou veranderen...

maar ja,met verkoop en fokken van honden is geld te verdienen,dus of broodfokpuppyhandel ooit zal verdwijnen,ik vrees van niet...

Nouja, hoe weet je dat een hond gezond is als je niet test? Ik heb honden meegemaakt waar je niks aan merkte, maar die wel verrot waren van binnen. En dat pa of ma daar geen last van heeft zegt dan weer niet dat pup geen last krijgt, hoewel dat andersom ook geld :P Of bepaalde ziektes die pas op latere leeftijd naar voren komen als je niet test, maar dan wel door kan geven aan de pups.

EDIT: En ook honden meegemaakt die op de foto's niet zo slecht waren als dat er gedacht werd nav klinische beeld.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:50

ik heb hier anders genoeg honden gehad die nog nooit getest zijn en 13 jaar oud werden,tja dat heet voor mij dan "gezond"

gezond houdt toch niet op bij geen HD/ED of bv erfelijke oogafwijking hebben??

verder als ik nu mijn honden bekijk zijn ze allemaal ook gezond,zie nou geen zwak zieke en misselijke honden rondlopen...

anders gezegd,ik heb mijn teefje HD/Ed laten testen en daarom is zij nu voorgoed en voor altijd "gezond" ,omdat ik deze simpele foto's heb laten maken??

en ja ze is nu op dit moment zo gezond als een visje,mag ik ook wel hopen voor een hondje van 1,5 jaar,als ik haar nu laat dekken en ze gaat over 5 jaar dood aan kanker,was ze toch ongezond,maar om nu te wachten met dekken tot ze dood gaat is ook weer zoiets...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:10

Het is iets wat ik me wel eens afvraag (maar toegegeven, niet kan staven met data);
Die vaak enorm benadrukte noodaak voor (blijkbaar erg dure) testen voor allerlei erfelijke aandoeningen bij die rashonden, is dat niet een direct gevolg van lijnteelt, en het fokken met een erg smalle genetische basis?
Dit soort defecten zouden er anders gemakkelijk en relatief snel uit te fiokken te zijn, maar ja "dan kunnen we rassen als de cavalier niet meer fokken" (nou én?).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:26

Nee, maar bijvoorbeeld DM Kimmie. HD/ED is idd een moment opname (wie weet hoe ze er op 6 jarige leeftijd uitzien) net als bij een paard. Daar kan je makkelijk op testen om te zorgen dat je geen lijders op de wereld zet. Of cataract (schrijf je dat zo) dat is toch een vervelende oogziekte en kan je ook testen.

Ik denk dat dat voor een gedeelte waar is Kuggur. :j Daarom twijfel ik of gesloten stamboeken wel een slim idee is. Bij sommige rassen mogen look a likes aangekeurd worden of kruisingen gemaakt worden om de basis te verbreden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:33

Hier een flyer die ik gemaakt heb over DM in de hoop dat meer fokkers wat ermee gaan doen. Met een korte uitleg voor wie intresse heeft en dan begrijpt waarom extra onderzoeken zo belangrijk is. Word dit niet gedaan dan vrees ik voor de DH fok.

Afbeelding

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:44

De swabjes van de pups zijn vorige week verstuurd naar het van Haeringen Laboratorium ;)
Nu weer ontopic :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:02

maar wilawander,er staat onderaan dat men geen honden hoeft uit te sluiten voor de fokkerij??

je vreest voor de DH herder fok,maar ondertussen fokt men wel gewoon door dan dus met dieren die drager/lijder zijn?? al dan wel getest....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:17

Ja als men nu zonder te testen verder fokt wel. Als je goed leest zie je dat lijder x vrij alleen maar dragers oplevert. Als je deze dragers ook weer aan een vrije hond zet ben je al nagenoeg vrij van DM en fok je geen zieke honden want dragers worden niet ziek.
Ga je deze allemaal uitsluiten dan zou dat 50 % van de duitse herders betekenen dat zou fataal zijn voor de fok daar het al zo ver uitgebreid is. Snap je? dus als men nu verantwoord fokt dus lijders en dragers alleen aan vrije honden kan je na 2 generaties al vrije honden hebben en heb je geen enkele lijder op de wereld gezet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:23

oww oke...zo....tja voor mij zou het feit dat mijn hond drager zou zijn al reden zijn zo'n hond accuut te laten castreren...zou er niet eens mee wíllen fokken,dat geld overigens ook als mijn hond meer als HD-B zou hebben hoor..

no way dat ik zou gaan fokken met een HD-c teef :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:32

Dat is ook wat anders. Een hond drager van Dm is niet ziek maar een geheel gezonde hond en de pups die eruit komen ook. Mits dus de partner vrij is. Is hij dat dus niet heb je kans op 25 % lijders dus zieke honden.
Er zijn schrikbarend veel dragers als je die allemaal zou uitsluiten dan blijft er aan genen niks over. Waardoor weer inteelt word toegepast en je juist weer andere problemen gaat krijgen zoals HD.

Deze ziekte kan je op bovenstaande manier eigenlijk heel snel stoppen. Maar helaas zien vele er de nut niet van in. En als dat niet snel veranderd dan zie ik het somber in.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:37

Wilawander schreef:
Ga je deze allemaal uitsluiten dan zou dat 50 % van de duitse herders betekenen dat zou fataal zijn voor de fok daar het al zo ver uitgebreid is. Snap je?

Niet zo moeilijk te snappen.
Wat ik me afvraag is hoe kan dat defecte gen zo een hoge frequentie in de populatie kunnen ontwikkelen...?
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze populatie door een bottle neck is gegaan; een periode van fokken met weinig individuen; een smalle genetische basis. Vervolgens het ras "zuiver " verklaren en deze individuen onderling verder kruisen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:50

wilawander,anders wordt er gewoon geadviseerd bij sommige stamboeken om een hd-c hond met een hd-a hond te kruisen....,en zo is de kans op hd blijkbaar kleiner,alleen ik zou er niet eens mee willen fokken,zonder enig probleem zou hier gecastreerd worden,dat heb ik nu ook bij mijn teefje gedaan voor haar eerst laten rontgenen,had ze een vorm van HD cq ED gehad was er die zelfde dag een afspraak gemaakt voor castratie..

er moet wel en heul bezondere hond zijn zou ik dan wel willen fokken,maar dat zou dan meer zijn met bijvoorbeeld een zeldzaam ras, een DH of rottweiler cq golden retriever kan ik nu niet echt tot de zeldzame rassen laten horen.

maar ja,vele fokkers zijn niet zo moeilijk ,die denken er blijkbaar toch anders over als ik...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:53

Ja vroeger was de populatie smal maar ook de laatste jaren word nog vaak het zgn. lijnenteelt toegepast. Goede vooraanstaande reuen destijds worden nu nog graag gezien door middel van lijnenteelt. Ben er zelf niet zo'n voorstander van omdat je niet alleen het goede verankert zoals je ziet. Maar waar gebeurt het niet. Binnen de paardenfokkerij gebeurde het zelfde. Kijk maar terug in de gelderse lijnen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:58

kimmie261 schreef:
wilawander,anders wordt er gewoon geadviseerd bij sommige stamboeken om een hd-c hond met een hd-a hond te kruisen....,en zo is de kans op hd blijkbaar kleiner,alleen ik zou er niet eens mee willen fokken,zonder enig probleem zou hier gecastreerd worden,dat heb ik nu ook bij mijn teefje gedaan voor haar eerst laten rontgenen,had ze een vorm van HD cq ED gehad was er die zelfde dag een afspraak gemaakt voor castratie..

er moet wel en heul bezondere hond zijn zou ik dan wel willen fokken,maar dat zou dan meer zijn met bijvoorbeeld een zeldzaam ras, een DH of rottweiler cq golden retriever kan ik nu niet echt tot de zeldzame rassen laten horen.

maar ja,vele fokkers zijn niet zo moeilijk ,die denken er blijkbaar toch anders over als ik...

Er zijn ook fokkers die dat niet doen. Hier word alleen met HD normal en HD fast normal gefokt en als ik een fast normal gebruik dan wil ik deze zelf gezien hebben op de foto. Dus dan zal dan de teef zijn daar je een reu van een ander niet snel die mogelijkheid hebt. Dus de reuen die hier gebruikt gaan worden hebben allemaal normaal. Hier is "noch zugelassen" ook toegestaan voor de fok maar binnen die van mij niet. Dus mijn regels aan de honden zijn strenger als die van de rasvereniging.
Maar DM moet je niet met HD gaan vergelijken. HD is ook vaak gewoon veroorzaakt door de eigenaren en vaak maar 20 tot 30% erfelijk en dat is ook mijn eigen ervaring in alle jaren dat ik hondensport doe. :j Voeding, lichaamsbeweging en manier van houden doet zo enorm veel. En op DM heeft alleen de fokker invloed.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:57

ik ben het er inderdaad mee eens dat er eerst gekeken moet worden wat iemand een hond kan bieden.
meestal is het een ingeving van iemand, oooh wat leuk een hond
3 maanden later moet de hond er toch weer uit want hij past niet in het gezin, ineens geen tijd meer en welke onzinnige redens allemaal er voorbij komen.
deze mensen maken gewoon misbruik van de hond. een hond is een dier geen voorwerp

ook zie ik voorbij komen met het feit dat er zo'n 180.000 honden er per jaar verkocht worden
en hoe het dan zit als er alleen nog maar gekocht zou worden bij een erkende fokker.
ik vind persoonlijk dat een erkende fokker zijn hond gewoon niet meer dan 4 hooguit 5 nestjes moet laten krijgen.
en dan gewoon 1 per jaar en niet 2. maar ook dit ligt eraan hoe vaak de hond loops word, veel honden worden maar 1x in de 10 maanden loops
dus dan kan het ook maar 1 nest per jaar.
ook word er gezegd dat het eerste nest al vanaf de 2de loopsheid mag, vind dit persoonlijk te vroeg. ( maar dat is ieder aan zijn eigen )
ook zouden de teven en de reuen gewoon na zoveel jaar 'vernieuwd' moeten worden.
een hond kan tenslotte niet voor altijd top pups krijgen.

dit merk ik vooral bij ons thuis, wij hebben een mechelse herder. vroeger hadden wij van deze fokker super honden ( werden getraind voor politiehond), de laatste 3 die we hebben gehad zijn alle 3 zeer slecht geweest. de eerste had geen goede botten, zou op wat latere leeftijd zeer veel last krijgen van zijn spieren/heupen/botten etc , de tweede had 1 zaadbal hoog zitten ( in zich dus), de derde heeft een slecht gebit met bijten heeft ze (normaal altijd reuen gehad en de laatste is een teef) bijna alles afgebroken.

ik zie in dit topic vaak het woord 'fokken' voorbij komen, eerlijk gezegd vind ik een broodfokker en een oeps nestje niet onder de term 'fokken' passen. meer het vermeerderen van de hond.
ook het chippen moet je in vele gevallen zelf doen.

over het feit van 'geen stamboomloze en kruisingen meer'.
daar heb ik op zich nog niet zo veel problemen mee, maar de meeste kruisingen zijn gewoon extreem, een chihuahua met jack russel of een jack russel met een herder, een bull met een herder, je ziet zoveel belachelijke ( vind ik dan) kruisingen.
ik snap persoonlijk niet hoe je dit je dier aan kunt doen.
en dan durven ze ook nog te zeggen dat het 'oeps' was. hoezo er word gewoon niet goed opgelet als de teef loops is.
eerlijk gezegd vind ik veel kruisingen echt mooi, maar vind persoonlijk dat ze gewoon moeten kijken wat voor soort ras je bij elkaar 'gooit'
vind persoonlijk niet dat alles maar op alles 'gezet' moet worden. veel hiervan krijgen problemen.

hier is een teef en een reu aanwezig, als de teef loops is worden er voor beide strengere regels opgesteld.
ik hoef dus echt geen nestje, en al helemaal geen jack russel met pitbull.

hier zie ik ook een keer verschijnen dat een stamboomhond 300 euro kost, nou dan mag er mij wel verteld worden wat voor stamboomhond ik hier voor krijg.

ook vind ik het erg dat ik hier lees dat er over een (defect) 'product' word gepraat, het is een dier geen voorwerp!

het feitis dat het totaal geen zin zal hebben om stamboomloze honden te verbannen voor het vermeerderen ervan
er zijn genoeg mensen die per se een stamboomloze hond willen of een kruising.
hier zal nooit een verbod op komen, omdat hoe je het went of keert de hond veel oplevert voor de staat, hondenbelasting, voeding, speeltjes noem maar op. en veel mensen willen geen honderden tot 1000/1500 euro uitgeven aan een hond.

ook lees ik ergens dat ' een stamboomloze vaker bij de da zit' dan een stamboomhond. sorry maar ik vraag me af waar dit op gebaseerd word.
het ligt er maar helemaal aan WAAR je je stamboomloze hond hebt gekocht.
vele mensen hebben totaal geen verstand van honden en kijken totaal niet naar de omgeving van de eigenaar waar ze de pup vandaan halen.
hier ook 2 stamboomloze, so what. ze hebben een prachtige verzorging gehad, de eigenaar heeft super voor papa en mama van onze honden gezorgd. zijn netjes bij de da na gekeken etc.
met de oudste ben ik nog nooit naar de da gehoeven, alleen enten maar dat word meestal gewoon samen met de ponys gedaan
de jongste hond, is nog 'te jong'. dus daar kan ik nog niet over spreken.

en hoezo is het belachelijk als een hond boven de 1000 euro kost ?? ik vind hier niets raars aan.
ik vind het meer verdacht als ik een hond voor een paar honderd euro kan kopen.
ik denk dan gelijk aan verwaarlozing etc.
een fokker verdient meestal erg weinig op een pup.
vind dit dan ook weer zo'n reactie van iemand die gewoon totaal geen verstand heeft van.
jammer vind ik zo iets!

ook vind ik het erg bruut dat er word gezegd, dat diegene al weet hoeveel diegene gaat verdienen met het aantal pups.
wat maakt het uit wat je eraan verdient, je doet het toch om het ras goed te houden.
vind het erg hard dat je al aan het geld denkt voordat er uberhaupt pups zijn geboren.

vind het erg grappig om te lezen dat een 'fokker' hier op bokt zich aangevallen voelt.
daar zou ik dus alvast geen pup 'gaan' halen.

vind het erg jammer dat er word gezegd dat 'alle stamboomloze' mensen het niet willen aanhoren wat er zoal komt kijken bij een stamboom hond.
zoals ik sta open voor een stamboom en stamboomloze.
ook ben ik niet de beroerste om er genoeg voor neer te leggen

ik zou in ieder geval nooit een nestje van mijn hondje kunnen hebben, kan ik mijn hondje en mijzelf niet aan doen.
ten eerste ik kan de pups niet weg doen en ten 2de ik ga geen geld verdienen op de rug van mijn hond.
ik kom wel anders aan mijn geld, maar niet zo.
ik zou dan dus ook nooit een fokker kunnen worden

over het huppeltje van de jack russel, is er puur doorgekomen omdat het doorgefokt is.
vind het ook niet gek. ieder ras krijgt zo zijn min punt als er door gefokt word

verder ga ik niet lezen,, zie ineens te veel onzin staan.. vind het erg jammer.. en heb dan geen zin meer om door te lezen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:14

ik zou als ik jouw was inderdaad maar niet verder lezen,aangezien wát je gelezen hebt je ook niet meer als half gedaan hebt....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:38

zegt diegene die de helft niet snapt van wat er gezegd werd/word;)