Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:56

Wij hebben helaas een paar weken geleden onze 14 jarige tervurense herder in laten slapen...

Maar wij hadden altijd de standaard dat die min. 4x per dag uit ging, en dan in principe min. een half uur (aan het eind vaak wel wat korter omdat hij niet zo lang meer redde)

Hij ging ook wel eens langer mee als hij bijv mee naar stal ging, dan ging hij daarna een keer minder uit, maar die 4x een half uur was wel de min. standaard eigenlijk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:58

Afhankelijk van het ras en gezondheid gemiddeld genomen vind ik dat je een hond minimaal 4x 20 minuten en 1x 1 uur moet uitlaten per dag. En het liefst het dier niet alleen fysiek laten wandelen maar er ook mentaal mee bezig zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 14:04

JCDJK schreef:
Aaaaaah ten eerste; wat een geweldig mooie hond heb jij! <3

Ten tweede: ik vind dat een hond 4keer uit moet.. Dat deden we wel met onze hond (inmiddels overleden: ook een sheltie).
Smorgens, smiddags, rond avondeten en voor je naar bed gaat.. En dan een gewoon rondje van een kwartier..

Dankje!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:07

JCDJK schreef:
Ten tweede: ik vind dat een hond 4keer uit moet.. Dat deden we wel met onze hond (inmiddels overleden: ook een sheltie).
Smorgens, smiddags, rond avondeten en voor je naar bed gaat.. En dan een gewoon rondje van een kwartier..

Ik vind dat een beetje onzin om heel eerlijk te zijn. Er zijn dagen dat die van mij 4x gaat, maar er zijn ook genoeg dagen dat hij 3x uit gaat. Maar dan kom ik nog altijd op meer dan 1 uur buiten, waar jij aan komt met je 4x. Ik heb een kruising RR en die heeft echt veel te weinig aan een rondje van een kwartier, al zou ik dat 6x per dag doen bij wijze van spreken.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:08

Ik lees dat heel veel mensen zeggen "ligt eraan wat voor hond het is"maar hier ben ik het absoluut niet mee eens....iedere hond wat gezond is en niets mankeerd moet voldoende beweging hebben.
Meeste mensen vergissen zich ook in de "kleinere"honden zoals chihuahua's...meestal worden ze vervelend omdat ze in handtasjes en etc gepropt worden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 14:10

TuttiFrutti_ schreef:
Ik lees dat heel veel mensen zeggen "ligt eraan wat voor hond het is"maar hier ben ik het absoluut niet mee eens....iedere hond wat gezond is en niets mankeerd moet voldoende beweging hebben.
Meeste mensen vergissen zich ook in de "kleinere"honden zoals chihuahua's...meestal worden ze vervelend omdat ze in handtasjes en etc gepropt worden.

Maar die arme hondjes hoeven ook niet te lopen, nee chihuahua's horen in een handtasje met een jasje aan :n

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:13

Die van ons ging (hij is dood) altijd 3x op een dag uit, heel soms als hij dat aangaf of als we zin hadden om nog een rondje te wandelen 4x.
Dan was het s'ochtends rond een uur of 5/6 10 minuten
s'middags rond een uur of 12/13 1 uur toen hij oud en last van zijn poten kreeg nog maar 15 min maar dan was hij ook bekaf. Alleen als hij zich goed voelde gingen we iets langer.
s'avonds rond een uur of 10/11 10 minuten

Maar we gingen vaak naar het bos op zondag en toen hij puppy was en iets ouder ging mijn moeder met hem naar de cursussen toe en wij de kinderen speelden elke dag met hem en mijn vader vaak ook. Ook liep hij altijd los door huis, alleen toen hij nog heel klein was, ging hij snachts in de bench.

Btw, hij was een labrador

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:14

TuttiFrutti_ schreef:

Een gezonde hond kan inderdaad lang wandelen en hoeft niet 3x eventjes om. Ik bedoelde zelf met 'ligt aan de hond', dus ook honden die bijvoorbeeld artrose hebben of iets in de gewrichten hebben waar niets aan gedaan kan worden en daardoor minder lang kunnen wandelen. En ik vind het karakter van de hond ook belangrijk. Ik ken zo wel een hond die gewoon echt geen zin meer heeft na 30 minuten, dat is gewoon geen hond waar je veel en lang mee kan wandelen. De rest van de honden die ik ken, hebben juist wel behoefte aan veel en lang wandelen.

Mossje_bobb

Re: Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:18

Wij laten ons hondje zo'n 3/4 keer per dag uit:
- 8 uur 's ochtends 10 minuten
- 4 uur 's middags 20 minuten
- 8 uur 's avonds 20 minuten
En in het weekend ook nog eens een extra wandeling van 1 tot 1 1/2 uur. Onze hond vindt dat genoeg en wil ook niet vaker en wil ook niet wandelen als het regent maarja he moet toch.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:21

Dat ligt ook aan de hond natuurlijk. Wij hebben een Boomerhondje van drie jaar en die gaat 3 of 4 keer per dag uit. Meestal 1 of 2x een groot rondje (45-80 minuten), vaak ook met even loslopen en spelen met andere honden.) en nog 1 of 2 keer een wat korter rondje (10-30 minuten ofzo). Verder S'avonds voor mijn ouders op bed gaan mag hij nog even op het veldje plassen en hij kan ook altijd in de tuin. Soms komt het anders uit en dan is het drie keer een wat kleiner rondje en 1 lange. En heel zelden een keer 3 kortere rondjes of alleen 1 lange en s'avonds nog een kortere. Verder geeft hij soms ook aan dat hij geen zin heeft om te wandelen en dan gaat hij een klein stukje of niet. Hij is niet vaak lang (langer als 3,5 uur) alleen thuis, maar als dit wel zo is komt oma om hem uit te laten, of een vriendin van mijn moeder met honden. Hij gaat eigenlijk altijd minimaal 3x per dag uit en hij kan zijn energie ook kwijt in de tuin met spelletjes. Ik vind dat ook kleinere honden fatsoenlijk uit moeten, minder lang en ver als grotere honden misschien, maar net zo goed een paar keer per dag. :)

Bij ons is het dus:
-S'morgens 10-30 minuten.
-Einde van de morgen 45-80 minuten of weer een kort rondje.
-Rond 4 uur een kort rondje of een lang rondje.
-Rond een uur of 7 een lang of een kort rondje
-Nog even uit s'avonds rond een uur of elf (5 minuutjes)

En natuurlijk lekker spelen in de tuin en met vriendjes los in het bos of op de laan.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 01-09-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:35

Nu slaan jullie me zeker dood....

Twee border collies, worden 1 keer per dag uitgelaten, ongeveer een ruim uur (1u10/1u20) :j.

Maar, er is in mijn ogen een groot verschil tussen alles wat hier neergeschreven wordt, en dat moet genuanceerd worden. Ga met onze honden 4x (of zelfs 5x) per dag een kwartier/twintig minuten wandelen aan de leiband, zonder meer, om vervolgens terug binnen te gaan en dat elke dag te herhalen, dan heb je twee strontvervelende (hyperactieve, aandachtvragende) honden.

Als er met hen een dik uur gewandeld wordt, waarbij ze constant los kunnen lopen, constant aan het apporteren zijn of al spelenderwijs getraind worden (houdingen -zit/staan/af-, ter plaatse blijven, terugsturen naar een plaats, verloren voorwerp zoeken, oproepen en halverwege onderbreken met een houding,....), dan liggen ze na dat uur minstens 2/3uur lekker plat.

Daarbij is "uitlaten" echt niet het enige. Onze honden hebben ruim 30are (dus 3000m²) om zich vrij op uit te leven (en zitten bij deftig weer dus ook minstens 7/8uur per dag buiten), gaan smorgens bij het voederen mee de geitenwei in, gaan 3/4 keer per week mee naar de training (gehoorzaamheid, wedstrijdniveau, dus zeker 1/2 'zware' trainingen die makkelijk 1,5u duren. De oudste is 11 en gaat nog maar 1x per week trainen), worden wekelijks nog eens meegenomen voor mijn hardlooprondje (enkel de jongste, de oude kan dat nietmeer) van 30 tot 60 minuten,...

Beide honden geven een erg gelukkige, rustige en relaxte (doch werklustige) indruk :). Sterker, als ze én een wandeling, én een training op één dag gehad hebben, dan hoor of zie je ze voor de rest van de dag amper tot niet. Dan zijn ze gewoon compleet uitgeteld en liggen ze verder alleen volledig plat...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:45

Florenc schreef:
Nu slaan jullie me zeker dood....

Ja, want mensen hier zijn zo kortzichtig dat ze alleen nadenken over hoe lang de hond wordt uitgelaten en alle andere factoren niet meerekenen. :roll:
Kom op, je weet gerust wel dat niemand hier zal zeggen dat je jouw honden tekort doet op deze manier, aangezien ze genoeg ruimte én aandacht krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:46

florenc, jouw honden zijn altijd uit, daar zullen veel honden jaloers op zijn! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:47

Hier word Blaz standaard een uur na zijn eten uitgelaten. En als ik 's middags weer kom van school. En 's avonds voordat ik naar bed ga nog een rondje.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:57

Onze hond (kruising Friese Stabij x Drentse Patrijs) kan de hele dag in de tuin en gaat altijd mee als iemand naar achter gaat. Verder wordt ze 3 a 4 keer per dag uitgelaten.
Om 7.00 uur 45 minuten
Om 14.00 uur 1,5 uur
Om 18.30 uur 1 uur
In de zomer is het middag rondje korter en komt er nog een wandeling om 21.00 uur bij, in het weekend gaan we wel eens weg naar andere wandel gebieden.

Wij wonen ideaal voor de hond, hebben zelf een lekker groot terrein en moeten letterlijk de weg over steken om het bos in te wandelen. Hond is nu 13 jaar oud en heeft wat kleine gewrichtsproblemen, waardoor fietsen en uren achter elkaar wandelen niet meer mogelijk is. Hondensporten gaat ook niet meer, helaas, maar we kunnen nog wel wat speurwerk doen dat vind ze gelukkig ook erg leuk.

Florenc, je hebt goed nagedacht over wat je honden nodig hebben, daar is toch niets mis mee. Onze hond is een echte jachthond, die moet altijd overal achteraan en heeft niet genoeg aan ons eigen bekende terrein, ook al is het dan ruim 3 hectare, dus hier is dat geen optie. Verschillen moeten er zijn.
Laatst bijgewerkt door Depende op 01-09-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:58

Ons boomertje krijgt behoorlijk beweging,ook naast de fiets. Weliswaar naast de fiets niet te hard meter korte pootjes en niet al te ver. Maar ze vindt het geweldig. Vanavond beginnen we aan een hondencursus,en gaan we regelmatig weg. Ze gaat bijna overal mee naar toe.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:59

wat ik altijd zo zonde vind is dat je mensen wel eens hoort zeggen...: als ze het in de nacht volhouden dan redden ze het overdag ook langere tijd (dus van 8-18 alleen thuis), dan gaan mijn nekharen overeind staan

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:01

Onze hond wordt 4x op een dag uitgelaten. ´s Ochtends tussen 5.30-8.00 een half uur, tussen de middag alleen een blokje om, rond 17-18 een uur, en rond een uurt of 22-23 nogmaals een blokje om. Wij hebben een blije en tevreden hond, maar ook een hele rustige hond, wellicht speelt dat ook mee ;) .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:05

ik laat mijn 6 honden nooit uit,ze hebben een hectare tuin,omheind en hun eigen slaapplaats met bedden waar ze in en uit kunnen.Naar mijn ideaal.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:06

Bij ons gaat het zo
$ eerste rondje rond half 8 rond de 10 min
$ 2e ronde om ongv 12 uur rond de 15-20 min
$3e ronde ongv om 4 uur ongv een kein uurtje
$ 4e rondje rond half 8
( en als me me moeder gaat slapen laat ze em nog even voor plassen )

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:08

Op mijn berichtje van één keer per dag hebben ze ook niet gereageerd Florenc :D En ik heb o.a. een Border Collie.
Er zit inderdaad wel een heel groot verschil in hoe de hond gehouden wordt. Op een appartement zal een hond veel uit moeten.
Bij ons hebben ze 6000 vierkante meter bewegingsruimte. Ik ga wel met ze uit omdat ik dat zelf gewoon leuk vind en de honden zijn helemaal gek van de boswandelingen. Je wilt niet weten wat een gejank er opstijgt vanuit de kofferbak als ze het bos zien, doet letterlijk pijn aan de oren :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:18

Onze 6-jarige LUIE Friese Stabij heeft tussen 6:00 en 7:30 haar eerste ronde van een half uurtje. Dan tussen 12:00 en 13:00 de tweede van ruim een uur. Dan haar laatste ronde tussen 18:00 en 19:00 van +- anderhalf uur.

's Avonds als het donker wordt wil ze niet meer mee lopen. Tussendoor gaat ze ook nog klein stukjes mee bijvoorbeeld even naar de bakker, brievenbus, oma etc. Ze lig eigenlijk wel hele dagen buiten, soms even uurtje binnen.

's Avonds doen we trouwens altijd nog even een beetje mentaal 'werk', kunstjes dus :D En dat kan ze heel goed en vind ze ook erg leuk!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:27

Ik ben erg geschrokken van hoe weinig so mmige honden uitgelaten worden.

Mijn hond komt minstens 2 uur op een dag buiten, waarbij we 1 wandelingen hebben waar we haar ook flink uit laten razen. Ook zorgen we dat ze het grootste deel van de wandelingen los is en we
proberen zoveel mogelijk verschillende routes te nemen zodat ze lekker nieuwe geuren kan oppikken.
Thuis is ze erg rustig en slaapt het liefst de hele dag. In huis doen we geregeld zoek spelletjes met haar, ze wordt gekroeld en we spelen minstens 1x per dag in de tuin. En ja dit doen we ook als we soms wat langer weg zijn.

Onze hond wordt sowieso om de vijf uur uitgelaten.

Je hond minder dan twee uur op een dag uitlaten vind ik niet kunnen. Uitlaten is niet alleen voor het kwijtraken van energie maar ook het sociale aspect, dus andere honden, zijn belangrijk en nieuwe geureb oppikken, een keer een andere omgeving zien.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:08

Ik ben het er mee eens dat een hond minimaal 1x per dag (elke dag, dus ook doordeweeks) een lange wandeling moet maken. En dan niet saai in de buurt, maar mee naar het park/bos/strand/paard oid :j

(Wij hebben twee boomer-hondjes.)

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:20

Trouwens onze hond komt ook nog elke dag minimaal 4 uur in de tuin. En in de vakantie heeft ze elke dag een wandeling van 1 1/2 uur of 2 uur. Ze heeft ook een trauma opgelopen met andere honden en ze durft niet goed meer dus naar het bos.