Kat met zwelling op oogbol...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:55

Pfoe ik had allang bonje met mijn schoenloeder gehad in zo'n situatie. Wat een dom mens zeg, sorry dat ik het zeg.

BigOne

Re: Kat met zwelling op oogbol...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:21

Ik was zelf allang met de kat gegaan maar ik kan dan ook niet in andermans portemonnee kijken.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 08:07

Terug "goed" nieuws :D
Ik heb Tink gevonden ! Ze liep gewoon levend en wel buiten rond bij haar moeder. Die zorgt er nu blijkbaar weer voor :) Ik heb Tink wel weer naar binnen gelokt, maar ze is wantrouwiger dan voor ze buiten raakte... Je kan haar amper pakken, tenzij je haar blind oogje in je voordeel gebruikt. Strelen lukt ook niet meer dus.
Ik heb ondertussen ook eens naar het oogje gekeken, maar geen foto kunnen nemen dit keer... Het derde ooglid en alle andere zaken die ontstoken waren zijn volledig genezen, Tink heeft alleen nog die bol op haar oog. Deze is in mijn ogen groter geworden, maar is wel glazig/waterachtig van kleur dit keer. (daarvoor was ie geal-achtig, beetje zoals een uit te duwen puist)
Als Tink vanavond nog in huis zit, dan ga ik ermee naar de DA. De DA zit immers maar vanaf 18u... Dus hopelijk blijft ze zolang aan de melkbar hangen :=

@bigone: Ik snap je wel hoog en in feite zou ik dat moeten doen. Maar ik vind het alleen niet zo gepast om zomaar andermans kat naar de DA te nemen als die mensen aangeven dat ze zelf niet willen gaan...
En het is mij niet echt om de financiële kosten toe doen van een éénmalig bezoek hoor (gezien je aangeeft niet in andermans portemonnee te kunnen kijken), maar ik ga nog niet gaan werken. Stel nu dat dit katje in het slechtste geval een operatie nodig heeft en nadien een langdurige behandeling moet ondergaan met duurdere medicatie, dan haal ik dit ook allemaal op mijn nek... (want ja, mijn schoonmoeder wil niet naar de DA, dus dan zie ik het er niet in dat ze een operatie/behandeling wil betalen) En zoiets kan ik niet betalen hoor van mijn spaargeld :=
Daarom dat ik dus probeerde te overtuigen, tot ze een ja-woord gaf :) Maar tjah, toen verdween Tink dus...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:24

Ik wil echt niet zeuren, maar ik zou toch echt poezenkind opgepakt hebben en naar de DA gegaan zijn. De DA kan dan adviseren, daarna poezenkind meenemen naar huis en het advies daar voorleggen. Dan heb je je uiterste best gedaan. Dan kan je schoonmoeder zelf beslissen wat ze wil en is het uit jouw handen.
Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is, dat je met verschillende partijen te maken hebt maar het diertje zelf kan er niets aan doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:30

Citaat:
Als Tink vanavond nog in huis zit, dan ga ik ermee naar de DA. De DA zit immers maar vanaf 18u... Dus hopelijk blijft ze zolang aan de melkbar hangen

Wat dacht je ervan om de poezen even op te sluiten.

Wat een mentaliteit weer zeg... :r

Jammer dat ik niet precies weet waar jullie wonen maar in nederland ben je in feite al strafbaar om dat poes geen medische zorg krijgt terwijl hij dit wel nodig heeft.
En ik zou mijn schoonmoeder al lang de mond hebben gesnoord...is ze nou helemaal gestoord -:(-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:40

een da die pas vanaf 6 uur aanwezig is???

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:58

Ik zou nu toch ook maar mijn beleefdheid aan de kant zetten en opkomen voor een weerloos diertje :j

Wat kan jou de reactie van die schoonmoeder schelen ?
Dat dit diertje geholpen moet worden, staat als een paal boven water !
Misschien kan je moeder eventueel financieel bijspringen ? Zij vond het toch ook sneu ?

Verder zou ik me ook nog eens een keer achter de oren krabben of je wel deel zou willen uitmaken van een dergelijke familie, met zo'n houding ten opzichte van dieren en het feit dat je er blijkbaar niet voor je eigen mening mag uitkomen ...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 09:43

De poezen zitten in huis "opgesloten" zeg maar :j
Dus als schoonmoeder de ramen en deuren gewoon dichthoudt zoals het hoort, dan kunnen we vanavond eindelijk naar de DA ! :D
En ja, de DA is pas van 18u aanwezig. Van 18u tot 21u dacht ik... Maar we gaan dus om 18u.
En de reactie van mijn schoonmoeder kan me wel schelen, gezien het haar kat is... Dus vandaar dat ik eerst probeerde overtuigen om naar een DA te gaan (maar dan was het weekend en het zou teveel kosten bij een DA van wacht). Nadien had ik examens en verbleef ik thuis. En ik ging dan woensdag gaan, maar dan was Tink dus verdwenen...
En ik kan toch niet financieel gaan opdraaien voor elk ziek dier in mijn schoonfamilie ?? Dit katje is van mijn schoonmoeder, het konijn ook, de gebeten hond ook,... Ik kan toch niet zelfstandig met al deze dieren naar de DA gaan en dit zelf ook nog even financiëren ?? Ik ga nog niet gaan werken hé, ik studeer nog... (als ik zelf geld verdiende, dan deed ik het meteen !) :(
En geloof me, ik vind het een schande dat zij er nooit een DA bijhalen en ik kan me daar enorm in frustreren ook. En ook elke keer zeg ik dat er een DA moet worden bijgehaald, maar het wordt amper gedaan... (tenzij de DA moet komen voor een koe)
En om eerlijk te zijn, ik zou niet in zo'n gezin kunnen wonen :n Maar zodra ik alleen woon met mijn vriend, zal er met mijn diertjes wel veel sneller naar de DA worden gegaan !! En als ik nog met een dier van mijn schoonmoeder naar de DA moet, dan hou ik het beest gewoon. :j Ik ga niet financieel opdraaien voor een dier van een ander, als die anderen er toch niet naar kijken. Van zodra ik alleen woon hou ik alles waar ik mee naar de DA ben geweest :j Dan weet ik tenminste dat er zorg voor wordt gedragen.

Maar hoe dan ook, Tink zit nu in huis en vanavond rijden we naar de DA met haar (eindelijk). :j

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:05

ben een poosje niet online geweest, maar wat vervelend van die da, wat hier ook gezegd word, je kan het jezelf niet kwalijk nemen, zoals je al zegt het is jou kat niet, en kan ik me voorstellen dat je niet meteen naar een dap gaat. vervelend dat je schoonmoeder niet van gedachte veranderd. succes vanavond!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:34

ik zou het niet kunnen aanzien als het een dier was in mijn nabije omgeving en er zelf mee naar de da gaan.En als ik daar geen geld voor had dan had ik met de da afgesproken om in een aantal keren te kunnen betalen.
Natuurlijk kun je de kosten niet dragen voor ieder dier van een ander,maar nu huilie huilie doen...een topic openen waarin je schoonma(terecht)met de grond word gelijk gemaakt en zelf niets ondernemen dan ben je geen haar beter naar mijn idee.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:45

xLIESSSx schreef:
Maar hoe dan ook, Tink zit nu in huis en vanavond rijden we naar de DA met haar (eindelijk). :j

Zoals op de foto, en je omschrijving lezend (heb niet heel het topic gelezen) lijkt het erop dat ze last heeft van het herpes virus. Herpes geeft zweren, soms op lip, maar bij katten ook op het oog. Een van mijn impordames droeg dat virus en heeft het aan haar zoon gegeven. D.A. heeft ooit de zweer weggehaald, met als gevolg een littekentje op de oogbol. Heeft hij stress, dan krijgt hij weer last, zoals nu, we hebben laatst zijn broer moeten laten inslapen. Het herpes virus blijft altijd in het lichaam zitten, kan zich verstoppen tot in spierweefsel, maar kan in geval van stress ook zo de kop weer opsteken. Succes vanavond!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 11:32

geerke schreef:
ik zou het niet kunnen aanzien als het een dier was in mijn nabije omgeving en er zelf mee naar de da gaan.En als ik daar geen geld voor had dan had ik met de da afgesproken om in een aantal keren te kunnen betalen.
Natuurlijk kun je de kosten niet dragen voor ieder dier van een ander,maar nu huilie huilie doen...een topic openen waarin je schoonma(terecht)met de grond word gelijk gemaakt en zelf niets ondernemen dan ben je geen haar beter naar mijn idee.

En zelf niks ondernemen ?? -O-
Ik heb van vrijdag tot zondag mijn best gedaan om mijn schoonmoeder te overtuigen om zelf naar de DA te gaan. Het is nu niet zo dat ik de hele dat op de kat zit te kijken hoe de bol groter wordt hé, ik heb ook werk te doen (zoals bijvoorbeeld studeren, maar verder ook nog werk op het land). Zaterdag had ze dan gezegd dat ze naar de DA ging bellen. We komen thuis en ze heeft nog steeds niet gebeld... Ze ging dan dinsdag de DA laten kijken, maar die kwam dan niet omdat de koe niet moest kalven... Ik had me dan voorgenomen om woensdag na mijn laatste examen met het katje te rijden. (neen, tussen examens door gaat dit niet, ik zit dan thuis)
Denk dat ik zelf in dit geval nu toch wel genoeg mijn best gedaan heb hoor...
Het enige jammere was dat de kat woensdag buiten was geglipt en sinds vandaag maar terug binnen is, vandaar dat ik vandaag pas naar de DA kan rijden.
Ik kan niet toveren hé... -O- (helaas, want anders toverde ik het oogje wel weer gezond)

En ik heb dit topic niet geopend op "huilie huilie" te doen... Ik heb dit geopend om advies van jullie te krijgen over dit oog, of jullie het al hebben voorgehad en of jullie voorstellen hadden om mijn schoonmoeder te overtuigen...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 11:34

KootMiraDrum schreef:
xLIESSSx schreef:

Zoals op de foto, en je omschrijving lezend (heb niet heel het topic gelezen) lijkt het erop dat ze last heeft van het herpes virus. Herpes geeft zweren, soms op lip, maar bij katten ook op het oog. Een van mijn impordames droeg dat virus en heeft het aan haar zoon gegeven. D.A. heeft ooit de zweer weggehaald, met als gevolg een littekentje op de oogbol. Heeft hij stress, dan krijgt hij weer last, zoals nu, we hebben laatst zijn broer moeten laten inslapen. Het herpes virus blijft altijd in het lichaam zitten, kan zich verstoppen tot in spierweefsel, maar kan in geval van stress ook zo de kop weer opsteken. Succes vanavond!

Nu je het zegt... Het heeft wel wat weg van een koortsblaasje eigenlijk... Eerst rood, dan gelig en dan waterachtig...
Maar is daar iets tegen te doen, of is inslapen gewoon de beste optie (als het vaker de kop p steekt) ??

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:43

Die van mij is nu 8 jaar, inslapen is op dit moment geen optie voor hem. Een ABkuur en lokaal behandelen van het oog met druppels kan goed werken. Ondersteunen met extra lysine door het drinkwater (of kittenbrokjes geven van royal canin, daar zit extra lysine in) kan ook nog.
http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... t+L-lysine

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 11:46

Extra lysine door het drinkwater kan volgens mij nooit kwaad :) Dus bedankt voor deze tip ! Dat voorkomt dan dat het virus doorbreekt ?? Wat de katjes zitten hier inderdaad af en toe met een niesje. De DA heeft dan sinulox aangeraden voor het genezen. Maar voorkomen lijkt me natuurlijk altijd beter :j En ze drinken ook niet graag water met sinulox in, plus het lost snel op en je krijgt bezinksel op de bodem...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:54

Dat krijg je met Lysine ook, maar water wat ze in de natuur drinken is ook vaak niet brandschoon ;)
Er bestaat ook Synuloxpoeder, wat je moet oplossen met een bepaald aantal cc's water, misschien dat door blikvoer mengen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:24

Ts, vat het absoluut niet als kritiek op, jij hebt je best gedaan tot nu toe, qua portemonnee, dat zi=ei ik omdat er inderdaad een operatie met alle kosten van dien achteraan kunnen komen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:38

Je schoonloeder zou geen dieren meer mogen bezitten. Lijkt me fijn dat alle dieren die ze heeft, gecastreerd/gesteriliseerd zouden worden. Kan ze in elk geval niet nog meer dieren hulp van een da ontzeggen. Walgelijk dat soort mensen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:56

Sinulox doorheen blikvoer mengen is ook nog geen slecht idee eigenlijk :j Want blikvoer eten ze op zonder nadenken :D Enkel als het in het water zit, geeft het een vies smaakje af denk ik, dus dan drinken ze minder, wat dan ook geen effect heeft... Dus als die lysine, zoals jij zegt, wel gedronken wordt door jou kat, lijkt me dat wel een oplossing om steeds in het water te doen :j

PortRoyal: Daar ga ik je nu volkomen gelijk in geven ! Ze zegt dat ze heel graag dieren ziet... Maar als je graag dieren ziet, dan ga je ermee naar de DA lijkt mij. Alle katten worden nu gecastreerd/gesteriliseerd, maar ook daarmee wacht ze te lang zodat ze dan toch nog met een nestje komt te zitten... (en dan gaat ze zeggen dat ze de katjes gaat doodslaan :n )

bigone: ik zei dit enkel ter verwijzing naar jou post hoor :) Ik vat het ook niet meteen als kritiek op. Een éénmalig bezoek kan ik namelijk best betalen, maar een operatie/behandeling nadien hoogst waarschijnlijk niet en om eerlijk te zijn denk ik niet dat mijn schoonmoeder het zal betalen als ze al niet met de kat naar de DA toe gaat uit zichzelf...

Heb even enkele foto's laten zien aan een vriendin van mij die dierenzorg studeert. Zij vreest voor een operatie om het oog te verwijderen (iets wat mijn schoonmoeder waarschijnlijk niet zal doen).
Maar vanavond zullen we het pas zeker weten, na een consultatie bij de DA ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:02

Volgens mij is Synulox juist "smakelijke" druppels

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:32

En hoe is het afgelopen gisteren?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:00

Ben ook wel erg benieuwd :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:59

Wel... We zijn dus naar de DA geweest vrijdag.
Het 'goede nieuws' is dat het geen virus of iets besmettelijk is, maar de kans is wel erg groot dat het oogje verwijderd moet worden. Tink heeft waarschijnlijk een klauw in haar oog gehad tijdens het spelen met de andere katjes. Hierdoor is het eerste vlies van haar oog gescheurd, waardoor het binnenste membraan van het oog naar buiten stulpt (net zoals wanneer je een gat hebt in je fietsband en de binnenband komt naar buiten puilen). Dat is de wijze van de natuur om het gat in het oogvlies te herstellen. De specifieke medische term hiervoor ben ik nu wel vergeten, maar de DA heeft ons wel gerustgesteld dat Tink geen last ondervind van de bol op haar oog en er dus ook geen pijn in heeft. Het enige probleem is dat dit naar buiten stulpend vlies heel erg teer is en dus makkelijk kan scheuren. Wanneer dit gebeurt, zal het oogvocht naar buiten lopen en het oog zal dus verschrompelen dan, wat resulteert in het verwijderen van het oogje.
Maar de DA heeft gezegd dat we nu gewoon verder die antibioticazalf moeten smeren en het oogje in de gaten houden.

Een operatie om het oogje te verwijderen is wel duur bij de DA waar we naartoe zijn gegaan (rond de €200), dus dat is niet iets wat mijn schoonmoeder voor de kat zal betalen. Maar de DA die hier voor de koeien komt is meer dan de helft goedkoper, dus daarbij zou ze de operatie evt wel laten uitvoeren. Mogelijks zelfs in combinatie met een sterilisatie, wat normaal de prijs nog wat naar beneden zou drukken. Dit zou mijn schoonmoeder wel doen.

Dus al bij al vind ik het goed nieuws en zijn de vooruitzichten relatief 'positief' voor Tink, want ze zal niet ingeslapen worden :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:46

Schaamt je schoonloeder zich nu niet de ogen uit haar hoofd?
moet zeggen dat ik een operatie van €200 niet duur vind en zou ik zeker gelijk doen, zou niet willen dat het oog verschrompelt..
Maar fijn dat jullie eindelijk zijn geweest. Laten jullie nou het oog verwijderen of niet?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:14

€200 voor een half-wilde kat is eigenlijk toch best een aardige som hoor, daar kan ik mijn schoonmoeder toch min of meer in begrijpen (maar mijzelf zou het er sowieso niet van weerhouden om te kiezen voor een operatie). Tink is geen tamme huiskat en van zodra ze gesteriliseerd is gaat ze gewoon weer buiten lopen bij de andere wilde katten. Ze is immers veel blijer buiten ipv binnen. En als je weet dat hun dierenarts het voor veel minder kan doen, dan is €200 zeker veel.

Maar het oog wordt wel gewoon verwijderd hoor :j Maar we gaan wel wachten tot het verschrompelt... Klinkt misschien erg, maar de DA heeft gezegd dat er wel nog steeds een heel erg kleine kans op spontane genezing bestaat. En gezien Tink er geen last in heeft, laten we ze gewoon lopen tot een operatie genoodzaakt is :)