Lijst hoeveel zout in kattenbrokjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:49

Er zijn inderdaad verschillende soorten zouten. Als je niet zeker bent over een ingredient is google je vriend, wikipedia kan je namelijk vertellen wat het dan is.
Ik had de graanvrije brok Princess inderdaad ook gezien, maar werd niet blij van de ingredientenlijst. Er zat dacht ik salmiak (ammoniumchloride) en zout in. Op zich geen ramp, maar ik zou er geen 6,50 de kilo voor willen betalen.
Whiskas, Royal Canin & Iams multi-cat zouden voor mij echt afvallen van deze lijst. Met name vanwege de prijs-kwaliteit verhouding. Maar goed, daar struikel ik dus sowieso over bij supermarkten/dierenwinkels. Of hele slechte kwaliteit, of veel te hoge prijs voor de kwaliteit die je ervoor krijgt.

Even iets dieper erop ingaande:
Whiskas: voornamelijk graan, waarbij maar 4% vlees, zelfs alleen in de lichtbruine brokjes. Je kat eet dus nog niet eens 4% kip, want de lichtbruine brokjes bevatten 4% kip.
Almo nature is geen brok maar natvoer, het vlees is gekookt waardoor het z'n voedingsstoffen verliest, bevat graan, ook mis ik de vitamine A bij dit product.
Iams multi-cat: bevat kaliumchloride, calciumcarbonaat & natriumchloride als zouten, maismeel, rijst & gierst meel als granen, cellulose poeder is gewoon een suiker.
Orijen: bevat geen graan. Ook kan ik geen zouten ontdekken. Enige nadeel is de houdbaarheid, je kunt met 1 kat waarschijnlijk geen 10kg verpakking kopen omdat het niet zo lang houdbaar is (wat ik als een goed iets beschouw).
Cat lovers gold: kippenvleesmeel is meestal geen goede kwaliteit, 2e ingrediënt is bruine rijst. Wel redelijk wat zalm, dus dat is weer mooi. Bevat natriumseleniet, mangaansulfaat, zinksulfaat, ijzersulfaat als zouten.
Royal Canin: hoofdbestandsdeel is maïs, bevat ook rijst & tarwe.

Note: alles is uitgezocht op de info die je hier hebt geplaatst. Ook kan ik je niet vertellen of alle zouten slecht zijn voor je kat, er zullen vast ook zouten zijn die wel enige toegevoegde waarde hebben.

friendly

Re: Lijst hoeveel zout in kattenbrokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 18:56

Bedankt voor de moeite in ieder geval :) Helemaal zoutloos hoeft overigens ook niet. Minder zout graag wel. Minder is altijd beter lijkt me. En als ie dan ook wat meer vlees binnenkrijgt.. Want eerlijk, ik dacht dat er wel meer vlees in zat of op zn minst in zn natvoer. Valt dus ook enorm tegen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:35

Sassol schreef:
Cat lovers gold: kippenvleesmeel is meestal geen goede kwaliteit, 2e ingrediënt is bruine rijst. Wel redelijk wat zalm, dus dat is weer mooi. Bevat natriumseleniet, mangaansulfaat, zinksulfaat, ijzersulfaat als zouten.

In dit geval is kippevleesmeel geschikt voor menselijke consumptie, houdt dat dan ook in dat de kwaliteit beter is?

Uit ervaring weet ik dat met 1 kat je wel binnen de houdbaarheidsdatum blijft met de grootste verpakking van Orijen (7kg vlgs mij), ik voerde daar tegen de 6 maanden van, nu krijgt mijn kat in verhouding niet veel, 35 tot 40 gr afhankelijk van het jaargetijde, maar het is ook maar een kleine kat (3-3,5 kg).
Zakken Orijen zijn/waren meestal 1 jaar goed vlgs mij, natuurlijk moet je na openen wel zorgen dat de brokjes zo droog en afgesloten mogelijk bewaard worden maar dat is met alle brokvoer zo.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:01

Purina One Indoor

SAMENSTELLING
Kalkoen (17%), tarwe, maïsglutenmeel, gedroogde gevogelte-eiwitten, maïs, dierlijk vet, gedroogde bietenpulp, erwteneiwitconcentraat, gedroogde cichoreiwortel (2%), mineralen, digest, gist (1%), visolie.

Ik denk de beste optie van de makkelijk verkrijgbare droogvoer. Wel mais ed maar ook veel vlees. Wat denken jullie?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:10

En perfect fit?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:13

Almo Nature heb je wel degelijk ook in droge vorm :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:21

Had ik ook gevonden lieveli.. Weet even niet waarom ik er geen samenstelling van heb.. Is namelijk ook bij ranzijn te krijgen dus wat dat betreft geen belemmering. Ik ga eens zoeken er naar. Evenals perfect fit. Had ik ook gevonden en dacht ook geplaatst te hebben...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:29

Perfect Fit Inhome

Ingrediënten
Gedehydrateerde vetarme kipproteïnen(min. 24%)
Maïsglutenmeel
Maïsbloem
Dierlijke vetten
Rijstproteïnen
Volledige maïs
Sojameel
Gedehydrateerde vetarme varkensproteïnen
Rijst
Gehydroliseerde dierlijke proteïnen
Celstof
Gedroogde bietenpulp
Natriumchloride
Gist
Gedehydrateerde dierlijke proteïnen
Kaliumchloride
Goudsbloemmeel
Extract van yucca schidigera

Biotine en omega-6 vetzuren zijn van nature aanwezig in de ingrediënten.

Wat betreft Almo..heb te vlug gekeken, bij ranzijn alleen natvoer. Maar petsplace heeft t wel.

Als voorbeeld deze smaak:
Almo Nature Adult Rund
Samenstelling:
vlees en dierlijke nevenprodukten (41%, waarvan 26% rund en 26% vers vlees), graan, olie en vet, extracten van plantaardige proteïnen, gist, mineraalstoffen, plantaardige nevenproducten.
Toegevoegde stoffen:
voedingsfysiologische additieven:
taurine (0,5 g/kg), L-carnitine (0,1 g/kg), vitamine D3 (290 IE/kg), vitamine E (145 mg/kg), vitamine C (72 mg/kg).
Sporenelementen: ijzer (9 mg/kg), koper (0,1 mg/kg), zink (59 mg/kg), mangaan (0,5 mg/kg).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:14

Dan zou ik denk ik voor Almo Nature brok gaan. Hoogste vleesgehalte.

Bij Purina staat vlees ook wel als eerste, maar zij hebben de graansoorten apart genoteerd, wat dus kan resulteren in verhouding toch meer graan dan vlees. Want als 17% kalkoen is, dan is 83% geen kalkoen. Ook zitten er nog wel eiwitten en vetten van dieren in, maar in verhouding zal je toch op meer graan uitkomen denk ik.
Bij perfect fit zie ik namelijk ook weer natriumchloride vrij hoog in de ingrediëntenlijst staan, ook heb je nog kaliumchloride.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:26

omgerekend naar kg prijzen, de winkels aangehouden die jij noemt
Perfect fit inhome(ranzijn): 3,92 euro
Almo Nature Rund (pets place online): 10 euro
Purina One Indoor (ranzijn): 5,99 euro
Whiskas (ranzijn): 2,99 euro
Royal Canin Indoor 27(ranzijn): 5,75 euro
Iams Kip (ranzijn): 3.99 euro
Princess Grainfree (ranzijn): 6,50 euro

Prijzen van graanvrije brok online per kg (voor zover ik natuurlijk de goedkoopste kan vinden):
Acana (petfooddiscount): 5,42 euro
Sanabelle grainfree (zooplus): 4,49 euro
Catloversgold (dogloversgold.eu): 5,19 euro
Orijen (petfooddiscount): 7,20 euro
Taste of the wild (zooplus): 5,87 euro
Applepaws (zooplus): 6.0 euro
Porta 21 grainfree: 3,79 euro

Ik weet dat het niet jouw keuze is om online te bestellen, maar zet het even neer voor de meelezers :P
En vond het zelf ook wel interessant om om te rekenen.
Almo Nature springt er echt uit wat betreft prijs :(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:32

Annemiek80 schreef:

Prijzen van graanvrije brok online per kg (voor zover ik natuurlijk de goedkoopste kan vinden):

Zijn deze prijzen per kg? En in welke grootte verpakking heb je ze nu opgeschreven? Ik heb bijv. Sanabelle grainfree voor 3,60 de kilo gevonden, dat was een 10kg verpakking en via zooplus.de.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:36

Als je echt op je centen bent loont het zeker om bij zooplus te kijken en eventueel te bestellen.

Mijn katten krijgen royal canin sensible , zou graag anders willen maar de Coon verdraagt alleen dit, en ik ben bij zooplus zker 8 euro goedkoper uit dan in de winkel.
Ik bestel een zak van 4kg voor 27 euro en is gratis verzenden.

Ik vind zooplus echt een hele fijne winkel om te kopen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:40

Sassol schreef:
Zijn deze prijzen per kg? En in welke grootte verpakking heb je ze nu opgeschreven? Ik heb bijv. Sanabelle grainfree voor 3,60 de kilo gevonden, dat was een 10kg verpakking en via zooplus.de.

Alles teruggerekend naar kg prijs, uitgaande van de grootste verpakkingsmaat die er was (op porta na... want die is in 20 kg verpakking te krijgen, daar heb ik de 10 kg genomen lol)

Heb eigenlijk er nooit aan gedacht op .de te kijken, hoe zit het dan met de verzendkosten, zijn die niet zoveel hoger dat het voordeel eigenlijk wegvalt?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:47

Annemiek80: uiteraard, gewoon plaatsen. Wat ik niet interessant vind kan het voor een ander wel zijn natuurlijk.

Alle voeders die zij overigens op opnoemt zijn in verschillende maten en dus prijzen te verkrijgen.. Zo had ik Purina One Indoor bij Ranzijn in de kleinste formaat (800gr) voor €4,79 gevonden en de Whiskas Indoor die ik nu heb (959gr) voor €3,55. Dus ik pin me ook niet direct vast aan de prijzen die Annemiek80 noemt, maar het is een handige leidraad natuurlijk.

Ik ga er niet vanuit maar ik hoop toch dat er op de zak zelf wellicht een meer gespecificeerde samenstelling staat dan die ik op internet gevonden heb. Op dit moment neig ik als ik overstap naar Purina One omdat die ook bij Ranzijn te krijgen is. Is enorm makkelijk gezien daar mijn grind ook vandaan komt en Purina One is ook in supermarkten te krijgen meestal.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 22:12

Verkrijgbaar droogvoer bij Ranzijn:

Indoorvarianten:
- whiskas (
- purina one (800gram, €4,79)
- felix sensations (1kg, €2,69)
- fokker (3kg, €12,95)
- hills science plan (300gr, €4,69)
- perfect fit (4kg, €6,69)
- prins (1,5kg, €15,50)
- pro plan (3kg, €29,95)
- royal canin (500gr, €5,59)

Geen indoorvarianten:
- cat chow (500gram, €4,69)
- eco style (500gram, €4,69)
- eukanuba (400gram, €5,89)
- hills natures best (300gram, €4,69)
- iams (300gram, €3,95)
- kitekat (4kg, €8,95)
- princess (2kg, €12,95)
- ranzijn eigen merk (1,5kg, €7,29)
- techni-cal (5kg, €31,50)
- tompoes (5kg, €9,49)

Genoemde prijzen is van de bijstaande zak voer (kleinste formaat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:07

Als iemand ook via zooplus bestelt, doe dat dan via de banner die op zwerfkat.com staat. Dan krijgt die stichting 5% van het bedrag wat jij uitgeeft. Worden er weer een hoop stumperdjes geholpen!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:44

indoor varianten is puur marketing.
In de indoor varianten zitten namelijk minder voedingsstoffen per brokje. Hierdoor kan je er meer van voeren, en dit is gedaan voor ons als mensen.
Als je bijvoorbeeld een outdoor variant pakt, moet je hier minder van voeren omdat hier meer energie in zit.

Je kan indoor eigenlijk vergelijken met de light varianten ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 15:53

Oh dus eigenlijk maakt t niks uit wat je een binnenkat voert..? Als in: indoor hoeft dus niet per se? Is meer dat je dan meer voert om aan de kat zn behoefte te voldoen terwijl je met ander voer minder kan voeren..?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:59

Annemiek80 schreef:

Ik weet dat het niet jouw keuze is om online te bestellen, maar zet het even neer voor de meelezers :P
En vond het zelf ook wel interessant om om te rekenen.
Almo Nature springt er echt uit wat betreft prijs :(

Dit is niet wat ik betaal voor Almo Nature via zooplus

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:02

Dat klopt :)
Omdat veel mensen gevoelig zijn voor marketing wordt dit gemaakt ;)

Dit geld het zelfde voor sommige merken puppybrokken (ik weet van prins, dat de adult brokken precies het zelfde bevatten als de puppybrokken, puur marketing)

Het is een behoorlijke speurtocht om voeding te zoeken!

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust
(ben gediplomeerd dierverzorger/ heb aantal cursussen voeding gevolgd en werk bij een diëtiste voor hond kat en knaagdier)

@lievelei, ze gaf aan dat ze liever naar een real-live winkel gaat dan dat ze het via internet koopt ;)
De prijzen die zooplus heeft.... daar kan geen enkele real-live winkel tegen op, zij hebben geen duur winkelpand, veel personeel etc. etc. ;-)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 16:05

Lieveli: ik had gewoon een willekeurige smaak die verkrijgbaar is bij Ranzijn gepakt. Ik heb wel bij alles op zooplus gekeken voor de samenstelling. Hun benoemen het wel uitgebreider ;) Wat betaal jij dan eigenlijk?

Nathalie_v: dit weet lieveli ook hoor. Maar omdat er wellicht andere mensen zijn die zooplus geen probleem vinden verbied ik geen reacties van dat soort. Ik vind het niet interessant om via internet te kopen maar een ander wellicht wel. Overigens sta ik open voor info over van alles. Of ik het in uitvoer breng is wat anders.

Edit: Gaat mij er vooral om dat het merk wat ik mijn kat voer ook makkelijk verkrijgbaar is in een winkel vlakbij. Ik ga er geen uur voor in de auto zitten (zonder rijbewijs moet ik mams aankijken en die denkt er hetzelfde over). Internet...ja..ik koop mijn kleding veelal ook via internet maar met voeders vind ik het nogal vreemd. Plus dat je dan zo afhankelijk bent van wanneer hun willen leveren en of ze het wel in het assortiment houden... Dat is ook een grote reden dat ik niet via internet wil kopen. Stel ik vergeet het te halen en het is op zit kat dan dagen zonder omdat het nog besteld, verwerkt en geleverd moet worden. Kan je tijdelijk een ander merk halen maar lijk me prettiger voor de kat om hetzelfde merk te krijgen. In dit geval zou ik graag het merk ook in de winkel een dorp verder bij wijze van kunnen halen.
Laatst bijgewerkt door friendly op 01-09-13 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:07

sorry dan heb ik niets gezegd :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:11

JA DAT HEB JE WEL! VERDORIE! Dat kost je een cupcake Nathalie, ik pb je mijn adres wel.

Ik geef dit bijvoorbeeld: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... stic/80081 hoewel Ol een slechte droogvoer eter is en veel blijer wordt van de blikjes.

Ik wil ook wel een extra zak bestellen als ik weer bestel en dat je dan komt ophalen Friendly? Maakt voor mij niets uit, die verzendkosten betaal ik sowieso wel.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:13

mmmmm.... oke kom maar op! :P

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 16:15

Oh dat vind ik heel lief aangeboden van je lieveli, het is nu al zo dat ik al van een lieve bokker een zakje toegestuurd krijg van catloversgold en daar doe ik schijnbaar een paar dagen mee. Om te testen. Dan vind ik het zonde om een grote zak aan te schaffen en om zo vaak iets nieuws te proberen in korte tijd.. Maar erg lief aangeboden hoor! :) Het merk/smaak in je link voer jij jouw kat dus? Dan houdt ik die in mijn achterhoofd. Zoals ik jou ken op bokt heb je je vrij goed ingelezen in voer en moet het wel iets goed zijn. :)