Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:41

Als je een hond uit een asiel haal, zal deze alsnog moeten wennen aan de nieuwe omgeving.
Die kan je toch niet zo lang alleen laten zitten de eerste weken

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:59

Ik vind sommige reacties ook wat overdreven. Ze laat hem netjes uit (4x per dag), heeft er goed over nagedacht en de hond is gewild. Dat vind ik al een hele hoop zeggen.

Wat betreft het alleen zijn en het uitlaatschema.... dat is maar net waar je je hond aan went.

Onze honden zijn in de gemiddelde werkweek 2 dagen alleen thuis. Van 8 tot 18 is dan normaal. Ze gaan gewoon lekker slapen. Als ik 3 weken vakantie heb kijken ze me na een week het huis uit.... anders komen ze niet aan hun rust :')

Het is misschien niet slim om een pup te nemen, maar ik denk dat ze zeker veel hondjes gelukkig kan maken door een warm huisje te bieden.

kriistellx

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:20

Hooo jongens het was niet mijn bedoeling dat dit een ruzie topic ofzo word :P
De meeste zeggen dat ik de hond te kort zou uitlaten, maar ik wil best mijn wekker eerder zetten om langer te lopen hoor :) en OOK als het regent of waait of stormt buiten!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:24

Hoe laat ben je de andere dagen uit eigenlijk. En hoe wil je het gaan doen als je de komende jaren meer late schooldagen hebt. De situatie zoals die nu is, is geen blijvende.
Kan de hond overdag in de tuin komen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:26

kriistellx schreef:
De meeste zeggen dat ik de hond te kort zou uitlaten, maar ik wil best mijn wekker eerder zetten om langer te lopen hoor :) en OOK als het regent of waait of stormt buiten!!

TS, heb niet de mogelijkheid om er een tweede bij te nemen?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:30

Nikka schreef:
Hoe laat ben je de andere dagen uit eigenlijk. En hoe wil je het gaan doen als je de komende jaren meer late schooldagen hebt. De situatie zoals die nu is, is geen blijvende.

Dat kan verschillen. Mijn rooster van dit jaar was:
Maandag: 08:30 - 12:35
Dinsdag: 09:15 - 14:50
Woensdag: 08:30 - 16:15
Donderdag: 08:30 - 15:35
Vrijdag: 08:30 - 13:20

Dit jaar ga ik naar de 4e, ik heb vakken laten vallen dus ik heb minder lesuren omdat ik minder vakken heb. De kans dat ik tussenuren krijg is groter als je naar de 4e gaat, dus ik zou in de tussenuren ook nog naar huis kunnen gaan om de hond uit te laten, want ik woon 10 min fietsen van mijn school.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:31

Ze is 15 jaar, neem aan dat je nog thuis woont? Is er verder iemand thuis?

Ik vind het geen probleem, mits het geen puppy is aangezien die echt tijd opeisen, een oudere hond minder.
Alsof hij het in het asiel beter heeft... wordt ook niet veel met al die hondjes gedaan. (Natuurlijk wel zoveel als de verzorgers kunnen).

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:33

Geryon schreef:
kriistellx schreef:

Ik denk dat dat best zou kunnen, ik ga even een lijst maken over hoe ik alles wil gaan doen, en die ga ik vanavond is even met mijn moeder bespreken :) Mijn buren hebben trouwens 4 herdershonden, gewoon in een rijtjeshuis en voor 4 herdershonden vind ik de ruimte te klein. Maar ik denk dat 1 of 2 kleine hondjes makkelijk zouden kunnen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:34

chimello schreef:
Ze is 15 jaar, neem aan dat je nog thuis woont? Is er verder iemand thuis?

Ik vind het geen probleem, mits het geen puppy is aangezien die echt tijd opeisen, een oudere hond minder.
Alsof hij het in het asiel beter heeft... wordt ook niet veel met al die hondjes gedaan. (Natuurlijk wel zoveel als de verzorgers kunnen).

Jup ik woon thuis, verder is er niemand thuis als ik op school zit en mijn moeder aan het werk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:34

kriistellx schreef:
Nikka schreef:

Dat kan verschillen. Mijn rooster van dit jaar was:
Maandag: 08:30 - 12:35
Dinsdag: 09:15 - 14:50
Woensdag: 08:30 - 16:15
Donderdag: 08:30 - 15:35
Vrijdag: 08:30 - 13:20

Dit jaar ga ik naar de 4e, ik heb vakken laten vallen dus ik heb minder lesuren omdat ik minder vakken heb. De kans dat ik tussenuren krijg is groter als je naar de 4e gaat, dus ik zou in de tussenuren ook nog naar huis kunnen gaan om de hond uit te laten, want ik woon 10 min fietsen van mijn school.

Ik zou jezelf niet teveel focussen op de mindere uren. Bij mij was het zo dat ik gewoon meer uur per vak kreeg omdat het vanaf de vierde véél moeilijker wordt.

kriistellx schreef:
Geryon schreef:

Ik denk dat dat best zou kunnen, ik ga even een lijst maken over hoe ik alles wil gaan doen, en die ga ik vanavond is even met mijn moeder bespreken :) Mijn buren hebben trouwens 4 herdershonden, gewoon in een rijtjeshuis en voor 4 herdershonden vind ik de ruimte te klein. Maar ik denk dat 1 of 2 kleine hondjes makkelijk zouden kunnen.

Het zou heel fijn zijn als je er eentje bij kan nemen. En ik vind het heel goed van je dat je alles eerst op een rijtje zet :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:44

Als jullie toch een hond nemen, neem dan geen pup...
Zelf kwamen wij aan een hond doordat hij als pup aan een pasgetrouwd stel was gegeven, als huwelijkskado... alleen werkten ze allebei, dus kwam de pup dan weer bij de ene buur en dan weer bij de ander terecht, en ook wel bij anderen.

Resultaat: een snel gestresste hond, slecht opgevoed met allerlei gedragseigenaardigheden, het duurde zo'n 2 jaar tot de eigenaren besloten dat dit geen goed leven voor een hond was... via mijn ouders kwam hij uiteindelijk bij ons... die hond heeft (uitgezonderd de fokker) dus 3x een nieuwe baas gehad... en dat doordat mensen een pup in huis namen waar ze eigenlijk niet genoeg aandacht aan konden geven.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:50

Zoolgangster schreef:
Als jullie toch een hond nemen, neem dan geen pup...
Zelf kwamen wij aan een hond doordat hij als pup aan een pasgetrouwd stel was gegeven, als huwelijkskado... alleen werkten ze allebei, dus kwam de pup dan weer bij de ene buur en dan weer bij de ander terecht, en ook wel bij anderen.

Resultaat: een snel gestresste hond, slecht opgevoed met allerlei gedragseigenaardigheden, het duurde zo'n 2 jaar tot de eigenaren besloten dat dit geen goed leven voor een hond was... via mijn ouders kwam hij uiteindelijk bij ons... die hond heeft (uitgezonderd de fokker) dus 3x een nieuwe baas gehad... en dat doordat mensen een pup in huis namen waar ze eigenlijk niet genoeg aandacht aan konden geven.

Nee we nemen zeker weten geen pup, dat staat vast. :)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:03

Wij hebben een labrador die we hebben overgenomen van iemand
die gescheiden was de hond zat bij haar 5 dgn in de week alleen
en ook in het weekend en s'avonds vaak. Dit was niet haar bedoeling
vandaar dat wij nu haar baasje zijn. Bij ons is ze 3 dgn alleen waarvan 2
van 8.15 tot 15.30 en 1 van 7.30 tot 16.45. Dit gaat goed en ik weet
ook dit is niet ideaal.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:07

Goed dat jullie geen pup nemen! Het beste zou zijn een hond die al gewend is om even alleen te zijn, zorg dat je er in ieder geval niet 1 neemt die bijvoorbeeld al verlatingsangst heeft, dit gaat je echt problemen geven. En dan een rustig hondje, dus goed kijken naar karakter. Twee zou natuurlijk helemaal super zijn. Ik vind de tijden dat je weg bent niet overdreven voor een volwassen hond.

Ik studeer en heb twee honden, ze hebben elkaar dus dat maakt wel veel uit. Mijn schoolrooster wisselt nogal. Bij dagen langer dan 6-7 uur breng ik ze meestal naar de oppas.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:17

onze pup van 8 maand kan prima alleen zijn en het is een jack russel..
van pups af aan hebben we hem gewoon alleen gelaten hoor en het gaat super..
overigens heeft hij een hele grote bench en een grote puppyren waar hij lekker in kan bewegen
..
hij is op maandag van 11 tot 7 uur savonds alleen
en op dinsdag van 9 uur tot half 6..
hij kan prima zijn plas ophouden dit is hem gewoon aangeleerd dus het gaat super goed.

wel word er sochtends een grote ronde met hem gelopen en veel gespeeld , en als ik thuis ben laat ik hem direct weer uit en gaan we spelen en savonds gaat hij er ook nog 2 x uit..

moet zeggen onze JR is vrij rustig en niet veel beweging nodig hoor hij is vrij snel moe.. ( gelukkig )

de rest van de week is er iemand thuis of kan hij naar mijn ouders toe

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:45

Ik vind kleine hondjes vaak veel actiever dan grotere exemplaren (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Wij hebben nu een Spaanse Mastin en een Border Collie en dat zijn allebei wel heel actieve honden.

Je moet goed kijken naar het type hond(en). Als je een wat rustige hond uitkiest zal die gemakkelijker die uren alleen kunnen doorbrengen. Onze Ridgeback was zo lui als wat. Die kon gerust hele dagen slapen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:46

Neem een Engelse Bull (al zou ik die alleen uit een asiel halen en de fok daarvan niet steunen), mijn ervaring is dat die heeeel lui zijn vanaf een bepaalde leeftijd :=

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:49

Nogmaals ik lees helemaal niet terug wat er met de hond gaat gebeuren als jij straks klaar bent met school en op kamers gaat.....

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:06

Ik denk dat de situatie die te TS hier beschrijft een hele boel hondjes zou blij maken. Daarmee keur ik zeker niet goed dat er veel hondjes maar een kwartiertje per dag uitgelaten worden! Integendeel, maar ik vind de situatie best wel oke ,mits ze natuurlijk geen border collie of cattle dog neemt.. Een beetje kijken welk hondje in hun situatie past, maar ik heb er alle vertrouwen in dat TS dit wel zal doen aangezien ze er al zo goed over nadenkt! -Pluim voor jou, TS-
Mijn Franse bull zou bijvoorbeeld PERFECT in dat plaatje passen, kleine wandelingetjes over de dag verspreid en voor de rest gewoon de ganse dag maffen. Hij doet niets liever! Helaas voor TS ben ik niet geschikt hem weg te geven :p.
Onze Mechelaarpup zou dan niet in het plaatje passen, maar zo zie je maar.. De ene hond kan er tegen de andere niet.
En als de hond(en) de hele dag in de tuin kan, zie ik ook niet direct een probleem. Het zou natuurlijk wel beter zijn om er twee te nemen, met twee is toch steeds leuker dan alleen!
Mits er goed over na te denken, en met de hond(en) te werken, zie ik dit goed komen! Door het feit dat ze alles zo goed bekijkt, is ze al bijna een prima baas voor haar eventueel toekomstige hond.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:13

Ik zou dit voor mijn hond niet ok vinden. Maar een andere hond zou misschien wel kunnen. Een hond die niet zoveel beweging nodig heeft of wat ouder is.
Maar ik denk wel dat je goed moet nadenken hoe het gaat zijn als jij gaat studeren of het huis uit gaat. Je zei dat de buren of oma de hond dan wilden uitlaten, maar ik vind dat je daar niet voor iedere dag vanuit kan gaan.
Goed dat je er zo goed over nadenkt!

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:35

Ik zal dan wel een hele slechte baas zijn.....
Ik heb 2 herders, van 10 en 5 jaar. Ik werk 4 dagen in de week van half 9 tot 5. Die dagen zijn ze dus alleen.
Toen ik mijn eerste hond kreeg werkte ik zelfs 5 dagen en had ik ook nog 1,5 uur reizen erbij. Wel had mijn man wisselende diensten dus die was vaker langer of eerder thuis. Nu woon ik op 4 minuten fietsen van werk af. Dus ben erg vlot thuis.

Ik zou hierom het niet laten een hond te nemen... Hier zal altijd een hond blijven.
Uiteraard gaat mijn vrije tijd naar de honden uit en zorg ik ervoor dat ik er na werk altijd voor ze ben. Ik ga doordeweeks nergens heen zonder honden. We wandelen 2-3 uur per dag, alhoewel dat voor mijn teefje van 10 wat te veel word. Maar die blijft dan lekker bij de baas als ik nog een keer extra met mijn jongere hond op pad ga. Fietsen, rolschaatsen, wandelen enz.
Ook trainen we 2 x in de week, IPO. Dus er word ook nog in de week extra gespeurd.
Verder hebben ze een heerlijke grote tuin tot hun beschikking.

Soms zijn er dagen dat we wat minder lopen, dan hebben ze maar 2 grote wandelingen op een dag van bijelkaar ongeveer 1,5 uur.

Ik heb blije, tevreden hondjes en zou niet zonder ze willen. Met puppies zou ik ook raad weten. Lekker vakantie opnemen en daarna halve dagen gaan werken, dan een tijdje tussen de middag naar huis en na verloop van tijd kunnen ze goed alleen blijven.

Meid, ik zou zeggen... ga goed op zoek naar een hondje wat in jullie leven past en geef het diertje een goed huis. Ook ik ben er van overtuigd dat een hond beter wat uurtjes alleen kan zijn en verder lekker aandacht krijgt dan zijn levenlang slijten in een asiel.
Maar geloof me, het gaat niet allemaal van zelf. Je moet verder voldoende tijd in je toekomstige hondje steken en voor de opvoeding ook voldoende informatie inwinnen. Dan krijg je vast een leuk maatje en de hond een fijn thui.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:41

Ik denk dat jij prima voor een klein volwassen hondje kunt zorgen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 15:27

Zou een dwergkeesje bij ons passen? Of een chihuahua?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:34

kriistellx schreef:

Als ik het goed heb zijn Franse Bulldogs over het algemeen niet zulke actieve honden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:12

kriistellx schreef:

Chihuahua's (tenminste die die ik ken) zijn extreem mens gericht. Misschien met het oog op het alleen laten dus minder geschikt. Heb er echter zelf geen dus hé.

Lees op internet over keeshonden hetzelfde.
http://www.bobstora.com/keeshonden1.html