Wat geven jullie aan jullie kalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:09

Ts, reageer ook even op de vraag over de oormerken die al meerdere malen gesteld is.

Een koe/kalf eet geen fruit, het is geen varkentje die je alles kan geven. Een koe is 'gemaakt' om vezels vezels en vezels te eten.
Waarom zou ze anders 4 magen hebben?

[Edit] ts, bedank voor je antwoord
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 22-08-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:10

Jilletje schreef:
Ts, reageer ook even op de vraag over de oormerken die al meerdere malen gesteld is.

Een koe/kalf eet geen fruit, het is geen varkentje die je alles kan geven. Een koe is 'gemaakt' om vezels vezels en vezels te eten.
Waarom zou ze anders 4 magen hebben?

Waarschijnlijk weet TS dit niet eens en waarvoor ze dienen... :n

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:11

KimD schreef:
Als de boer het kalf verkoopt is het geen goed kalf, als jij het niet gekocht had was het of verkocht aan een andere stal of aan de slacht voor kalfsvlees. JA ik weet hoe het gaat ik werk met veehouders, kalven, koeien etc!

Zoek dat oornummer dan op! Dan weet je hoe en wat. :n

Mwah ligt eraan. Als het er een is van een minder goede koe had ze waarschijnlijk toch wel weggegaan. En de boer wist dus dat deze mensen een kalfje wilde hebben. Hem boeit het verder niet waar ze terecht komt (helaas!). Hij heeft er geld voor gekregen, en fiks meer als de marktwaarde momenteel van vaarskalveren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:12

Ts, ik heb je even een pb gestuurd. Het gaat hier zo hard.

Laptopmuis

Re: Wat geven jullie aan jullie kalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:15

Vraag me eigenlijk af waarom ouders een kind van 13 jaar een koe cadeau doen... en een koe tussen je pony's... ben bang dat dat héél erg mis gaat gaan.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:16

Ts, doe verstandig en breng het kalf naar een veehouder in de buurt......dan kan je haar lekker bezoeken en vertroetelen en zo krijgt ze de juiste verzorging en soortgenootjes

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:16

Laat ik even opmerken dat een lakenvelder een ras koe is en niet gauw gebruikt word voor de slacht. Word veelal bij hobby boeren gehouden.

Buiten dat worden er met lakenvelders ook shows gelopen. 1 sept op ff naar geffe te zien ;)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:16

Broccoli schreef:
KimD schreef:
Als de boer het kalf verkoopt is het geen goed kalf, als jij het niet gekocht had was het of verkocht aan een andere stal of aan de slacht voor kalfsvlees. JA ik weet hoe het gaat ik werk met veehouders, kalven, koeien etc!

Mwah ligt eraan. Als het er een is van een minder goede koe had ze waarschijnlijk toch wel weggegaan. En de boer wist dus dat deze mensen een kalfje wilde hebben. Hem boeit het verder niet waar ze terecht komt (helaas!). Hij heeft er geld voor gekregen, en fiks meer als de marktwaarde momenteel van vaarskalveren.

Die boer wou helemaal geen geld. De dierenarts is geweest. Die vond het er uitstekend uitzien,mijn moeder is dierenartsassistenten geweest,mijn vader haalt nou melk op voor campina dus komt wel onder de boeren en heeft vroeger ook een bedrijf gehad. Henkie komt uit België

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:17

Laptopmuis schreef:
Vraag me eigenlijk af waarom ouders een kind van 13 jaar een koe cadeau doen... en een koe tussen je pony's... ben bang dat dat héél erg mis gaat gaan.

Ik heb hem niet cadeau gekregen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:17

Jilletje schreef:
Ts, doe verstandig en breng het kalf naar een veehouder in de buurt......dan kan je haar lekker bezoeken en vertroetelen en zo krijgt ze de juiste verzorging en soortgenootjes

Dit is inderdaad een goede optie, plaats hem anders bij een zorgboerderij en dan kun jij altijd op bezoek en doen wat je wilt.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:17

Jolandaa_ schreef:
Laat ik even opmerken dat een lakenvelder een ras koe is en niet gauw gebruikt word voor de slacht. Word veelal bij hobby boeren gehouden.

Buiten dat worden er met lakenvelders ook shows gelopen. 1 sept op ff naar geffe te zien ;)

En voila! Dat doen ze ook met Holsteinen. Dat wil ik ooit ook eens gaan doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:18

Jolandaa_ schreef:

Het is een holstein, geen lakenvelder.

Froukje
Forever young

Jolandaa_ schreef:

Het is alleen geen lakenvelder ;)

KimD

SienenIvo schreef:
Jolandaa_ schreef:

Dat gaat niet... -O- Je kunt niet zomaar meedoen :+ Veelal word je als het ware uitgenodigd. ;)

Leffroi

Broccoli schreef:
KimD schreef:

Een slechte boer kan het idd niets schelen. Een goeie boer kan het wel degelijk schelen waar zijn kalveren heen gaan. Vaarskalven gaan écht niet zomaar weg, of er moet iets mee zijn. Zelfs als het kalf ziek is doet een (goeie) boer er nog veel aan om het kalf te 'redden'.

Lijkt me sterk dat het kalf gezond is, naast de longontsteking. En weet je wel hoe sterk zo'n kalf wordt? Ik had af en toe al moeite met een maand oude kalf. En zonder opvoeding van soortgenoten ga jij er helemaal niets mee worden! Het is geen hond ofzo

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:19

En net kwam henkie nog uit duitsland......
Dat je vader op de melkwagen rijd betekend niet dat hij ook verstand heeft van koeien houden.

Die gaat het terrein op, koppelt de wagen aan de tank, leegt de tank en gaat naar de volgende

tinker6

OMG sta als veehouder echt te kijken van sommige antwoorden die hier voorbij komen.
ST bedoelt het niet verkeerd, er zijn koeien die veel slechter gehouden worden, zij vraagt tenminste om hulp maar word afgekraakt tot en met, dadelijk durft ze geen advies meer te vragen en dan .... dan gaat het zowiezo niet goedkomen.

tuurlijk is het beter om een koe met z'n 2en te houden ,maar hoeveel paarden en honden worden niet alleen goehouden ? en geleiden is echt niet zo erg, sommige veehouders zijn er heel bedreven in en gaan naar tal van keuringen.

als het goed is weet de veehouder nu al wanneer ze geboren is, anders is er iets met zijn administratie niet pluis, als ie niet op de computer kan omdat ie op vakantie is is dit wat anders.
en dat koeien niet over en onderdragen is ook bullshit, wij hebben wel eens een koe die te vroeg kalft of 3 wkn te laat, dit gebeurt bij mensen ook dus waarom zou dit niet bij koeien kunnen ??

laat je niet gekmaken door de reacties hier TS, het kalf kan straks goed bij paarden in hoor, ze weet dat jij de speen hebt met de melk dus zal niet zoeken bij je paarden, en als ze dat wel doet is 1 waarschuwing van hun al genoeg ( in de kudde drinken de kalveren toch ook niet bij andere koeien (tja de hele lieve die het toestaan) maar normaal gesproken wordt ie ook daar weggejaagd en zal op zoek gaan naar zijn moeder, de ts in dit geval) miss is het wel handig om een drinkemmer met speen te halen, dit scheelt en boel gedoe, deze kkun je opp een vaste plek ophangen en dan al ze daarheen gaan al ze wat wil hebben, en zit er niet in pech gehad.
wij hebben een drinkautomaat om de zoveel tijd kunnen ze weer wat krijgen, en als ze het op hebben hebben ze pech :) zelfde systeem als de speenemmer dus.

als je meer wil weten kan dat ook via pb hoor, ik verzorg daglijks 40 kalveren onder de 3 mnd waarvan 10 onder de 2 wkn.

Nadine_S

SienenIvo schreef:
Broccoli schreef:

Die boer wou helemaal geen geld. De dierenarts is geweest. Die vond het er uitstekend uitzien,mijn moeder is dierenartsassistenten geweest,mijn vader haalt nou melk op voor campina dus komt wel onder de boeren en heeft vroeger ook een bedrijf gehad. Henkie komt uit België[/quote]
Waarom schrijf je dan dat er rond de 100 euro is betaald?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:20

Staat in de openings post?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:20

KimD schreef:
SienenIvo schreef:

Dat gaat niet... -O- Je kunt niet zomaar meedoen :+ Veelal word je als het ware uitgenodigd. ;)

Dat is helemaal niet waar. Ik heb vorige week zelfs nog meegedaan met het kalf van mijn neef. En niets uitnodiging! Gewoon inschrijven.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:21

Jilletje schreef:
En net kwam henkie nog uit duitsland......
Dat je vader op de melkwagen rijd betekend niet dat hij ook verstand heeft van koeien houden.

Die gaat het terrein op, koppelt de wagen aan de tank, leegt de tank en gaat naar de volgende

Nou? Mijn vader heeft vroeger ook koeien gehad.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:21

TS waarom wilde je zo graag een kalf hebben?
waarom denk je dat een kalfje wel bij de paarden kan?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:21

Waarom staat hij dan toe dat je kalf alleen staat?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:21

Broccoli schreef:
SienenIvo schreef:

Die boer wou helemaal geen geld. De dierenarts is geweest. Die vond het er uitstekend uitzien,mijn moeder is dierenartsassistenten geweest,mijn vader haalt nou melk op voor campina dus komt wel onder de boeren en heeft vroeger ook een bedrijf gehad. Henkie komt uit België

Waarom schrijf je dan dat er rond de 100 euro is betaald?

Omdat we hem niet voor niets willen meenemen. Wij kennen die mensen daar goed genoeg voor.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:22

EskeGirl schreef:
Waarom staat hij dan toe dat je kalf alleen staat?

Omdat we hem laten kalven en er dan een 2de is. Ik heb wel meer als 1 keer gezien dat er een shetlander alleen staat en daar wordt niet zo'n drama van gemaakt.