Niet meer dan 5 honden in de gemeente midden Drenthe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:50

TS, ik zou voor diegene die dus twee honden weg moet doen, op iemand anders zijn naam zetten en dat deze honden zgn. komen 'logeren'. Voorheen woonden mijn ouders allebei in een andere gemeente (is nu één gemeente geworden), maar mijn hond moest dus ingeschreven staan op één gemeente. Als mijn hond in het andere gemeente was zou ze dus logeren.

Maar ik vind het wel belachelijk hoor, beperken tot een aantal. Ik ken zo veel honden die echt goed opgevoed zijn en honden die totaal niet opgevoed zijn... Daar zou eerder een regel op moeten komen!

Nu ligt het ook erg aan het ras, sommige rassen zijn erg vocaal aangelegd.

damian23

Re: Niet meer dan 5 honden in de gemeente midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:53

Volgens mij kan dit juridisch helemaal niet, dus ik ben benieuwd wat voor regel die gemeente heeft vastgesteld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:20

Heb er nog eens naar gezocht maar de regel is geheel onvindbaar op de site van de gemeente, avp nieuwsberichten.
Waar is deze regel te vinden? En idd, juridisch lijkt ie me lastig .

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:30

Wat belachelijk, echt ambtenarij, je kan meer last hebben van iemand met 1 hond die zn hond de hele dag alleen thuislaat en de buurt bijmekaar jankt, dan van iemand die met veel plezier meerdere honden houd, heb je ze allemaal aangegeven dan? hier in de buurt hebben de meeste mensen wel 1 of 2 honden aangegeven maar de rest niet, t is al belachelijk duur allemaal, misschien een idee ze in 2-en uit te laten tot dit weer wat is overgewaaid, ik zou er in ieder geval geen hond voor wegdoen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:31

Sonja_vR schreef:
Heb er nog eens naar gezocht maar de regel is geheel onvindbaar op de site van de gemeente, avp nieuwsberichten.
Waar is deze regel te vinden? En idd, juridisch lijkt ie me lastig .

sommige gemeenten houden ook een maximaal aantal paarden per huishouden aan, dus zou best kunnen

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:37

Je mag hobbymatig dieren houden. Het maximale aantal is afhankelijk van veel factoren. Een max. Ergens aan stellen kan volgens mij juridisch niet. Er bestaat een hele nota wanneer er nog sprake is van hobbymatig houden van dieren.
Als je in een rijtjeshuis woont is het hebben van een paard bv in strijd met de woonbestemming. Het kan best wel zijn dat de gemeente in dit geval deze mevrouw niet meer hobbymatig vind.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:46

xSlvna schreef:
En jij misschien leert hoe je moet schrijven. Geintje, ben het volkomen met je eens.
Verplichte cursus, hond onder jou appel, klaar.

Alsjij dan even nadenkt wanneer het jou en jouw moet zijn... Flauw om daar nu op te reageren en.dan zelf ook een fout te maken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:15

En wie gaat dit controleren? Lijkt mij zo'n maatregel die ingevoerd wordt maar niet nageleefd. Ik zou me er niet te druk om maken..

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:35

tja.... in sommige gevallen zou die regel handig zijn. Hier tegenover zijn sinds kort nieuwe mensen komen wonen.

Gewoon rijtjeshuis in gewone woonwijk,en hebben 8 grote honden en 10 katten.
Honden worden uitgelaten in hun eigen tuin (al scheppen ze wel elke dag poep weg,... maar nu met die hitte ruik je gewoon de urine).
En als er iemand langs de tuin loopt gaan alle 8 de honden tekeer. Dierenbescherming is geweest en schijnbaar zag het er binnen toch netjes genoeg uit,want dieren mogen allemaal blijven ,..ook vd woningbouw..... ondanks dat iedereen er hier last van heeft....vliegen die op de pies afkomen etc.
Vind 8 honden in een gewoon rijtjeshuis dus ook veels teveel,.zeker als ze niet uitgelaten worden .hier zou die regel dus wel een uitkomst zijn geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:40

Martine_R schreef:
En wie gaat dit controleren? Lijkt mij zo'n maatregel die ingevoerd wordt maar niet nageleefd. Ik zou me er niet te druk om maken..

Chippen is nu verplicht.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:44

Gemeente Emmen heeft deze regel ook en het wordt pas een probleem als de buren gaan klagen.....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:40

Voor de hondenbelasting kan ook gecontroleerd worden, dus bij een dergelijke maatregel kan dat ook.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:38

laat ze maar controleren hondenbelasting :P we hebben 1 hondje en ik betaal voor niks !
We wisten het destijds niet dus wie kan me dan wat maken ;)

Daarnaast vind ik het ook super belachelijk bij ons mag je je hond niet eens los laten wandelen en je moet verplicht een poepzakje mee ..
terwijl onze jack russel altijd op de hondenuitlaatstrook poept die 1 x in de 2 weken op geruimd word door een machine ( soort stofzuiger ) .. maargoed het poepzakje neem ik altijd mee want stel dat hij op de stoep poept nee dat vind ik echt zo vies !
Maar mijn hond altijd aangelijnd houden ? nee sorry hij loopt altijd los en als we aan het werk zijn zit hij al vast in zijn bench met ren..we volgen cursussen met hem hij luisterd prima en valt niemand lastig .
En betalen doe ik niet.. we betalen al genoeg belasting .. heb ooit gelezen dat ze het er ook af willen halen

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:42

trouwens dit staat ook op bij onze gemeente op de site :

Kosten
Voor het bezit van een hond betaalt u jaarlijks € 63,25 (tarief 2013). Voor een tweede hond wordt € 94,70 in rekening gebracht. Het kenneltarief bedraagt in 2013 € 444,40.

Uitzonderingen
Voor blindengeleidehonden en nestjes met pups jonger dan drie maanden die nog bij de moederhond zijn, hoeft u geen belasting te betalen. Bij het heffen van de hondenbelasting wordt een maximum aangehouden van 5 honden.

De Gemeentewet staat alleen belastingheffing op honden toe en niet op andere dieren.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:49

geerke schreef:
ze zouden die regel voor kinderen moeten laten gelden...

*\o/* _/-\o_ :') _O-
Maar dan geen 5 hoop ik? :=

Maar wat een achterlijke regel. Dat ze zichzelf eerst eens druk gaan maken over de honden die het slecht hebben.. Daar wordt weer niks aan gedaan. :roll:

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:52

Santos_05 schreef:
Gemeente Emmen heeft deze regel ook en het wordt pas een probleem als de buren gaan klagen.....

Nooit geweten, kan het ook niet terug vinden op hun site.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:55

love_western schreef:
Martine_R schreef:

Chippen is nu verplicht.

Ja maar honden die nu niet gechipt zijn, hoeven niet per se nog gechipt te worden.
Bovendien.. ik geloof er niets van dat ze alle adressen die meer dan 5 honden op hun naam hebben staan allemaal gaan doorspitten.
Dat is namelijk gemakkelijk te frauderen door bij het chippen het adres van je ouders/schoonouders/zus door te geven.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 06-08-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:56

belle_boef schreef:
Santos_05 schreef:

Nooit geweten, kan het ook niet terug vinden op hun site.

Ik ook niet... alleen dat ze geen hondenbelasting innen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:57

Erg handig dat er mensen zijn die op een openbaar forum schrijven dat ze belasting ontduiken. Zouden meer mensen moeten doen, dat zou het voor de toezichthouders een stuk gemakkelijker maken. _/-\o_ Als je in een gemeente woont waar je hondenbelasting moet betalen hoor je dat natuurlijk te weten. Als je het er niet mee eens bent kun je verhuizen of bezwaar maken, maar gewoon niet betalen vind ik in elk geval niet verstandig.

Ondertussen denk ik nog steeds dat het verhaal van TS een broodje aap is, want ze is ondertussen online geweest en heeft nog geen enkele moeite gedaan om te laten zien waar haar beweringen op gebaseerd zijn. Als deze regel echt bestaat moet het echt ergens terug te vinden zijn.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:19

Zou het niet om die 'regel' gaan dat je maar met max. zoveel honden een natuurgebied in mag, zo om te voorkomen dat de hondenuitlaatbedrijven het natuurgebied gebruiken?
Want die regel is er wel, dat je maar met een aantal honden per persoon het gebied in mag.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 13:28

goeroe schreef:
Erg handig dat er mensen zijn die op een openbaar forum schrijven dat ze belasting ontduiken. Zouden meer mensen moeten doen, dat zou het voor de toezichthouders een stuk gemakkelijker maken. _/-\o_ Als je in een gemeente woont waar je hondenbelasting moet betalen hoor je dat natuurlijk te weten. Als je het er niet mee eens bent kun je verhuizen of bezwaar maken, maar gewoon niet betalen vind ik in elk geval niet verstandig.

Ondertussen denk ik nog steeds dat het verhaal van TS een broodje aap is, want ze is ondertussen online geweest en heeft nog geen enkele moeite gedaan om te laten zien waar haar beweringen op gebaseerd zijn. Als deze regel echt bestaat moet het echt ergens terug te vinden zijn.

Geen broodje aap volgens mij maar ik kan de regel inderdaad niet terug vinden maar dit is wat mijn schoonzus schreef op facebook:
Citaat:
Wat is dat toch in deze maatschappij..... ik word gewoon gedwongen om 2 honden te gaan herplaatsen en er is niets dat ik er aan kan doen........al mijn honden zijn me even lief hoe kan iemand nou verwachten dat je kan kiezen????

Verder heb ik niet veel contact met mijn broer en zijn vriendin dus verder heb ik er niks meer over gehoord.
Maar inderdaad, ik kan de regel ook nergens vinden dus ik begin nu zelf ook een beetje te twijfelen... sorry...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:43

NoiRaM schreef:
trouwens dit staat ook op bij onze gemeente op de site :

Kosten
Voor het bezit van een hond betaalt u jaarlijks € 63,25 (tarief 2013). Voor een tweede hond wordt € 94,70 in rekening gebracht. Het kenneltarief bedraagt in 2013 € 444,40.

Uitzonderingen
Voor blindengeleidehonden en nestjes met pups jonger dan drie maanden die nog bij de moederhond zijn, hoeft u geen belasting te betalen. Bij het heffen van de hondenbelasting wordt een maximum aangehouden van 5 honden.

De Gemeentewet staat alleen belastingheffing op honden toe en niet op andere dieren.

Misschien lees ik het verkeerd. Maar hieruit kan je ook lezen dat wanneer je meer dan 5 honden hebt de rest gratis is en je 'maar' voor 5 honden hoeft te betalen.

Zelf overigens geen last van, ik heb alleen een kudde katten en paarden, geen honden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:14

Arrabel schreef:
Geen broodje aap volgens mij maar ik kan de regel inderdaad niet terug vinden maar dit is wat mijn schoonzus schreef op facebook:
Citaat:
Wat is dat toch in deze maatschappij..... ik word gewoon gedwongen om 2 honden te gaan herplaatsen en er is niets dat ik er aan kan doen........al mijn honden zijn me even lief hoe kan iemand nou verwachten dat je kan kiezen????

Verder heb ik niet veel contact met mijn broer en zijn vriendin dus verder heb ik er niks meer over gehoord.
Maar inderdaad, ik kan de regel ook nergens vinden dus ik begin nu zelf ook een beetje te twijfelen... sorry...

Als het om een bekende gaat kan ik me wel voorstellen dat je niet eerst gaat controleren of het allemaal wel klopt. Uit dat bericht kan ik trouwens niet opmaken dat het een regel van de gemeente is. Er zit vast een kern van waarheid in dit verhaal, maar ik denk dat er meer achter zit.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:55

Het bestaat ook niet. ik denk dat er bij je schoonzus iets anders aan de hand is. maar er bestaat geen wettelijke bepaling of wet dat je maximaal vijf onden mag houden. Je mag hobbymatig honden houden in een woonhuis. Bedrijfsmatig of in een omvang als zijnde bedrijfsmatig, en dat is niet toegestaan. Het zou ook kunnen zijn dat twee van de honden aangewezen als hinderlijk dier. Maar ik denk dat we niet het hele verhaal kennen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:20

Santos_05 schreef:

@Brainless en Belle_boef; Toevallig hebben wij te maken met deze regel, niet zelf, maar we hebben hierdoor een logeerhond..... Maar in hoeverre het zwart op wit staat of dat er individueel gekeken wordt weet ik niet.