Axolotl's.. Hoe wat waar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:43

Veerle schreef:
Bodem stofzuigen? Wat houdt dat in?
Ik vroeg me trouwens ook af, als je het water gaat ververven waar laat je je beestjes dan en hoe krijg je ze uit de bak?

Water ververs je niet volledig, telkens maar een deel (bv 1/3, ik roep maar wat, ik reken het bij mezelf in flessen, doet iedereen anders). Dus de beestjes laat je gewoon in de bak. Moest je ze er toch eens uit willen halen, gewoon met een schepnetje eruit en in een andere bak water.

Bodem stofzuigen, tja, ze poepen wel veel, dus na een tijdje ligt er redelijk wat vuil op je zand, dat kan je met een aquarium stofzuigertje opzuigen, of gewoon via een rubber buis (aanzuigen en dan stofzuigeren maar)

Veerle

Re: Axolotl's.. Hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:44

Kan je zo'n aquariumstofzuiger gewoon bij de dierenwinkel oid krijgen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:45

Gewoon in een aquariumwinkel, denk dat ze die bij de aveve misschien ook wel hebben (boerenbond bij jullie?)

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:04

Ik zal wel even kijken!
Is het voer eigenlijk duur/veel moeite om aan te komen? Als je ze levende maden geeft, waar laat je die dan in je huiss? :')
Sorry maar zoals je merkt heb ik nog niet zo veel verstand van aquariums en dergelijke. Wel bedankt voor de hulp!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:11

Ik geef regenwormen (levend), die kan je of gratis uit je tuin halen ;) of goedkoop een bakje wormen in de viswinkel kopen. Maden/meelwormen geef ik niet levend omdat die toch wel harde kaken hebben en misschien je axolotl kunnen beschadigen. Je hebt ook speciale axo-pellets (zoals visvoer, korrels), of je kan steurkorrels geven. Maar niet alle axo's eten dat even gemakkelijk. Qua voer vind ik ze wel goedkoop :D

(wormen bewaren in een bakje met aarde, stuk vochtig krantenpapier erop, deksel op, eventueel in koelkast, sowieso wel koele plaats)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:23

Bij meelwormen/moriowormen kun je ook even de kop eraf halen als je bang bent dat ze bijten.

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:40

En hoeveel wormen geef jij ze per dag/week?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:30

Fiffill schreef:
Het is meer een kijkdiertje, je houdt ze ook in een aquarium en je kunt ze er natuurlijk niet echt uithalen verder. Ze worden wel best groot, zo rond de 25 cm. Ik vind ze er zelf heel schattig uitzien :D

Die kunnen dan niet in een aquarium van een meter.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:42

Ik meen gelezen te hebben dat ze in een aquarium van minimaal 80 of 90cm gehouden kunnen worden. :)
En als je groter gaat, dat er dan meer bij elkaar kunnen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:13

Ze zijn ook niet super actief, dus wat dat betreft hebben ze de ruimte ook niet nodig. Wij voerden ze eigenlijk alles wat onze hagedissen ook kregen; stukjes muis, moriowormen, krekels, guppen, regenwormen, stukjes vlees.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:00

Cowgirl schreef:
Fiffill schreef:
Het is meer een kijkdiertje, je houdt ze ook in een aquarium en je kunt ze er natuurlijk niet echt uithalen verder. Ze worden wel best groot, zo rond de 25 cm. Ik vind ze er zelf heel schattig uitzien :D

Die kunnen dan niet in een aquarium van een meter.

Misschien eerst even wat lezen over deze beestjes....?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:29

Ik ben druk aan het zoeken naar een aquarium. Ik zit wel nog steeds te twijfelen over aco's of vuurbuikjes. Iemand die me kan helpen? :\

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:44

Als het vleeseters zijn gaat het aquarium dan niet snel stinken? Of valt dat nog wel mee? En hoe vaak moet het verschoond worden, dagelijks of wekelijks?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:29

Bij ons viel de stank wel mee, deden zo om de dag de bodem schoonzuigen.

Niet zo'n heel duidelijke foto, maar dit was ons aquarium

Afbeelding

Achteraf gezien hadden we een minder felle lamp er boven moeten hangen, gezien ze meer van donker houden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:13

Veerle schreef:
En hoeveel wormen geef jij ze per dag/week?

In principe is 1 à 2 wormen per dag voor een volwassen dier meer dan genoeg. Als ze jong zijn is het all you can eat, dan moeten ze nog groeien. Ik geef meestal om de twee à drie dagen een viertal wormen per axo. Tussendoor krijgen ze wat steurkorrels of een paar gedroogde meelwormen.

Cowgirl: één meter is meer dan genoeg voor twee axo's, kunnen er zelfs drie in. Ze rusten overdag vaak in hun schuilplaats, 's avonds zullen ze wat rondzwemmen, maar vaker gaan ze 'wandelen' over de bodem. Een axo die heel fel zit rond te zwemmen, is meestal een gestresste axolotl. Als ze klein zijn wordt aangeraden ze zelfs niet té groot te zetten, dan hebben ze moeite hun voedsel te vinden. Zoals de salamanderkenners zeggen: jonkies moeten in hun voer zitten. (vrij letterlijk te nemen :P )