antje_vip schreef:Dusss... Als jouw kind de weg oprent, wordt aangereden is dat ook eigen risico en had jij maar beter op moeten letten? Eigen schuld, dikke bult
Jammer genoeg krijgt de arme bestuurder het op zijn/haar brood.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:_San87_ schreef:Ik ben benieuwd wanneer mijn hond zijn natuurlijk gedrag mag uitoefenen. Waarschijnlijk nooit, want dan bezorgt hij overlast.
Daar kun je dus in sturen. Is het een herder? Ga dan trainen met schapen/ganzen/koeien. Dan vervul je a) zijn behoefte en b) kun je hem dusdanig trainen dat-ie dus anderen níet tot overlast is.
Is het een jachthond? Doe dan jachttraining. Resultaat, zie boven.
Maar zorg dat de natuurlijke behoeftes van je dier zo veel mogelijk vervuld worden. Dat voorkomt ook nog eens neurotisch/ongewenst gedrag. Katten die het behang van de muren krabben of naast de bak piesen - heel vaak frustratie omdat niet in hun normale behoeftes wordt voorzien. Honden die idd zodra ze los mogen weg zijn - geen kans gehad dat gecontroleerd te doen. Paarden die nooit los mogen, een keer uitbreken en zich een blessure rennen en bokken * zie je wel, los is gevaarlijk * - nee, ze mochten nooit.
Ik verval in herhalingen: we zeggen allemaal dat welzijn voorop staat, maar heel vaak wordt toch onvoldoende nagedacht over wat een dier écht eigenlijk nodig heeft, qua 'natuur'.
. Je moet er alleen wat meer moeite in steken.
. Daarom doe ik jachttraining met mijn hond. En daarom heeft een kennis van me een grote ren in haar tuin gebouwd voor haar katten.
Smee__ schreef:Ik ben een voorstander van katten buiten houden, mits de kat niet doof oid is. Ja, het risico bestaat dat m'n katten worden aangereden maar dat is het risico wat wij nemen. Daarnaast is onze tuin te klein om twee katten te laten doen wat ze graag willen en dat vind ik ook weer niks. Nee hoor, gewoon lekker buiten
_San87_ schreef:Een vraagje puur uit nieuwsgierigheid... Geen aanval of wat dan ook, maar wat als dankzij jouw kat een bestuurder tegen een boom knalt met alle gevolgen van dien?
Denk je daar als katteneigenaar wel eens over na?
Roosch schreef:Ik zou het knap vinden als je een alternatief kunt vinden dat compensatie kan bieden voor het achter vliegjes/vlindertjes/vogeltjes aanrennen om het jachtinstinct tevreden te stellen.
Die stokkies met veertjes eraan is toch echt niet hetzelfde als een vliegend vogeltje.
Roosch schreef:Ik zou het knap vinden als je een alternatief kunt vinden dat compensatie kan bieden voor het achter vliegjes/vlindertjes/vogeltjes aanrennen om het jachtinstinct tevreden te stellen.
Die stokkies met veertjes eraan is toch echt niet hetzelfde als een vliegend vogeltje.
.antje_vip schreef:_San87_ schreef:Een vraagje puur uit nieuwsgierigheid... Geen aanval of wat dan ook, maar wat als dankzij jouw kat een bestuurder tegen een boom knalt met alle gevolgen van dien?
Wat als dankzij jou als bestuurder een kat aangereden wordt met alle gevolgen van dien? Denk je daar als bestuurder wel eens over na?
. Kom op zeg, het was een vraag uit pure interesse, als je dan per se in de aanval wilt gaan, houd dan gewoon je mond.ingedebruijn schreef:Volgens mij moet die dan aardig hebben doorgereden.. hier in de wijk moeten ze sowieso al langzaam rijden. Of het nu een kat of kind is die plots oversteekt.. tja. Ik heb met mijn rijlessen altijd geleerd dat je beter te langzaam kan rijden in een woonwijk ivm dit soort zaken.
_San87_ schreef:Een vraagje puur uit nieuwsgierigheid... Geen aanval of wat dan ook, maar wat als dankzij jouw kat een bestuurder tegen een boom knalt met alle gevolgen van dien?
Maar dat zal niet snel gebeuren, het enige wat mijn katten doen buiten is af en toe een rondje maken door de stegen die hier tussen de huizen door lopen waar ze hooguit een voetganger voor de voeten lopen en ze drinken uit de vaart die voor het huis loopt en roetsjen in en uit bomen die aan diezelfde vaart staan en voor de rest liggen in de zon voor of achter huis. Technisch gezien is het wel mogelijk dat zoiets gebeurd, maar dan moet de automobilist wel heel asociaal hard door de wijk scheuren voordat mijn katten een dusdanig ernstig ongeluk veroorzaken. Maar ik denk er zeker wel eens over na ja, de oudste kat gaat tegenwoordig staartloos door het leven doordat ie door een hond is gegrepen en ik ben me ervan bewust dat dat ook heel anders had kunnen aflopen
Leffroi schreef:ingedebruijn schreef:Serieus?
Ja, waarom niet? Met slangen wordt het ook geaccepteerd, waarom met een kat niet dan?
. Wij geven onze katten in het asiel ook wel eens eendagskuikens. Vinden ze fantastisch. Ondanks dat de kuikens dood zijn, gaan ze er echt op 'jagen'.VeraPopeye schreef:Er kunnen altijd wel dieren de weg opschieten.. Volgens mij wordt je ook altijd geleerd niet je stuur om te trekken bij een kat of ander klein dier.
Smee__ schreef:_San87_ schreef:Een vraagje puur uit nieuwsgierigheid... Geen aanval of wat dan ook, maar wat als dankzij jouw kat een bestuurder tegen een boom knalt met alle gevolgen van dien?
Dan zou ik me behoorlijk schuldig voelen jaMaar dat zal niet snel gebeuren, het enige wat mijn katten doen buiten is af en toe een rondje maken door de stegen die hier tussen de huizen door lopen waar ze hooguit een voetganger voor de voeten lopen en ze drinken uit de vaart die voor het huis loopt en roetsjen in en uit bomen die aan diezelfde vaart staan en voor de rest liggen in de zon voor of achter huis. Technisch gezien is het wel mogelijk dat zoiets gebeurd, maar dan moet de automobilist wel heel asociaal hard door de wijk scheuren voordat mijn katten een dusdanig ernstig ongeluk veroorzaken. Maar ik denk er zeker wel eens over na ja, de oudste kat gaat tegenwoordig staartloos door het leven doordat ie door een hond is gegrepen en ik ben me ervan bewust dat dat ook heel anders had kunnen aflopen
antje_vip schreef:_San87_ schreef:Een vraagje puur uit nieuwsgierigheid... Geen aanval of wat dan ook, maar wat als dankzij jouw kat een bestuurder tegen een boom knalt met alle gevolgen van dien?
Wat als dankzij jou als bestuurder een kat aangereden wordt met alle gevolgen van dien? Denk je daar als bestuurder wel eens over na?
Lara_Silver schreef:!
@Leffroi: Dus voor het persoonlijke amusement een levend dier als speeltje gebruiken? Serieus, zieke geest moet je dan hebben. Een kat die buiten een vogel of een muis vangt, dat begrijp ik nog. Maar zo'n arm diertje in het appartement loslaten onder het mom van 'vermaak je maar'. Nee dan moet je echt ziek zijn. Slangen vangen ze en dan vreten ze ze op, het is hun enige voedsel. Katten hebben naar mijn weten genoeg ander voer.