Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:08

Jeetje meid, het wordt je zo knap lastig gemaakt.
Rond de € 50,- is best veel maar wat hier gezegd word ligt het er ook aan wat het consult tarief is.
Hier bij mij zitten 3 dieren artsen in de buurt en voor een consult telt 1 € 35,-, 2 € 32,50 3 € 20,-
Bij dierenarts 2 ben ik een tijdje geweest en elke keer als ik daar de klink vast pakte ging de kassa la al € 32,50 + de medicijnen voor het zelfde dier waar die dus van wist wat die had.
Nu ben ik aan het dokteren met een Vlaamse reus met ontstoken voeten bij arts nr 3 eerst consult betaal je natuurlijk het dier krijgt nu om de dag lang werkende antibiotica gespoten omdat de eerste antibiotica na 9 dagen niet aan sloeg maar betaal alleen de prik (€4,15) de pijnstilling kan ik thuis toedienen .
Nu zullen veel mensen denken ach het is maar € 4,15 dat klopt maar reken eens een paar weken plus de reistijd en de benzine die het kost om steeds met het konijn te gaan (en he konijn vindt het met dit weer alles behalve lekker in de auto) en heb ook al van die reacties gehad voor dat geld had ik had ik al 10 konijnen gehad of ik had heb in het zuur gezet en opgevreten.
Buiten dat is het geen dier van marktplaats of van een dierenwinkel maar van een erkende fokker en heeft dus zelf ook een aar centen gekost.
Maar de reacties die ik hier lees krijg ik dus ook terwijl die zelfs meer geld dan mij hebben en ook een hond of een kat hebben.
Dus ja wat moet je nu met zulk soort mensen.

Sorry voor mijn verhaal maar na dit lezen kwam dit boven.

Ik weet niet of je makkelijk aan wat ether kunt komen (even naar België) dan pak je wat watten en een trommeltje wat klein is en goed kunt afsluiten.
Vult het trommeltje goed met watten maar wel zo dat het ratje er nog goed in past.
Voor je het ratje er in legt druppel je wat ether over de watten en legt het ratje in het trommeltje en doet de deksel erop en het diertje slaapt gewoon in en merkt er niks van.
Heb ik altijd met mijn hamsters gedaan.
Laatst bijgewerkt door barrymuis op 14-07-13 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:09

Absurde prijzen, de dierenartsen maken er een potje van, die kun je niet beschuldigen van dierenliefde anders zouden ze niet zulke belachelijk hoge tarieven hanteren want dan is het logisch dat mensen weglopen.
Een flinke tik en hij is ook dood hoor en nog sneller ook.

Gini

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:11

Ik heb ook 40 euro betaald voor mijn konijn.
In de plaats kreeg ik een rustige, serene dood. Een konijn dat niet bang was, dat rustig ging slapen, waarvan ik zeker wist dat het niet mis kon gaan en dat het niet secondelang zou duren en vooral een beeld op mijn netvlies waar ik meteen vrede mee had.

Ik zou niet anders willen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:13

ik vind het erg veel.

ik heb een grote herder in laten slapen voor 65 euro.

en 5 jaar geleden een konijn voor 10 euro en wat extra voor het potje van de dierenambulance

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:14

Toen ik muisjes had en er had er weer eens een tumor die echt te groot was, was het heel simpel even het nekje strekken. Is in mijn ogen voor kleine knaagdieren nog de meest humane en snelste methode. Binnen een seconde is het gewoon over.

Zon spuitje lijkt humaan, maar levert alles bij elkaar gewoon heel veel stress. De reis naar de DA, wachten in de wachtkamer, vervolgens de ervaring van het spuitje en alles.

Tja, strekken ziet er naar uit, maar in mijn ogen echt het diervriendelijkst wat je doen kan. Het is alleen zonder instructie niet makkelijk te doen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 14-07-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:15

Dat is ook best knap. Voor het inslapen van mijn paard was ik 46 euro kwijt. Ietsje groter dan een rat en toch goedkoper :+

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:16

wij hebben hier een ('echte' boeren) veearts die ook huisdieren behandelt ( meer vaccineren, licht onderzoeken dat soort kleine dingen) en hier laat ik dan meestal als het moet mijn dieren inslapen als ze op/ziek zijn omdat dat gewoon veel geld scheelt met de huisdierenarts :o
laatst een gerbil (woestijnratje) weg gebracht omdat hij op was, was 12,50 kwijt voor het inslapen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:18

Gisteren een kat gehecht - flinke jaap ( circa 2,5 cm) - na een vechtpartij... 263,15 euro..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:19

maar wat heeft dat met inslapen te maken

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:19

ik vind dit wel veel,
het materiaal is maar een euro of 7.
als er dan zoveel pandkosten e.d overheen moeten, hadden ze maar niet in zo'n duur pand moeten zitten, vroeger kon het allemaal veel goedkoper.
vind het woekerprijzen maarja, we moeten wel want we houden van ons diertje.
maar kattenenten is tegenwoordig ook 100 euro, terwijl dat aan materiaal ook niet veel kost

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:21

wow das veel.
Afgelopen dinsdag is onze kat geopereerd van een melkkliertumor. Was onderhuids flink groot en heeft dus zeker een jaap van 10 cm en een stuk of 8 hechtingen snel geteld.
Was nog geen 150 euro kwijt.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:26

lisa_pluisje schreef:
Absurde prijzen, de dierenartsen maken er een potje van, die kun je niet beschuldigen van dierenliefde anders zouden ze niet zulke belachelijk hoge tarieven hanteren want dan is het logisch dat mensen weglopen

Dus omdat een dierenarts meer vraagt dan de kostprijs om zelf ook nog wat te eten te hebben houdt hij niet van dieren? Het is toch niet meer dan logisch dat er een winstmarge op zit, een schilder werkt toch ook niet voor de kostprijs omdat hij zo van schilderen houd?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:27

Ik vind het wel apart dat mensen denken dat een dierenarts maar minder moet vragen bij een klein huisdier. Een medewerker bij IKEA krijgt toch ook niet maar de helft van zijn uurloon als hij 'maar' een klein artikel zoals een wekker verkoopt en geen bed of bank? De handeling is toch hetzelfde bij een grote hond of een kleine muis? Het materiaal kan nog verschillen (en dat zijn de kosten niet) maar het loon en het pand toch niet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 11:28

switt schreef:
lisa_pluisje schreef:
Absurde prijzen, de dierenartsen maken er een potje van, die kun je niet beschuldigen van dierenliefde anders zouden ze niet zulke belachelijk hoge tarieven hanteren want dan is het logisch dat mensen weglopen

Dus omdat een dierenarts meer vraagt dan de kostprijs om zelf ook nog wat te eten te hebben houdt hij niet van dieren? Het is toch niet meer dan logisch dat er een winstmarge op zit, een schilder werkt toch ook niet voor de kostprijs omdat hij zo van schilderen houd?

Dat de dierenarts winstmarge heeft lijkt me logisch, maar voor binnenvallen en 2 prikken er in steken van 7 euro en weer buiten worden gezet binnen 5 minuten vind ik het best een behoorlijke winstmarge.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:30

sallandval schreef:
Ik vind het wel apart dat mensen denken dat een dierenarts maar minder moet vragen bij een klein huisdier. Een medewerker bij IKEA krijgt toch ook niet maar de helft van zijn uurloon als hij 'maar' een klein artikel zoals een wekker verkoopt en geen bed of bank? De handeling is toch hetzelfde bij een grote hond of een kleine muis? Het materiaal kan nog verschillen (en dat zijn de kosten niet) maar het loon en het pand toch niet?

maar moet een DA 30 euro in 5 minuten verdienen? en stel dat er 3 in dat uur komen, dan 90 euro per uur? ( rekenent 13 euro gebouwkosten per 5 minuten... )
dat zijn absurde bedragen....
dat is niet een normaal loon, en vroeger waren die prijzen echt niet zo hoog hoor, ..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:33

Ach, de nagels knippen van mijn valkparkiet kost ook bijna 40 euro, maar dat is volgens mij ook gevarentarief :+

Het ligt eraan wat voor behandeling hij moet doen in die 5 minuten. Je kunt geen bedrag per tijd rekenen bij een dierenarts.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:37

galley schreef:
Dat de dierenarts winstmarge heeft lijkt me logisch, maar voor binnenvallen en 2 prikken er in steken van 7 euro en weer buiten worden gezet binnen 5 minuten vind ik het best een behoorlijke winstmarge.

Als het echt zo makkelijk was als twee prikken van 7 euro erin steken kon je het toch ook wel zelf doen? Die dierenarts is opgeleid om dit te doen (ook al moet hij zijn gevoel even uitzetten, want leuk is het nooit), moet er van leven en moet zijn personeel en pand en materialen van betalen.

Je doet het nu voorkomen dat dierenartsen op winst uit zijn, maar een dierenartspraktijk is helemaal geen winstgevende onderneming.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:39

Cayenne: waarom zou je dat niet per tijd kunnen rekenen? Tijd + materiaal lijkt mij de meest logische manier om de kosten te bepalen...

Sallandval: ik denk dat het wel kan maar niet mag. (Veel van die stoffen mag je niet hanteren, zelfs al kan het. En bovendien lopen dierenartsen misschien niet echt te koop met de informatie die mensen zelf kunnen toepassen. Marktbescherming.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:41

Mijn dierenarts deed ook wel iets meer dan twee prikken erin rammen en ons nog net niet de straat op gooien.
Eerst een onderzoek voordat er besloten wordt tot euthanasie, dan heel rustig de prikken en dan mag je er nog even bij blijven om afscheid te nemen.
Ik snap dat mensen het een enorm bedrag vinden, maar blijf alsjeblieft wel een beetje fatsoenlijk tegenover DA'en. Voor niets gaat de zon op. Zoals ik al zei: in de plaats krijg je een rustige en serene dood, waar je zelf niets voor moet doen. Moest ik mijn konijn de nek omdraaien, ik zou mij schuldig voelen. Laat staan als het niet van de eerste keer goed gaat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:41

Shadow0, daarmee doel ik op de post van unihorses (30 euro voor 5 minuten x 3 = 90 euro). Wie zegt dat alle drie de behandelingen hetzelfde zijn? De eerste behandeling kan 12 euro kosten, de volgende 60. Een behandeling van 5 minuten heeft gewoon geen standaardtarief. Lijkt me logisch.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:43

Cayenne schreef:
Shadow0, daarmee doel ik op de post van unihorses (30 euro voor 5 minuten x 3 = 90 euro). Wie zegt dat alle drie de behandelingen hetzelfde zijn? De eerste behandeling kan 12 euro kosten, de volgende 60. Een behandeling van 5 minuten heeft gewoon geen standaardtarief. Lijkt me logisch.

bij die behandeling komt dan weer dierenartskosten van een minstens 25 euro bij...
en hier rekenen ze nogal dubbel... kosten prikzetten 25 kosten onderzoek 35 en dan daarbovenop, komen nog alle materialen tot aan de laatste naald aan toe. dus dat bedrag is echt voor die handeling van de paar minuten.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:43

Wij gaan altijd bij Schuurmans Sabine
Adres : Teutenstraat 59
3930 Hamont-Achel
Telefoon:011621402

Die is volgens mij niet heel duur.. je kan eens proberen...

groetjes

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:44

unihorses schreef:
maar moet een DA 30 euro in 5 minuten verdienen? en stel dat er 3 in dat uur komen, dan 90 euro per uur? ( rekenent 13 euro gebouwkosten per 5 minuten... )
dat zijn absurde bedragen....
dat is niet een normaal loon, en vroeger waren die prijzen echt niet zo hoog hoor, ..

Vroeger waren andere dingen ook niet zo duur ....

Je vergeet dat hij ook nog een assistente moet betalen en dat zn spullen, bijscholingen, etc, etc ook geld kosten. Wat kost het als je een osteopaat voor je paard laat komen ? Prijs voor een behandeling is vaak al 80 euro en die werken vaak aan huis dus geen gebouwkosten, geen assistente, minder hoog opgeleid, etc. Reiskosten komen er vaak nog bovenop. Ik ben het met je eens dat 50 euro inderdaad aan de hoge kant is maar ik vind het niet absurd.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:45

Gini schreef:
Mijn dierenarts deed ook wel iets meer dan twee prikken erin rammen en ons nog net niet de straat op gooien.
Eerst een onderzoek voordat er besloten wordt tot euthanasie, dan heel rustig de prikken en dan mag je er nog even bij blijven om afscheid te nemen.
Ik snap dat mensen het een enorm bedrag vinden, maar blijf alsjeblieft wel een beetje fatsoenlijk tegenover DA'en. Voor niets gaat de zon op. Zoals ik al zei: in de plaats krijg je een rustige en serene dood, waar je zelf niets voor moet doen. Moest ik mijn konijn de nek omdraaien, ik zou mij schuldig voelen. Laat staan als het niet van de eerste keer goed gaat.

Ik werd voor die 15 euro ook niet op straat gemikt, alles duurde best een poosje precies zoals je zegt hoor.
Denk dat er gewoon maar een eind gerekend wordt omdat er toch geen vaste regeltjes voor zijn?
Ik ben superblij met mijn dierenartsen, zeker als ik hoor wat sommige voor bedragen moeten betalen.
Hier nemen ze gewoon ook alle tijd voor je en net als nageltjes of tanden knippen doen ze gewoon voor niks bij konijnen, terwijl enkele km verderop er ook 15 euro voor betaald moet worden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:45

Ik vind 50 euro veel voor een knaagdier.
Maar ik begrijp de vergelijking niet met een kat of hondje dat het daar normaal is maar bij een knaagdier niet.
In tijd zal het voor de dierenarts niet uit maken of het gaat om een ratje of een poesje.
In effectief middel misschien een paar euro, dus ook niet het verschil dat het bij een knaagdier maar de helft goedkoper moet zijn.