Lezers gezocht....potentiële pupkopers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

myrt3

Re: Lezers gezocht....potentiële pupkopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:22

Ik zou het ook graag willen lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:27

En ook ik ben geïnteresseerd :)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:34

Ik heb geen hond (meer) en dat kan voorlopig ook niet, maar ik zou het stuk graag lezen uit interesse :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:05

Interessant, en goed duidelijk geschreven stuk.

Je wilde óók mijn visie weten, en ik viel eigenlijk over één zin; " Bij sommige rassen waarin HD vaak voorkomt en bij rassen waarvan maar weinig honden beschikbaar zijn is het daardoor helaas niet altijd mogelijk uitsluitend met HD-vrije honden te fokken".

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Je stelt dan het belang van de fokkerij boven dierenwelzijn. En dat is maar een aspect van een algemener probleem van conformatiefok.

We willen een hond met een bepaald uiterlijk fokken, en als de gevolgen zijn dat een hoog percentage van de fokproducten ziek worden als een direct gevolg van de selectie van deze uiterlijke kenmerken, dan is dat jammer "maar niet te vermijden".

Ik vind dat dit wél te vermijden zou zijn, simpelweg door niet te fokken met dieren die defecten vererven. Of dat nu gaat om syringomyelie, kortsnuiten, of HD.
En ja, dat kan betekenen dat je honden met een bepaald uiterlijk niet meer kunt fokken, in mijn opinie kun je stellen dat het onethisch is dat wel te doen.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:36

Kuggur, ik ben het helemaal met je eens wat betreft dat je dierwelzijn boven het belang van de fokkerij moet stellen. Echter wat dus helemaal niet zeker is, is dat honden met HD ( Röntgen pos) het vererven..
@ TS een heel sterk stuk! ik denk dat het heel veel ellende kan voorkomen indien je weet of een pup al aanleg heeft voor HD, hoewel dit natuurlijk niet weg moet nemen dat je met elke pup om moet gaan alsof deze HD kan gaan ontwikkelen door verkeerde beweging en voeding ed..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:32

Honden die HD bezitten en ingezet worden voor de fok vererven ALTIJD hun HD !
Niet unaniem over gans het nest maar er zullen er altijd énkele in zitten die zéker HD ontwikkelen of er op zijn minst drager van zijn en in een volgend nest laten doorwegen !

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:36

Ben zeer benieuwd naar het stuk :)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:15

Kuggur schreef:
Interessant, en goed duidelijk geschreven stuk.

Je wilde óók mijn visie weten, en ik viel eigenlijk over één zin; " Bij sommige rassen waarin HD vaak voorkomt en bij rassen waarvan maar weinig honden beschikbaar zijn is het daardoor helaas niet altijd mogelijk uitsluitend met HD-vrije honden te fokken".

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Je stelt dan het belang van de fokkerij boven dierenwelzijn. En dat is maar een aspect van een algemener probleem van conformatiefok.

Er zijn helaas nog steeds rasvereniging die alles binnenlands willen houden.....
Ik zal niet zeggen dat dat bij ons ras aan de orde is, want ik denk dat wij een hele grote genenpoule hebben.
Alleen het probleem wat de RvB wil invoeren is het feit dat als straks DNA er doorheen komt, zij op dit punt nog zeggen dat DNA van buitenlandse honden niet erkend zal worden hier in NL 8)7

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:22

bridgetF schreef:
je schrijft dat het met dna aan te tonen is of een pup er last van krijgt, is er met dna ook aan te tonen of ze drager zijn? En waar kun je een dergelijke dna test dan laten uitvoeren?

Omwille van de grote voordelen van deze manier van selecteren, is er een grootschalig genetisch onderzoek opgestart in samenwerking met de Universiteit Gent, de University College Ghent en Universiteit Luik. Hierbij zullen we als volgt te werk gaan: in het DNA van de hond gaan we op zoek naar bepaalde genetische veranderingen (bv. mutaties) geassocieerd met heupdysplasie. Na het testen van het effect van deze veranderingen binnen en over meerdere rassen heen, zouden er vervolgens genetische testen kunnen ontwikkeld worden die de toekomstige aanpak van heupdysplasie definitief kunnen veranderen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:25

Als het goed is heeft iedereen weer PB ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:26

Ik ben ook erg benieuwd naar het stuk :). Zou ik het ook mogen hebben en ook uit mogen printen zodat ik mijn collega's op het asiel het stuk ook kan laten lezen?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:29

Ik vind het een duidelijk stuk. Voor mijn gevoel val je in het begin een beetje in herhaling door verschillende keren te zeggen dat het zowel genetisch als omgeving is die het veroorzaakt.

Misschien nog een duidelijk kopje maken met "Wat kunt U als eigenaar doen?" (zijnde vragen naar de categorie van de honden (AtmE), opletten met de voeding, op letten met beweging). Het staat wel in je stuk, maar ik bedoel zeg maar puntjes waar de eigenaar zelf naar moet kijken, dat valt dan op je verhaal en is ook zeker (het meest?) interessant voor de eigenaar. :)

Super goed dat je dit doet!

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:31

Mag ik 't ook lezen?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:35

Ik wil ook wel lezen :) hier ook risico hondjes met betrekking tot HD

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:36

Hallo,

Zou ontzettend graag je stuk willen lezen :)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 19:29

Weer iedereen heeft pb :D

En om even terug te komen op het stukje over wat U als eigenaar kunt doen.
Dat heb ik allemaal zwart op wit staan in mijn koopcontract en opvoeding, voeding en bewegingslijst ;)
Alle pupkopers krijgen dit mee naar huis en zien dit in als ze bij mij op pupbezoek komen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:31

Oke! Helemaal goed! :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:33

Ik zou het ook wel willen lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:15

kamatz schreef:
Weer iedereen heeft pb :D

En om even terug te komen op het stukje over wat U als eigenaar kunt doen.
Dat heb ik allemaal zwart op wit staan in mijn koopcontract en opvoeding, voeding en bewegingslijst ;)
Alle pupkopers krijgen dit mee naar huis en zien dit in als ze bij mij op pupbezoek komen.

Heb ik toen bij ons Raphi best veel aan gehad, en die kwam niet eens bij hen vandaan :)

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:59

Ik weet niet of jullie hier wat aan hebben toen wij wisten dat we een puppy kochten, hebben we een knuffel daar achtergelaten, zodat als we hem konden ophalenhij thuis de nestgeur bij zich heeft! Bij ons heeft het heel goed gewerkt, hij heeft geen een keer gejankt, ook snachts niet :) Weet niet of het aan die knuffel lag want hij is sowieso best 'stoer' ;)