Laat je kat sterilliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:27

Om deze reden zijn mijn 2 katten vrijdag gecastreert en gechipt :j

Ze komen niet buiten maar ontsnappen kan altijd, hup ballen eraf en probleem opgelost. Daarnaast gechipt voor mochten ze ontsnappen dat ze weten waar de katten horen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:29

Rebel_Jits schreef:
Leuk feitje: als jij een gezonde kitten hebt, kan je ze al castreren vanaf 3 maanden (steriliseren weet ik niet zeker).
Dit heeft geen nadelige gevolgen voor hun gedrag, groei, mentale of fysieke ontwikkeling of wat dan ook.
Dan loop je dus ook niet het risico dat als je kat er wat vroeger bij is, hij alsnog andere katten zwanger maakt.

Ze vertellen er alleen niet bij dat gecastreerde katers vaak geen blaasgruis normaal uit kunnen plassen omdat hun genitaliën gekrompen zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:46

lisa_pluisje schreef:
Rebel_Jits schreef:
Leuk feitje: als jij een gezonde kitten hebt, kan je ze al castreren vanaf 3 maanden (steriliseren weet ik niet zeker).
Dit heeft geen nadelige gevolgen voor hun gedrag, groei, mentale of fysieke ontwikkeling of wat dan ook.
Dan loop je dus ook niet het risico dat als je kat er wat vroeger bij is, hij alsnog andere katten zwanger maakt.

Ze vertellen er alleen niet bij dat gecastreerde katers vaak geen blaasgruis normaal uit kunnen plassen omdat hun genitaliën gekrompen zijn.

Wat van oudsher de reden was dat dierenartsen niet te jong wilden castreren...
In Amerika deden ze daar niet zo "moeilijk" over. Daarbij zien ze vanwege dat blaasgruis hun klanten tenminste weer terug...

shiroihebi

Re: Laat je kat sterilliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:39

Het asiel waar wij onze kat vandaan hebben had helemaal geen kittens. Kregen ze ook amper. En alle katten die er zaten waren zo weer weg. Daar was onze eigen poes een goed voorbeeld van, 3 keer terug gebracht in 2 weken. Wij zijn haar vijfde huisje en ik weiger haar terug te brengen omdat ze een beetje lastig is. Ik kan ook echt heel slecht tegen mensen die een jong dier nemen en hem dan weer dumpen als hij ouder is. Een dier neem je voor het leven, tenzij het echt niet anders meer kan. Daar valt 'geen zin' en 'niet zo schattig' dus niet onder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:45

Als iedereen zijn kat laat steriliseren sterven ze uit :+
Of zijn kittens ook alleen aan rasfokkers besteed?

In grote lijnen ben ik het wel met het verhaal eens, ik zie het alleen wat minder zwart/wit.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:51

Hier word standaard alles geholpen als ze oud genoeg zijn. Katten maar ook mijn hond is geholpen. Ik ben er ene voorstander van alles te laten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:54

Ja ik loop elke maandag rond tussen de katten (en konijnen) en het is schrikbarend op marktplaats , maar ze hebben pas rond de 20 binnen daar en die zitten in gast gezinnen...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:59

Hier ook veel frustratie, woon in een erg rustige straat waar elk jaar katten gedumpt worden. Van heel wilde straatkatten tot katten die overduidelijk in een huis hebben gewoond. Oudere katten, kittens, mama met kittens, in de loop der jaren hebben we alles al gehad denk ik! Het is ondertussen al iets minder geworden maar het blijft dweilen met de kraan open. De gemeente heeft wel eens alle katten laten steriliseren en castreren en toen was het heel even stabiel tot er weer een was met kittens. Zelfs nog maar enkele maanden oud en al kittens, voor zowel mama als kittens heb ik een thuis gevonden maar het is zo frustrerend om de 'rommel' van een ander te moeten opruimen om het even grof te zeggen. Ik vraag me echt af hoe mensen er aan denken om hun kat hier zomaar eventjes te dumpen, voor hun is het probleem opgelost maar zij zien niet hoe de katten afzien in koude, strenge, winters! Merendeel is ook echt wild dus ook niet herplaatsen. Voorlopig valt het nu heel goed mee, fingers crossed dat het zo blijft... Als ik op facebook of bokt berichtjes lees van 'ooh leuk we hebben weer een nestje kittens!' phoe dan krullen mijn tenen en moet ik me echt inhouden! Meeste reacties van mensen zijn dan ook, 'o maar we hebben er een thuis voor hoor, kan toch geen kwaad?'

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:09

precies !! ze zeggen altijd dat ze er mensen voor hebben,maar waar komen al die gedumpte/zwervende katten dan vandaan ?
ik heb eens in een zeeuws dorpje gewoond. vanuit rotterdam waren we gewend, om heel lang altijd te moeten wachten bij de DA. hier in zeeland konden we altijd, vanuit een lege wachtkamer zo doorlopen.
ik had het daar eens over met een buurvrouw.die zei ; (ging over enten) ; we gaan geen geld uitgeven aan een gratis kat. als ie doodgaat, nemen we er weer 1 gratis.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:12

spicegirl schreef:
precies !! ze zeggen altijd dat ze er mensen voor hebben,maar waar komen al die gedumpte/zwervende katten dan vandaan ?
ik heb eens in een zeeuws dorpje gewoond. vanuit rotterdam waren we gewend, om heel lang altijd te moeten wachten bij de DA. hier in zeeland konden we altijd, vanuit een lege wachtkamer zo doorlopen.
ik had het daar eens over met een buurvrouw.die zei ; (ging over enten) ; we gaan geen geld uitgeven aan een gratis kat. als ie doodgaat, nemen we er weer 1 gratis.

Dat vind ik nogal krom. Dan lijkt het net of je dier vervangbaar is. Dat is in mijn geval zeker niet zo, ik heb nog iedere dag verdriet om mijn vorige kat.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:19

Daarom heb ik mijn 2e kat uit het asiel gehaald. Gesteriliseerd en gechipt, en dan ben je nog goedkoper uit dan zelf een kitten aanschaffen en die laten steriliseren. Het is inderdaad erg jammer dat er tegenwoordig zoveel in de asielen zitten!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:22

Het is inderdaad verschrikkelijk.
Ik moet trouwens toegeven dat mijn katten ook niet gesteriliseerd zijn...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:49

voor hun een logische redenering ; waarom voor iets geld uitgeven, als je gratis een nieuwe krijgt ?
dat werd letterlijk zo gezegd.
mag wel voor zichzelf spreken, dat dit geen dierenliefde is..

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:18

Mijn katten zijn ook niet gesteriliseerd, maar ik zou ook geen reden kunnen bedenken om dat te doen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:23

spicegirl schreef:
voor hun een logische redenering ; waarom voor iets geld uitgeven, als je gratis een nieuwe krijgt ?
dat werd letterlijk zo gezegd.
mag wel voor zichzelf spreken, dat dit geen dierenliefde is..

Tjee.. dat sommige mensen zo kunnen denken :+ ik ben verliefd geworden op een foto op mp en nog iedere dag ben ik zielsgelukkig dat ik hem vol vlooien, totaal gestresst en ongecastreerd bij zn vorige adres heb opgehaald. :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:24

Fennee schreef:
Mijn katten zijn ook niet gesteriliseerd, maar ik zou ook geen reden kunnen bedenken om dat te doen.

Afhankelijk van je uitgangspunt zijn er redenen te bedenken om wel te steriliseren, of niet te steriliseren. Aan ieder de keuze, al adviseren wij htk poezen en katers en dieren die niet geschikt zijn voor de fok altijd te helpen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:26

_San87_ schreef:
Fennee schreef:

Afhankelijk van je uitgangspunt zijn er redenen te bedenken om wel te steriliseren, of niet te steriliseren. Aan ieder de keuze, al adviseren wij htk poezen en katers en dieren die niet geschikt zijn voor de fok altijd te helpen.

T ligt er natuurlijk aan of het ras- en/of binnenkatten zijn...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:26

Fennee schreef:

Kunnen ontsnappen?
Krols worden?

Poezenpil---> grotere kans om melkkliertumoren

Tenzij dit natuurlijk katten zijn voor de fokkerij.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:30

Fenneee, waarom zou je t niet doen!? Iedere maand zo'n krolse kat in huis is ook geen pretje en als er toch niet mee gefokt wordt waarom zou je een poes daar dan iedere maand weer mee opzadelen?

Mijn katten zijn allebei geholpen op 6 maanden dus ik hoef er niet bang voor te zijn dat ze ontsnappen en bij weet ik veel hoeveel buurtkatten nestjes maken/krijgen (heb een kater en een poes).

Waar ik me ook groen en geel aan erger zijn die mensen die hun poes maar op de poezepil zetten omdat ze om wat voor reden dan ook de sterilisatie niet kunnen betalen..
En er dan ook nog zo makkelijk mee omgaan, je hebt gewoon na 2 maanden al kans op mammatumoren stelletje (*$&@#)%@! Das veel duurder of je kat gaat gewoon dood :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:31

_San87_ schreef:
Fennee schreef:

Corrigeer me als ik je verkeerd begrijp, maar met htk's mag dus überhaupt niet gefokt worden? Er mogen alleen raskatten rond lopen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:36

LadyMadonna schreef:
_San87_ schreef:

Corrigeer me als ik je verkeerd begrijp, maar met htk's mag dus überhaupt niet gefokt worden? Er mogen alleen raskatten rond lopen?

Waar zie jij staan dat het niet mag?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:38

Natuurlijk mag je ook met htk's fokken, we gaan hier alleen met z'n allen uit van de situatie waarin ondanks alle adviezen toch niet iedereen zal laten steriliseren. Dus voorlopig zal er nog een flink overschot aan htk's zijn, en dan zou ik dus inderdaad blijven adviseren om die te laten helpen. Stel, iedereen zou opeens dat advies gaan opvolgen, dan wordt het advies ook weer genuanceerder (want het is uiteraard niet de bedoeling dat we straks geen htk's meer hebben :P).

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:39

Kittens in de opvang zijn overigens niet goed verdeeld over Nederland heb ik gemerkt, vorig jaar heeft asiel Eindhoven er meer dan 900 (!) opgevangen maar zaten sommige andere asiels in augustus zonder, terwijl er wel mensen een kitten wilden. Toen zijn ook een flink aantal van onze (gezonde, oudere) kittens naar die andere regio's overgeplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:40

Onze katten zijn ook allemaal geholpen. Katten bij mijn vader blijven binnen en bij mams komen ze wel buiten. Maar wij zitten gewoon niet op kittens te wachten. Of dat onze katers op een andere poes duiken.

En normaal ontsnappen de katten bij mijn vader niet. Beestjes zetten hooguit 2 stappen buiten. Maar ik vind het ook geen reden om te zeggen ja onze katten zijn niet geholpen, omdat ze niet buiten komen. En als ze ontsnappen dan hoor je. Ja het is ongelukje. En kun je niks aan doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:42

Ik heb nu ook 5 kittens lopen van 12 weken oud.
Zat er niet op te wachten, maar ja ze zijn er nu eenmaal.
Kan ze aan de straatstenen niet kwijt....