Lastige situatie met hond, wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:27

Dit is toch al een super begin!?! Het kan gewoon niet zijn dat een hond onder zijn omstandigheden, direct een voorbeeldige hond bij iemand anders is en alles meteen snapt. Jullie hond heeft er een indringer bij en moet dat ook nog even verwerken.
Ik vind je update echt al super om te lezen! Onze mannen hebben geen verleden en zijn nu 6 jaar samen. Nog steeds moet je wel eens opletten omdat er anders een keer geknokt kan worden. :P
Jullie zijn echt al goed bezig zo en met een hoop geduld, rust en regelmaat heb ik er hele goede hoop op zo :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:31

Wat goed van jullie dat jullie deze hond een 2de kans geven.

Gaat nooit zonder slag of stoot, voor jullie andere hond is het ook even "aanpassen".

Mijn collega is gedragstherapeut die werkt met de methode van Jan Fenell, daarmee bereikt ze echt hele mooie resultaten.
Op google kun je ook genoeg vinden.

In haar boeken (3) staan heel veel praktische tips om je hond " natuurlijk" de baas te zijn, zonder slipkettingen en (fysiek/verbaal)geweld.

Heel veel succes met dit hondje, maar volgens mij komt dat wel goed ;)!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 14:46

@sassol, we tolereren het erop duiken ook echt niet, maar ik vind wel dat onze hond het recht heeft om de stabij op zijn plek te zetten als hij op eerdere signalen niet heeft gereageerd. En andersom ook trouwens. Het is vooral de stabij die onze hond momenteel uitdaagt en zijn grens op zoekt, want die van ons keurt hem momenteel geen blik waardig en laat hem eigenlijk links liggen, omdat hij nu weet dat dat gedoe niet mag.

Op dit moment pakken we de honden vooral 1 op 1 en als mijn vriend en ik samen zijn, mogen ze bij elkaar, zodat we ook beiden kunnen ingrijpen, mocht dat nodig zijn.
Het heeft iig wat tijd nodig en misschien is het ook gewoon geen match samen, wij mensen hebben ook onze voorkeuren toch?

Wat nu wel heel lastig is, vind ik, is dat hij niet gewend is om beloningen te krijgen, niet in woord en niet in koekjes oid. Het belonen met woorden doe ik vooral door wat hoger, blij en positief te praten, maar ik zou dat wel extra kracht bij willen zetten met een koekje, zodat hij straks ook reden heeft om naar commando's te gaan luisteren. Probleem is alleen, hij eet/lust niks! Hij laat het gewoon uit zijn bek vallen..
Wat ik heb geprobeerd zijn zijn eigen brokjes, frolics, hondenbiscuitjes, gedroogde pens en varkensoren, kaas, leverworst en nu is mijn inspiratie op.
Clicker heb ik ook al overwogen, maar in het begin heb je daar ook snoepjes voor nodig om te leren wat de beloning is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:52

Wat fijn dat hij nu bij jullie is..Gezien het sensibele karakter van het ras kan hij best wat last hebben van zijn maag waardoor hij weinig lust,hij heeft waarschijnlijk best veel stress gehad..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:56

Rauw vlees deed het hier heel goed in het begin, verder nam hij ook niks aan. Dat heb ik uitgebouwd en nu eet hij ook gewoon brokjes als beloning.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:17

Iets met kattenvoer? Dat ruikt algemeen gezien sterker als hondenvoer.
Als ik in pension een geval had wat echt niet wilde eten deed dat het altijd goed.

Anoniem

Re: Lastige situatie met hond, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:42

Fijn om te lezen dat de hond nu bij jou zit! Ik volg. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:46

Dat snoepjes nemen komt wel honden eten niet als ze het niet vertrouwen of zenuwachtig zijn als hij meer op zn gemak is zal hij wel dingen aannemen.
Wat daarin bijv kan helpen is met jou hond zit af etc oefenen en met koek belonen dit werkt voor andere honden zeer aanstekelijk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:04

even een hele domme vraag...moet je snoepjes gebruiken?Dat heb ik echt nog nooit gedaan in de tijd dat ik honden heb(28 jaar).
Gewoon braaf en een aai.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:07

Onze honden zijn ook opgegroeid zonder koekjes.
Aleen met braaf en enthousiast doen als ze het goed doen.

Krijgen hier alleen koekje als we naar t werk gaan en als we gaan slapen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 16:18

Ja, daar ben ik normaal ook van, onze andere hond krijgt eigenlijk nooit wat, behalve als wij weg gaan en hij rhuis moet blijven. Omdat hij dat niet kent raadde de hondenschool aan om met snoepjes te belonen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:43

Ik geef ook nooit koekjes, ook op training niet, heb er wel eens discussies over gehad met instructie, ik vind dat ze het voor mij moeten willen doen en niet omdat mn zak vol koekjes zit, duurt misschien wel langer maar als het eenmaal werkt doen ze het altijd en niet dat ze bananen in hun oren hebben als er geen koekjes zijn, zie dat zo vaak in t park. Mn bange Podenco Rescue heb ik wel even een korte tijd met knakworst beloond, omdat ze zo bang was, dat ze er bijna niet zelf uit kwam buiten en door de knakworst won haar maag het van de angst, doe ik nu niet meer hoor, maar kan een tijdelijke oplossing zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:59

Ik geef zelf nooit voer nee ik beloon met stem aai en spel

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:58

Hier ook geen koekjes. Dat moet je dan, als je er aan begint, consequent doen en ik vergeet dat in mijn jaszak te stoppen. Voor een braaf of een aai gaan ze het ook wel doen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:25

Klinkt als een best positief begin. Ben benieuwd hoe het vervolg zal zijn :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:31

Wat goed dat jullie de hond in huis hebben genomen!

Kwa beloning, ik beloon ook niet met koekjes, mijn hond is dan zo op het koekje gefocust dat hij niet meer op mij let. Stem werkt bij hem genoeg en even aanhalen. Mijn vorige herder was een ballenfreak, met name tennisballen, als beloning kreeg ze die dan even.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:32

mijn hond eet slecht koekjes op training.
inmiddels wel maar de eerste maanden echt niet.
worst, pens etc ze hoefde het niet.
puur omdat ze gespannen was.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:04

Hoe is het vandaag gegaan?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 07:44

Het gaat goed met hem, hij is alleen nog niet helemaal lekker in zijn vel, want eten doet hij nog erg slecht. Ik ga ook andere brokken introduceren, want de goedkope rotzooi die we hebben meegekregen van de vorige eigenaar vind ik helemaal niets. De combi met onze hond is helaas nog niet echt een succes en dat zit echt bij onze hond, zoals verwacht. Voorlopig dus vooral veel samen wandelen en op die manier aan elkaar laten wennen.

Ik zie absoluut geen probleem hond qua gedrag tot nu toe. Alleen het weglopen is een issue, dus hij kan helaas (nog) niet los mee lopen of in de tuin, we hebben namelijk geen afgesloten tuin. Daarom zijn we wel genoodzaakt om hem aan een lange lijn (15 meter) vast te binden als we buiten willen zitten bijvoorbeeld. Maar dat vind hij niet erg, hij kan dan gewoon bij ons of ergens gaan liggen waar hij wil en ook dan is hij niet agressief of iets van dien aard.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:27

Spijtig dat het niet goed klikt en het blijft een vraagteken of het wel gaat klikken.
Volgens mij ga je met wat tijd zijn zwakke plekken wel vinden voor hem te kunnen belonen. Het is helemaal nieuw voor hem en naar wat je voordien al schreef is hij toch geen normaal hondenleven gewend dus dat is van 0 beginnen. Toch wel zeer triest dat sommige mensen niets voor hun dier over hebben en het dan maar ergens vastbinden uit het zicht.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:41

Vervelend dat het nog niet goed gaat met je andere hond. Mijn eigen hond vind andere honden leuk hoor, maar echt andere honden in huis is een ander verhaal. Het is toch haar eigen plekje. Alleen honden die ze echt vertrouwd worden goed ontvangen door haar, dus ik ben daar altijd heel selectief in.

Succes!! In elk geval ben ik blij om te lezen dat hij geen probleemgedrag vertoont. Dat scheelt al zo veel!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:59

Het kan best heftig zijn in het begin. Bij de eerste en tweede herplaatser heb ik allebei de eerste 2 weken heel veel gedoe gehad en vervolgens heeft het in totaal een half jaar geduurd voordat het helemaal gesetteld was. Wat bij mijn 2e wel geholpen heeft is dat ik de agressor een keer een snuitje om had gedaan omdat ze achter in de auto zaten samen. Achterin de auto klapte hij er op en merkte dat het niet ging en erna was het ineens rustiger. Waarom, geen idee eigenlijk.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 06:25

Bij alle herplaatsers van mij was het de 1e paar weken altijd ff hommeles en ruzies en kleine vechtpartijen; uiteindelijk met alle honden wel goed gekomen door ze in het begin niet bij elkaar te houden zonder toezicht.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:55

ze zeggen wel eens dat je na 6 maand pas de ware hond ziet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:41

blokje schreef:
ze zeggen wel eens dat je na 6 maand pas de ware hond ziet

klopt....zeker bij sommige honden.

TS is die hond gecastreerd?