Welk hondenras past het beste bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:04

Duitse Staandes zijn ook leuke honden. De korthaar is erg loyaal en vrij rustig, de langhaar is iets eigenwijzer en de draadhaar is lief naar de baas maar wat minder naar vreemden. Het zijn wel jachthonden dus ze hebben beweging nodig! Die van mij is nu tijdelijk uit de running door mijn vaders gezondheid, ze wordt er niet heel druk van maar gaat eigen projectjes zoeken. Zoals eten, katten ect.

Visla's zijn idd leuke honden net als Ridgebacks, Grote Münsterlander, Weimeraner en de Slovenský Hrubosrstý Stavac.
Ik kan een foto van mijn Duitse Staande korthaar plaatsen als je geïnteresseerd bent.
Succes met je zoektocht!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:07

Ik heb zelf een witte herder. Opzich een prima hond, maar hij moet wel echt elke dag bewegen. Met hem word elke dag minstens 20 kilometer gefietst. Anders gaat hij heel erg jagen en trekken aan de lijn.
Voor de rest is het wel een hele makkelijke hond. Erg vriendelijk, bewaakt zijn territorium maar laat bekenden wel gewoon binnen zonder problemen. hij blaft alleen als er iemand voor de deur staat. Hij gaat prima met kinderen, die lopen hier gewoon in en uit zonder dat het uitmaakt.
Natuurlijk verschilt elke hond, maar naar mijn ervaring heeft ook een witte herder veel beweging nodig, en houdt hij niet zo van de zon. Dat probleem is wel makkelijk opgelost door te zorgen dat er schaduw is.

AstridJ

Re: Welk hondenras past het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:16

20 kilometer fietsen elke dag?? Jemig... of zit ie de rest van de dag binnen? 20 kilometer vind ik wel erg extreem. Buiten dat krijgt een hond zo steeds meer conditie en energie door die 20 km die hij dan weer kwijt moet, zo krijg je een beetje een vicieuze cirkel. Je kan ook denkwerk met 'm doen, daar wordt ie net zo moe van maar daar krijgt hij geen conditie van die je er elke dag uit moet fietsen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:25

Misschien een Rottweiler? Boxers vind ik ook ontzettend leuke honden :j

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:26

Een border collie, of een Rotweiller!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:22

beatje schreef:
Tamaskan is zeker niet makkelijk aan te komen,maar je hebt wel eens kans dat hij in Frankrijk makkelijker te krijgen is.Ik ben zelf gek van wolfshonden of herderachtige.Het voordeel van de tamaskan is dat hij puur als huishond gefokt is met een mooi uiterlijk.Een tsjech is wat puurder meer terug naar de natuur.
Ik heb trouwens een bende katten rondlopen en een bende honden alles is van verschillende leeftijd en pluimage en eigenlijk gaat dat allemaal goed.Een hond vorm je ook wel voor een deel zelf.Al moet je altijd rekening houden met zijn instinct .

De Tamaskan is niet zomaar een huishond met een mooi uiterlijk. Het zijn poolhonden met een flinke scheut wolfhonden bloed, zeker niet geschikt voor iedereen.
Het zijn geen waakhonden en de meeste zijn niet geschikt als erfhond (gaan er vandoor) en alhoewel ze best snel leren, luisteren is een ander verhaal.

In Frankrijk is er overigens moeilijker aan te komen dan in NL gezien er in Frankrijk nog geen actieve fokkers zijn.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:45

heb alleen blz 1 en 4 gelezen maar wat vind je van de beauceron? franse herders hond, een heel robuust ras die tegen alle weersinvloeden kan.. echte franse boeren honden. heerlijk om mee te nemen zijn erg baasgericht maar ook genoeg op zichzelf. willen graag leren, zijn actief maar een dag niks doen vinden ze ook heerlijk

ps zie nu dat de beauceron al genoemd is maar hij is alles behalve agressief, het is een grote robuuste hond met een klein hartje. er komt in het ras zeker (vooral belgie) nog wel eens angst voor maar agressie weinig! (dan kan je net zo goed ook alle andere herders uit rasgroep 1 agressief noemen, zo weinig komt het voor..) mocht je je gaan verdiepen kan je me altijd benaderen voor goede fokkers die absoluut op karakter fokken

ik heb er 2, net een nestje gefokt en nooit meer anders, heerlijke betrouwbare honden, gaan niet zelf van het erf af, zijn geweldig met kinderen, zeer sociaal naar andere honden en mensen.
de angst die wel eens voor kan komen komt vooral door de gevoeligheid van de hond en er niks mee gedaan word, ze zitten vaak alleen op hun eigen erf en zien niks van de buitenwereld..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:57

Seven schreef:
Mechelaar en staffs zijn en geen beginners honden en beide zeer actief.
hebben beide zeer veel leiding nodig en een baas die weet wat een hond nodig heeft en hem dit ook kan geven geestelijk en lichamelijk.

Als ik jou zoek profiel bekijk denk ik zeker niet aan deze rassen eigenlijk geen enkele waak en verdediger of terriër.

Eerder aan de jacht en lopende honden :j

Staffs zijn idd geen beginnershonden hoewel onze eerste eigen hond een Engelse Staff is en dat heel goed is gegaan.
Je moet idd veel leiding geven en ontzettend consequent zijn.

Onze Engelse Staff is een stille waker; hij blaft op het laatste moment en reken dan maar dat je als inbreker dan maar beter uit zijn buurt moet blijven!

Onze kruising Bull Terreir x Staff is een fellere waker. Ze begint eerst met wat binnensmonds te grommen, vertrouwt ze het dan nog niet (ze kijkt vaak eerst naar de reactie van ons) dan blaft ze pas. Als je echt iets kwaads in de zin hebt, moet je maken dat je weg komt.

Ze vliegen dus niet iedereen aan als ze het niet vertrouwen en ondanks dat een raskenmerk niet waken is, waken onze honden wel degelijk.

Wij vinden het de idealen honden; lekker aktief gaan overal mee naar toe maar zijn ook schoothondjes.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:24

Dat is meer een uitzondering dan de regel staffies zijn juist geselecteerd op mens vriendelijkheid en niet op waaks gedrag een staff hoort kwa karakter alle mensen leuk en gezellig te vinden.

daarnaast zal vrijwel elke hond de baas beschermen maat dat is wat anders dan natuurlijke waaksheid

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 11:26

essiesilly en ik hebben wat contact gehad over de pb omdat ik dus wat twijfel over de beauceron. Ik ben er nog niet uit of dit ras geschikt is voor mij.

Verder ben ik aan het kijken naar de Weimeraner. Bedankt voor de tip Sunneva! Wat een leuke honden zijn dit! Ik heb contact gelegd met een fokker in de buurt en wil graag eens bij haar gaan kijken naar dit ras. Het jachtgedeelte vind ik wel wat lastig, want dat zal ik nooit gaan doen met mijn hond.

Ook kijk ik nog naar de herderachtige (korte vachten) en de RR.

Bedankt voor alle hulp en nieuwe opties zijn natuurlijk altijd welkom!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:15

astridklomp schreef:
20 kilometer fietsen elke dag?? Jemig... of zit ie de rest van de dag binnen? 20 kilometer vind ik wel erg extreem. Buiten dat krijgt een hond zo steeds meer conditie en energie door die 20 km die hij dan weer kwijt moet, zo krijg je een beetje een vicieuze cirkel. Je kan ook denkwerk met 'm doen, daar wordt ie net zo moe van maar daar krijgt hij geen conditie van die je er elke dag uit moet fietsen.

De hond zit de rest van de dag lekker in de tuin. En dan is hij nog niet rustig. Als je die 20 kilometer hebt gefietst dan pakt hij als hij thuis is de bal om te spelen. Ligt niet zozeer aan zijn conditie dat hij zo veel beweging moet hebben. Hij word niet drukken omdat hij zoveel beweging krijgt. Hij heeft het gewoon nodig om rustiger thuis te kunnen zijn. Anders blijven de vazen, glazen, lampen etc gewoon niet heel omdat hij zo druk word.

Oh Ts, die van mij verhaart ook verschrikkelijk. Als hij de hele dag buiten gaat zitten bij jou zal het niet zo'n probleem zijn. Maar onze huiskamer ligt constant onder de haren.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:19

Fijn dat je nu toch heel wat wijzer bent geworden met wat voor ras je wil Leonie!

Myrthee, hoe groot is dan de tuin en zit hij daar alleen? Het is nogal een verschil of je een dichte tuin van 10 bij 10 hebt waar hij alleen zit of 1000m2 met 2 honden die elkaar vermaken en waar veel te zien is. En hoe lang zit hij dan alleen overdag? En wordt hij verder nog uitgelaten en getraind? Want ik kan me niet voorstellen dat een hond het nodig heeft om 20 km te fietsen als hij meerdere keren per dag uitgelaten wordt en er mee getraind wordt (oftewel de hond uitgedaagd wordt na te denken).

Mijn 2 jonge Aussies (1,5 en 7 maanden) kunnen de hele dag de tuin in (± 400m2 waar ze de paarden kunnen zien) maar liggen het grootste gedeelte van de dag naast mij. Ik werk thuis in de huiskamer dus ben de hele dag bij ze en ze zijn heel graag bij mij. Ik ga 2x per dag met ze wandelen (behoefte doen ze wel vaak hierachter maar dat ruim ik dan meteen op) waarvan 1x naar het bos een half uur. Verder spelen ze samen veel en doe ik elke dag denk- en gehoorzaamheid spelletjes met ze (ongeveer uur per dag verdeeld over de dag). Vanaf een uur of 8 's avonds slapen ze bijna alleen maar (af en toe wel even wakker maar da's dan echt maar 10 minuten en dan storten ze weer in) tot 's morgens een uur of 10.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:25

leonie87 schreef:
essiesilly en ik hebben wat contact gehad over de pb omdat ik dus wat twijfel over de beauceron. Ik ben er nog niet uit of dit ras geschikt is voor mij.

Verder ben ik aan het kijken naar de Weimeraner. Bedankt voor de tip Sunneva! Wat een leuke honden zijn dit! Ik heb contact gelegd met een fokker in de buurt en wil graag eens bij haar gaan kijken naar dit ras. Het jachtgedeelte vind ik wel wat lastig, want dat zal ik nooit gaan doen met mijn hond.

Ook kijk ik nog naar de herderachtige (korte vachten) en de RR.

Bedankt voor alle hulp en nieuwe opties zijn natuurlijk altijd welkom!

Fijn dat mijn tip geholpen heeft het zijn inderdaad super leuke honden. Het jachtgedeelte hoeft je niet af te schrikken. Er is gemakkelijk een andere optie te verzinnen om ze bezig te houden. Je kan er lekker mee gaan apporteren: over water, in water, door de dichte dekking ect. Het hoeft echt niet met 'echt' wild. Er zijn genoeg goede dummies verkrijgbaar. Maar succes verder, ik blijf meelezen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:56

astridklomp schreef:
Myrthee, hoe groot is dan de tuin en zit hij daar alleen? Het is nogal een verschil of je een dichte tuin van 10 bij 10 hebt waar hij alleen zit of 1000m2 met 2 honden die elkaar vermaken en waar veel te zien is. En hoe lang zit hij dan alleen overdag? En wordt hij verder nog uitgelaten en getraind? Want ik kan me niet voorstellen dat een hond het nodig heeft om 20 km te fietsen als hij meerdere keren per dag uitgelaten wordt en er mee getraind wordt (oftewel de hond uitgedaagd wordt na te denken).

Weet niet precies hoe groot de tuin is. Hij is wel alleen want hij is niet zo lief tegen andere reu'en. Speelt wel praktisch elke dag met de hond van m'n buren. Word 4x per dag uitgelaten, + fietsen en minstens een half uur lopen/spelen. Ook als je speurwerk of wat dan ook gaat doen. Die hond word niet moe. Hij blijft naar je toe komen met de bal om te spelen etc.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:07

@ Myrthe, klinkt herkenbaar hoor, wij hebben een Drentsche Patrijs en die heeft ook zóveel energie! Wordt ook onwijs veel meegelopen, en ik denk dat het juist goed is dat je er zoveel mee doet, daar kunnen sommigen nog wat van leren :)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:16

Ik snap niet waarom mensen hier een Bordeaux Dog aanraden, aangezien je op zoek bent naar een leergierige hond. Mijn Bordeaux Dog en iedere andere BD die ik ken, die luisteren toch echt wel wanneer ze zelf er pas zin in hebben. Soort koppigheid.
Verder met warm weer lijkt me dit ras ook niet ideaal, aangezien ik met 25+ graden ook goed op mijn Bordeaux Dog moet letten omdat zij het erg snel warm heeft. Een Bordeaux Dog is verder ook geen hond voor lange wandelingen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:32

Ik heb verder geen berichten gelezen maar:
Het doet mij denken aan mijn eigen hond, een Catalaanse herdershond.

Wat ik zeker weet dat ik wil:
- Redelijke maat (dus herdermaatje iets eronder iets erboven mag)
Je hebt ze in verschillende maten, 47 tot 55 cm voor reuen, 45 tot 53 cm voor teven. Mijn hondje is iets van 45 cm denk ik, nog best klein dus.

- Niet agressief (ligt natuurlijk ook gewoon aan hoe voed je een hond op)
Ze kunnen fel zijn, maar mijn hond is niet agressief naar andere honden. Ze heeft wel een voorkeur voor bepaalde honden, honden die ze niet zo leuk vindt negeert ze netjes en gebruikt daarvoor de hondentaal. Werkt erg goed (op puberende honden na :+ )

- Vriendelijk maar ook waakzaam (goed volk moet gewoon vriendelijk onthaalt worden, zeker geen geblaf de hele dag!, maar wel fijn als hij alert is op vreemden)
Mijn hond is waakzaam, maar dan vooral 's nachts. Maar niet tot vervelends toe. Ze blaft dus wel als ik 's nachts thuis kom van het stappen of mijn broertje. En ze hoort precies welke auto van mijn ouders is, heel bijzonder. Dan begint ze te blaffen en wordt ze alert en een paar seconden later hoor ik de auto. Wanneer we bezoek krijgen is ze gewoon vriendelijk, niet vervelend, begroet iedereen en doet dan haar ding weer.
Ze balft niet de hele dag door (gelukkig haha). Alleen als ze dus alert wordt.

- leergierig maar niet hyperactief. (Als ik s avonds binnen zit, is het wel fijn als ie gewoon ergens neer kan ploffen en lekker kan gaan liggen slapen.)
Zeker leergierig! Ze kent al een hoop kunstjes, maar ook handige commando's als 'even wachten' of 'andere kant' (als ik dus linksaf wil gaan en zij rechtsaf gaat, als ik dat zeg draait ze zich meteen om).
Hyperactief zijn deze honden niet, als je ze gewoon de dagelijkse wandelingen geeft zie je ze de rest van de dag niet echt. Mijn hond ligt dan gewoon lekker te slapen. Ideaal dus, want ik houd ook niet van hyperactieve honden.

- Comfortabel in het klimaat van Frankrijk.
En dit dus dacht ik meteen aan de catalaan. Mijn hond heeft dus halflang haar, maar wordt nog gebruikt als werkhond. De vacht zou de hond moeten beschermen tegen hitte en kou, omdat het overdag warm is en 's nachts koud is in de bergen. Mijn hond heeft niet bijzonder veel last van de hitte in de zomer. Wandelingen kan ik nog gewoon maken, behalve op het warmste moment van de dag, dat doe ik liever niet.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:51