Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom niet:

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:37

Mikkiej schreef:
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat het mis gaat bij 2 zeugjes. Beren daarintegen wel. Gaat ook vaak goed..
De cavia die ik zelf heb herplaatst woont nu op een zorgboerderij waar ik heb gewerkt. Hier zitten uit mijn hoofd 5 beren bij elkaar en 4 zeugen. Gaat prima.
Maar idd, "verkeerd" advies. Hoe verkeerd weet ik niet, gezien ik vaak zat heb gezien dat het mis gaat..

Maar het ligt natuurlijk ook aan wat je verstaat onder niet goed gaan... Ik heb gemiddeld 50 cavia's en al een groot deel herplaatst en ik heb nog nooit gehad dat een beer niet met een andere beer kan. Ja het klikt soms niet en dan kan het goed fout gaan, maargoed dat heb je met zeugjes ook wel eens en ook met castraten en zeugen. Maar ik vind het niet meer dan logisch dat sommige beren niet met elkaar overweg kunnen, sommige karakters verschillen te erg etc. Tot nu toe heb ik elke beer nog kunnen koppelen aan een andere beer en zeugen kunnen 9 van de 10 keer gewoon met alle andere zeugen.

Heb ook wel eens mensen die met een cavia naar de opvang komen om een cavia uit de opvang te koppelen aan die van hen. Nou als het aan hen ligt, dan kan het al niet samen als ze elkaar een uurtje flink achterna zitten. Ik laat ze gerust zitten zolang ze elkaar niet verwonden (Dus met bloed), gaat er wel eens hard aan toe... en als het dan met een dag of 3 nog niet klikt, dan kunnen ze een ander vriendje krijgen. Maar dat is nog niet echt gebeurd, uiteindelijk liggen ze vaak languit tegen elkaar te slapen :Y)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:45

Ik vind het vreselijk dat het konijnen in de dierenwinkel verkocht worden.
-Vaak is het incest van oepsnestjes bij mensen thuis (ik dacht toch écht dat ik 2 vrouwtjes had |o )
-Ze zitten in een glazen vitrine in minihokjes, de hele dag stress van al die kinderen die op de ramen kloppen
-Ze zijn vaak nog maar 4 weken (ze eten toch zelf?) en zijn dan extra lief omdat ze nog zo klein zijn..
-In de winter worden ook gewoon konijnen verkocht uit de warme dierenwinkel, ze willen verkopen dus túúrlijk kunnen ze gewoon naar buiten! En het dan vreemd vinden dat het konijntje vroegtijdig overlijd door een slechte weerstand
-De hokken die bij de dierenwinkels worden verkocht zijn véél te klein maar er wordt gewoon gezegd dat een konijn prima alleen kan in dat kleine hokje!
-Geslachten worden verkeerd bepaald
-Dieren die niet worden verkocht of te oud zijn worden gewoon doodgemaakt of worden fok konijn

Ik snap écht niet waarom het nog niet is afgeschaft!! En dan heb ik het ook over hamsters, cavia's en ratten.
Als dierenwinkels dan toch dieren willen verkopen doe ze dan in de buitenlucht onder een afdak in normale hokken, en verkoop alleen opvangkonijnen. Hier betaal je voor een dwergkonijn 22,50, voor nog geen 10 euro meer heb je een gecastreerde ram uit de opvang. Maak de konijnen duurder, verkoop goede hokken, geef de juiste informatie en laat ze helpen. Dan vind ik het prima dat ze dieren in de dierenwinkel blijven verkopen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:50

CK88 schreef:
Ik vind het vreselijk dat het konijnen in de dierenwinkel verkocht worden.
-Vaak is het incest van oepsnestjes bij mensen thuis (ik dacht toch écht dat ik 2 vrouwtjes had |o )
-Ze zitten in een glazen vitrine in minihokjes, de hele dag stress van al die kinderen die op de ramen kloppen
-Ze zijn vaak nog maar 4 weken (ze eten toch zelf?) en zijn dan extra lief omdat ze nog zo klein zijn..
-In de winter worden ook gewoon konijnen verkocht uit de warme dierenwinkel, ze willen verkopen dus túúrlijk kunnen ze gewoon naar buiten! En het dan vreemd vinden dat het konijntje vroegtijdig overlijd door een slechte weerstand
-De hokken die bij de dierenwinkels worden verkocht zijn véél te klein maar er wordt gewoon gezegd dat een konijn prima alleen kan in dat kleine hokje!
-Geslachten worden verkeerd bepaald
-Dieren die niet worden verkocht of te oud zijn worden gewoon doodgemaakt of worden fok konijn

Ik snap écht niet waarom het nog niet is afgeschaft!! En dan heb ik het ook over hamsters, cavia's en ratten.
Als dierenwinkels dan toch dieren willen verkopen doe ze dan in de buitenlucht onder een afdak in normale hokken, en verkoop alleen opvangkonijnen. Hier betaal je voor een dwergkonijn 22,50, voor nog geen 10 euro meer heb je een gecastreerde ram uit de opvang. Maak de konijnen duurder, verkoop goede hokken, geef de juiste informatie en laat ze helpen. Dan vind ik het prima dat ze dieren in de dierenwinkel blijven verkopen.

+1

Ook mijn ervaring... Ken maar weinig dierenwinkels waar de beesten echt goed/netjes zitten..

Laptopmuis

Re: Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom niet:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 15:24

Over het dierenwinkel en opvang samen werken gebeuren...
In de opvang zitten ook jonge konijnen, maar vooral oudere. Een opvang plaatst de dieren pas uit met 8 weken, sommige zelfs pas met 10 weken.
De meeste dierenwinkels willen de dieren zo jong mogelijk hebben. Want alles wat schattig en pluizig is verkoopt natuurlijk véél sneller. Dus konijnen van 8 weken.. daar hebben de meeste al geen interesse meer in. Want als ze niet snel genoeg verkocht worden zijn de te oud.
Voor volwassen konijnen zijn die bakken al te klein, dus dat gaat niet werken. Dan heb ik het over die zogenoemde 'eilanden'.

Hier is het in de meeste dierenwinkels zo.. wat niet verkocht wordt en te oud wordt gaat terug naar de broodfokker. Wordt geslacht of als fokkonijn gebruikt (ligt aan het geslacht). En dat is ook weer iets wat de meeste mensen dus niet zien.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:27

Dierenwinkel hier is zo ver ik weet oké. Ik vind het wel jammer dat er zo veel dieren zonder huis komen te zitten omdat idioten een impulsaankoop doen. Of omdat kindlief eerst een jaar zeurt om zo'n klein leuk diertje en als hij groot is willen ze 'm niet meer. Maar dat is niet de schuld van de dierenwinkel dus ik vind het ook jammer dat zij er de dupe van moeten zijn.

Edit: ik zou er verder niks tegen hebben om dierverkoop in dierenwinkels af te schaffen. Vind het verder wel zielug, al die beestjes in glazen hokjes met al die schreeuwende stomme blagen die er de hele dag omheen hangen en op de ramen slaan.
Laatst bijgewerkt door Simoonzel op 06-06-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:29

Die konijnenhokken zijn goede en degelijke hokken. Alleen moeten die natuurlijk wel gebruikt worden in combinatie met een uitloop/ren. Mede daarom dat die hokken een deurtje vooraan hebben.

Mensen moeten proberen die dingen van elkaar te zien. Als ik besluit mijn paard 24/7 op te sluiten in een stal maakt dat van de stallenbouwers nog geen slechte mensen. Dat ik ervoor kies om mijn hond 's nachts in een veel te kleine bench op te sluiten, maakt de dierenwinkel toch geen slechte plaats. Wanneer ik mijn paard helemaal alleen op een stukje van 10 bij 30 m hou, wilt dat toch niet zeggen dat de fokker die mij dat paard verkocht heeft een slechte mens is.

Waarom dan die dingen wel in de schoenen van de dierenwinkel schuiven?

En als je echt een dierenwinkel kent waar er schrijnende situaties zijn, wees een man en doe aangifte. Maar om op het anonieme internet een website te gaan maken waarin we voor het gemak alles maar over 1 kam scheren, bah!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:32

Een goede dierenwinkel die konijnen verkoopt bestaat niet. Goede dierenwinkels hebben geen dieren. Als er een dierenwinkel aan het licht komt die honden en katten te koop aanbied, zal iedereen het erover eens zijn dat dat niet kan. Waarom accepteren wij dan wel dierenwinkels met konijnen? Konijnen zijn gevoelige dieren die een goede verzorging vereisen, doen echt niets onder voor katten en honden, wil je het goed doen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:33

Gini schreef:
Die konijnenhokken zijn goede en degelijke hokken. Alleen moeten die natuurlijk wel gebruikt worden in combinatie met een uitloop/ren. Mede daarom dat die hokken een deurtje vooraan hebben.

Mensen moeten proberen die dingen van elkaar te zien. Als ik besluit mijn paard 24/7 op te sluiten in een stal maakt dat van de stallenbouwers nog geen slechte mensen. Dat ik ervoor kies om mijn hond 's nachts in een veel te kleine bench op te sluiten, maakt de dierenwinkel toch geen slechte plaats. Wanneer ik mijn paard helemaal alleen op een stukje van 10 bij 30 m hou, wilt dat toch niet zeggen dat de fokker die mij dat paard verkocht heeft een slechte mens is.

Waarom dan die dingen wel in de schoenen van de dierenwinkel schuiven?

En als je echt een dierenwinkel kent waar er schrijnende situaties zijn, wees een man en doe aangifte. Maar om op het anonieme internet een website te gaan maken waarin we voor het gemak alles maar over 1 kam scheren, bah!

Omdat het gewoon niet verantwoord is wat dierenwinkels doen!! Ze zien alleen maar eurotekens, ze hebben er echt gewoon schijt aan hoor als het maar verkoopt. Heb nog nooit gehoord dat een medewerker zei 'u kunt dit hok kopen, maar er moet wel een ren aan...'jaja daarbij is het waardeloze kwaliteit! Precies hetzelfde hok koop je online voor 100 euro minder, er zit dus behoorlijk wat winst op!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:35

Gini schreef:

Dit inderdaad ook. Konijn van mijn vriend loopt de hele dag door de tuin en heeft een normaal buitenhok met klein uitloopje. 's Nachts zit het dicht maar overdag is er toezicht en kan hij de hele dag doen wat hij wil.
Dat mensen het principe niet snappen dat een dier meer ruimte nodig heeft dan alleen een slaapruimte is spijtig. Daarom vind ik wel dat dierenwinkels veel moeten vragen en voorlichting moeten geven over de verzorging voordat ze zomaar een beestje meegeven. Maar helaas gaat het vaak alleen om de ping ping.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:38

Alle dierenwinkels zien alleen maar eurotekens?
Een medewerker van een dierenspeciaalzaak heeft idd niet de taak om mensen op te voeden, komaan zeg. Als jij een medewerker nodig hebt om je handje vast te houden en te zeggen hoe je een dier moet houden, dan moet je geen dier nemen. En die schuld moet je niet bij de dierenwinkel leggen maar bij de mensen die de dieren in huis halen.
Toen ik mijn hond in het dierenasiel ben gaan halen heb ik 0,0 informatie gekregen over dat ik de hond uit moest laten, dat water en eten moet, dat die een zacht bed moet hebben. Waarom niet? Omdat die kennis er moet zijn voor je een dier neemt. Die verantwoordelijkheid ligt bij jezelf.
En wees alsjeblieft niet naïef, denk je dat dieren in een dierenasiel altijd een blijvende thuis vinden. Komaan zeg. Iedere week komen er wel een aantal dieren terug voor de tweede of derde keer. 1 hondje is zelfs al voor de zesde!! keer binnen gebracht.
Wat nu? Dierenasielen ook maar afschaffen, want ze kunnen een goede thuis niet inschatten. Kom op zeg.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:42

Waar tegen moet je aangifte doen? Konijn te weinig ruimte? Voor veel dieren zijn er geen richtlijnen... En bij veel zaken gaat het nu eenmaal meer om verkopen dan om de dieren zelf... Loop voor de gein eens een willekeurige dierenwinkel binnen ;) verkopen ze als jij een hok wilt kopen jou ook een ren erbij? Komt het uberhaubt ter sprake?

Laatst ook een topic over de vissenkom... Die niet goed was ;) maar wel verkocht werd als vissenkom, maar erg klein en visonvriendelijk... Ik heb iig nog nooit een konijnenhok gekocht waarbij de verkoper ook vroeg "heeft u al een ren?" :')

De zaak waarmee ik problemen had, die is failliet gegaan, als je een slechte naam krijgt en een paar 100m verderop zit een andere tjah.... :)
En tegen slecht advies kun je geen aangifte doen.... (zelfde als met goudvissen in ronde kommen, want ook niet schijnt te mogen... hoeveel dierenwinkels verkopen die toch?) En er wat van zeggen tjah... "ze worden toch snel verkocht, dus zitten hier nooit lang" "Ja, altijd nog beter dan slangenvoer toch?'' die opmerkingen kreeg ik toen...

Mij gaat het er vooral om dat bij een asiel mensen vragen voor zich krijgen: hoe groot is het hok, komen ze buiten, wat ga je ze voeren etc. Terwijl ik in een dierenwinkel een dier vaak in een doosje meekrijg met "veel plezier ermee" :')

En ja, in een opvang zit een konijn ook in een hok, maar zolang ze maar niet in die konijnenaquariumpjes zitten ;) Vaak komen ze in een opvang ook nog even in een ren naar buiten en kunnen tenminste nog wat rondhupsen... Ik heb het idee dat ze in veel dierenzaken namelijk alleen in dat aquariumpje zitten... (En nee, er zijn ook goede, maar wat ik heb gezien...)

Zijn er uberhaubt richtlijnen voor?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:46

@Lianne: wij kregen onze konijnen mee in een mooie kunststof bak die we daarna weer mochten terugbrengen als ze aan hun eigen hok gewend waren.

Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom wel:
Wij hebben onze beide konijnen bij de dierenwinkel op het dorp vandaan en heb daar hele goede ervaringen mee. De moeder zat er de 1e week nog bij. Daarna is de moeder terug gegaan naar de eigenaar (fokker). Ik begrijp heus wel dat dierenwinkels voorlichting moet geven maar doe je dat van te voren zelf niet? Informatie inwinnen door bijv. lezen van boeken? Lijkt mij toch wel dat je van te voren weet waar je aan begint.

Ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die wel weten wat ze doen. Onze konijnen hebben buiten alle ruimte, kunnen schuilen, kunnen in de schaduw zitten maar ook in de zon, kunnen lekker grazen maar er is ook voldoende hooi, stro en knabbels, hebben een dag en nachthok maar kunnen zelf bepalen waar ze willen zitten. Beide zijn inmiddels 6 jaar oud, en mag het afkloppen, maar nog nooit wat gemankeerd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:49

Ik heb ook nog nooit een stallenbouwer horen vragen: heeft u al een wei?
Bij de aankoop van een bench heb ik nog nooit gehoord: heeft u al een leiband?
Bij de aankoop van een kinderpark heb ik nog nooit gehoord: u laat dat kind er toch wel eens uit he?

Daarbij zijn er echt wel dierenwinkels die het goed voor elkaar hebben. Ik heb er nu eentje in gedachte wiens website je eens zou moeten zien, zoveel informatie over verschillende diersoorten en ook bij de aankoop krijg je een foldertje mee. DAT is wat mij hier stoort, dat alle dierenwinkels gewoon over 1 kam geschoren worden. Tuurlijk heb je er slechte tussen zitten, maar dat heb je bij de dierenopvangplaatsen ook hoor.

Aangifte doen tegen een dierenwinkel kan echt wel en vaak ook met gevolg. Jij kent al een zaak die failliet is gegaan, ik ken een zaak die failliet is wegens een rechtszaak, daar hebben de buurtbewoners ook de handen in elkaar geslaan. Dus ja, je kan iets meer doen dan een anonieme website oprichten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:59

Miranda40 schreef:
Informatie inwinnen door bijv. lezen van boeken? Lijkt mij toch wel dat je van te voren weet waar je aan begint.

Geloof het of niet.. maar de meeste mensen zijn hier dus blijkbaar te dom voor. De mensheid stelt weer eens teleur. :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:00

Miranda40 schreef:
@Lianne: wij kregen onze konijnen mee in een mooie kunststof bak die we daarna weer mochten terugbrengen als ze aan hun eigen hok gewend waren.

Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom wel:
Wij hebben onze beide konijnen bij de dierenwinkel op het dorp vandaan en heb daar hele goede ervaringen mee. De moeder zat er de 1e week nog bij. Daarna is de moeder terug gegaan naar de eigenaar (fokker). Ik begrijp heus wel dat dierenwinkels voorlichting moet geven maar doe je dat van te voren zelf niet? Informatie inwinnen door bijv. lezen van boeken? Lijkt mij toch wel dat je van te voren weet waar je aan begint.

Ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die wel weten wat ze doen. Onze konijnen hebben buiten alle ruimte, kunnen schuilen, kunnen in de schaduw zitten maar ook in de zon, kunnen lekker grazen maar er is ook voldoende hooi, stro en knabbels, hebben een dag en nachthok maar kunnen zelf bepalen waar ze willen zitten. Beide zijn inmiddels 6 jaar oud, en mag het afkloppen, maar nog nooit wat gemankeerd.

Er zijn ook goede dierenwinkels hoor! Ik ken er ook 1 (waar ik het liefst naar toe ga) die veel minder dieren heeft, dieren lopen in rennetjes rond etc. maar meestal hangen er gewoon "kaartjes" met foto's en zitten de dieren bij een fokker :) (dus geen inteelt-oeps-nestje)

Voorlichting is niet per se nodig, maar het is wel goed om even zeker ervan te zijn dat het geen impulsaankoop is. En dat mis ik soms. Ik heb ooit uit medelijden met een collega een hamstertje gekocht omdat ze met z'n allen (heel het nest) in de kooi zaten, en deze hamster steeds gebeten/opgejaagd werd. Deed het personeel niets aan, toch geen aquariumpjes over en kreeg letterlijk te horen dat ie anders nog voor slangenvoer kon dienen... Ik had sowieso nog een kooi over en had vaker hamsters gehad... Maar hij was meer blij dat we weg waren volgens mij :+ (tijdens het postbezorgen (nouja, we waren klaar, anders waren we later teruggegaan natuurlijk) konden we dus gewoon een hamster kopen... Op de fiets in de winter... Niet eens de vraag hoe we hem naar huis zouden nemen of wat dan ook (postkantoor 200m verder, naar huis met de auto...) Maar vind het dus belachelijk dat dat kan..

Bij opvang zit ook heel veel verschil! Dat snap ik maar ik heb met opvang betere ervaringen (ook officiele opvang) dan met dierenwinkels...

Maar tegen die aquariumpjes kun je niets doen? Geen richtlijnen... En er blijven gewoon te veel mensen die konijntjes kopen, leuk het hok past makkelijk ergens in een hoek van de kamer, dus waarom niet... Zijn ze van hun zeurende kind af... En ik denk dat je dat laatste echt kunt verhelpen als je mensen kritisch vragen gaat stellen...

Ik zeg dus ook niet dat het aan de makers van hokken ligt ;) maar meer aan de info die we verder krijgen (of juist niet krijgen).

Stel jij verkoopt je paard, dan wil je ook weten hoe die terecht komt. Maar bij kleinere huisdieren is dit vaak niet het geval... Als er iemand komt kijken die zegt "in onze schuur maken we een stal, en ik ga elke dag met hem wandelen"... Dan doe je hem niet weg... Veel eigenaren willen zelf nog komen kijken waar/hoe/wat etc.

Maar ik zeg ook heel eerlijk: genoeg goede, maar 9 van de 10 zaken waar ze konijnen verkopen, kom je de aquariums tegen...

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:01

Gini schreef:
Bij de aankoop van een kinderpark heb ik nog nooit gehoord: u laat dat kind er toch wel eens uit he?

Daarbij zijn er echt wel dierenwinkels die het goed voor elkaar hebben. Ik heb er nu eentje in gedachte wiens website je eens zou moeten zien, zoveel informatie over verschillende diersoorten en ook bij de aankoop krijg je een foldertje mee. DAT is wat mij hier stoort, dat alle dierenwinkels gewoon over 1 kam geschoren worden. Tuurlijk heb je er slechte tussen zitten, maar dat heb je bij de dierenopvangplaatsen ook hoor.

Aangifte doen tegen een dierenwinkel kan echt wel en vaak ook met gevolg. Jij kent al een zaak die failliet is gegaan, ik ken een zaak die failliet is wegens een rechtszaak, daar hebben de buurtbewoners ook de handen in elkaar geslaan. Dus ja, je kan iets meer doen dan een anonieme website oprichten.

_/-\o_

Ik ben het ook een beetje moe dat alle dierenwinkels over dezelfde kam geschoren worden.
Zoals ik hierboven al ergens schreef, werk ik als jobstudent in een dierenwinkel, en ik heb weldegelijk al meer dan eens gevraagd of de mensen een ren hebben, of het konijn in huis mag rondhupsen of ik raad ze er eentje aan. En niet alleen voor de eurotekens hoor, mijn loon blijft toch gelijk, of ik nu meer of minder verkoop. Sommige dierenwinkels werken écht met een hart voor dieren!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:09

Simoonzel schreef:
Miranda40 schreef:
Informatie inwinnen door bijv. lezen van boeken? Lijkt mij toch wel dat je van te voren weet waar je aan begint.

Geloof het of niet.. maar de meeste mensen zijn hier dus blijkbaar te dom voor. De mensheid stelt weer eens teleur. :')

Maar zijn dan de dierenwinkels gelijk niet goed genoeg meer omdat zij het nauwelijks geven (ik doel niet op jou hoor ;)

Dus zo zie je maar, niet gelijk dierenwinkels de 'schuld' geven maar kijk ook eens naar de mensheid ;)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:12

Noek_Bronco schreef:
Gini schreef:

Ik ben het ook een beetje moe dat alle dierenwinkels over dezelfde kam geschoren worden.
Zoals ik hierboven al ergens schreef, werk ik als jobstudent in een dierenwinkel, en ik heb weldegelijk al meer dan eens gevraagd of de mensen een ren hebben, of het konijn in huis mag rondhupsen of ik raad ze er eentje aan. En niet alleen voor de eurotekens hoor, mijn loon blijft toch gelijk, of ik nu meer of minder verkoop. Sommige dierenwinkels werken écht met een hart voor dieren!

Zoals die bij ons op het dorp. Heb zelfs een konijn gehad waarvan iedereen er van overtuigd was dat het een vrouwtje was. Bleek het dus een mannetje te zijn (kwam daarachter door het gedrag en toen naar de dierenarts gegaan en toen zagen ze een ...........:D). Ben terug gegaan naar de dierenwinkel en gezegd dat als ik jonkies krijg en ze niet allemaal wil houden ze dan naar de dierenwinkel kwan brengen. Was geen probleem. Kreeg zelfs een gedeelte van de kosten vergoed van de behandeling. Geen jonkies gekregen gelukkig maar zo zie je maar, het verschilt per winkel.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:14

Miranda40 schreef:
Simoonzel schreef:

Maar zijn dan de dierenwinkels gelijk niet goed genoeg meer omdat zij het nauwelijks geven (ik doel niet op jou hoor ;)

Dus zo zie je maar, niet gelijk dierenwinkels de 'schuld' geven maar kijk ook eens naar de mensheid ;)

Als ik een dier koop bij een dierenwinkel, dan lijkt het me toch logisch dat diegene mij informatie over het dier geeft.
Als jij batterijen koopt in de winkel staat daar ook een gebruiksaanwijzing achterop. Op een dier staat geen gebruiksaanwijzing,...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:17

Dat is nu eenmaal het punt van een dierenwinkel.
Koop jij daar niet je dier dan gaan ze wel naar een ander toe.
Koop jij je visje in de winkel dan koop je daar vaak ook de kom bij, mensen willen allemaal de bekende ronde kom, terwijl dit zo slecht is voor de vis, je kan praten als brugman, een vierkante bak willen de mensen niet, dus als jij die niet verkoopt halen ze m wel bij de blokker.
De hokken voor de dieren die verkocht worden zijn standaard te klein, zowel voor de knaagdieren als de vogels.
Mensen willen wel een dier maar het moet en niet te veel geld kosten en zeker niet te veel tijd kosten.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:24

Laptopmuis schreef:
Als ik een dier koop bij een dierenwinkel, dan lijkt het me toch logisch dat diegene mij informatie over het dier geeft.
Als jij batterijen koopt in de winkel staat daar ook een gebruiksaanwijzing achterop. Op een dier staat geen gebruiksaanwijzing,...

Natuurlijk is dat ook wel zo maar ik mag er dan toch wel van uit gaan dat je zelf ook wel weet waar je aan begint.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:28

Meggiemeg, dat is dus hetgene wat ik zo geweldig vind van een goede opvang: die let er wel op... Die zijn toch minder commercieel...

En ja, genoeg dierenwinkels die er wel wat van zeggen en klanten die toch niet willen luisteren... En ik snap dat je er dan ook niets aan kunt doen... Maar zeg het alsjeblieft... Want misschien is het bij 1 op de 100 wel onwetendheid... Maar geef alsjeblieft dat "ongewenste" advies... "Ipv ik pak wel even een doosje, veel plezier ermee."

Ik ben heel pro-opvang, dat weet ik van mezelf.. Maar dat komt door mijn ervaringen :) En mjah... Uitzonderingen heb je altijd...

Er moet gewoon een onderscheid zijn tussen "goede" (Nette dierenverblijven, dieren van de fokker, nagekeken/DA erbij wanneer dat nodig is) en "slechte" (met slecht: verkoop van inteelt -oeps-nestjes, doorverkoop zonder konijn na te laten kijken, hoeveel konijnen gaan er niet half ziek terug onder mom "spontaan allergisch", worden vervolgens doorverkocht? Bij een goede opvang, is er nog een controle) en natuurlijk de aquariums etc.)

Ik vind het niet meer dan normaal om voor je iets aanschaft, je jezelf erin te verdiepen, maar dat is helaas niet voor iedereen zo... (zien we bij alle dieren..)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:35

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:37

Konijnen zijn een extra leuke diersoort om zo´n ethische discussie over te voeren omdat het ook in de westerse wereld totaal geaccepteerd is ze voor hun vlees te fokken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:44

Ik heb echt geen problemen met konijnen die voor het vlees gefokt worden. Maar het moet wel 'goed' gebeuren en niet zoals het in Nederland en andere landen gebeurd op dit moment.

Heb ook geen enkele problemen met goede fokkers die dieren slachten.