Syringomyelie, wanneer maak je die moeilijke keuze??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:33

Heftig zeg, heel veel sterkte! Als ik het zo lees wel het beste voor de hond en een dappere keuze. Ik weet hoe rot het is om die keuze te maken en het blijft lastig om te beslissen over een leventje. Daarom vind ik het heel knap dat mensen van achter een computerscherm de beslissing wel zomaar kunnen maken. Een leven tilt toch wel zwaarder dan dat?
Nogmaals sterkte TS, jullie hebben je best gedaan voor hem en hij heeft nog even van een fijn leven mogen genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:41

Babsiej schreef:
Wij hebben idd een zwervertje uit Roemenië welke dus idd van de straten komt. De link naar de cavalier werd gelegd omdat het daar veelvuldig voorkomt.

We hebben de knoop inmiddels doorgehakt en aankomende maandag zal Baxter zijn eeuwige rust krijgen. Al valt het ons heel zwaar en heb ik zeker nog twijfels.

Goede keuze. Sterkte voor maandag.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 20:18

Net heeft ie toch weer eventjes ( 2-4 minuutjes ) met mn andere hond gespeeld... Zou ik er dan toch wel goed aan doen ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:21

Babsiej schreef:
Wij hebben idd een zwervertje uit Roemenië welke dus idd van de straten komt. De link naar de cavalier werd gelegd omdat het daar veelvuldig voorkomt.

We hebben de knoop inmiddels doorgehakt en aankomende maandag zal Baxter zijn eeuwige rust krijgen. Al valt het ons heel zwaar en heb ik zeker nog twijfels.

Ik wil je heel veel sterkte wensen...hele moedige en moeilijke beslissing. Als je er met je snuffert bovenop zit zie je dingen niet en heb je de neiging om te lang door te gaan. Geniet nog van hem zo lang het gaat.
Nogmaals sterkte.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:27

sunny_l0ve schreef:
Heftig zeg, heel veel sterkte! Als ik het zo lees wel het beste voor de hond en een dappere keuze. Ik weet hoe rot het is om die keuze te maken en het blijft lastig om te beslissen over een leventje. Daarom vind ik het heel knap dat mensen van achter een computerscherm de beslissing wel zomaar kunnen maken. Een leven tilt toch wel zwaarder dan dat?
Nogmaals sterkte TS, jullie hebben je best gedaan voor hem en hij heeft nog even van een fijn leven mogen genieten!

Dat ik er zo "simpel" over denk komt doordat ik paraveterinair ben geweest. Ik heb het zo vaak van dichtbij gezien, in alle variaties (mensen die de hond te vroeg willen in laten slapen, of te laat, of helemaal niet en letterlijk zeggen "over mijn lijk dat mijn hond dood gaat" ) Daarom ben ik ook zo "makkelijk" in mijn advies naar de TS toe.

@ TS: je doet er echt goed aan :j :(:) Dat hij nu 2-4 minuutjes heeft gespeeld is leuk, maar hoort een hond niet rustig heel wat meer minuten te kunnen spelen? Gun hem zn rust, dat is in mijn ogen de beste optie :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:30

sunny_l0ve schreef:

Een beslissing is wat anders dan een advies. TS is de enige die de daadwerkelijk beslissing kan nemen en dat heeft ze gedaan, waarvoor hulde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:35

Babsiej schreef:
Net heeft ie toch weer eventjes ( 2-4 minuutjes ) met mn andere hond gespeeld... Zou ik er dan toch wel goed aan doen ;(

Je DA staat volledig achter je besluit om hem in te slapen. Dat is ook niet voor niets.

Cassidy

Re: Syringomyelie, wanneer maak je die moeilijke keuze??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:44

Daar zou je idd van uit moeten gaan...een DA beeindigd een leven niet zomaar....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:23

Babsiej schreef:

Ik zou zeggen: lees je eigen topic nog eens terug.
Nogmaals sterkte.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:16

Babsiej schreef:

je wilt je eraan op trekken logisch!!! echter 2-4 minuten spelen is enorm kort zeker tegenover vele uren sloom en ellendig zijn van de hoofdpijn. Voor de hond is dat geen verhouding hoor uren pijn tegenover een paar luttele minuten (die nog niet eens dagelijks voorkomen?) spelen.

Echter ik zeg ook eerlijk dat ik altijd zeg tegen mensen: bij twijfel niet doen

maar Nu ken ik jullie niet, jullie hondje niet, de werkelijke situatie niet. Aan de hand van wat je schrijft zeg ik met 100% zekerheid: in laten slapen dit is geen leven wat je je hond gunt. Zeker als de DA ook al advies geeft tot inslapen. Helaas worden ze niet allemaal 15 jaar.

Nogmaals zeer veel sterkte!!! Ik vind dit wel een dapper besluit en probeer nog te genieten van je hondje. Trek je niet op aan 5 goede minuten maar neem ook zeker de slechte uren goed in je op. Hopelijk krijg je rust over je genomen besluit. Makkelijk zal het nooit zijn

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:43

jeetje wat vreselijk moeilijk,weet je als lezer moet je het doen met geschreven woorden,met een stukje tekst..maar jullie leven met het hondje,en zien hoe deze zich gedraagd,en kennen het hondje beter als iedereen hier op het forum..

als ik twijfel laat ik geen dieren inslapen,ik weet dat bij mij op een gegeven moment een knop omgaat dat het klaar is en dan doe ik het,niet eerder :n

heel veel sterkte met de beslissing ,lijkt me echt verschrikkelijk moeilijk... ;( ;(

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 18:10

Vandaag heeft ie een erg goede dag gehad, redelijk wat gespeeld, liggen kluiven, en ook nog en met mij met een balletje gespeeld.

Ik heb hem vandaag weer de oude dosis prednison gegeven waardoor hij ook daadwerkelijk minder pijn heeft gehad vandaag. Dat is dus geen verbeelding. Het grote probleem is dat hij deze dosis niet lang kan krijgen na een dag of 4 wordt hij enorm sloom en lusteloos van de prednison ( bijwerkingen, hij staat ook al 2 jaar op de prednison )..

Ik kan hem onmogelijk al spelend meenemen naar de dierenarts om m dood te laten maken :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:15

op hoeveel mg staat hij en hoeveel weegt hij?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:18

Babsiej schreef:
Vandaag heeft ie een erg goede dag gehad, redelijk wat gespeeld, liggen kluiven, en ook nog en met mij met een balletje gespeeld.

Ik heb hem vandaag weer de oude dosis prednison gegeven waardoor hij ook daadwerkelijk minder pijn heeft gehad vandaag. Dat is dus geen verbeelding. Het grote probleem is dat hij deze dosis niet lang kan krijgen na een dag of 4 wordt hij enorm sloom en lusteloos van de prednison ( bijwerkingen, hij staat ook al 2 jaar op de prednison )..

Ik kan hem onmogelijk al spelend meenemen naar de dierenarts om m dood te laten maken :(

Ik snap het aan de andere kant heeft hij een ziekte die alleen maar erger en erger wordt en nooit meer verbeterd. Dus als hij al spelend mee kan betekend dat wel dat je op tijd een beslissing genomen hebt.
Hoewel op tijd??? Je geeft hem nu zoveel medicatie dat dit dus eigenlijk veel te veel is. Zoveel dus dat hij in andere sferen verkeerd hij is nu niet zichzelf want als hij zichzelf is kan hij dit niet. HIer moet je wel rekening mee houden! Het geeft niet een overdosering als het voor tijdelijk is, als het is om de laatste dagen spelend en gek doende door te brengen. Echter bedenk dat dit niet jou werkelijke hond is. Dit is jou hondje als hij zwaar onder de medicatie zit, als hij onder de invloed is van zware medicatie.

Het is zeker moeilijk om realistisch te denken maar doe het voor je hondje wel dat wil niet zeggen dat je hem van mij MOET inslapen maar wel dat jij moet beseffen dat de hond die jij vandaag hebt niet jou werkelijke hond is als je mij goed begrijpt.

Nogmaals als je er niet achter staat moet je het niet doen dat is makkelijk maar geloof me dat je het ook jezelf nooit gaat vergeven als je hem een lijdensweg laat gaan. Omdat ik migraine heb weet ik hoe het is om hoofdpijn te hebben en om wel weg te willen zakken in duisternis zonder maar iets aan mijn hoofd. Het lijkt mij vreselijk als je dat 365 dagen op een jaar moet ondergaan. Hoofdpijn went niet. Nu niet, dan niet en nooit niet het blijft verschrikkelijk en als het weg kan blijven is het goed maar als het alleen te onderdrukken is door een enorme dosis prednison wat zeer slecht is voor het hele lichaam en het functioneren ervan neem dan op tijd afscheid.

Ik kan niets anders dan sterkte wensen het is nooit makkelijk maar 1 ding is zeker hij zal nooit beter worden. Lees idd al je berichten nog eens en haal eens naar boven hoe hij is zonder medicatie of met normale dosering.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 18:20

geerke schreef:

Dat is dus heel erg verschillend. Hij stond op 30mg per dag en nu nog op 20mg per dag. En vandaag dan 1x weer 30mg per dag.
Hij weegt rond de 18-20 kilo.. laatste keer was hij 18.6kg

Overigens heeft ie ook op 25mg per dag gestaan, 40mg om de dag. ( terwijl we ooit begonnen met 10mg om de dag -O- )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:23

geerke schreef:

maakt dat veel uit dan? Hier een hond van 40 kg rustig moeten houden na een ED operatie. Dit is deels gedaan met het gebruik van vetranquil. Hij kreeg 1/4 tabletje en om de dag een 1/2 tabletje 1x per dag en was dan zo duf als een kikker. Terwijl de aanbevolen dosering 50 á 80 mg was 2x per dag en 1 tabletje was 25 mg. Het zou zijn dood geweest zijn misschien als ik hem dat 2x per dag had gegeven gezien hoe enorm versuft hij al was (per ongeluk eens 2 dagen achter elkaar een 1/2 tabletje gegeven en toen kon hij die 2de middag niet meer op zijn poten staan). Hond was volkomen gezond en in orde op die zware operatie na die toen al 3 weken geleden gedaan was en goed geslaagd was.

ik bedoel maar dat medicatie in het lichaam blijft hangen en dat zeker bij zware middelen zoals prednison en vetranquil het oppassen geblazen is en het per hond afhankelijk is hoe erop gereageerd wordt. Als je hond er suf van wordt als je een bepaalde dosering 4 dagen geeft dan geef je dus voor die hond een overdosering. Echter een andere hond met hetzelfde gewicht heeft misschien wel een dubbele dosis nodig ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:26

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=53

Citaat:
Toedieningswijze & dosering
Beide doeldieren: - bij acute aandoeningen: 0,5 tot 4 mg prednisolon per kg lichaamsgewicht per dag. - bij chronische aandoeningen: 2 tot 4 mg prednisolon per kg lichaamsgewicht per dag gedurende 3 dagen; vervolgens 1 tot 2 mg prednisolon per kg lichaamsgewicht per dag gedurende 5 dagen; vervolgens 1 tot 2 mg prednisolon per kg lichaamsgewicht om de dag; met intervallen van een week wordt de dosering dan nog gehalveerd tot de minimale werkzame dosering wordt bereikt. Hond om 08.00 uur ‘s morgens en kat om 22.00 uur ‘s avonds doseren in verband met verschil in dagritme. Oraal toedienen.

Gezien het geen kuurtje is krijgt hij dus een enorme dosis als hij dagelijks zoveel krijgt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 18:27

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik niet weet wanneer het een overdosering voor hem zou zijn. Dit is inderdaad puur op het oog beoordeeld en de dierenarts zei direct dat zijn bijwerkingen van de prednison. Heb bijna wekelijks contact met de DA dus echt vaak zodat we alles kunnen bespreken.

Het is heel moeilijk, gewoon een rotbeslissing ik wil niet beslissen over leven of dood. en als hij nou helemaal op is... Maar vandaag gaat t wel weer. En ja ik weet ook echt wel dat het verder alleen maar hopen is dat het morgen nog zo is, en dat het morgen ook weer helemaal fout kan zijn -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:27

weet je da dat je zo wisselt met de doseringen?
Je mag best een hoge dosering geven...dat wil zeggen twee mg/kilo hond.Zodra de hond stabiel is,en niet een dag maar langer :+ Dan bouw je af.
Ik doe dat altijd erg langzaam,1mg vijf dagen,en dan weer 1 mg.

Ik denk dat het in jou honds geval belangrijk is om niet teveel te schommelen.
Je geeft de prednison altijd met voer?En ook biergist voor de darmflora?

Er zijn richtlijnen voor prednison doseringen,afhankelijk van de kwaal.Een hond met een allergische reactie zal een minder hoge dosering krijgen dan een hond met tumoren in zijn longen bijvoorbeeld.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 18:30

Uiteraard, de wisseling van doseringen juist alleen maar in overleg met de dierenarts. En ook elke keer omdat het niet goed ging, dan wel door veel pijnaanvallen dan wel door enorm lusteloos. Overigens heeft ie dacht ik 5 verschillende doseringen gehad in in totaal een kleine 2 jaar, dat valt dus wel mee.

We zijn gaan afbouwen, al een aantal keer, maar dan stopte die helemaal met eten. Na 4 dagen niet eten ga je toch vanzelf wel weer terug op de prednison, en savonds direct weer eten ! Hij krijgt het inderdaad vlak na zijn voer, maar niet de biergist.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:20

Ik snap dat het moeilijk is te beslissen over leven en dood, maar dat is een van de voorwaarden die je aangaat wanneer je een dier neemt.

Ik moet zeggen dat ik uit je berichten opmaak dat je hem toch niet wilt laten inslapen, dat is jouw keuze, maar ik heb wel echt zwaar medelijden met de hond. Hij wordt nu al een paar jaar opgelapt met de grootste troep dat er is en nog heeft hij pijn en ongemakken van de bijwerkingen. Dus als hij geen zware hoofdpijn heeft dat iedere keer weer erger wordt, dan is het diertje wel ziek van de prednison... Dat wil je toch niet voor je dier, denk ik dan. En al helemaal niet voor maar vier minuten speeltijd. Dieren bijten ook door pijn heen, he. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 05:54

Ik moet zeggen dat ik deze handelswijze ook sneu vind voor de hond. Je wilt hem niet inslapen maar vind het vreemd dat hij met prednison wel speelt etc. Ja, logisch. Dat is grootste troep die er is! Maar dat is toch niet de manier om hem in leven te houden? Hoe denk je dat hij zonder prednison zou zijn? En dan inderdaad ook de bijwerkingen... Op deze manier ben je enkel nog voor jezelf aan het rekken en niet voor de levenskwaliteit van de hond.
Ik snap best dat je geen afscheid wilt nemen, maar blijf aub eerlijk naar de hond toe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:16

Cayenne schreef:
Ik moet zeggen dat ik deze handelswijze ook sneu vind voor de hond. Je wilt hem niet inslapen maar vind het vreemd dat hij met prednison wel speelt etc. Ja, logisch. Dat is grootste troep die er is! Maar dat is toch niet de manier om hem in leven te houden? Hoe denk je dat hij zonder prednison zou zijn? En dan inderdaad ook de bijwerkingen... Op deze manier ben je enkel nog voor jezelf aan het rekken en niet voor de levenskwaliteit van de hond.
Ik snap best dat je geen afscheid wilt nemen, maar blijf aub eerlijk naar de hond toe.

ik word altijd wat kriegelig van mensen die beweren dat prednison de grootste troep is die er is.
Je bijnieren maken zelf ook cortisol aan.
Prednison red dagelijks vele levens en verlicht vele aandoeningen.En uiteraard heeft het bijwerkingen...maar noem mij een medicijn die dat niet heeft?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:01

geerke schreef:
Cayenne schreef:

ik word altijd wat kriegelig van mensen die beweren dat prednison de grootste troep is die er is.
Je bijnieren maken zelf ook cortisol aan.
Prednison red dagelijks vele levens en verlicht vele aandoeningen.En uiteraard heeft het bijwerkingen...maar noem mij een medicijn die dat niet heeft?

Die bijnieren maken waarschijnlijk al lang geen cortisol meer aan op deze manier hoor.
Prednison is echt de grootste rommel die er is, ook voor de bijnieren want alternatief geloven ze dat prednison deze lam legt net als dat Thyroxine de schildklier stil kan leggen.
Als je pech hebt krijg je echt een vicieuze cirkel waar je niet doorheen komt.
Deze aandoening gaat niet meer beter worden, eerder erger en prednison maakt het blijkbaar niet beter.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:06

Onze poes laatst ging ook slecht, helaas op de verjaardag van mijn dochter het besluit genomen haar te laten gaan. Mijn dochter vroeg nog kan het niet wachten want ik ben jarig. Nee schat zei ik, het kan niet wachten.Ik vind het dat je niet langer moet wachten, ook al speelt de hond soms nog.