Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:05

Zoals ik al zei weet ik dat niet en kan er niet veel wetenschappelijke onderbouwing voor vinden jammer genoeg. De naald gaat er niet ver in en heeft nog nooit problemen gegeven bij mijn dieren. Zag er altijd pijnloos uit. Dus als ik het zo met mijn eigen ervaringen vergelijk lijkt het mij pijnlozer dan eerst nog de klap op de nek.

Maar er kwam net een andere manier van strekken naar boven waarin geen stok en klap voorkomt en dat lijkt mij dan weer pijnlozer dan een spuit.

Ze zijn met de verdovingsspuit nog niet meteen dood maar voelen niets meer net als bij paarden in de slacht. Dus dat lijkt me geen argument in deze discussie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:10

Geryon schreef:
Zoals ik al zei weet ik dat niet en kan er niet veel wetenschappelijke onderbouwing voor vinden jammer genoeg. De naald gaat er niet ver in en heeft nog nooit problemen gegeven bij mijn dieren. Zag er altijd pijnloos uit. Dus als ik het zo met mijn eigen ervaringen vergelijk lijkt het mij pijnlozer dan eerst nog de klap op de nek.

Maar er kwam net een andere manier van strekken naar boven waarin geen stok en klap voorkomt en dat lijkt mij dan weer pijnlozer dan een spuit.

Ze zijn met de verdovingsspuit nog niet meteen dood maar voelen niets meer net als bij paarden in de slacht. Dus dat lijkt me geen argument in deze discussie..

Ja maar dat strekken gaat net zo snel, als dat een paard de pin in de kop krijgt. Tenminste bij ons gaat dat net zo snel. Maar ik laat het ook doen door mensen, die al vanaf kinds af aan dieren slachten. En weet van verhalen dat mijn opa eerder ook niet naar een DA ging om zijn vee te laten afspuiten. Werd ook allemaal zelf gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:21

Geryon; klap met de stok? Ik ken die manier van strekken niet. De mensen die het doen in mijn buurt doen het wel met een stokje, maar geven nooit een tik mee. Het stokje is absoluut niet bedoelt om eerst nog een tik mee uit te delen :+ dan is het doel van het strekken weg immers. Of je nou een stok gebruikt, of je handen om het hoofd vast te houden; dat is om het even (gaat beide even snel). Druk is maar even en zo voorbij.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:19

Geryon schreef:
Ik heb geen ervaring met fokken (ras verbeteren). Wel met heel veel nesten, waarvan ook met de hand op voeden, door het opvangen van verwaarloosde konijnen.
Waarom haal je erbij dat er altijd wel konijnen dood gaan? Daar gaat het hier helemaal niet over.

Waarom je naar de dierenarts zou rijden zou dus bijv. kunnen zijn omdat die dood minder pijnlijk is voor ze dan gestrekt worden. Maar nogmaals ik weet niet zeker of het minder pijnlijk is. Weet het wetenschappelijke er niet van.

In mijn ervaringen is het altijd (zo goed als, ik kan natuurlijk niet in hun hoofdje kijken) pijnloos gegaan. Dus lijkt het inslapen mij pijnlozer dan het strekken waarbij er eerst op de nek wordt gedrukt of geslagen waarna het pas wordt gebroken.

Als anderen wel strekken, heb ik daar geen problemen mee..Ik heb in mijn post ook helemaal niet gezegd dat het verkeerd is om de konijnen zelf te doden. Enkel wat dingen recht gezet.

Wij verbeteren het ras, we zorgen dat dit oude ras blijft bestaan. Er zijn maar 5 fokkers in belgie die het ras hebben, en sinskort is het ook in nederland aan het opkomen (het gaat niet over de franse hangoor in dit geval, wel over P.arelgrijs van Halle, Franse hangoor verbeteren we omdat er te veel in de omloop zijn met verkeerd gebit, misvormd neusbeen,...)
Heb je een jong wat je met de hand groot gebracht hebt dan is dat niet zoals een wat door de moeder is grootgebracht. Die de moeder niet grootbrengt zijn de gene die te zwak zijn. Dus of ze eet ze op, of ze geeft ze gewoon geen melk tot ze dood gaan. Zo simpel is dat, ware feiten geen gezever.
En ja, moeder laat ze verhongeren en dan kan enkele dagen duren. Als je dat niet gelooft ben je van harte uitgenodigd wanneer er weer een groot nest is. Fijn om ze te horen schreeuwen naar eten wanneer mams ze niet wil.

Stel als we die er dus uit houden dan blijven dat altijd de 'kleintjes' de niet zo sterkere. We hebben jaren ze bij gevoerd om ze er toch door te halen, maar uiteindelijk toch moeten slachten of verkopen omdat ze geen goed fokdier waren. Wat is het nut ervan om ze dan om de zoveel uur te voeren als het toch niets wordt. Er zijn al zoveel konijnen, dus waarom elke konijn proberen groot te trekken ze dan aan iemand verkopen die er soms geen weet van heeft en ze als huisdier wil houden. Dan hou ik liever een aantal goede dieren.

Als wij alle jongen moeten wegbrengen naar de DA om ze te laten inslapen hadden we hier nooit aan moeten beginnen tenzij we de lotto winnen. Beestjes zijn op 1 second dood. Sneller als bij de DA. Wij gooien ze nergens tegen, we pakken ze allemaal samen uit het hok, zetten ze in een bak en dan worden ze een voor een gedood waar de rest en de gene die in de doos zitten het niet kunnen zien. Ze weten niet wat hun te wachten staat en het gaat zo snel. We hebben ook nog nooit gehad dat er eentje niet dood bleek te zijn. Voor mij is dit een veel mooiere dood dan bij de DA laten inslapen. Maar goed dat is ieders mening, maar hou je wel aan de feiten. Konijnen doen hun jongen echt wel dood en vaak niet pijnloos als ze te zwak zijn. Heb een paar keer gehad dat een moeder een levend jong aan het opeten was. Normaal bijten ze het eerst dood en dan eten ze, deze waren dat eerste deel vergeten en de konijntjes had dus een gat in de rug wat al opgegeten was.
Het doden doen wij ook gewoon met de hand, niet eerst met een stok kloppen oid maar lijf in een hand, hoofd in andere hand en klaar.

romyloverrr

Re: Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:32

ik zou zeggen , gewoon zelf dood maken :j
ik vind het complete onzin , DA erbij laten komen.

moeten we dan ook maar een gewonde kever
naar de DA brengen voor een spuitje ipv
gewoon doodstampen ?

het is een snelle , niet pijnlijke dood !
waarom er dan naar de DA mee gaan slepen ?!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:42

Geryon schreef:

wat moet een paard voelen bij de slager dan?? want voordat t paard uberhaupt iets denkt is t al voorbij t paard is gelijk hersendood

romyloverrr

Re: Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:43

inderdaad !

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:29

Huisdieren, hoe klein ook, gaan naar de dierenarts voor een spuitje. Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen het zelf te doen, of het door mijn ouders of iemand te laten doen. Daar voel ik mij zelf absoluut niet fijn over. Een dier dat van buitenaf komt, een muis gevangen door mijn kat ofzo, waar ik geen enkele band mee heb zou ik zoiets wel kiezen, of nou ja, eerder kiezen, zelf krijg ik dat ook niet voor elkaar alsnog :o Maar meestal laat ik in zo'n geval het dier bij de bewuste kat die het dan afmaakt. Dat zijn geen huisdieren, heb ik geen band mee, en zou ik niet mee naar de DA gaan. Eigen dieren altijd.

Ik heb ooit eens kikkertjes en hagedissen moeten doodmaken omdat het als voer moest dienen voor een roofvogel die we toen hadden gekregen (uit het nest gejat) en om die in leven te houden. Maar ook dat kregen we niet voor elkaar.... Kikkers vangen is nog niet zo boeiend, maar het doodmaken, dat konden we zelf echt niet :P Overigens hebben we daar geen dierenarts voor gehaald hoor ;) Maar we hebben het wel uitbesteed (en er voor betaald, maar goed, dat was 10 cent per kikker ofzo) Mietjes dat we waren :') - overigens was dat niet in Nederland hoor, maar in Afrika ;)