Poes likt zich kaal ... Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:32

Oké mijn kat is van het overmatig likken af. Wij hadden hem een anti-vlooienmiddel gegeven ( gewoon frontline), toen merkte ik al dat t al minder werd daarna, het likken. Maar toen zijn we met em naar de dierenarts gegaan, voor enting en meteen controle, waarbij de dierenarts zei dat het ook te maken kon hebben met deeltjes die bijv. binnen of buiten rondzweven waar hij een reactie op kan krijgen/allergie of een voedselallergie (ondanks dat hij super goed voer krijgt volgens de dierenarts) en daardoor gaat likken. Daarvoor heeft hij een injectie gehad en nu likt hij bijna niet meer ,alleen nog het normale wassen. Dus is positief!! Hopen dat het zo blijft.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:43

franka75 schreef:
Ja dat is zeker waar en ik houd er goed in de gaten, ze heeft nu ook korstjes bij haar oren dus ze krijgt zeer spoedig een vlooienbehandeling

Betekent dat dan dat ze vlooien heeft?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:43

1234 schreef:
Oké mijn kat is van het overmatig likken af. Wij hadden hem een anti-vlooienmiddel gegeven ( gewoon frontline), toen merkte ik al dat t al minder werd daarna, het likken. Maar toen zijn we met em naar de dierenarts gegaan, voor enting en meteen controle, waarbij de dierenarts zei dat het ook te maken kon hebben met deeltjes die bijv. binnen of buiten rondzweven waar hij een reactie op kan krijgen/allergie of een voedselallergie (ondanks dat hij super goed voer krijgt volgens de dierenarts) en daardoor gaat likken. Daarvoor heeft hij een injectie gehad en nu likt hij bijna niet meer ,alleen nog het normale wassen. Dus is positief!! Hopen dat het zo blijft.

Goed nieuws! _O-

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:13

Dat kan al is het er maar eentje misschien ik heb ze niet gevonden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:14

heeft tie gezegd welke injectie dat was?

1234

Re: Poes likt zich kaal ... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:44

ehh nee niet dat ik weet. Iets tegen allergieën enzo als het goed is. Ze had trouwens geen vlooien of eitjes/poepjes gevonden. We moeten volgende week terug, dan kijkt ze hoe het er dan voor staat.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:02

1234 schreef:
ehh nee niet dat ik weet. Iets tegen allergieën enzo als het goed is. Ze had trouwens geen vlooien of eitjes/poepjes gevonden. We moeten volgende week terug, dan kijkt ze hoe het er dan voor staat.

Hoi als het prednisolon is helpt dat zon 3 weken tegen de jeuk maar is wel een aantasting voor de nieren . Is er gezegd dat ze meer moet drinken met dit middel? Ik zou graag willen weten wat hij gegeven heeft dan heb ik er ook wat aan hopelijk.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:37

Neoral (ciclosporine) is een celdelingsremmend middel wat bijvoorbeeld ook bij kanker gebruikt wordt. Hetzelfde geldt voor atopica. Ik vind het nogal zware medicijnen (heel wat zwaarder dan prednisolon), die alleen gebruikt moeten worden als niets anders helpt. En dat komt nogal eens voor...

In dit topic staat jammer genoeg erg weinig over alopectyl, dat prima helpt bij eczeem, een van de mogelijke oorzaken van kaalheid. Miliair eczeem uit zich vaak (maar niet altijd) in overmatig likken (dus niet zozeer krabben!), bijten en haren uittrekken en dat vooral op de buik, binnenzijde van de achterpoten en ook vaak voor de staart op de rug. Achter op de rug zie je dan vaak korstjes. Ander voer, vlooienbestrijding of prednisolon zullen dan niet of nauwelijks helpen. Alopectyl is in feite progesteron, zwangerschapshormoon, en is dus te vergelijken met de (mini)pil of prikpil voor vrouwen, maar dan wel in een hogere dosering. Ondanks dat het sterk lijkt op de natuurlijke stof die de kat zelf ook maakt, zitten er wel risico's op bijwerkingen (suikerziekte, goedaardige tumoren van de melkklieren of baarmoederontstekingen bij ongesteriliseerde poezen) aan vast, maar de kans daarop is niet erg groot. Bovendien hebben de lichaamseigen zwangerschapshormonen diezelfde bijwerkingen...
Ik krijg in dit topic de indruk dat er erg veel met voer geexperimenteerd wordt bij gevallen die misschien veel beter zouden reageren op de alopectyl. Als onderhoudsdosering is het maar 1 pilletje in de week en het kost echt geen fluit...
Alopectyl kan ook als langwerkende injectie gegeven worden en is dan onder meerdere merknamen in de handel (bijv. medroxoral).

Allergie voor vlooien is wat anders dan een vlooienbesmetting. Bij een vlooienbesmetting met zulke ernstige klachten moet de kat wel onder de vlooien zitten, dat is niet te missen. Bij vlooienallergie zijn maar een of een paar vlooien per week voldoende om ernstige jeukklachten te geven, dus vooral krabben en dat vooral op de rug. Weet dat oudere middelen zoals veel dierenwinkels verkopen vaak niet meer helpen doordat de vlooien er resistent voor geworden zijn, Frontline is daar een van, en nog erg duur ook. De dierenartsenpraktijken krijgen als eerste de nieuwste middelen, die zouden wel moeten werken. Blijf dus je dier goed op vlooien(poep) controleren als je ontvlooid hebt. Maar zelfs met een uitstekend vlooienmiddel kun je niet altijd voorkomen dat een kat of hond gebeten is door de vlo voordat hij sterft en dan kunnen ze erg heftig reageren op maar een enkele vlooienbeet omdat ze allergisch zijn. Naast een goed, modern vlooienpreparaat wordt daarom vaak prednisolon bij gegeven.
Veel mensen maken ook de fout om te denken dat je alleen in de zomer hoeft te ontvlooien. Dat is onzin: onze huizen zijn centraal verwarmd en de kat en hond eigenlijk ook, dat is gewoon tropen voor de vlooien. Alleen buitenshuis zullen vlooien zich in de winter minder kunnen voortplanten maar binnen en op het dier zelf net zo goed.

Voedselallergie zie je vaak vooral op de kop en rug en geeft veel krabben. Het is vaak moeilijk om de precieze oorzaak vast te stellen en dus om een goed voer te vinden. Bovendien eten katten nogal eens buitenshuis (bij de buren...) en dan is het hele effect van dat passende voer weg. Ook als er nog iets anders naast wordt gegeven (stukje kaas of worst of wat dan ook) ben je bij een echte voedselallergie weer helemaal terug bij af. Bij een allergie gaat het echt om hele kleine hoeveelheden! Denk maar aan de etiketten op onze eigen levensmiddelen: "dit product wordt gemaakt in een fabriek waar ook noten verwerkt worden". Kun je nagaan hoe weinig iemand die allergisch is voor pinda's er maar van binnen hoeft te krijgen om al problemen te geven... Dus daar wordt dan ook nogal eens prednisolon bij gegeven.

Prednisolon is niet onschuldig maar vaak een zegen bij hardnekkige allergieen. Ik heb nog nooit gehoord van nierproblemen als gevolg van prednisolon (of andere cortico's), ben je niet in de war met de NSAID pijnstillers?

Sorry voor dit ontzettend lange verhaal, maar ik zie in dit soort topics vaak zo vreselijk veel onzin en verspilde tijd, moeite of geld voorbij komen dat ik het niet kon laten.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:09

ik heb echt geen idee wat hij gekregen heeft en ze hebben niets gezegd over bijwerkingen bijv. Dus denk niet dat het prednisolon zal zijn. Lijkt mij dat ze anders de bijwerkingen wel vertellen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 11:59

DonCamillo, juist bedankt voor je heldere toelichting! :j

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:48

Ik zou nog laten weten welke injectie tegen allergieën mijn kat gehad had, maar mijn moeder was met hem naar de dierenarts en is t vergeten te vragen. Dus k weet t niet :P
Maar sinds dat bezoekje aan dierenarts + geven van anti-vlooienspul, is het likken echt ontzettend verminderd, alleen nog het wassen natuurlijk maar niet meer overmatig en zn haartjes groeien langzaam terug.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:02

Heb je nog meer katten in huis of is ze alleen?
Onze poes had namelijk precies het zelfde in de tijd dat ze alleen was, sinds we er weer een poes bij hebben genomen is het over!
Ze krijgen nu ook allemaal hypoallergeen voer van royal canin, dat zou ook kunnen meespelen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:27

aan wie is dat de vraag?
Als t aan mij was, mijn kat is alleen, maar dat is ie al vanaf dat ie 1 jaar is (toen moest zn broertje ingeslapen worden) en het likken was pas na 10 jaar begonnen oid. (hij is nu 11 jaar)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:53

Charlotte welk voer precies?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:00