muis uit lijden verlost :'(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:27

Millanka schreef:
Ik snap niet waarom er zo'n verschil word gemaakt tussen een muis en een ander (groter) dier. Waarom zou je een kat niet tegen de muur aan slaan en dat muisje wel? Dat het muisje 'toch wel dood zou gaan' is iets wat de TS zelf bedacht maar staat niet concreet vast.

Heel apart hoe mensen onderscheid maken, hoe kleiner, hoe minder geld je eraan zou hoeven te besteden. 40,- voor inslapen word al snel 'veelste veel', als het een hond of kat is, is het dan nog steeds te veel?

Dit is geen aanval op de ts maar als reactie op andere mensen hier in het topic die beamen dat 40,- voor het inslapen van een muis te veel zou zijn. Mijn muizen zijn allemaal naar de dierenarts gegaan en sommige zijn met medicatie ook weer terug naar huis gekomen.

Hier word een kat of hond ook zelf afgemaakt. Als het te erg lijdt. Gelukkig nog niet voorgekomen. Maar heb een kennis die wel zijn eigen hond heeft afgemaakt. Dierenarts vond het onzin. En naar een andere dierenarts moest hij nog langer rijden.

Met een dier wat lijdt, willen wij gewoon niet langer als 10 minuten rijden.

Lindaonline

Re: muis uit lijden verlost :'(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:53

Goede beslissing, ik had precies hetzelfde gedaan. Knap van je dat je je ervaring hier deelt! Sterkte.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:15

Love_western, hoe maken jullie een kat af?
Neem aan dat t wat lastiger is dan een muis :)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:23

riagr schreef:
Raar om te zeggen, maar dit vind ik nu echt líefde voor je dier.
Dapper gedaan TS ( en sterkte ook natuurlijk!)

mee eens, is dat niet dierenmishadeling? je kon haar/hem toch ook laten inslapen ofzo? sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:28

LoveBodin schreef:
Love_western, hoe maken jullie een kat af?
Neem aan dat t wat lastiger is dan een muis :)

Kat verschilt niet veel van konijn. Kwestie van goed weten te raken in de nek.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 12:28

Waarom zou dit dierenmishandeling zijn?
Ik vind het pas dierenmishandeling als ik het beestje had laten liggen en lijden tot m'n vriend thuis was van z'n werk en om dan nog eens naar een dierenarts te gaan.
Ik vind zelf uit z'n lijden verlossen geen dierenmishandeling mits het goed en met kunde gedaan wordt.

Er werd ook gezegt dat het maar een aanname van mij was dat het muisje anders dood zou gaan....
Geloof me, dit was ook het geval. ik ga geen dieren doodslaan die nog een kans op overleven hebben, evt met medicijnen. Beetje jammer dat er overal gesuggereerd wordt dat ik dat niet voor m'n dieren over zou hebben.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:34

'Dames, waarom zo in de verdediging schieten? WildWings vind het een goede beslissing maar ze interpreteerde het geld als een belangrijke reden om het dan maar zelf te doen. Dat maakte ze hieruit op:

carr_friesje schreef:
even snel naar de DA kost door de weeks voor een muis al 20,- laat staan als ik naar de avond of weekenddienst moet. Wat dat betreft ben ik wel heel reëel, dat is me gewoon te veel geld. kan ik 10 kilo voer voor de andere muizen voor halen.

Dáár struikelde ze over. Waarom zou dat te veel geld zijn voor TS? Blijf gewoon bij je standpunt dat het beter en sneller voor het diertje was en geld zou geen rol moeten spelen. Want als je het zelf moest doen maar 20,- kwijt was aan een nieuwe kussensloop en de dierenarts zou je muisje gratis met een spuitje hebben laten inslapen, wat was dán je keuze geweest TS? Denk dat dat even de vraag was die door WildWings heen ging.

Sterkte, weant het is nooit leuk een huisdier te moeten verliezen. :(:)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:38

Misschien denkt Ts dat wanneer ze moet kiezen tussen gratis en snel afmaken of consult kosten en langer wachten, ze voor de eerste gaat. Is toch geen drama.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:38

PFFF. sterkte! ik had het niet gedurft.. tegen de muur slaan al helemaal niet, stel dat je niet hard genoeg slaat.../

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:39

ik vindt het dierenmishandeling door hoe je het diertje uit zijn lijden verlost. heb je dan geen (volgensmij 20 euro ofzo) over voor je muisje? je hield er tog van?

maarja, in ieder geval veel sterkte. :(:)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:42

paardjeanouk schreef:
ik vindt het dierenmishandeling door hoe je het diertje uit zijn lijden verlost. heb je dan geen (volgensmij 20 euro ofzo) over voor je muisje? je hield er tog van?

maarja, in ieder geval veel sterkte. :(:)

Dus jij vindt het niet zielig als een muis nog 15 minuten van extreme stres en angst moet doormaken om bij die dierenarts te komen, maar het juist wel zielig dat de muis in één keer dood is, zonder stres?

Houden van is ook laten gaan op een snelle, pijnloze, stresloze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:43

paardjeanouk schreef:

maarja, in ieder geval veel sterkte! :(:)

Weet je wat dierenmishandeling is? Muisje laten lijden en gewoon wachten totdat het vanzelf dood ging. Dat is dierenmishandeling.

Zelf zou ik een muis/hamster of konijn die stress niet eens willen aandoen nog. Ritje in de auto is al erg stress vol. Met katten of honden kijken we nog hoe het met dier zelf gaat. Want we willen niet dat een dier nog een kwartier of langer lijdt. Gelukkig tot nu toe niet voorgekomen. Katten zijn aan natuurlijke dood gestorven. En honden spuitje of natuurlijke dood.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 12:47

Maar waarom vind jij dat dierenmishandeling paardjeanouk? omdat het in de ogen van de meeste mensen als cru wordt gezien?
En om even op de vraag van Aartje in te gaan: ja, dan had ik het inderdaad zo gedaan zoals het nu gegaan is. Ik had geen vervoer en ga dat beestje niet nog een nacht laten lijden totdat ik wel vervoer heb en hem naar de dierenarts kan brengen voor een spuitje omdat dat beter voor m'n geweten zou zijn..

Ik heb t gevoel dat ik hier door sommigen neergezet wordt als een of ander gevoelloos monster.
Ik heb zéker wel 20,- voor mijn muis over, vorige heb ik immers ook laten inslapen.
Maar het avond en weekendtarief voor een muis dat vind ík veel ja. Maar dat betekend niet dat ik dat geld er niet voor over heb. als beestje er met medicijnen bovenop had kunnen komen dan had ik dat geld er graag aan uit gegeven.

In mijn geval wat het gewoon een combinatie van beestje niet willen laten lijden & het hoge avond/weekendtarief.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:53

Ik snap je volkomen hoor. Ik zeg alleen dat ik begrijp waarom Wildwings zo over je uitspraak viel.
Ik zou hetzelfde gedaan hebben en ik weet uit ervaring dat die eerste keer echt heel moeilijk is. Dus nogmaals sterkte, ik vind het echt wel dapper van je hoor :(:) en ik weet ook echt zéker dat WildWings dat ook vind, dus vat het niet al te verkeerd op.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:58

Er werd hier gezegd dat 9 van de 10 waarschijnlijk hetzefde als jij zou hebben gedaan ts. Ik was dan waarschijnlijk die ene geweest. Niet omdat ik het bruut vind, maar omdat ik het gewoon niet kan en niet durf. Ik heb heel veel respect voor de keuze die je gemaakt hebt en de daad die daarna uitgevoerd moet worden.

Ik denk dat dit de meest humane manier was.

Er vallen hier nogal eens mensen over dat je hem niet hebt laten inslapen maar ik vraag me dan af, wie beweert dat inslapen pijnloos is? Ik vraag me dat persoonlijk ten zeerste af...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:00

Millanka schreef:
Ik snap niet waarom er zo'n verschil word gemaakt tussen een muis en een ander (groter) dier. Waarom zou je een kat niet tegen de muur aan slaan en dat muisje wel? Dat het muisje 'toch wel dood zou gaan' is iets wat de TS zelf bedacht maar staat niet concreet vast.

Heel apart hoe mensen onderscheid maken, hoe kleiner, hoe minder geld je eraan zou hoeven te besteden. 40,- voor inslapen word al snel 'veelste veel', als het een hond of kat is, is het dan nog steeds te veel?

Dit is geen aanval op de ts maar als reactie op andere mensen hier in het topic die beamen dat 40,- voor het inslapen van een muis te veel zou zijn. Mijn muizen zijn allemaal naar de dierenarts gegaan en sommige zijn met medicatie ook weer terug naar huis gekomen.

Kom op, hoe duur is een muis, hoe oud word een muis, hoeveel kun je operatief verhelpen bij een muis?
Dier is in een 'kleine' klap dood, ga jij eens een kat tegen de muur dood slaan, denk dat je dan wel meerdere tikken moet geven eer die verlost is, en dat is niet humaan nee.
Mijn hond heeft trouwens een kleine €400 gekost, is wat anders dan een muis, rat, hamster van €5 :')

Citaat:
Muisje laten lijden en gewoon wachten totdat het vanzelf dood ging. Dat is dierenmishandeling.

Dat is verwaarlozing :o
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 23-05-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:02

Als een dier lijdt door de rit naar de DA maak ik er ook zelf een eind aan. Met een hond of kat (of nog groter) zou ik het ook doen als ik zeker wist dat het in een keer over was. Helaas heb je met iets groters niet de zekerheid dat je het ineens kan, dus dan kies ik er, in het belang van het dier, toch voor om naar de DA te rijden. Geld heeft hier weinig mee te maken.

TS: Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt en sterk van je dat je het kon :(:)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:08

Jeetje wat een discussie is hier ontstaan zeg.

TS, ik vind dat je je niet keer op keer hoeft te verdedigen, je hebt gehandeld met de gedachte dat dit de snelste en minst stressvolle manier zijn voor het muisje en daar valt veel voor te zeggen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:12

Sorry ik dacht eerst dat het ging om een wilde muis. Bleek het hier om een huisdier te gaan.

Tja................ Ik was gewoon naar een dierenarts gegaan om het in te laten slapen, afhankelijk van de situatie.

Dit is eigenlijk erg dubbel, je helpt je dier snel uit het lijden ipv dat het nog lang snakkend naar de adem zit te happen een dierenarts te moeten afwachten en aan de andere kant je vermoordt je huisdier, wat eigenlijk niet mag.

Immers je wordt al bekeurd en of opgepakt als je je eigen hond eigenhandig ombrengt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:14

Wat een heiza om een doodgeslagen muis zeg, begrijp me niet verkeerd ik ben dol op tamme en wilde muizen. Maar diegene die hier zo zitten te huilen doen ze dat ook over klemmen, lijmplankjes en gif?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:16

carr_friesje schreef:
klopt Geryon.
Maar aangezien ik alleen in de weekenden hier ben had ik haar al een week niet gezien.
En m'n vriend voert ze alleen en geeft ze water. voor de rest heeft ie er niet zo veel verstand van.
En waarschijnlijk heeft ze alleen maar in t huisje gelegen, maar dat valt voor hem niet op omdat ze meeste van de tijd daar liggen te tukken.

Tja dan moet je het niet overlaten aan iemand die er geen verstand van heeft, dan was het eerder opgemerkt.

Snel ff eten en water geven is géén verzorging, je moet ook dagelijk kunnen zien of alles in orde is en dat ze zich normaal gedragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:17

Ragdollcat schreef:
Sorry ik dacht eerst dat het ging om een wilde muis. Bleek het hier om een huisdier te gaan.

Tja................ Ik was gewoon naar een dierenarts gegaan om het in te laten slapen, afhankelijk van de situatie.

Dit is eigenlijk erg dubbel, je helpt je dier snel uit het lijden ipv dat het nog lang snakkend naar de adem zit te happen een dierenarts te moeten afwachten en aan de andere kant je vermoordt je huisdier, wat eigenlijk niet mag.

Immers je wordt al bekeurd en of opgepakt als je je eigen hond eigenhandig ombrengt.

Je mag nog steeds in Nederland je eigen huisdier doden, mist het in 1 x goed gebeurd.
Dus niet doodschoppen; dat is wel dierenmishandeling.
Maar als jij je hond/kat met een klap van de schep in 1x doodslaat is dat geen probleem.
Ook mag je je eigen konijn/kip slachten (en opeten).
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2086 ... aan__.html

http://www.gezondheidskrant.nl/53307/ze ... strafbaar/
Laatst bijgewerkt door Brainless op 23-05-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:19

Adin schreef:
tsja, weet niet wat ik er van moet denken, dat je zoiets kan doen? even snel naar de DA voor een spuitje had ik persoonlijk gedaan.

en Ragdollcat.

nog n paar uur laten lijden op weg naar DA? nee hoor, dan vind ik dit een stuk humaner.

TS, inderdaad liefde voor je dier. Wilde dat iedereen dat kon inzien.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:19

Jeetje zeg, 4 pagina's vol over een muis.. niet verkeerd begrijpen aub
Op mijn vorige werk deden wij het ook. Als er een muis / rat erg ziek was deden wij het zelfde als TS.
Muis of rat merkt er niks. Gewoon nog in zijn/haar vertrouwde omgeving en voor muis / rat het weet is het einde verhaal.
Maargoed, dit is net als de discussie in laten slapen of slachten waar nooit een antwoord uit zal komen :)

Goed gehandeld TS. Ik zou het persoonlijk ook zo doen.
Sterkte!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:20

Wat een discussie inderdaad! TS, ik begrijp je heel goed en ik vind dat je het goed hebt gedaan. Ik zou er ook niet mee naar een DA gereden zijn. € 20,00 zou ik dan ook te veel vinden, daar ben ik heel eerlijk in. Ik heb dat geld en kan dat makkelijk uitgeven. Maar ik vind het onzin om naar de DA te moeten gaan rijden en €20,00 neer te tellen voor een spuitje dat ook niet pijnloos is, terwijl ik de muis zelf binnen enkele seconden uit zijn lijden kan verlossen. Ik geef dan dat geld liever aan iets anders uit.
Voor de dieren die ik heb vind ik het totaal geen probleem om daar geld aan uit te geven (entingen, medicijnen, voer), maar ik ga geen geld uitgeven voor iets dat ik op een makkelijke manier in eigen zak kan houden door het zelf te doen.

Het is denk ik meer het idee dat mensen erbij hebben, dat ze het eng vinden of luguber. Zielig, tja wat is zielig als een diertje pijn heeft? Dan vind ik een stressvolle autorit en zo'n grote spuit in zo'n klein beestje zieliger dan het thuis snel in 1 klap uit zijn lijden te verlossen. Als je weet hoe je het moet doen en je het goed doet voelt het dier daar niets van en is het op slag dood.

Wij hebben ook eens een schaap (jonge ram) gehad die een gekke sprong maakte en daar heel lelijk zijn poot bij brak. De veearts had de eerste uren geen tijd en kon pas aan het einde van de dag komen, dus wij hebben het schaap toen zelf uit zijn lijden verlost. Dan had ik het zieliger gevonden om het dier nog een paar uur te laten lijden.

Overigens vraag ik mij af of de mensen die hier muisjes e.d. hebben in laten slapen daar zelf bij zijn geweest? En dan met name bij degene die niets hoefde te betalen?
Ik vraag me namelijk af of ze daadwerkelijk altijd een spuitje geven als je er niet bij blijft of het dier ook gewoon d.m.v. strekken of een harde tik doden.