Is mijn kat zwanger of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Is mijn kat zwanger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:38

Ook niet geheel onverstandig zo dierenarts....dan weet je ook hoeveel eventueel kittens het gaat als ze gaat bevallen dat je zeker weet dat alles eruit is, en niet 1 vast zit en uitloopt op complicaties?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:50

Parkietjee_ schreef:
Sorry dat dit op een reltopic is gaan lopen.

Het was niet mijn bedoeling om andere bokkers van streek te maken over het kattenoverschot, of andere een verkeerde indruk te geven, dat we niks willen besteden aan onze poes. Het enige wat ik met dit topic wilde bereiken is antwoord op mijn vraag, omdat ik gewoon nieuwsgierig was naar tekenen van zwangerschap bij mijn kat.

Moge Sammie wel zwanger zijn, we zullen met alle liefde voor haar en haar kittens zorgen, en zouden er alles aan doen om het zo goed mogelijk te kunnen laten verlopen, ookal is het doormiddel van keizersnee of dergelijke. Sorry dat ik misschien verkeerde gedachtes heb doen opduiken.. Dat was niet mijn bedoeling.

Bedankt voor de reacties van mensen die mij wel hebben begrepen en gewoon antwoord gaven op mijn goedbedoelde vragen.

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Als je kat zwanger is: geniet van het nestje en zorg er goed voor, dan komt alles helemaal in orde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:58

Grote kans dat ze zwanger is ja, maar gewoon rustig afwachten :) Vooral geen foto's laten maken! Een nestje is helemaal niet veel werk, en foto's zijn heel erg slecht voor de kittens. Een vriendin van ons had een foto laten maken toen de poes haar laatste kitten maar niet kwam (dit duurt wel vaker lang), dit resulteerde in een blind kitten. Niet doen dus.

Gewoon rustig afwachten dus, nestjes zijn erg leuk! Poezen zijn 9 weken zwanger, gewoon de laatste twee weken in huis wat beschutte doosjes (met hoge rand) in huis neerzetten, dan kiest ze er zelf één uit. Een moederpoes weet heel goed wat ze moet doen bij de bevalling, dus dat komt ook allemaal goed! :)

Kittens blijven ongeveer 8 - 12 weken bij de moeder. De eerste twee weken doen ze nog niet veel, maar daarna gaan ze rondlopen, en springen uiteindelijk uit de doos. Wij hebben er altijd erg veel plezier aan, en veel werk is het niet. Succes! :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:06

waarom fotos als je een echo kan laten doen ?

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:06

Bedankt voor je leuke reactie!

Ik heb een beetje zitten rekenen en als het allemaal goed verloopt dan is ze uitgerekend op 22 juni.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:08

Dus je hebt wel 100% zekerheid van kittens ?

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:09

Nee nog niet, maar als ze zwanger zou zijn.

Haar tepels worden nu wel groter en het har er om heen gat wijken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:12

wie weet wel....of misschien schijnzwanger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:15

Mioux schreef:

Foto's of Echo... maakt niet uit. Foto's zijn slecht, en aan een Echo heeft het beestje ook veel stress (ook als ze verdoofd wordt). Met katten gebeuren over het algemeen niet zoveel ongelukken, maar als je er allemaal foto's/echo's/medicijnen/weet ik veel bij sleept, maak je de kans op een ongezond nestje alleen maar groter.

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:15

uniekhorse schreef:
Ja dat is handig.. dan sterft de kat uit in Nederland over een x aantal jaren.
Valt ook totaal niet te controleren trouwens.

Je hebt toch altijd van die 'helden' die dan dieren uit het buitenland importeren, so don't worry ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:17

JobR schreef:
uniekhorse schreef:
Ja dat is handig.. dan sterft de kat uit in Nederland over een x aantal jaren.
Valt ook totaal niet te controleren trouwens.

Je hebt toch altijd van die 'helden' die dan dieren uit het buitenland importeren, so don't worry ;)

Inderdaad. :) Onze ex-dekkater (helaas door omstandigheden moeten verkopen) genaamd "Eyerock's Number One" Kwam uit Zweden. Onze poes ook. Onze andere poes komt uit België.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:27

Parkietjee_ schreef:
Nee nog niet, maar als ze zwanger zou zijn.

Haar tepels worden nu wel groter en het har er om heen gat wijken.

Mocht het zo zijn dan willen we tegen die tijd natuurlijk wel foto's :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:16

Resistance schreef:
Grote kans dat ze zwanger is ja, maar gewoon rustig afwachten :) Vooral geen foto's laten maken! Een nestje is helemaal niet veel werk, en foto's zijn heel erg slecht voor de kittens. Een vriendin van ons had een foto laten maken toen de poes haar laatste kitten maar niet kwam (dit duurt wel vaker lang), dit resulteerde in een blind kitten. Niet doen dus.

Gewoon rustig afwachten dus, nestjes zijn erg leuk! Poezen zijn 9 weken zwanger, gewoon de laatste twee weken in huis wat beschutte doosjes (met hoge rand) in huis neerzetten, dan kiest ze er zelf één uit. Een moederpoes weet heel goed wat ze moet doen bij de bevalling, dus dat komt ook allemaal goed! :)

Kittens blijven ongeveer 8 - 12 weken bij de moeder. De eerste twee weken doen ze nog niet veel, maar daarna gaan ze rondlopen, en springen uiteindelijk uit de doos. Wij hebben er altijd erg veel plezier aan, en veel werk is het niet. Succes! :)

Informatie geven is super maar geef a.u.b. wel goede informatie. 12 á 16 weken is de minimale leeftijd dat kittens bij moeder en nestgenoten moeten blijven ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:17

Resistance schreef:
Mioux schreef:

Foto's of Echo... maakt niet uit. Foto's zijn slecht, en aan een Echo heeft het beestje ook veel stress (ook als ze verdoofd wordt). Met katten gebeuren over het algemeen niet zoveel ongelukken, maar als je er allemaal foto's/echo's/medicijnen/weet ik veel bij sleept, maak je de kans op een ongezond nestje alleen maar groter.

Als wij weten wanneer een dier gedekt is (dat weten wij bij katten eigenlijk nooit maar als wij drachtige honden binnen krijgen wel) dan maken we in de laatste dagen voordat ze bevallen een rontgenfoto. Zeker bij de honden is het makkelijk zodat wij weten wanneer ze klaar zijn met bevallen. Een rontgenfoto is zeer secuur en ze hoeven er ook niet voor onder narcose.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:18

Resistance schreef:
JobR schreef:

Inderdaad. :) Onze ex-dekkater (helaas door omstandigheden moeten verkopen) genaamd "Eyerock's Number One" Kwam uit Zweden. Onze poes ook. Onze andere poes komt uit België.

Nu denk ik dat jij haar verkeerd begrijp hoor of ik jou want met dieren 'redden' gaat het vast over straatkatten uit buitenland en niet over raskatten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:23

Mijn ouders hadden ook jarenlang rond de 5 ongewenste nesten per jaar , 1x alla maar na 5 nesten heb je al een sterilisatie verdiend. Kittens kosten veel geld en tijd , via een stichting zijn ze allen geholpen op den duur (wat en rust en bevrijding , geen 20 katten in het hoogseizoen maar hooguit 8 volwassen die al ouder waren). 1 had net een nest gehad en was alweer zwanger , dus laat haar binnen tot ze klaar voor haar ontvrouwing is!

Veel succes TS

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:53

Wij hebben van 2 katten ook iets van 6,7 nestjes gehad, we hadden toen het geld voor een sterilisatie niet, tja, pech. Kittens kwamen we goed kwijt (en uiteindelijk heeft het ons meer gekost dan één sterilisatie, maar dit dan wel op een langere periode) maar er is nooit iets mis gegaan. Met een beetje feeling zie/voel je trouwens wel of er nog een kitten inzit en of je dus naar de arts moet of niet.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 05:30

Ook een rontgen foto is niet altijd 100 procent duidelijk..

@ ts maak je geen zorgen, het komt waarschijnlijk allemaal op zijn 'pootjes' terecht..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:11

Echt ongelooflijk wat mensen hier voor adviezen geven 'met een beetje feeling voel je wel of er een kittin inzit', je gaat toch niet zelf voor dierenartsje spelen of wel?

En 'we krijgen wel foto's toch?'. Maak er maar weer een blij foto topic van met alle 'oehssss' 'aaahs' en 'schattig!!!'.

En dan zitten te huilen als iemand een onderwerp start dat er jaarlijks honderden dieren in asiels worden ingeslapen zonder reden. Nou, dit zijn de veroorzakers hiervan en ook de mensen die hier eventjes komen vertellen dat hun kat al 6,7 nestjes gehad heeft voor sterillisatie omdat ze er 'het geld niet voor hadden'. Dan breng je de kat naar een asiel of geef je haar aan iemand die er wel het geld voor heeft.

Hier kwamen twee katten aanlopen, omdat we het zielig vonden hadden we wat kattenvoer gekocht, enkele dagen later hadden beide katten bij ons een nest geworpen. Meteen erna laten sterilliseren terwijl het niet eens onze katten waren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:44

Laptopmuis schreef:
Echt ongelooflijk wat mensen hier voor adviezen geven 'met een beetje feeling voel je wel of er een kittin inzit', je gaat toch niet zelf voor dierenartsje spelen of wel?

En 'we krijgen wel foto's toch?'. Maak er maar weer een blij foto topic van met alle 'oehssss' 'aaahs' en 'schattig!!!'.

En dan zitten te huilen als iemand een onderwerp start dat er jaarlijks honderden dieren in asiels worden ingeslapen zonder reden. Nou, dit zijn de veroorzakers hiervan en ook de mensen die hier eventjes komen vertellen dat hun kat al 6,7 nestjes gehad heeft voor sterillisatie omdat ze er 'het geld niet voor hadden'. Dan breng je de kat naar een asiel of geef je haar aan iemand die er wel het geld voor heeft.

Hier kwamen twee katten aanlopen, omdat we het zielig vonden hadden we wat kattenvoer gekocht, enkele dagen later hadden beide katten bij ons een nest geworpen. Meteen erna laten sterilliseren terwijl het niet eens onze katten waren.

Idd,

Ik zit hier echt met mijn mond open te lezen hoe simpel mensen over dieren denken. Ik had het van de gemiddelde bokker toch wel anders verwacht.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:51

Moeilijke met adviezen geven is dat bij huisdieren een hoop niet echt is uitgezocht, dus de adviezen wisselen nog wel eens.
Vanuit het dierenasiel waar ik voor opvang mogen kittens vanaf 8 weken oud (en zwaarder dan 750 gram, en chip, vaccinatie en ontwormingskuur gehad) geadopteerd worden en dus weg bij mams. In praktijk komt dat vaak neer op 10-12 weken oud omdat ze nog voldoende moeten groeien. Ik vind het ook wat vroeg, maar vanuit het asiel snap ik het ook wel weer: er moeten jaarlijks zo'n 1000 kittens opgevangen worden door ongeveer 80 gastgezinnen, dus die moeten ook op tijd weer ruimte hebben voor het volgende nestje.
Wel of geen foto/echo: op ons asiel wordt dat niet gedaan (en weet je dus ook niet hoe veel kittens je kunt verwachten). Ervaring leert dat de meeste bevallingen (zo'n 90-95%) gewoon in 1x goed gaan en dan is het de extra kosten niet waard (dierenarts werkt tegen lager tarief voor het asiel maar moet nog steeds betaald worden). In de andere gevallen kun je meestal vrij gemakkelijk zien dat er iets fout gaat, bijv. omdat mam blijft persen/weeën heeft en niet rustig gaat liggen terwijl er al zo'n 3/4 uur geen kitten meer komt. In dat geval kunnen we altijd de spoedlijn van de dierenarts bellen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:55

Cowgirl schreef:
Laptopmuis schreef:

Idd,

Ik zit hier echt met mijn mond open te lezen hoe simpel mensen over dieren denken. Ik had het van de gemiddelde bokker toch wel anders verwacht.

Doe niet zo moeilijk! Gebeurd is gebeurd. TS zet een eventueel nestje echt niet bij het oud vuil en idd, als het zover is mag ze van mij foto's plaatsen. En dan ga ik oh en ah roepen :j

Over dit soort onderwerpen als hierboven kun je ook je eigen topic aanmaken. Daar hoeft dit topic niet mee vervuild te worden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:43

Dannog ben ik t wel eens met t feit laat een dierenarts een echo maken, dan pas heb je zekerheid en weet je eventueel ALS ze zwanger is en niet schijndracht,hoeveel kittens het gaat,lijkt me ook niet de moeite toch? Dan heb je zekerheid en ook gelijk dat je weet hoeveel kittens t worden in geval dat er 1 niet uit kan komen dat je weet dat je bij de geboorte een dierenarts moet inschakelen... En een echo schadelijk, ja als je er 100 neemt ja...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:01

Echo kan helemaal niet schadelijk zijn, ook niet wanneer je er 100 doet, want echo gaat met geluidsgolven en niet met radioactieve straling zoals röntgenfoto's. Van deze ultrasone geluidsgolven is niet aangetoond dat ze ook maar enig effect op het lichaam hebben (behalve dat je bij bepaalde frequenties wel heel misselijk kunt worden omdat je evenwichtsorgaan gaat meetrillen oid, maar dat is bij een hele lage frequentie en dit is juist ultrasoon --> hele hoge frequentie).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:02

had t ook over als je tegelijk of achter elkaar zou doen, ma echo schadelijk lijkt me vrij onzin anders zouden alle dieren en mensen hier gevolgen van krijgen