Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:25

Kinke schreef:
ik zeg niet dat koeien gemolken 'moeten' worden door hun kalfjes maar dat ze daar voor gemaakt zijn ipv top hoeveelheden te maken voor de mens. Ik ben het dus niet eens met wat Mariska28 zei, dat koeien gemaakt zijn om te melken, dat heeft de mens ervan gemaakt.

Hoho dat heb ik niet gezegd... alles behalve..
Dat was een reactie van SienenIvo op mijn stukje..

Kinke

Re: Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:01

oh sorry Mariska, ik zie het....verkeerd begrepen!

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:00

Mariska_28 schreef:
Airborn schreef:
Edit, vergeet niet dat melkkoeien in nederland echt een indrukwekkende hoeveelheid melk produceren. Je kan ze écht verlijken met olympische sporters... Dus om te zorgen dat ze dat kunnen én gezond blijven, komt het qua klimaat en voedsel echt heel heel nauw. En je hebt daar veel minder controle over als de dieren in de wei lopen (iig in nederland, qua voedingswaardes van het gras, hoeveelheid gras, etc)

Maar het is toch triest dat we ze zo gemaakt hebben dat ze zoveel melk moeten geven? Melk is geen 1e levensbehoefte.. Maak het dan iets duurder, en geeft die dieren een normaal leven, dat niet in het teken van topsport staat.. Wie heeft ooit bedacht dat koeien zo verschrikkelijk veel liters melk per dier moeten gaan geven? En is de grens al bereikt van wat ze aankunnen? Straks moeten ze vast hangen in een stal, want bewegen is te veel stress voor het belachelijk grote uier, en kost teveel energie wat ze niet kunnen missen. Klinkt nu al klink klare onzin, maar 50 jaar geleden zouden ze denk ik ook niet voor hebben kunnen stellen dat we nu zeggen dat ze binnen beter af zijn...

Onderzoek heeft uitgewezen dat de grootte van de uier helemaal niets te maken heeft met de productie :D Veehouders willen juist geen grote uier omdat dat een last is voor de koe en een grote kans op mastitis.... Daarom wordt er door veel veehouders gefokt op compacte uiers.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:17

Vroeger dacht men overigens wel dat het formaat van het uier gerelateerd was aan de hoeveelheid melk die de koe gaf, vandaar dat veel koeien tegenwoordig zulke grote uiers hebben: er is ooit wel op gefokt. Daar zijn ze nu dus weer vanaf gestapt.
Mariska, vergeet niet dat de stallen van tegenwoordig niet te vergelijken zijn met die van vroeger qua vloer, ventilatie, ligbedden etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:38

Bij boomsingels etc om een weiland heb je ook weer meer last van vliegende ongedierte (insecten). Zo heeft alles voor- en nadelen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:39

In Groningen zie je bijna alleen maar koe ;-)
Het komt ook veel voor dat veehouders de koeien 'snachts naar buiten doen en overdag op stal houden.. Dit i.v.m. temperatuur..

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:42

DIt heb ik vorige week in een ander topic geschreven:

Buiten is niet altijd beter voor koeien hoor! Wanneer de stal goed ingericht is, is het voor de gezondheid van de dieren beter om ze binnen te houden.

Dan liggen ze zachter, hebben een koeborstel, optimaal stalklimaat (niet te warm door de zon bijvoorbeeld) en vooral de voeding is stabieler.. Melkgeven vergt een hoop energie van een koe en ze moeten dan ook optimaal gevoert worden! Dit is veel eenvoudiger te managen wanneer je ze binnenhoudt en voorkomt een hoop gezondheidsproblemen.

Nu ben ik absoluut vóór weidegang op bedrijven met weinig comfort in de stal.. Ook zie je bij veel veehouders dat ze vaak last hebben van klauwproblemen en dan is het ook beter om de koeien buiten te laten.

Op de foto's zie ik ronde, bolle koeien.. Niet extreem melktypisch (ook een aantal kruisingen, zoals die met de witte kop (waarschijnlijk montbéliarde). Deze koeien zijn iets soberder als melktypischere dieren en ook eenvoudiger te managen in combinatie met weidegang!

Wel is het altijd erg leuk om de koeien voor het eerst naar buiten te zien gaan! Bij ons lopen ze de altijd een weekje buiten ongeveer en als de nieuwigheid eraf is staat het grootste deel vaak binnen..
(ze hebben bij ons de keuze om binnen of buiten te lopen). We hebben dit jaar dan ook een veel kleiner perceel voor ze. Vooral de oude beestjes vinden het bij ons lekker om buiten in het zonnetje te gaan liggen

Als we gaan inkuilen houden we de koeien binnen, of moeten ze verplicht buitenstaan omdat het pad van de stal naar de weide ook het pad is waar de trekkers overheen moeten. Als ze buiten moeten blijven staan ze in de ochtend nog wel te grazen, maar aan het einde van de middag (vanaf een uur of 3) staan ze met zijn allen voor het draad te wachten tot het tijd is (ongeveer 5 uur/half 6).

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:42

Hier lopen ze ook gewoon buiten hoor, tot zover ik weet iig.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:56

Toch is het gek dat mensen beweren dat koeien het buiten prettiger vinden, terwijl als je ze de keuze geeft, de meeste koeien toch binnen blijven.

Ik snap het wel.

Mijn stagebedrijf heeft 100 amerikaanse diepstrooiselboxen, daar gaan 30 cm aan zaagsel in. De meeste koeien liggen in het middenstuk, omdat ze dan naar voren eruit kunnen stappen (ideaal voor de koeien dus!!) Andere stallen hebben extra ruimte ervoor zitten zodat ze ruimterlijker kunnen opstaan.
20 andere boxen zijn R boxen, dezen zijn van beton en liggen 20 cm dan de roosters. Dezen worden ook ingestrooid, en raar maar waar, ondanks dat de meeste diepstrooiselboxen leeg zijn, liggen ze ook in de hoge R boxen. Ze hebben een wachtruimte van 20x 35, en die word als er niet gemolken wordt, extra vrijgegeven. Dus loopruimte genoeg!

Maar, als mijn stagebier hun de keuze geeft, en dus lekker de stal open laat, zie je maar 20 van de 100 koeien met warm weer, koud weer buiten lopen. Zodra het begint te regenen, staan ze allemaal binnen.

Eigenlijk zou het beste zijn voor de koeien, dat ze een keuze mochten maken.
Dat lijkt me optimaal voor de welzijn van de koe.

Behalve in de winter dan heh :D

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:32

Hier lopen ze ook lekker buiten.
Straks als de eerste snee ( gras) eraf is, gaan ze dag en nacht naar buiten.
Als er opstaat 100% weide melk moet dit het ook bevatten.
Als boer krijg je namelijk ook weide geld. zou je je koeien binnen laten, dan gaat de weide premie eraf.
ik denk dat er weinig mensen zijn hoeveel melk Nederland produceert. daarvan hoeft/is dan een kleine hoeveelheid weide melk.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:29

Ik kan er gewoon niet bij dat het voor koeien beter is om binnen te huisvesten. Kan gewoon niet. Dat moet er gewoon niets fout gaan op de manier hoe koeien gehouden worden. Wellicht te veel op een kluitje? Andere normen en waarden op het gebied van huisvesting/houden van koeien?

Wat mij betreft mag er wel wat minder gemolken worden, je kan beter water drinken. Is beter voor je en voor de koetjes ook, hoeven ze niet in de mega stallen te staan.

Hoe zou het trouwens zijn om de koeien 's nachts buiten te laten? En in de winter? Want schijnbaar doen ze het beter in koudere temperaturen (-10 tot +10). Mijn konijnen hebben niks met het warme weer, daarom lopen ze 's avonds tot 's ochtends los in de tuin ipv overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:31

Omdat koeien zomers het gewoon niet prettig vinden met warm weer? Zelf zit ik zomers het liefst ook binnen met waaier aan. Zo zijn er ook dieren die niet van warmte houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:33

da's toch ook prima? Laat die beesten gewoon zelf kiezen, kan me voorstellen dat het heerlijk is om in de zomer 's nachts lekker in de wei te staan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:34

En vergis je niet trouwens, een koe binnen en een paard binnen is totaal niet te vergelijken. Dat zag ik eerder voorbij komen, maar koeien kunnen op stal gewoon rennen of gek doen, hebben veel frisse lucht en een optimaal klimaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:35

Misschien is het voor sommige mensen handig om eens wat koeienstallen bij langs te gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:36

Denk ik ook, hoe kun je oordelen over iets als je niet weet hoe het er aan toe gaat. Lekker makkelijk natuurlijk ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:38

Campina heeft regelmatig de boerderijdagen, dan worden verschillende stallen open gesteld voor bezoekers en volgensmij wordt er ook uitleg bij gegeven!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:39

mijn paard staat in een box van 3x3, (die komt uiteraard ook wel buiten, maar om even te vergelijken...) terwijl de koeien hier een veeeeel grotere ruimte en meer soortgenoten tot hun beschikking. Onze koeien komen overigens ook de zomer lekker buiten, dan zie je ze ook echt genieten. Wij leveren dus ook weidemelk aan de fabriek, daar krijgen we een bonus voor.
Stalkoeien zijn niet zielig, die worden ook prima verzorgd. Als dat niet zo zou zijn dan merkt de boer dat direct in de productie, dus het is voor iedereen het beste om het zo goed mogelijk te willen doen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:41

Nimfee schreef:
Ik kan er gewoon niet bij dat het voor koeien beter is om binnen te huisvesten. Kan gewoon niet. Dat moet er gewoon niets fout gaan op de manier hoe koeien gehouden worden. Wellicht te veel op een kluitje? Andere normen en waarden op het gebied van huisvesting/houden van koeien?

Wat mij betreft mag er wel wat minder gemolken worden, je kan beter water drinken. Is beter voor je en voor de koetjes ook, hoeven ze niet in de mega stallen te staan.

Hoe zou het trouwens zijn om de koeien 's nachts buiten te laten? En in de winter? Want schijnbaar doen ze het beter in koudere temperaturen (-10 tot +10). Mijn konijnen hebben niks met het warme weer, daarom lopen ze 's avonds tot 's ochtends los in de tuin ipv overdag.

In de winter is er buiten geen gras en lopen ze in de blubber, hoe je het ook bekijkt is dan buiten lopen verre van ideaal...
En nee, koeien lopen in de wei niet teveel op een kluitje. Ze zitten gewoon lichamelijk zo inelkaar dat het al snel te warm is voor ze zomers.
Koeien snachts buiten laten doen ook best veel boeren, zeker zomers. Vroeger deden ze dat minder omdat de koeien sochtends en savonds gemolken werden op stal, ze gingen dan sochtends na het melken naar buiten vaak, en savonds voor het melken weer naar binnen. Als de wei dichtbij was, dan toch snachts nog naar buiten etc.
Overigens wil je melkkoeien wel paar uur op stal hebben, omdat ze op stal hun krachtvoer krijgen, en dat hebben verse koeien wel echt nodig. (als wij iedere dag sporten dan redden we het ook niet op alleen sla en worteltjes en een appel)

edit, veel moderne boerderijen waar de dieren of echt binnen blijven of zelf mogen kiezen hebben het qua gezondheid van het koppel koeien beter voor elkaar dan de orginele boeren bedrijven. Niet omdat die "moderne boeren" zoveel beter voor hun vee zijn, maar omdat de moderne stallen en techniek gewoon echt heel veel heeft verbeterd qua diergezondheid voor de koeien. En een koeienstal bouwen is duur, dus niet alle boeren kunnen dat betalen. En die oude stallen, zijn qua mest afvoer, vloer etc, vaak gewoon minder goed, en die zijn ook nog zo opgezet dat de dieren veel buiten komen (qua ruimte enzo) en in oude stallen zijn vaak ook kleinere ligbedden. (hier zijn natuurlijk uitzonderingen op en staat volledig los van de inzet van de boeren, en ook op ouderwetse bedrijven kan de diergezondheid echt prima zijn)
Laatst bijgewerkt door Airborn op 10-05-13 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:43

love_western schreef:
Omdat koeien zomers het gewoon niet prettig vinden met warm weer? Zelf zit ik zomers het liefst ook binnen met waaier aan. Zo zijn er ook dieren die niet van warmte houden.

Dat vraag/zeg ik toch, ik snap best dat dieren overdag met hitte liever ergens in de schaduw/stal liggen, dat willen mijn dieren ook (hond/konijnen/cavia's). Maar hoezo kunnen koeien dan niet 's nachts naar buiten en/of bijvoorbeeld in de winter?

Ik weet trouwens hoe het er aan toe gaat, want in mijn familie zitten mensen met een melkbedrijf en daar kom ik zeer regelmatig. Ik weet dat er altijd een groep koeien (die nog aan het opgroeien zijn zeg maar) de hele zomer buiten staan in een grote wei voordat ze naar de definitieve groep gaan. Heerlijk hoor om die koeien te zien spelen en springen in de wei. De kalfjes staan er ook leuk bij, ruime stal met een dikke laag stro en in elk geval nog de ruimte om te spelen/sprinten.

Waar ik gewoon mee zit is dat een melkbedrijf toch anders naar dieren kijkt. Een bepaalde manier van houden van dieren zit er in gebakken en een soort van blinde vlek geworden. Het was eerst ook doodnormaal om een konijn in een hokje te huisvesten, maar het komt nu ook steeds meer van de grond dat konijnen saampjes in een ruime ren verblijven. Hoewel de meeste sportfokkers nog steeds in het denken dat konijnen last krijgen van hun poten als ze in een ren verblijven (24/7).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:45

Zucht, jammer dat mensen nog steeds denken dat boeren stom met hun dieren omgaan. Dat het ze niets boeit.
Als een boer niet goed voor zijn koe zorgt, zorgt de koe niet goed voor de boer (dus minder melk, = minder geld)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:47

Nimfee, waarom in de winter niet buiten staat hier boven al.
Pinken die zitten metabool anders in elkaar doordat ze nog geen melk produceren en kunnen dus wat hogere temperaturen hebben. Daarnaast kunnen die alle energie steken in groeien en spelen, terwijl de volwassen koeien liters melk geven, dat is nogal een verschil..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:50

Nimfee schreef:
love_western schreef:

Dat vraag/zeg ik toch, ik snap best dat dieren overdag met hitte liever ergens in de schaduw/stal liggen, dat willen mijn dieren ook (hond/konijnen/cavia's). Maar hoezo kunnen koeien dan niet 's nachts naar buiten en/of bijvoorbeeld in de winter?

Ik weet trouwens hoe het er aan toe gaat, want in mijn familie zitten mensen met een melkbedrijf en daar kom ik zeer regelmatig. Ik weet dat er altijd een groep koeien (die nog aan het opgroeien zijn zeg maar) de hele zomer buiten staan in een grote wei voordat ze naar de definitieve groep gaan. Heerlijk hoor om die koeien te zien spelen en springen in de wei. De kalfjes staan er ook leuk bij, ruime stal met een dikke laag stro en in elk geval nog de ruimte om te spelen/sprinten.

Waar ik gewoon mee zit is dat een melkbedrijf toch anders naar dieren kijkt. Een bepaalde manier van houden van dieren zit er in gebakken en een soort van blinde vlek geworden. Het was eerst ook doodnormaal om een konijn in een hokje te huisvesten, maar het komt nu ook steeds meer van de grond dat konijnen saampjes in een ruime ren verblijven. Hoewel de meeste sportfokkers nog steeds in het denken dat konijnen last krijgen van hun poten als ze in een ren verblijven (24/7).

Je zou eens IRL moeten gaan praten met een boer, en dan liefst ook een die aan het orienteren is op de bouw van een stal ofzo. De meeste (moderne) veehouders hebben echt geen blinde vlek hoor, er is zóveel innovatie binnen de veehouderij, en zoveel keuzes. En daarbij spelen kosten ook mee ja, maar jij kunt mij niet vertellen dat dat bij konijnen of paarden niet zo is. Bij álles wat je doet spelen kosten een rol. Het verschil is echter dat de boer een koe in optimale conditie nodig heeft, en hier dus ook erg veel in investeert. Ik durf zelfs wel te beweren dat er meer aandacht wordt besteed aan de omstandigheden, voer, gezondheid, fokkerij van een koe op een goed/modern bedrijf dan aan een zeer groot deel van de paarden..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:52

Ik lees wat over minder melken?

Klinkt raar, maar koeien willen gemolken worden.
Puur om de druk in de uiers kwijt te raken omdat een kalf het niet doet.
En naast een kalf (stagebedrijf houd de stier kalver bij de koeien) wil de koe nog gemolken worden.

Met een robot zie je dat ook ongeveer om de 12 uur.
Zelfde als dat er nu vaak gemolken hand/machinaal wordt.

Topsport koeien....Koeien kunnen zonder gemolken te worden 20 jaar oud worden.
Mijn stagebedrijf heeft een stel koeien (30 koeien) al boven de 10 jaar oud zitten en de oudste word dit jaar 13 en is vollop aan de melk, zegt me genoeg over het bedrijf zelf lijkt me, want gemiddelde koeien zitten op 6 jaar, en gaan dan naar de vee koper.

Koeien worden vaak geselecteerd op goede klauwen, hoogte van speenhanging, en gezondheid van uier en koe en natuurlijk de correcte bouw van de koe. Steeds meer wordt er (bij ons) gekruist met zweeds roodbont. Puur om de gezondheid van de koe voorop te stellen. Dit is ook goed terug te zien op het bedrijf.
Er zijn eigenlijk maar 5 koeien, van de 110 melkkoeien die een klauw of been probleem hebben. Dit zijn ook HF koeien of Belgisch blauw. 2 van de 5 zitten al over de leeftijd van 10+ Dus ook daar is een beetje voor te zeggen.

Vreemdgenoeg zien wij, dat de koeien buiter, sneller stinkpoot krijgen en als het drassig is mastitis sneller op komt. En met regen de koeien al DRINGEN voor het hek om naar binnen te komen.

Maar door de gezondheid te selecteren worden koeien ouder. Door de goede stieren wordt er meer melk geproduceerd wat langer door zal gaan, tenminste van de nakomelingen. Dus geen 6 jaar meer maar 10+
Een koe, dat het niet aan zou kunnen zal dus niet ouders worden dan 5, in die richting.

Dus minder melken? Al mag de koe zelf kiezen? Gaat zijzelf minimaal 1 x per dag in de robot.
Heb koeien op een bedrijf gezien die ZELF 5 x naar de robot op een dag liepen.
Minder melken? Wil dus eigenlijk niet.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:04

Boerin meldt zich hier ;)
Wij leveren indd ook weidemelk, omdat de koeien 's zomers buiten kunnen lopen (ze kunnen er ook voor kiezen om binnen te blijven, want de deuren van de stal staan gewoon open).
Wat je ook niet moet vergeten is dat een boer meer hectare nodig heeft als hij de koeien buiten heeft lopen.
Want waar de koeien lopen, kun je niet maaien en dus gebruiken als voer om de winter door te komen.
Hier gaan de koeien naar buiten, zodra de eerste snede eraf is (dus als er 1 keer gemaaid is).
Voor mensen die het leuk/interessant vinden om meer te weten te komen over de boerderij: https://www.facebook.com/indekoewei
Hier zet ik regelmatig interessante feitjes en weetjes op ;)