Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Brainless schreef:Ragdollcat schreef:Gewoon de hond aan de lijn houden, als een loslopend hond door jouw hond aangevallen wordt die wel netjes aangelijnd is, pech voor de eigenaar van loslopende hond, die is fout bezig en jij niet.
Gewoon duidelijk zijn en roepen dat ze de hond bij zich moet houden en dat er een aanlijnplicht geldt.
Vreselijk als ze niet houden aan de regels, er zijn heel wat dieren die doodgebeten zijn door de loslopende honden en of gewond geraakt, er is niet voor niets aanlijnplicht.
Dat ligt helaas genuanceerder.
Mijn hond (vast in een aanlijngebied), beet een hond die los liep en op de mijne dook.
Die eigenaar zou alleen boete (kunnen) krijgen voor het loslaten lopen van zijn hond.
Ik (althans mijn WA verzekering) heeft de DA kosten moeten betalen.
Gelukkig viel het mee, maar ik was er ook niet gelukkig mee.
8nnemiek schreef:Als je hond los gewoon met andere honden kan opschieten dan moet dat aan de lijn toch zeker ook mogelijk zijn. Ik zou er eens mee naar een cursus gaan en je hond aan de lijn heropvoeden.
En tot die tijd.. sja dat kunnen wij moeilijk inschatten. Is het gebied goed te doen voor een loslopende hond, of is er echt een goede reden voor het losloop-verbod?
Miepie77 schreef:Rosannee_ schreef:Ik heb sinds 2 maanden een hondje en ik laat hem alleen los in losloop gebieden omdat hij 9 van de 10 keer wel gelijk luistert maar soms uit enthousiasme toch die ene keer niet direct komt En ik verwacht in losloop gebieden geen agressieve honden, hier in het dorp hebben we 4 plekken waar echt bordjes staan met: dit is een losloop gebied. Maar ook genoeg plekken waar het geen losloop gebied is en honden dus aan de lijn moeten, helaas kom ik toch in de losloop gebieden soms honden tegen die daar beter niet kunnen lopen(voor de veiligheid van iedereen maar ook voor de prikkels die de hond krijgt van allemaal andere loslopende honden die toch even willen kijken wat voor hond het is).
Dus eigenlijk heb ik meer last van mensen die met honden in losloop gebieden lopen waar ze beter niet kunnen lopen.
Verder snap ik je frustratie, ik heb altijd een bal bij me zodat als er wat gebeurt, ook in een losloop gebied, ik altijd mijn hond snel bij me kan krijgen als hij even niet wil luisteren.
losloopgebied zegt niet dat je hond los moet zijn he, alleen dat ie daar los mag, met anderen rekening houden waarbij dat dus niet vanzelfsprekend is, is dus niet zo vreemd, als je hond goed luistert is dat ook niet lastig, maar het gaat hier om gebieden die geen losloopgebied zijn maar waar ze wel loslopen en als jij dan rustig wil wandelen (aangelijnd) met je hond met gebruiksaanwijzing, wie is er dan lastig, idd de baas die te lui is zn hond vast te doen als ie een andere aangelijnde hond ziet.