Bijtincident. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:14

Ah, en ik zie dat Tess_84 ook op dezelfde lijn zit .. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:18

tess_84 schreef:
De ene opleiding is de andere niet. Maar goed, ik kan alleen maar spreken over Quiebus, aangezien we daar enorm goede ervaringen mee hebben.

Klopt, maar ze zijn wel allemaal gecertificeerd. De ene eigenaar is ook de andere niet, daarom is het fijn als een eigenaar kan kiezen voor de GT waar hij zelf het meest achter staat.

Bij onze hondenschool werken we met een etoloog, ook gedragsdeskundige maar dan met een universitaire opleiding ipv een certificaat/cursus.

tess_84

Re: Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:23

Als die universitaire opleiding gebaseerd is op wetenschappelijke onderzoeken van pakweg vijtig jaar geleden, kies ik toch liever voor een gecertificeerde hondenschool die hun lessen baseren op recenter onderzoek... (niet dat het zo is hé, maar om maar te zeggen dat een opleiding gevolgd hebben niet noodzakelijk wil zeggen dat het ook goed is). De website die Nikki quote, ligt helemaal in de lijn van wat Quiebus doet. Nogmaals, van de anderen weet ik het niet, ik kan alleen maar verder gaan op wat mijn persoonlijke ervaringen zijn. En ik stel vast dat onze twee honden veel rustiger zijn sinds we les volgen bij een Quiebus-hondenschool. Uiteraard nog niet perfect, maar wel al veel en veel beter.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:23

briitje schreef:
En nee hij word niet afgemaakt (voor de mensen die vinden dat dit nodig is) en nee ook word hij niet gemuilkorfd. Ik was in dit geval fout. (ookal mocht die never nooit uitvallen) Les voor mij: beter de hond lezen. Het is tenslotte geen agresieve hond die regelmatig uitvalt. We moeten alleen nog met elkaar werken.

@ leffroi vind het moeilijk te zeggen wat zijn reactie daarna was. Ik was helemaal niet meer gefocust op hem, aangezien ik bloed in me handen had en me vriend dus gelijk wakker maakte.
Het was niet dat die opsprong, een lik over me hand gaf ofzo. Wat ik onbewust zag, was dat die bleef liggen en deed alsof er niks was. Het was echt niet dat die (wakker) schrok. Hij accepteerde het gewoon niet, denk ik.. :+

Pfff, afmaken omdat een hond 1 keer, misschien uit schrikreactie, uitvalt vind ik iid ook wel heel erg ver gaan. Dan had ik mijn hond ook af moeten maken.. Echt, waar denken sommige mensen wel over na!

Ik zou zeggen, voordat je onnodig geld gaat uitgeven, om het eerst nog even aan te kijken. Zeker omdat hij nooit eerder agressieve tekenen heeft vertoond. Je kan nu wel direct van het ergste uit gaan, maar de hond kan tenslotte ook gewoon geschrokken zijn.

Wel vind ik het super dat je je wat meer als leider op gaat stellen. Heb niet alles uit het topic gelezen, maar een dominante hond wat strenger en consequenter aanpakken is nooit verkeerd.

Mijn hond ligt overigens ook gewoon bij mij op bed, op het hoekje aan het voeteneind. Hij mag dan ook nergens anders liggen, tenzij ik hem vraag om bij me te komen liggen. Moet geen probleem zijn dacht ik?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:26

sallandval schreef:
Nikki__ schreef:
Nee, niet letterlijk het woord 'dominantietheorie', maar zoals je net al zo mooi zei, het is geen taaltopic. De woorden (die TS trouwens zelf ook genoemd heeft) 'je moet de baas zijn over je hond', 'de hond hoort niet op bed', 'de hond kent zijn plaats niet', zijn allemaal afgeleid van de dominantietheorie.
En inmiddels is inderdaad de hele theorie verworpen, al zijn er nog steeds wel voorstanders. Met genoeg kanttekeningen kan het best zo zijn dat het een keer wordt verworpen ;)

Het probleem met het verwerpen van een theorie is dat dan vaak meteen alles van die hele theorie wordt afgewezen. Jij snapt misschien het verschil tussen dominant gedrag en de dominantietheorie wel en TS ook, maar niet iedereen begrijpt dat. Net als met het behaviorisme, zoveel onderdelen daarvan zijn uit hun verband gerukt en vervolgens afgedaan als onzin; terwijl er heel veel nuttige onderdelen in zitten die ook anno 2013 heel bruikbaar zijn.

Ik ben dus meer een voorstander van een aanpassing van de dominantietheorie (aangevuld met kennis over hoe een 'ware' leider zich gedraagt in een roedel wolven van mijn part) dan in een verwerping ervan. Want anders ben ik bang dat het kind met het badwater wordt weggegooid.

Helemaal met je eens, het zou heel fijn zijn als mensen in het hondenwereldje elkaars kennis en ervaring eens zouden delen. Dan zouden er een hoop onduidelijkheden een stuk duidelijker worden. Helaas zijn de experts allemaal op zich zelf staand en vertikken ze het om samen te werken. Neem nou even als voorbeeld Gaus en Cesar. Beide hebben aanhangers, absoluut. Al deze groepen nou eens samen zouden werken, zouden ze waarschijnlijk een goede theorie kunnen bedenken, maar ze vinden het blijkbaar belangrijker om beide hun eigen naam te beschermen dan gewoon eens samen te werken.

@Ts, wij kunnen vanaf hier jou niet dé tip geven, omdat wij jou hond simpelweg niet kennen. Ik zou denk ik niet direct naar een GT gaan, maar zeker wel op cursus, bij een goede hondenschool!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:45

tess_84 schreef:
Als die universitaire opleiding gebaseerd is op wetenschappelijke onderzoeken van pakweg vijtig jaar geleden, kies ik toch liever voor een gecertificeerde hondenschool die hun lessen baseren op recenter onderzoek... (niet dat het zo is hé, maar om maar te zeggen dat een opleiding gevolgd hebben niet noodzakelijk wil zeggen dat het ook goed is). De website die Nikki quote, ligt helemaal in de lijn van wat Quiebus doet. Nogmaals, van de anderen weet ik het niet, ik kan alleen maar verder gaan op wat mijn persoonlijke ervaringen zijn. En ik stel vast dat onze twee honden veel rustiger zijn sinds we les volgen bij een Quiebus-hondenschool. Uiteraard nog niet perfect, maar wel al veel en veel beter.

Uni's werken meestal met de nieuwste inzichten. Overigens publiceert de etoloog waar ik het over heb zelf dus die zit wel aardig dicht bij de bron ;). Wat niet wil zeggen dat ik het altijd met haar eens ben, iedere trainer heeft weer goede en mindere dingen waar je dan iets mee doet of niet.

Ik heb nooit getraind bij Quibus, al vind ik hun huisstijl niet getuigen van professionaliteit (dat zegt niets, ik weet het maar daar ben ik erg gevoelig voor), Martin Gaus heb ik slechte ervaringen mee, maar iemand die ik ken weer goede (dus het ligt ook aan de trainer die je hebt en niet alleen aan de franchise). Nu ben ik trainer bij de dierenbescherming en die werken toevallig liever met wetenschappers maar ik heb zelf ook niet echt een voorkeur.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:54

Klopt dat de website van Quiebus op niets trekt... Jammer genoeg, want wat ze doen, doen ze echt super. Maar een PR-manager zou geen kwaad kunnen.
Bij ons in België zijn ze verbonden met de Thomas More-hogeschool, mijn man volgt er cursus en les bij in de Thomas More hogeschool in Geel.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 16:01

@ leffroi pas op wat je zegt, anders heb je half bokt over je heen :P:P Volgens sommige is het ten strengste verboden je hond in bed te hebben. Maar meningen verchillen. Dit moet kunnen mits goede leider.

overigens ga ik zowizo een cursus volgen. Dat terzeide van het incident. Helaas heb je hier in de buurt niet een cursus waar ik kan instromen. Want me hond is dan al te oud, blabla. Dus dit moeten perse privelessen zijn a 40 euro p.l. Dus eventuele tips in omgeving R'dam?

Ik weet vrijwel zeker dat die niet beet omdat die schrok, meer omdat ik me opdrong. Maar zelfs dan is het onacceptabel.
Me moeder blijft bij dr stand punt dat een volwassen hond, niet zomaar hoort te bijten, ongeacht de situatie. En ziet het somber in.. Ook met de vorige incidenten met grommen ect.

Ik wil het een 2e kans geven.

Nu schiet me ineens een ander incident van de week te binnen, waarbij die ook 'uitviel'.
Meneer zat te spelen met zijn kong en ik wou ze kussen recht leggen, dit pikte hij niet en gromde. Hij kreeg een flinke tik van me een bleef grommen. Ik geef me niet gewonnen en hij kreeg nog een kets. Waarbij dus uitviel, maar het was niet raak (bewust of onbewust??)

Dit zijn al enkele tekenen wat gewoonweg niet hoort. Vandaar ook mijn moeders mening.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:06

Nikki__ schreef:
Helemaal met je eens, het zou heel fijn zijn als mensen in het hondenwereldje elkaars kennis en ervaring eens zouden delen. Dan zouden er een hoop onduidelijkheden een stuk duidelijker worden. Helaas zijn de experts allemaal op zich zelf staand en vertikken ze het om samen te werken. Neem nou even als voorbeeld Gaus en Cesar. Beide hebben aanhangers, absoluut. Al deze groepen nou eens samen zouden werken, zouden ze waarschijnlijk een goede theorie kunnen bedenken, maar ze vinden het blijkbaar belangrijker om beide hun eigen naam te beschermen dan gewoon eens samen te werken.

Hoe kunnen ze nou samenwerken als ze allebei vanuit een andere visie en op andere manieren honden trainen?

Ik vind het vreemd dat de hond zo snel van niets naar uitvallen gaat, dat hij zo snel door de waarschuwingssignalen heen schiet, als hij die al gegeven heeft.
Een hond mag best aangeven dat hij iets niet wil, maar dat begint bij weglopen en / of grommen en pas als dat niet werkt zou het uitvallen moeten komen. En dat de relatie niet helemaal is wat het zou moeten zijn blijkt uit dat de hond grijpt. Werken aan de basisrelatie zodat de hond ook niet het idee heeft de boel te moeten regelen.

En laten wennen aan dingen die wel eens moeten en die hij dan moet ondergaan, je zult toch eens bij de da terechtkomen die de hond wil bekijken bijvoorbeeld.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:11

Tja, sorry dat ik het zeg, maar als jij agressie gebruikt op je hond (stem verheffen, tik geven), is het eigenlijk niet meer dan normaal dat de hond dat tegen jou ook doet. Hoe meer agressie je zelf gebruikt, hoe agressiever de hond naar jou, andere mensen, of andere honden kan (en meestal zal) zijn. Dit kan je vergelijken met kinderen die thuis geslagen - mishandeld (fysiek of mentaal) worden. Je zou denken: dit doe je je kinderen dan toch niet meer aan! Maar zal je zien dat net die kinderen die uit zulke gezinnen komen, precies hetzelfde doen bij hun kinderen. Gewoon omdat ze niets anders kennen, het zo geleerd hebben.
Zoiets los je dus niet in één twee drie op. Nogmaals, als je wel vaker zulke incidenten hebt, zou ik ermee naar een gedragstherapeut of goede hondenschool gaan. Een echt goede therapeut kan je op een paar lessen al héél veel verder helpen. Bespaart je een hoop miserie.
De link dit Nikki plaatste, is dat niet bij je in de buurt? Lijkt me van de website en de uitleg die ze erop geeft een zéér capabele dame.
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 29-04-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:11

briitje schreef:
@ leffroi pas op wat je zegt, anders heb je half bokt over je heen :P:P Volgens sommige is het ten strengste verboden je hond in bed te hebben. Maar meningen verchillen. Dit moet kunnen mits goede leider.

overigens ga ik zowizo een cursus volgen. Dat terzeide van het incident. Helaas heb je hier in de buurt niet een cursus waar ik kan instromen. Want me hond is dan al te oud, blabla. Dus dit moeten perse privelessen zijn a 40 euro p.l. Dus eventuele tips in omgeving R'dam?

Ik weet vrijwel zeker dat die niet beet omdat die schrok, meer omdat ik me opdrong. Maar zelfs dan is het onacceptabel.
Me moeder blijft bij dr stand punt dat een volwassen hond, niet zomaar hoort te bijten, ongeacht de situatie. En ziet het somber in.. Ook met de vorige incidenten met grommen ect.

Ik wil het een 2e kans geven.

Nu schiet me ineens een ander incident van de week te binnen, waarbij die ook 'uitviel'.
Meneer zat te spelen met zijn kong en ik wou ze kussen recht leggen, dit pikte hij niet en gromde. Hij kreeg een flinke tik van me een bleef grommen. Ik geef me niet gewonnen en hij kreeg nog een kets. Waarbij dus uitviel, maar het was niet raak (bewust of onbewust??)

Dit zijn al enkele tekenen wat gewoonweg niet hoort. Vandaar ook mijn moeders mening.

De cursussen van de DB zijn ooit speciaal ontwikkeld voor ex-asielhonden. Daar kun je altijd instromen voor de cursus (die overigens één van de goedkoopste van NL is). Ik weet dat ik nu preek voor eigen parochie maar ik heb wel een aantal eigenaardigheden opgelost zien worden in de cursus dus zonder gedragstherapie. Aangezien je er nu vroeg bij bent en zelf al weet wat er aan de hand is en er alles aan wilt doen denk ik ook niet dat GT echt noodzakelijk is. Hond heeft geluk waar hij terecht gekomen is denk ik.
http://www.hondenschool-rijnmond.nl/dierenwelzijn/1/1/1/homepage.html

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:12

Dat grommen is wel een héél duidelijk signaal: laat mij gerust. Als jij hem dan gaat meppen, is het eigenlijk niet meer dan logisch dat de hond uitvalt.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 16:16

@ Esther heb je de rest van het topic wel gelezen?

Een DA of dergelijke is helemaal geen probleem. Zoals eerder ookal gezegd is dit het eerste bijtincident. En misschien heeft die wel signalen gegeven, maar heb ik die niet gemerkt (al lijkt me dat ik grommen, moeilijk kan mislopen) maar laat ik die kerk maar in het midden houden.

Klopt dat als die gromt dat die bedoelt laat mij met rust. Maar als ik dan maar gelijk weg loop, is het dan niet zo, dat hij ze zin krijgt. En hij viel uit en daarom kreeg die een tik. Sorry maar dat hoef ik niet te pikken. En dan kan ik wel me stem verheffen, maar denk niet dat dat het oplost.

De 1 zegt alleen cursus de ander een GT.. -O- Ik denk dat een GT geen kwaad kon, vervolgd met een cursus

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:19

daar ga je al... je gaf je hond een pets omdat ie naar je gromde....

dat snapt een hond niet, die zien deze actie alleen maar als een pijniging en het waarom ontgaat hem helemaal, is ook geen honden logische actie dus begrijpen waarom die die pets kreeg zal ie ook niet doen, alleen dat ie de volgende x moet voorkomen dat hem pijn gedaan wordt, door zelf eerder en harder op te treden, en dan heb je een verkeerd ras/maat hond voor je..

sommige hier geven af op gaus/cesar.. let wel.. gaus heeft zich een aantal jaren terug inderdaad een andere methode aangeleerd... is overgestapt op een volgens vele diervriendelijkere methode (in mijn ogen gewoon een meer commercieel opleverende methode) voor sommige honden is deze methode niet te gebruiken, de honden zijn of te ver heen in hun foute gedrag, of gaan zo ver in hun gedrag dat deze methode helemaal tegen zal werken.

je denkt toch niet dat er bij gaus, de honden die op de dodenlijst stonden weer (her)opvoeden/trainen met een clickertje????

velen geven ook af op de naam gaus.. hebben slechte ervaringen met gaus...is dit met gaus/lelystad of is dat met een hondenschool die de naam martingaus hondenschool door een franchise contract mag dragen?? das een heel verschil he.. iedereen kan een martin gaus hondeschool beginnen, wat cursussen doen, etc. de naam gaus hanteren en daar voor betalen, is niet dat ze dezelfde kennis en ervaring in huis hebben die martin gaus en nu ook zijn zoon serge in huis hebben..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:20

Ik heb niet het hele topic gelezen.
Wat voorkomt (rode cocker spaniëls van vroeger, golden retrievers van nu) is dat er tussen de oren iets niet goed is.
Als hij je aan ziet komen en dan zonder enige waarschuwing grijpt komt het mij niet over als schrikreactie of agressie, maar eerder als een kortsluiting in de hersenen. Dit soort honden hebben een slechte naam doordat ze vaak bij mensen terecht komen die ze 'stoer' vinden en die ze ook als dusdanig opvoeden. En ja, dan hebben ze ook nog door de mens ontwikkelde eigenschappen (kaken) die niet prettig zijn om mee in aanraking te komen. Daarnaast worden natuurlijk bepaalde karaktereigenschappen door selectieve fok versterkt en hebben ze nou eenmaal een ander karakter.

In jouw geval zou ik hem goed in de gaten houden en als dit vaker voorkomt medisch laten onderzoeken. Op bed laten slapen in ieder geval niet doen, als het wel een dominantieprobleem is hoort de hond op de grond en niet op gelijke hoogte (daarom zijn veel Chihuahua's zo verknipt, lekker hoog en droog naar alles wat kleiner is grommen).

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:28

Een hond snapt een mep inderdaad niet, honden slaan elkaar niet hé. Hij zal dus helemaal niet begrijpen wat je ermee bedoelt, het doet alleen maar pijn. Heeft dus geen zin. Net zoals speurneusc al zegt, zal hij alleen proberen de volgende keer de pijn uit de weg te gaan, door nog heftiger te reageren.
Een hondenschool waar ze echt individueel lesgeven (daarmee bedoel ik niet dat je ook alleen les krijgt, maar dat er wel aandacht is voor de individuele hond + eigenaar) kan je ook al een pak verder helpen, maar ik denk inderdaad dat een GT absoluut geen kwaad kan. Hoed je wel voor GT'en die straffen of correcties geven op de hond. Dit heeft een averechts effect!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:32

Chihuahua's zijn niet verknipt omdat ze lekker hoog en droog kunnen grommen naar alles wat er is, maar simpelweg omdat de meeste chihuahua's geen opvoeding krijgen, omdat ze niet worden gezien als hond. Helaas, het kunnen namelijk echt wel toffe hondjes zijn, zelfs als ze op bed slapen ;).

@ TS: Nogmaals, doe wat denkt dat voor jou goed voelt. Wij kunnen dat hier niet beslissen. Je hond geeft aan met de kong dat hij niet wil dat jij bij hem in de buurt komt. Simpelweg omdat zelfs de ranglagere zijn voedsel/bezig mag verdedigen tegen de ranghogere, als hij dit eenmaal heeft gekregen. Waarschijnlijk heeft jou hond nooit geleerd dat het leuk is dat de baas naast je staat op het moment dat je iets hebt. En zoals jij verteld hoe je daarop gereageerd hebt, gaat hij je nu echt niet leuker vinden als je bij hem staat als hij iets leuks/lekkers heeft.
Waarom denken wij mensen toch dat we negatief gedrag kunnen weghalen door maar gewoon te meppen. Je kan je hond natuurlijk ook leren dat hij juist leuk is dat jij bij hem in de buurt staat als hij iets lekkers/leuks heeft door er een spelletje van te maken en gewoon met hem te ruilen. De baas staat naast je als je een Kong hebt? Dat is leuk!! Want dan krijg ik namelijk iets nog veeeel leukers dan dat ik al heb. Bijv. een lekker stuk salami, of een nog toffer speeltje.

En inderdaad, wat er al eerder gezegd is.... De hond kopieert gedrag van het geen wat vertrouwd is (mens/dier/kind/kat/ enz). Doe jij dus alles met agressie, dan kan je verwachten dat je agressie terug krijgt. Die hond heeft dan namelijk van jou geleerd.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:43

Inderdaad worden de Chihuahua's die als accessoire dienen inderdaad niet opgevoed. Als je hem als hond met 4 functionele pootjes behandelt en niet altijd boven alles en iedereen verheft dan is er niets aan de hand. Het was meer als voorbeeld voor verkeerd gepositioneerde honden bedoeld dan negatief tegenover de Chihuahua.

Over Martin Gaus: als je zelf in zijn dierenpension in Lelystad bent geweest en met eigen ogen hebt gezien hoe slecht de dieren erbij zitten en vervolgens in zijn hi tech trainingsfacility komt dan krijg je een mening over iemand. I.m.o. denkt hij harder aan zijn portemonnee dan aan het dierenwelzijn. Overtuigend presenteren kan hij als geen ander.
De basis van elke training is consequentie en echte kennis van het gedrag van dieren. Als je aan die voorwaarden voldoet kan je de wereld aan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:44

In bed en op de bank moet idd kunnen zolang jij de leider bent. (dan moet je dus 100% zeker weten dat je de leider bent en blijft want ze blijven uitproberen)
Onze hond mag niet op de bank puur omdat ik het vies vind en boven komt ze al helemaal niet.
Maar dit komt ook omdat wij een kindje hebben en nummer 2 op komst. Hond en kind heb ik liever niet alleen samen. Ookal is onze hond een schatje hoor! Maar je weet nooit wat mijn zoontje bijv bij hem uitvreet ;)

Maar als onze hond bij de buurvrouw is (als wij op vakantie zijn logeert ze daar) dan mag ze alles. Boven komen, op de bank etc etc. Ik merk heel erg dat wij daarna echt weer even moeten laten zien wie de baas/leider is. En dan niet door straffen en schoppen maar gewoon met gehoorzamen, wachten op je voer, baasje eerst uit de deur, niet op de bank enzovoort.

Onze hond is een goedzak. Zolang jij de leider bent. Wij kregen haar met 2 jaar en ze is in een roedel op gegroeid. Wat ik als voordeel zie want ze kent de hondentaal goed. Ze is enorm dominant naar andere honden. Maar naar ons totaal niet. Mijn zoontje is nu 2 en hij voert de hond (onder toezicht) en dan moet ze ook braaf wachten en mag ze pas eten als hij dat zegt etc. En ik merk dat ze inmiddels hem ook meer ziet als iemand die boven haar staat. Gewoon met omgang etc probeer ik op alles te letten. Zodat we als 'roedel' leven. En ik doe vast en zeker ook dingen niet goed.

Maar ik heb net als jou een ras waar je niet mee moet sollen (had jij niet eerst ook een dogo canario?)
Misschien moet je eens iemand mee laten kijken om te zien of hij dominant is of jullie niet ziet als leider.

Hier is 1x bijten zonder reden einde van de hond dnek ik (of retour afzender :P ). Puur omdat ik kids heb en het risico niet wil lopen dat ze hun verwond. Maar als mijn zoontje der pest dan ligt het niet aan haar. Ze loopt altijd weg als ze iets niet leuk vind en dan leg ik mijn zoontje direct uit waarom dat niet kan etc.

Ze heeft sinds de 3 jaar dat we haar hebben 2x naar me uitgehaald. Maar alle beide keren was het mijn schult. de eerste keer wou ik der nagels knippen en mevrouw was er zat van en ik wou perse nog 1 poot. En het was warm etc etc. En ik wou door... Niet zo slim.
En de 2e keer was eer gisteren. Ze is schijndrachtig en ik masseerde 1 tepel omdat die knetterhard was (ze word binnen kort geholpen) en dat deed der ff flink pijn...
Laatst bijgewerkt door blokje op 29-04-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:45

gabyfedde schreef:
Over Martin Gaus: als je zelf in zijn dierenpension in Lelystad bent geweest en met eigen ogen hebt gezien hoe slecht de dieren erbij zitten en vervolgens in zijn hi tech trainingsfacility komt dan krijg je een mening over iemand. I.m.o. denkt hij harder aan zijn portemonnee dan aan het dierenwelzijn. Overtuigend presenteren kan hij als geen ander.
De basis van elke training is consequentie en echte kennis van het gedrag van dieren. Als je aan die voorwaarden voldoet kan je de wereld aan.

_/-\o_

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:48

Kijk, dat maakt het verhaal voor mij al weer heel anders. Niet dat afmaken de (beste) oplossing is, dat nooit. Maar voedsel is ten alle tijden van jou en niet van je hond. Als hij gromt omdat je bijv. Te dicht bij het eten komt, dan heeft ie toch pech en krijgt ie het niet meer.

Ik heb mijn hond van puppy af aan geleerd dat niets van hem is, speciaal al het om eten gaat. Als er bijv. iets op de grond valt, dan hoeft hij er echt niet als een idioot als eerste bij te zijn, omdat het misschien wel een keer chocolade kan zijn. Mag hij het wel hebben, wacht hij maar op toestemming ("toe maar"). Zelfde met zijn eten. Ik zet zijn bak voer op de grond en hij kan eerst gaan zitten en mij aankijken. Pas als ik dan zeg toe maar, mag hij bij zijn eten komen. Zo nu en dan steek ik mijn hand bij hem in de bak en raak zijn (mijn) eten aan. Hij heeft er maar mee te dealen en als ik het af wil pakken, pak ik het af.

Nu moet jij dat laatste natuurlijk niet doen, maar het is om maar even duidelijk te maken dat hij niets bezit. Mijn hond wilde in het begin nog wel eens grommen tegen een kat als die te dicht in de buurt kwam oid en heeft 1 keer uitgehaald. Hij heeft toen alle hoeken van de keuken, kamer en tuin gezien en de rest van zijn eten kon hij wel vergeten. Hard en zielig? Nee. Gewoon pech. Hij heeft geen reden om zijn voer te verdedigen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:50

blokje schreef:
In bed en op de bank moet idd kunnen zolang jij de leider bent. (dan moet je dus 100% zeker weten dat je de leider bent en blijft want ze blijven uitproberen)
Onze hond mag niet op de bank puur omdat ik het vies vind en boven komt ze al helemaal niet.
Maar dit komt ook omdat wij een kindje hebben en nummer 2 op komst. Hond en kind heb ik liever niet alleen samen. Ookal is onze hond een schatje hoor! Maar je weet nooit wat mijn zoontje bijv bij hem uitvreet ;)

Maar als onze hond bij de buurvrouw is (als wij op vakantie zijn logeert ze daar) dan mag ze alles. Boven komen, op de bank etc etc. Ik merk heel erg dat wij daarna echt weer even moeten laten zien wie de baas/leider is. En dan niet door straffen en schoppen maar gewoon met gehoorzamen, wachten op je voer, baasje eerst uit de deur, niet op de bank enzovoort.

Onze hond is een goedzak. Zolang jij de leider bent. Wij kregen haar met 2 jaar en ze is in een roedel op gegroeid. Wat ik als voordeel zie want ze kent de hondentaal goed. Ze is enorm dominant naar andere honden. Maar naar ons totaal niet. Mijn zoontje is nu 2 en hij voert de hond (onder toezicht) en dan moet ze ook braaf wachten en mag ze pas eten als hij dat zegt etc. En ik merk dat ze inmiddels hem ook meer ziet als iemand die boven haar staat. Gewoon met omgang etc probeer ik op alles te letten. Zodat we als 'roedel' leven. En ik doe vast en zeker ook dingen niet goed.

Maar ik heb net als jou een ras waar je niet mee moet sollen (had jij niet eerst ook een dogo canario?)
Misschien moet je eens iemand mee laten kijken om te zien of hij dominant is of jullie niet ziet als leider.

Hier is 1x bijten zonder reden einde van de hond dnek ik (of retour afzender :P ). Puur omdat ik kids heb en het risico niet wil lopen dat ze hun verwond. Maar als mijn zoontje der pest dan ligt het niet aan haar. Ze loopt altijd weg als ze iets niet leuk vind en dan leg ik mijn zoontje direct uit waarom dat niet kan etc.

Ze heeft sinds de 3 jaar dat we haar hebben 2x naar me uitgehaald. Maar alle beide keren was het mijn schult. de eerste keer wou ik der nagels knippen en mevrouw was er zat van en ik wou perse nog 1 poot. En het was warm etc etc. En ik wou door... Niet zo slim.
En de 2e keer was eer gisteren. Ze is schijndrachtig en ik masseerde 1 tepel omdat die knetterhard was (ze word binnen kort geholpen) en dat deed der ff flink pijn...

Hier ben ik het helemaal mee eens.
1x bijten zonder reden dag hondje.
Die oudeste van ons heeft een hekel aan kinderen, gewoon omdat ze geen kinderen gewent is.
Als er kinderen hier komen gaat ze de ren in, ook helemaal geen probleem.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:51

Nou nou alle hoeken van de keuken, kamer en tuin klinkt heel hard en niet echt bevorderend voor de opvoeding van je hond.
Ik neem aan dat je overdrijft...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:54

Leffroi, sorry, maar dat vind ik goed fout. Eerst de hond eten geven en dan weer afnemen? Ik geloof dat ik dat zelf ook niet zou toelaten. Dat doe je met je kind toch ook niet? Eten geven en dan, goh, nee, geef maar weer terug! Dat is vragen om problemen. Dat moet je bij een zelfzekere hond écht niet proberen.
In een roedel gaat de ranghogere ook niet zomaar eten afnemen van de ranglagere "om duidelijk te maken wie de baas is". Elke hond heeft het recht zijn eten te verdedigen. En ja, het is zijn eten, want je hebt het hem gegeven. Een hond is een hond, geen mens. Vermenselijk hem dan ook niet.

"Zonder reden" is nog zoiets. Hoe weet jij dat het zonder reden is/was? Dan moet je toch wel wat hondentaal kennen, me dunkt. Ik blijf erbij: als de hond je waarschuwt en je dramt toch door (om één of andere reden, en soms moet dat ook, bijvoorbeeld bij de DA ofzo), is het toch echt je eigen schuld als hij dan toch bijt. Dat is bij mij hetzelfde als iemand zolang jennen tot die, na meerdere waarschuwingen, je een duw of een stamp geeft. Dan is het toch ook je eigen schuld?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:54

Wij zijn ook heel streng met voel. Ze moet zitten en mij aan kijken en dan mag ze eten.
Soms eis ik het eten op als ze aan het eten is (ga over de bak staan) dan zeg ik niets en gaat zij uit zich zelf op een afstandje staan tot ik de bak weer vrij geef. Ik pak de bak ook gerust zo ff weg of een bot etc.
Puur omdat mijn zoontje dat misschien ook wel eens doet en dan wil ik dat zij niet hapt.
Mijn zoontje kan de bak ook gewoon weg nemen en dan wacht zij tot ze mag eten.

Maar als mijn hond zou grommen zou ik der niet alle hoeken van de kamer laten zien. Dat is in mijn ogen geen leider zijn. De bak voer op eisen kan op een veel vriendelijkere manier en in mijn ogen een betere manier ;)