Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
tess_84 schreef:De ene opleiding is de andere niet. Maar goed, ik kan alleen maar spreken over Quiebus, aangezien we daar enorm goede ervaringen mee hebben.
briitje schreef:En nee hij word niet afgemaakt (voor de mensen die vinden dat dit nodig is) en nee ook word hij niet gemuilkorfd. Ik was in dit geval fout. (ookal mocht die never nooit uitvallen) Les voor mij: beter de hond lezen. Het is tenslotte geen agresieve hond die regelmatig uitvalt. We moeten alleen nog met elkaar werken.
@ leffroi vind het moeilijk te zeggen wat zijn reactie daarna was. Ik was helemaal niet meer gefocust op hem, aangezien ik bloed in me handen had en me vriend dus gelijk wakker maakte.
Het was niet dat die opsprong, een lik over me hand gaf ofzo. Wat ik onbewust zag, was dat die bleef liggen en deed alsof er niks was. Het was echt niet dat die (wakker) schrok. Hij accepteerde het gewoon niet, denk ik..
sallandval schreef:Nikki__ schreef:Nee, niet letterlijk het woord 'dominantietheorie', maar zoals je net al zo mooi zei, het is geen taaltopic. De woorden (die TS trouwens zelf ook genoemd heeft) 'je moet de baas zijn over je hond', 'de hond hoort niet op bed', 'de hond kent zijn plaats niet', zijn allemaal afgeleid van de dominantietheorie.
En inmiddels is inderdaad de hele theorie verworpen, al zijn er nog steeds wel voorstanders. Met genoeg kanttekeningen kan het best zo zijn dat het een keer wordt verworpen
Het probleem met het verwerpen van een theorie is dat dan vaak meteen alles van die hele theorie wordt afgewezen. Jij snapt misschien het verschil tussen dominant gedrag en de dominantietheorie wel en TS ook, maar niet iedereen begrijpt dat. Net als met het behaviorisme, zoveel onderdelen daarvan zijn uit hun verband gerukt en vervolgens afgedaan als onzin; terwijl er heel veel nuttige onderdelen in zitten die ook anno 2013 heel bruikbaar zijn.
Ik ben dus meer een voorstander van een aanpassing van de dominantietheorie (aangevuld met kennis over hoe een 'ware' leider zich gedraagt in een roedel wolven van mijn part) dan in een verwerping ervan. Want anders ben ik bang dat het kind met het badwater wordt weggegooid.
tess_84 schreef:Als die universitaire opleiding gebaseerd is op wetenschappelijke onderzoeken van pakweg vijtig jaar geleden, kies ik toch liever voor een gecertificeerde hondenschool die hun lessen baseren op recenter onderzoek... (niet dat het zo is hé, maar om maar te zeggen dat een opleiding gevolgd hebben niet noodzakelijk wil zeggen dat het ook goed is). De website die Nikki quote, ligt helemaal in de lijn van wat Quiebus doet. Nogmaals, van de anderen weet ik het niet, ik kan alleen maar verder gaan op wat mijn persoonlijke ervaringen zijn. En ik stel vast dat onze twee honden veel rustiger zijn sinds we les volgen bij een Quiebus-hondenschool. Uiteraard nog niet perfect, maar wel al veel en veel beter.
. Wat niet wil zeggen dat ik het altijd met haar eens ben, iedere trainer heeft weer goede en mindere dingen waar je dan iets mee doet of niet.
:P Volgens sommige is het ten strengste verboden je hond in bed te hebben. Maar meningen verchillen. Dit moet kunnen mits goede leider.Nikki__ schreef:Helemaal met je eens, het zou heel fijn zijn als mensen in het hondenwereldje elkaars kennis en ervaring eens zouden delen. Dan zouden er een hoop onduidelijkheden een stuk duidelijker worden. Helaas zijn de experts allemaal op zich zelf staand en vertikken ze het om samen te werken. Neem nou even als voorbeeld Gaus en Cesar. Beide hebben aanhangers, absoluut. Al deze groepen nou eens samen zouden werken, zouden ze waarschijnlijk een goede theorie kunnen bedenken, maar ze vinden het blijkbaar belangrijker om beide hun eigen naam te beschermen dan gewoon eens samen te werken.
briitje schreef:@ leffroi pas op wat je zegt, anders heb je half bokt over je heen:P Volgens sommige is het ten strengste verboden je hond in bed te hebben. Maar meningen verchillen. Dit moet kunnen mits goede leider.
overigens ga ik zowizo een cursus volgen. Dat terzeide van het incident. Helaas heb je hier in de buurt niet een cursus waar ik kan instromen. Want me hond is dan al te oud, blabla. Dus dit moeten perse privelessen zijn a 40 euro p.l. Dus eventuele tips in omgeving R'dam?
Ik weet vrijwel zeker dat die niet beet omdat die schrok, meer omdat ik me opdrong. Maar zelfs dan is het onacceptabel.
Me moeder blijft bij dr stand punt dat een volwassen hond, niet zomaar hoort te bijten, ongeacht de situatie. En ziet het somber in.. Ook met de vorige incidenten met grommen ect.
Ik wil het een 2e kans geven.
Nu schiet me ineens een ander incident van de week te binnen, waarbij die ook 'uitviel'.
Meneer zat te spelen met zijn kong en ik wou ze kussen recht leggen, dit pikte hij niet en gromde. Hij kreeg een flinke tik van me een bleef grommen. Ik geef me niet gewonnen en hij kreeg nog een kets. Waarbij dus uitviel, maar het was niet raak (bewust of onbewust??)
Dit zijn al enkele tekenen wat gewoonweg niet hoort. Vandaar ook mijn moeders mening.
Ik denk dat een GT geen kwaad kon, vervolgd met een cursus
. 

). Puur omdat ik kids heb en het risico niet wil lopen dat ze hun verwond. Maar als mijn zoontje der pest dan ligt het niet aan haar. Ze loopt altijd weg als ze iets niet leuk vind en dan leg ik mijn zoontje direct uit waarom dat niet kan etc.
gabyfedde schreef:Over Martin Gaus: als je zelf in zijn dierenpension in Lelystad bent geweest en met eigen ogen hebt gezien hoe slecht de dieren erbij zitten en vervolgens in zijn hi tech trainingsfacility komt dan krijg je een mening over iemand. I.m.o. denkt hij harder aan zijn portemonnee dan aan het dierenwelzijn. Overtuigend presenteren kan hij als geen ander.
De basis van elke training is consequentie en echte kennis van het gedrag van dieren. Als je aan die voorwaarden voldoet kan je de wereld aan.
blokje schreef:In bed en op de bank moet idd kunnen zolang jij de leider bent. (dan moet je dus 100% zeker weten dat je de leider bent en blijft want ze blijven uitproberen)
Onze hond mag niet op de bank puur omdat ik het vies vind en boven komt ze al helemaal niet.
Maar dit komt ook omdat wij een kindje hebben en nummer 2 op komst. Hond en kind heb ik liever niet alleen samen. Ookal is onze hond een schatje hoor! Maar je weet nooit wat mijn zoontje bijv bij hem uitvreet
Maar als onze hond bij de buurvrouw is (als wij op vakantie zijn logeert ze daar) dan mag ze alles. Boven komen, op de bank etc etc. Ik merk heel erg dat wij daarna echt weer even moeten laten zien wie de baas/leider is. En dan niet door straffen en schoppen maar gewoon met gehoorzamen, wachten op je voer, baasje eerst uit de deur, niet op de bank enzovoort.
Onze hond is een goedzak. Zolang jij de leider bent. Wij kregen haar met 2 jaar en ze is in een roedel op gegroeid. Wat ik als voordeel zie want ze kent de hondentaal goed. Ze is enorm dominant naar andere honden. Maar naar ons totaal niet. Mijn zoontje is nu 2 en hij voert de hond (onder toezicht) en dan moet ze ook braaf wachten en mag ze pas eten als hij dat zegt etc. En ik merk dat ze inmiddels hem ook meer ziet als iemand die boven haar staat. Gewoon met omgang etc probeer ik op alles te letten. Zodat we als 'roedel' leven. En ik doe vast en zeker ook dingen niet goed.
Maar ik heb net als jou een ras waar je niet mee moet sollen (had jij niet eerst ook een dogo canario?)
Misschien moet je eens iemand mee laten kijken om te zien of hij dominant is of jullie niet ziet als leider.
Hier is 1x bijten zonder reden einde van de hond dnek ik (of retour afzender). Puur omdat ik kids heb en het risico niet wil lopen dat ze hun verwond. Maar als mijn zoontje der pest dan ligt het niet aan haar. Ze loopt altijd weg als ze iets niet leuk vind en dan leg ik mijn zoontje direct uit waarom dat niet kan etc.
Ze heeft sinds de 3 jaar dat we haar hebben 2x naar me uitgehaald. Maar alle beide keren was het mijn schult. de eerste keer wou ik der nagels knippen en mevrouw was er zat van en ik wou perse nog 1 poot. En het was warm etc etc. En ik wou door... Niet zo slim.
En de 2e keer was eer gisteren. Ze is schijndrachtig en ik masseerde 1 tepel omdat die knetterhard was (ze word binnen kort geholpen) en dat deed der ff flink pijn...