Ik hoor inderdaad vaker dat Aussies nogal kunnen trekken aan de lijn. Ik heb mijn Aussies wel altijd een tuigje aan omdat ik dat fijner vind, omdat ze in sommige gevallen wel eens trekken en ik dus met twee Aussies tegelijk loop. Ik ga altijd stilstaan als ze gaan trekken en wacht totdat ze ontspannen of naar mij toe komen en beloon ze dan. Als je dit consequent volhoud komen ze erachter dat trekken niks oplevert, tenminste dat is mijn ervaring. Soms sta je dan erg vaak stil en het kost echt veel geduld. Toevallig heb ik een tijdje terug een filmpje gemaakt om aan iemand die ook een trekkende Aussie had te laten zien hoe mijn Aussies nu aan de lijn lopen. Van mij mogen ze trouwens gewoon van links naar rechts lopen en snuffelen (zolang ze maar niet trekken), als ik ze korter pak als er bv een fiets of wandelaar aankomt moeten ze wel netjes naast mij lopen. Op het einde zie je dat Zoey iets ziet en wil gaan trekken en dat ik dan stil ga staan en wacht tot ze naar mij toe komen. Buck doet dat meteen en gaat zitten, Zoey moet nog even kijken in de verte. Ik vraag dan wel even subtiel de aandacht maar trek ze niet hard terug, ik wacht dus tot ze zelf naar mij komt. Misschien heeft iemand wat aan deze tips.
http://www.youtube.com/watch?v=ovEA907ZP-Q
. Wij hebben een aanlegtest gedaan bij Jaap Kremer. Deze man drijft niet alleen met de bekende drijvende rassen, maar eigelijk met elk type hond. Hij is onwijs fijn met veel rust en begrip voor de hond. Aussies zijn echt honden die proberen om schaap onder indruk en met ruw werk te drijven. Dus ze doen veel aan hielhappen, blaffen, duwen en trekken. Veel fysieker dan bijvoorbeeld een BC. Je moet wel een trainer hebben die dat begrijpt en toestaat zolang de veiligheid van het schaap niet in het geding is. Op het moment dat je ze er namelijk voor afstraft op een te ruwe/grove manier dan kan het maar zo zijn dat je aussie niet meer drijft. Vienna heeft als bijnaam "Polizei" gekregen. Ze vertoont duidelijk aussiedrijf gedrag en helemaal in grote groepen. Ze probeert door middel van te drijven vaak toch de groep een kant op te krijgen, ruzies neer te slaan etc. Toch moet ik eerlijk zeggen dat Vien het meest interesse heeft in ganzen om te drijven.

Ik heb trouwens even in je profiel gespiekt en wat een mooie foto's maak jij! Ik heb ook een fotografie hobby.
Ik merk meteen het verschil met Lilo (de Aussie) nu is ze vol energie, een stuiterbal, letterlijk en figuurlijk, en reageert zich af op onze kousen. Ik probeer zo veel mogelijk thuis te doen nu qua oefeningen en geef haar ook brain games, spelen/trainen met de frisbee, maar het is niet hetzelfde als 2 keer in de week intensieve training op school. Bij ons op de hondenschool is het ook allemaal op een leuke, ontspannen manier met wat agility, gehoorzaamheid, spelletjes, ... door elkaar.