Ik hoor inderdaad vaker dat Aussies nogal kunnen trekken aan de lijn. Ik heb mijn Aussies wel altijd een tuigje aan omdat ik dat fijner vind, omdat ze in sommige gevallen wel eens trekken en ik dus met twee Aussies tegelijk loop. Ik ga altijd stilstaan als ze gaan trekken en wacht totdat ze ontspannen of naar mij toe komen en beloon ze dan. Als je dit consequent volhoud komen ze erachter dat trekken niks oplevert, tenminste dat is mijn ervaring. Soms sta je dan erg vaak stil en het kost echt veel geduld. Toevallig heb ik een tijdje terug een filmpje gemaakt om aan iemand die ook een trekkende Aussie had te laten zien hoe mijn Aussies nu aan de lijn lopen. Van mij mogen ze trouwens gewoon van links naar rechts lopen en snuffelen (zolang ze maar niet trekken), als ik ze korter pak als er bv een fiets of wandelaar aankomt moeten ze wel netjes naast mij lopen. Op het einde zie je dat Zoey iets ziet en wil gaan trekken en dat ik dan stil ga staan en wacht tot ze naar mij toe komen. Buck doet dat meteen en gaat zitten, Zoey moet nog even kijken in de verte. Ik vraag dan wel even subtiel de aandacht maar trek ze niet hard terug, ik wacht dus tot ze zelf naar mij komt. Misschien heeft iemand wat aan deze tips.

http://www.youtube.com/watch?v=ovEA907ZP-Q