Buurvrouw haalt onze poes naar binnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:25

Onze katten gaan naar meerdere adresjes. De 'dikke' is soms dagen niet thuis, ik heb daar niet zoveel problemen mee, we weten wel waar hij ongeveer zit. De 'dunne' heeft sinds anderhalf jaar ernstig last van een voedselallergie. Ik heb de voeradresjes vriendelijk verzocht deze niets meer te geven, en kreeg het volledige begrip. Omdat de dunne nu niet meer gevoerd wordt is deze nu altijd in en om huis.
De dikke zat laatst bij 'vreemde' mensen op de auto. Die mensen woonden in ieder geval niet bij ons in de buurt. Ik kwam er net aan rijden en zag ze hem wat geven dus ik vraag: wat geven jullie mijn kat? 'JAaaaaa, KIP'. Gekruid he! Nou ja, poes nam twee hapjes, vernam dat het te scherp was en liet het liggen. Vind het zo raar om andermans beest zomaar iets te geven.

En ik denk altijd: beter een wat korter leven lekker buiten, dan een lang leven achter glas. Maar zoveel mensen zoveel meningen :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:35

Bolzak23 schreef:
Onze katten gaan naar meerdere adresjes. De 'dikke' is soms dagen niet thuis, ik heb daar niet zoveel problemen mee, we weten wel waar hij ongeveer zit. De 'dunne' heeft sinds anderhalf jaar ernstig last van een voedselallergie. Ik heb de voeradresjes vriendelijk verzocht deze niets meer te geven, en kreeg het volledige begrip. Omdat de dunne nu niet meer gevoerd wordt is deze nu altijd in en om huis.
De dikke zat laatst bij 'vreemde' mensen op de auto. Die mensen woonden in ieder geval niet bij ons in de buurt. Ik kwam er net aan rijden en zag ze hem wat geven dus ik vraag: wat geven jullie mijn kat? 'JAaaaaa, KIP'. Gekruid he! Nou ja, poes nam twee hapjes, vernam dat het te scherp was en liet het liggen. Vind het zo raar om andermans beest zomaar iets te geven.

En ik denk altijd: beter een wat korter leven lekker buiten, dan een lang leven achter glas. Maar zoveel mensen zoveel meningen :j

Dan heb je geluk dat het niet mijn auto was....een vreemde kat op je auto? die misschien wel krassen achterlaat. Die had van mij geen stukje kip gekregen maar een emmer water of een tikje tegen de billen.
Hoe zouden mensen het hier vinden als honden op straat losgelaten zouden worden en overal rond zouden zwerven/poepen/ bij vreemde naar binnen sluipen?

Ik snap niet dat katteneigenaren ermee kunnen leven dat hun kat andere tot last is. En dan nog zeggen dat ze het raar vinden dat andere dierenliefhebbers ze dan voeren. Als je dat niet wilt, houdt je je dier binnen/op eigen grond. En anders, mag iedereen zelf weten wat ze met je dier doen. (als het dier geen halsbandje om heeft zouden ze ze zelfs gewoon op kunnen pakken en iedere keer weer naar het asiel kunnen brengen.) En dan kun jij als eigenaar als je pech hebt nog geld betalen ook om je dier weer mee te mogen nemen (zo is het bij honden tenminste wel)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:40

Men weet natuurlijk niet altijd of het wel "iemands beest" is. Veel gaan er van uit dat als dieren bedelen om voedsel, het zwerfdieren zijn. Of dat ze in elk geval behoefte hebben aan wat te eten. En mensen die van dieren houden zitten nu eenmaal zo in elkaar dat ze dan gaan voeren. Er zijn er niet veel die bedelende dieren weerstaan. Hier in Portugal hebben toeristen er een handje van om elk loslopendehond maar in huis of erger mee naar het thuisland te nemen, terwijl die gewoon een baas hebben, maar vrij loslopen in de dorpen/plaatsen/steden en ´savonds weer huiswaards gaan. Ik heb zelf nog eens ene engelse aangesproken over zo´n hond. Dat ze die als de bliksem terug moest brengen naar het dorp waar ze hem gehaald had want baas was al dagen op zoek omdat hjij niet was thuisgekomen.

Katten kiezen nu eenmaal zelf waar ze graag zijn en als dat niet in je eigen huis of tuin is, dan is dat gewoon zo. Ze lopen los dus hebben ze de gelegenheid. Het is niet zo andere mensen zulke bewuste "kattenlokkers" zijn omdat ze ze ook wel te eten geven. Een kat blijft niet bij iemand omdat er eten is, ze zoeken ook een bepaalde sfeer op.
Wij hadden ook wel een kat van de buren soms in huis. Ze hebben er een wat over gezegd en sindsdien bonjourden we hem gewoon naar buiten als hij weer eens binnen kwam, maar we hebben ook een kat gehad die de eigenaren niet meer terugwilden omdat ze jongen had gehad bij ons. We zijn zelf ook een kat kwijtgeraakt die gewoon verderop was gaan wonen.
Je kunt een kat niet dwingen om alleen bij jou te eten en alleen van jou te houden.

Je zou alle dagen je kat komen gaan halen en blijven herhalen dat je liever hebt dat ze de kat niet voert en weer op straat zet, maar als er een kattenluik is, is het voor de buurvrouw ook lastig om de kat buiten te houden.

Het is al eerder genoemd, zie het van de positieve kant. Liever dit dan dat ze de kat wat aandoen. Daar lees je ook genoeg vreselijke dingen over in de krant.

MamboBeach

Re: Buurvrouw haalt onze poes naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:44

Als jij laat weten dat jij het niet op prijs stelt snap ik niet dat ze het blijft doen, gewoon zeggen dat je het niet op prijs stelt en dat ze anders zelf een kat moet nemen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:44

heel vervelend dit. Het binnenhalen zie ik nog niet als een probleem echter het voeren wel! want hiervoor komen ze doorgaans thuis.
Ik zou nog eens met dr gaan praten en het tot in de puntjes uitleggen.

En blijft ze het niet inzien of ziet ze het wel in maar trekt ze zich er niks van aan dan kun je je kat alleen nog binnen houden.
Als je op een flat woond kun je in de meeste flats (maar lang niet allemaal, mijn oude balkon ging dat dus niet) ze katproof maken door een gaas te spannen van jou balkon naar de onderkant van die van je bovenburen.. zo heb je zelf wel een minder leuk uitzicht maar kunnen ze niet van het balkon springen (als het op de 1ste verdieping is bijvoorbeeld)
Dan komt ze dus toch nog in de frisse lucht en kan naar buiten kijken, alleen niet meer uit je huis.

heb je een tuin dan zul je toch je tuin katproof moeten maken door zoiets als al aangeven was of een kattenren zodat ze wederom buiten kunnen maar niet naar andere kunnen gaan.
En anders zit er niks anders op dan te accepteren dat de kat binnenkort een keer een nieuw huisje heeft of dat je dr echt deelt met die vrouw.
succes ermee!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:53

Lusitana schreef:
Katten kiezen nu eenmaal zelf waar ze graag zijn en als dat niet in je eigen huis of tuin is, dan is dat gewoon zo. Ze lopen los dus hebben ze de gelegenheid. Het is niet zo andere mensen zulke bewuste "kattenlokkers" zijn omdat ze ze ook wel te eten geven. Een kat blijft niet bij iemand omdat er eten is, ze zoeken ook een bepaalde sfeer op.
.

Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Ja een kat kiest doorgaans zn eigen baas
Maar een kat eten geven zorgt er wel voor dat ze sneller bij iemand zijn. IK geef geen kat te eten die van een ander is.
Onze kat bleef altijd bij ons in de straat en lag veel voren op t muurtje bij ons (voor de deur) Ook liep ze met me mee met de krantenwijk (trapje op en af) MAAR het was de kat van de straat, een allemansvriend en ging dus geregeld even op bezoek bij mensen aan de overkant van de straat (ik woonde in een flat)
Na een tijdje had hij het hart van onze norse overbuurman gestolen (die echt niks van dieren moet weten) en hij bewaarde zondags zn biefstuk voor hem. Nou super lief natuurlijk!
Maar we hebben gevraagd of hij dit niet meer wou doen. Mede omdat wij onze katten altijd in de nacht binnen hadden en ze dus bewust pas tussen 22 en 24 te eten kregen (vlees) zodat ze naar binnen kwamen. Als hij wat te eten kreeg waar hij zn buikje vol van at, tja... dan lokt het blikje hem niet meer naar binnen.
Ik verwacht wel niet dat hij ons huis niet als zijn huis had gezien, mede omdat hij ons ook echt uitgekozen had als achtergebleven kater (we hebben echt stad en land voor m afgebeld naar zn baasje maar in de vrieskou laat je een hongerige miauwende kat die met je aan de enkels naar binnen loopt ook niet buiten staan als je niet weet van wie hij is) en echt niemand heeft hem gemist. Zowel in de buurt als verder weg. Heel raar aangezien hij toen we 2 weken verhuist waren eens uitgekomen is (en dan lopen ze doorgaans terug naar hun oude huis) en hij na 30 min miauwend voor onze deur.

Maar hij zou wel degelijk minder vaak thuis zijn en vooral in de nacht dus niet meer vaak binnen komen en dat vond ik geen fijn idee

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:53

Katten kiezen graag hun eigen plek, als ze ergens wat beter kunnen krijgen zijn ze snel overtuigd :')

Als praten niet werkt, dan zou ik eens met een wijkagent om tafel te gaan zitten en je probleem voor te leggen. Ik doel natuurlijk niet op om de politie op haar af te sturen, maar om advies te krijgen en eventueel samen met de agent een gesprek aan te knopen met haar.

Mooiste is als je natuurlijk met haar alleen even wat afspraken kunt maken :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:16

Je zult zelf gewoon lekkerder eten moeten voeren :Y)

Ik zou ook naar de buurvrouw toegaan met het verhaal dat de kat tegenwoordig zo vaak overgeeft/diarree heeft oid. En dat ze bij jullie inderdaad op een speciaal dieet staat. En dat je heel bezorgd bent over de kat als hij 's avonds niet thuiskomt.
En ik zou dus aangeven dat je het heel fijn vindt dat de vrouw zo lief en zorgzaam voor je kat is en er aandacht aan besteed, maar of ze het voeren achterwege wilt laten en de kat 's avonds weer vaarwel wilt zwaaien.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:39

Katten zouden hun eigen baas zoeken en een bepaalde sfeer... maar lees dan even dit: een buurvrouw had een kat die een gebroken bekken had, voor heel veel geld (terwijl ze financieel heel krap zaten) is de kat geopereerd, kat moest daarna 3 of 6 weken lang opgesloten zitten in een hele krappe ruimte (de eerste weken zelfs in een kartonnen doos), waar nergens op en af kon worden gesprongen. Dus die kat was foetsie zodra die weer genezen was! En voordat die kat ook maar de kans had om weer aan een normaal leven te wennen in huis, had een andere vrouw die kat aangehaald met kattenvoer, en die kat dacht waarschijnlijk iets van: "Hier sluiten ze me tenminste niet op" en bleef daar. Erg zuur voor de mensen die letterlijk hun laatste geld in die kat gestoken hadden ondanks de schuldsanering waar ze in terechtgekomen waren, terwijl de dierenarts al had aangeboden anders een spuitje te geven...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 16:41

Zoolgangster schreef:
Katten zouden hun eigen baas zoeken en een bepaalde sfeer... maar lees dan even dit: een buurvrouw had een kat die een gebroken bekken had, voor heel veel geld (terwijl ze financieel heel krap zaten) is de kat geopereerd, kat moest daarna 3 of 6 weken lang opgesloten zitten in een hele krappe ruimte (de eerste weken zelfs in een kartonnen doos), waar nergens op en af kon worden gesprongen. Dus die kat was foetsie zodra die weer genezen was! En voordat die kat ook maar de kans had om weer aan een normaal leven te wennen in huis, had een andere vrouw die kat aangehaald met kattenvoer, en die kat dacht waarschijnlijk iets van: "Hier sluiten ze me tenminste niet op" en bleef daar. Erg zuur voor de mensen die letterlijk hun laatste geld in die kat gestoken hadden ondanks de schuldsanering waar ze in terechtgekomen waren, terwijl de dierenarts al had aangeboden anders een spuitje te geven...

Pffff, dat is wel heel zuur... -O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:30

Zoolgangster schreef:

Erg ondankbaar van de kat..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:49

troi schreef:
Zoolgangster schreef:

Alsof de kat het expres doet.. Hallo zeg.. Die heeft geen eens het besef "oh deze mensen hebben duizenden euro's aan mij betaald, ik blijf hier". Die gaat gewoon waar ie zelf wil hoor! Maar daar gaat t topic niet over. Buurvrouw in deze kwestie zou gewoon de kat van TS net rust moeten laten. Eigen katten voeren/binnen laten oke. Maar tref je een kat aan in huis die niet van jou is zou je deze imo gewoon buiten moeten zetten, net zo lang tot t werkt. Desnoods kattenluik op slot.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:04

friendly schreef:
troi schreef:

Alsof de kat het expres doet.. Hallo zeg.. Die heeft geen eens het besef "oh deze mensen hebben duizenden euro's aan mij betaald, ik blijf hier". Die gaat gewoon waar ie zelf wil hoor! Maar daar gaat t topic niet over. Buurvrouw in deze kwestie zou gewoon de kat van TS net rust moeten laten. Eigen katten voeren/binnen laten oke. Maar tref je een kat aan in huis die niet van jou is zou je deze imo gewoon buiten moeten zetten, net zo lang tot t werkt. Desnoods kattenluik op slot.

Was cynisch bedoeld..
Als je al wat wilt doen voor een dier dan moet je dat doen omdat het jouw plezier doet dat dat dier geholpen is, niet omdat je dankbaarheid/trouw verwacht van een dier. Gaan ze nooit niet snappen...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:28

niet ondankbaar van de kat, dat wordt ook niet bedoeld volgens mij.. Maar niet zo leuk dat ie dan door een buuf binnen wordt gelaten en daar meteen blijft. Maar dan was ik in dit geval ook naar die betreffende mensen toe gestapt met of de kat terug, of de rekening geven...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:48

Bolzak23 schreef:

Ik snap echt niet dat je een kat met ernstige voedselallergie buiten laat lopen. Heb je wel enig idee wat een kat buiten allemaal op kan eten? Onbegijpelijk....bewust gewoon het risico lopen dat je kat iets verkeerds binnen krijgt.....

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:57

Zoolgangster schreef:

Als ik zoveel geld in die kat had gestopt dan kwam die niet meer buiten, behalve mijn eigen tuintje!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:00

Ik heb niet alles gelezen en misschien iss dit al gezegd :p
Maar kun je je kat niet alleen aan de achterkant (jouw tuin) naar buiten laten?
Als hij over de schutting klimt kun je daar een speciaal draad spannen zodat hij er niet meer overheen kan.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:12

Ik ben blij dat ik in een wijk woon waar de katten niet loslopen!
Bij mijn oude huis kwamen regelmatig de katten van de overbuurvrouw mijn tuin onder poepen. Ik ben een paar keer bij haar langs geweest om te vragen of ze haar katten uit mijn tuin wilde houden. Maar kreeg toen het antwoord: tja, het zijn katten he! Die kan je niet binnenhouden of leren in mijn eigen tuin te blijven.
Prima.
Toen het beter weer werd en mijn achterdeur vaak open was en de honden dus ook, heb ik haar nog een keer gevraagd om ze weg te houden uit mijn achtertuin omdat ik bang was dat mijn teef misschien een kat zou pakken als ze de kans kreeg. Toen lachtte ze me recht in mijn gezicht uit: Jouw honden die één van mijn katten pakt, mijn katten laten zich echt niet pakken door een hond!
Oke.
Een paar weken later, tot mijn grote schrik, was het zover: Twee van haar katten waren niet snel genoeg en werden gepakt door mijn honden. Gewond, maar niet dood.
Ben niet bij haar aan de deur geweest om te zeggen dat het mijn honden waren. Ik ben erg van dingen bespreken maar had al zo vaak mijn best gedaan zonder haar medewerking. De katten zijn nooooit meer in onze tuin geweest.

En nu woon ik in een ander dorp, mijn buurvrouw heeft een kat en die is overdag binnen en als de buurvrouw thuis is dan is de kat in haar tuin en daar komt hij nooooit uit! Het kan dus wel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:37

Maar daar gaat het hier toch niet over? Om je kat binnen te houden?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:47

Maar als je kat binnen is, dan kán de buurvrouw 'm ook niet binnenlokken.. :)*

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:30

Nu is het de in, mijn ogen, de lieve buurvrouw die hem binnenhaalt en er lief voor is. Als je je daar al druk over maakt, waarom laat je je kat dan op straat rondzwerven? Er zijn veel ergere dingen die kunnen gebeuren. En nee, ik praat de buurvrouw niet goed en ben ervan overtuigd dat TS het beste gewoon met haar kan gaan praten. Maar als je controle wil over je kat dan lijkt het mij niet slim hem rond te laten zwerven op straat.
MamboBeach, ik bedoelde dus te zeggen met mijn verhaal dat dit soort dingen ook kunnen gebeuren. Zoals mijn honden doen met katten die in onze tuin komen. Dat is ook ene risico van je kat los buiten laten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:38

Marocje schreef:
niet ondankbaar van de kat, dat wordt ook niet bedoeld volgens mij.. Maar niet zo leuk dat ie dan door een buuf binnen wordt gelaten en daar meteen blijft. Maar dan was ik in dit geval ook naar die betreffende mensen toe gestapt met of de kat terug, of de rekening geven...

Inderdaad, het gaat uiteraard niet om ondankbaarheid van de kat, maar het gaat mij erom dat andere mensen die kat jatten, terwijl de eigenaar er niets aan kan doen, zijn stinkende best doet voor die kat, maar dat die kat het thuis even niet zo gezellig vindt na alle doorgemaakte ellende. En dat mensen dan zo makkelijk aannemen dat die kat het bij de kattendieven blijkbaar leuker had. Mensen hebben gewoon met hun tengels van andermans spullen en huisdieren af te blijven.

Nog een voorbeeld: iemand heeft een afspraak gemaakt met de dierenarts, en dan pikken de buren die kat net die dag in. Kat loopt sterilisatie (of andere behandeling) mis, dus een paar maanden later een oepsnest. Kan makkelijk gebeuren. Dit los van de oeverloze discussie of je wel of niet je kat bij je moet houden. In een perfecte wereld gebeurt dat uiteraard, dat mensen hun kat bij zich houden maar ik vind niet dat je een loslopende kat daarom mag jatten.

roxiie schreef:

Zal je kat maar net ontsnapt zijn na wekenlang in een piepkleine ruimte te zijn opgesloten, ben je meteen voorgoed je kat kwijt.

Zal je paard eens uit de wei ontsnappen, mag degene die hem vindt en hem voert en op stal zet hem ook zeker houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:27

Als je een oeps nest wil voorkomen moet je je kat laten helpen voordat je de deur open zet, die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de eigenaar.
Het is niet goed om de kat binnen te halen als ze weet dat hij een eigenaar heeft, maar als je echt wil voorkomen dat je kat bij andere mensen binnen komt dan moet je hem binnen houden/een ren maken.
Als de kat buiten loopt loop je ook het risico dat hij aangereden word, hij opgejaagd word en daardoor verdwaald, buiten in gevecht komt met een andere kat en daar iets aan over houd, er een ziek iemand is met een hekel aan katten en die gif neer gooit..Dat kan allemaal, als je echt alles wil voorkomen moet je hem niet op straat laten lopen.
Dit is een 'positief' iets voor de kat, hij word er niet door geschaad, heeft er alleen een plekje bij, leuk voor hem, minder leuk voor jou..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:39

@dees_daan, ik ben er helemaal voor een kat op het eigen erf te houden, het werkt het beste tegen katnappers en kattenmeppers, maar ja, niet iedereen is hetzelfde, en ga je naar het asiel voor een binnenkat, dan loop je kans geen enkele kat mee te krijgen, zo ingeburgerd is het laten loslopen van katten!
Ik ken iemand die in een flat woont en er was in het hele asiel maar 1 kat die als binnenkat gehouden zou kunnen worden, volgens de medewerkers tenminste...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:41

roxiie schreef:

Dus?