Konijn zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:33

Konijn van stro voorzien zodat ze een nest kan maken.
Dier met rust laten.
Als jongen geboren zijn nest controleren (eerst handen goed door nestmateriaal halen, zodat je handen daar naar ruiken... dan pas jongen aanraken), als er dode jongen inliggen die eruit halen.

Na 2 dagen weer nest controleren, als jongen geen rimpelige buikjes hebben. Dan worden ze gevoerd door de moeder.
Voor de rest nest met rust laten komende dagen.

Met 10 dagen controleren of ze de oogjes open hebben. Als ze met 12 dagen ogen nog dicht hebben, eventjes openmaken met afgekoeld (dus koud!) afgekookt (dus water wat eerst gekookt heeft) water. Voorzichtig openen, als niet lukt naar dierenarts gaan.

Konijntjes tot 8 weken bij de moeder laten.
Met 10 weken laten controleren op geslacht en als kan ze ook al apart zetten. Met 12 weken moeten ze zeker apart!

Ook als je een jong mannetje houdt, deze met 10 weken bij de moeder weghalen. Met 4 maanden kan die gecastreerd worden, twee weken na castratie kan die er weer bij. Dan is die niet meer vruchtbaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:39

Laptopmuis schreef:
Konijn van stro voorzien zodat ze een nest kan maken.
Dier met rust laten.
Als jongen geboren zijn nest controleren (eerst handen goed door nestmateriaal halen, zodat je handen daar naar ruiken... dan pas jongen aanraken), als er dode jongen inliggen die eruit halen.

Na 2 dagen weer nest controleren, als jongen geen rimpelige buikjes hebben. Dan worden ze gevoerd door de moeder.
Voor de rest nest met rust laten komende dagen.

Met 10 dagen controleren of ze de oogjes open hebben. Als ze met 12 dagen ogen nog dicht hebben, eventjes openmaken met afgekoeld (dus koud!) afgekookt (dus water wat eerst gekookt heeft) water. Voorzichtig openen, als niet lukt naar dierenarts gaan.

Konijntjes tot 8 weken bij de moeder laten.
Met 10 weken laten controleren op geslacht en als kan ze ook al apart zetten. Met 12 weken moeten ze zeker apart!

Ook als je een jong mannetje houdt, deze met 10 weken bij de moeder weghalen. Met 4 maanden kan die gecastreerd worden, twee weken na castratie kan die er weer bij. Dan is die niet meer vruchtbaar.

Zou ik 4 weken van maken. ;)

Geryon

Re: Konijn zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:40

4 weken? Twee weken is echt meer dan zat hoor!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:40

Na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar hoor, maar meestal wordt aangeraden om pas te koppelen na 6-8 weken. Maar aangezien ik denk dat het koppelen geen probleem gaat geven met zo'n jonge leeftijd met de ram.... is 2 weken voldoende. Misschien wel dat de voedster haar zoontje niet meer accepteert. Dat weet je nooit.

Konijnen kennen geen familiebanden. Dus ze ziet haar zoon niet meer als haar zoon.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:41

2 weken is zeker genoeg :)
Doen we in de opvang ook altijd en daar worden véél rammen gecastreerd :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:44

Laptopmuis schreef:
Na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar hoor, maar meestal wordt aangeraden om pas te koppelen na 6-8 weken. Maar aangezien ik denk dat het koppelen geen probleem gaat geven met zo'n jonge leeftijd met de ram.... is 2 weken voldoende. Misschien wel dat de voedster haar zoontje niet meer accepteert. Dat weet je nooit.

Konijnen kennen geen familiebanden. Dus ze ziet haar zoon niet meer als haar zoon.

Was dat maar anders. Dan had ik niet zoveel ongezonde konijntjes gehad..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:16

Er zijn zeer zeker wel gevallen bekend dat het na 2 weken nog mogelijk was. Word vaak in vergist. Dus beter zeker voor het onzekere.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:19

@winsel ja ik had je site bekeken leuke site!! En bedankt

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 22:02

Ik heb toch nog een vraagje want kunnen vrouwtjes wel bij elkaar?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:16

Als ze veel ruimte hebben wel maar ram en voedster heeft meer kans op slagen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:27

Ts, weet je ook wat je moet doen als er iets niet goed gaat tijdens of na de bevalling, heb je daarover al informatie opgezocht? Liever van tevoren de risico's weten, zodat je eventueel weet wat je kan doen als het mis gaat, dan achteraf spijt hebben :) zoals, wat moet je doen als demoeder de kleintjes verstoot, wat doe je als het plots weer gaat sneeuwen of vriezen, wat moet je doen als er iets fout gaat tijdens de bevalling, enzovoorts.

Dat is zo'n beetje een tip die ik nog niet voorbij heb zien komen, voor de rest ga ik mee in de reacties van de anderen.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 09:31

Nee dat weet ik niet maar ik zal het wel gaan opzoeken!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:35

Ik zou niet voor 2 vrouwtjes gaan, dit kan na een langere periode nog fout gaan

Het beste is een gec ram met een voedster

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 09:53

Oké maar het kan dan toch zijn na langere tijd dat ze ruzie gaan maken omdat mijn vrouwtje hem dan een tijd niet meer ziet

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:54

Je moet konijnen NOOIT zomaar bij elkaar zetten, altijd koppelen op neutraal terrein.
Konijnen kennen geen familiebanden ! Het gaat er om of de klik er is en dat is tussen gec ram en voedster 9 van de 10 keer wel zo

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 09:55

Oke

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:09

En ik heb weer een vraagje haha want kan het zijn dat mijn konijn geen nestje gaat maken?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:10

Een konijn maakt altijd een nest voor haar jongen, mocht dit niet het geval zijn is er iets mis...

Heb je haar voldoende nest materiaal gegeven ? Laat haar vooral veel met rust
Ik denk je je beter in kan gaan lezen, echt inlezen voor als ze bevallen is en als er iets fout gaat wat je dan moet gaan doen

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:15

Ik heb haar genoeg nest materiaal gegeven want ik had eerst alleen houtvezel in haar hok gedaan maar heb er ook maar stro bij gedaan

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:16

Ik neem aan dat je je konijn ook hooi geeft ? sowieso als voeding ??

Stro moet je er zeker voldoende bijgeven, ze moet natuurlijk wel een nest kúnnen maken....

Heb je je verder voldoende ingelezen ?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:18

Ja ze heeft hooi in een speelballetje zitten ik ben aan het zoeken op internet maar kan niet veel vinden

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:20

Ik zou dat speelballetje er sowieso uithalen en haar gewoon hooi geven, veel hooi.
Sowieso heeft een konijn onbeperkt hooi nodig elke dag om te eten, maar jouw konijn zal er nu ook een nestje van maken.

Ik blijf er bij dat k het echt heel jammer vind dat je je niet inleest vóordat je je konijn liet dekken....
Bunnybunch.nl staat ook nog veel informatie en verder dan maar hopen dat alles goed gaat....

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:20

Waarom begin je in godsnaam aan een nestje als je er de balle verstand van hebt?

Als je dan toch besluit om "bewust" een nestje te krijgen lees je dan eerst in voordat je eraan begint.
En sorry dat ik het zeg maar je lijkt echt totaal geen verstand te hebben van konijnen, meid had je eerst ingelezen, al voordat je je konijn aanschafte.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:21

Ja hoop het ook maar gaat ze van dat hooi dan een nest maken?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:23

Meid waarom in hemelsnaam ben jij begonnen aan een nest ?
Je hebt er echt totaal geen verstand van..... Jammer

Natuurlijk gaat ze daarvan een nest maken, van hooi stro en haar
Maar hooi is ook hoofdzaak nummer 1 qua voeding dus ze moet sowieso elke dag onbeperkt vers hooi hebben om te eten