Pup terug brengen naar de fokker.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 07:58

Een fokker heeft 10x liever dat je de pup dan terug brengt dan dat je zelf een ander huisje zoekt of wat dan ook.

Er is geen schande in een pup terug brengen naar de fokker, zolang je er i.m.o. een goede reden hebt. De stelling in dit topic vind ik geen goede reden maar wel een goed idee, als je dat al niet kan verdragen...

Mensen lezen zich niet in, die bereidde zich niet voor en hebben vaak geen idee at voor ras ze in huis halen.

Seni

Re: Pup terug brengen naar de fokker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:06

Wat een belachelijke reden om een pup terug te brengen naar de Fokker..
Mijn hond is net 1, wat inhoud dat ik 10 maanden geleden dus ook een pup had die mogelijk snachts zou kunnen gillen. Hier was ik zeker op voorbereid, doorde pup eerst aan de bench te laten wennen, uur voor het naar bed gaan even moemaken en desnoods 1/2X snachts eruit voor een plasje/poepje. Sorry, maar dit bedenk je gewoon al voordat,je aan een pup gaat beginnwn....
Mijn pup heeft vanaf dag 1 geen kick of gil gegeven en ik heb er zelfs niet snachts uit gehoeven, lucky me. Maar ik was er wel op voorbereid dat het had kunnen gebeuren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:12

Seni, dat vind ik dus ook.
Veel mensen schaffen een pup aan en willen er niet teveel tijd en energie aan kwijt.
Zeker na een week, dan is voor sommige de grootste lol er wel weer vanaf.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:16

Ik ben gestopt met fokken van honden door het gedrag van veel mensen tegenwoordig. Mensen willen er zowat een contract bij waar in ik levenslange garantie geef, de hond minstens 15 jaar moet worden en opgevoed geleverd wordt.
Zoals het tegenwoordig met veel kinderen mis gaat gaat het ook veel mis met honden.
Een hond kost tijd,veel tijd. Ik verkocht geen hond aan iemand die alleen tussen de middag even kwam uit laten of nog erger waar de kinderen dat moesten doen.
Eerst liet ik mensen komen en liet ik een groepje volwassen honden los. Als ze dat leuk vonden mochten ze de pups zien. Dan stuurde ik ze naar huis om er over na te denken.
Daarna kwamen ze elke zaterdag kijken. Gaf ik uitleg over kamen,opvoeden enz.

Het kwam voor dat mensen afhaakte omdat ze er over na dachten en er achter kwamen dat ze toch geen tijd er voor hadden. Maar ik maakte ook mee dat ze dan een hond kochten uit de winkel hier in de buurt omdat ze daar nu een pup konden halen en dat er geen vragen werden gesteld.

Ik vertelde altijd dat de hond terug kon als dat nodig was. In 40 jaar twee pups terug gehaald.

Veel mensen kopen even snel een pup liefst lekker goedkoop maar zo werkt het niet.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:17

Kan het mezelf gewoon zooo moeilijk voorstellen, die pup geeft jouw zoveel plezier en lach-momrnten, dan is het een kleine moeite de pup gezond en goed op te laten groeien toch?

Helaas denkt niet iedereen zo.. :(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:19

De pups worden toch ook bijna overal als een mars en een snicker in het rekje aan de kassa, aangeboden.
Als je MP bekijkt, je kunt ze zo op gaan halen, nu vandaag nog, gratis en voorniks met de hele zooi erbij.
En ik verbaas me er steeds weer over, want ook in mijn omgeving zie ik het gebeuren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:22

Als een pup heel de nacht jankt, wanneer je psychisch al niet zo sterk staat, snap ik dat je het niet trekt.
Inschattings fout, en dan imo een goede beslissing om voor de pup te kiezen en de fokker een kans te geven een ander huisje te zoeken.
Zelf zou ik het ook nooit zo doen, maar ik kan me wel prima voorstellen dat iemand het niet trekt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:36

jesito schreef:
Iedereen moet doen wat het beste is, maar eens beginnen met nadenken voor dat iets in huis genomen word of zwanger, is denk ik toch echt het beste.

Dat ben ik (en ik denk iedereen wel) het met je eens. Niet zomaar een dier in huis halen omdat het je wel leuk lijkt, maar goed beseffen waar je aan begint.
De vraag in de openingspost ging echter al over een stap verder, namelijk mensen hebben het dier al in huis en trekken het op een of andere manier niet. Uiteraard is dan het eerste wat in me opkomt "amai, die hebben ook goed nagedacht over de aanschaf van hun dier". Maar dat is praten in het verleden. In zo een situatie is het dan voor beide partijen beter wanneer het dier terug naar de fokker gaat. Stel je voor dat je als hond je hele leven moet doorbrengen bij mensen die je eigenlijk niet meer zo heel graag willen en waar je meer een last dan een lust bent, heel verrijkend en leuk voor de hond. Niet dus.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:47

Een goede fokker zal bijna ten alle tijden de hond terugnemen, iets wat ik in zo'n geval een goed punt vind.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:20

xPure schreef:
Maartje1990 schreef:
Nou, dit verschilt pertwoo situatie denk ik. Zoals jij het zó stelt in je OP, nee natuurlijk niet. Maar dingen zijn nooit zo zwart wit. Daarnaast zoals TS van dat topic waar je over praat, ik heb het betreffende topic even opgezocht, vind ik het een heel ander verhaal, want wat ik daaruit begrijp was het niet alleen maar omdat ze 's nachts niet goed kon slapen, dat gaat veel verder.

Wil je de bovenste post van deze pagina dan ook even lezen?

die had ik niet kunnen missen hoor :+

Maar, dat zou ik ook zeggen als ik zoveel commentaar kreeg. En je hebt dit wel naar aanleiding van dat topic gedaan, dus ik blijf bij mijn antwoord. Het is nooit zo zwart/wit zoals jij het in je OP stelt en het is jammer dat je dat blijkbaar niet inziet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:47

jesito schreef:
Een goede fokker zal bijna ten alle tijden de hond terugnemen, iets wat ik in zo'n geval een goed punt vind.

is zo...maar een goede fokker ziet ook wat voor vlees hij in de kuip heeft,of de mensen geschikt zijn.Of het karakter van het hondje past bij de toekomstige baas.
Ik hoor weleens dat mensen geen hondje meekrijgen omdat de fokker twijfelt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:24

geerke schreef:
jesito schreef:

is zo...maar een goede fokker ziet ook wat voor vlees hij in de kuip heeft,of de mensen geschikt zijn.Of het karakter van het hondje past bij de toekomstige baas.

En terecht.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:17

Ellie_F schreef:
shilady schreef:
Jesito er zijn zat mensen (zeker in amerika waar adoptie populair is ) die een kind dan laten adopteren omdat ze zich toch hebben verkeken kwa nachten wakker en voedingstijden en op de kosten of uiteindelijk toch geen financieele/ steun krijgen van de vader....

Heb het pas geleden op tv nog gezien :j

Wij rijke Nederlanders kunnen niet oordelen over hoe het leven in werelddelen als Azië, Afrika en Zuid-Amerika is. Het leven van ouders in Colombia en Ethiopië is niet te vergelijken met westerse ouders. Juist in de landen waar veel armoede (,misbruik, geweld, Aids, etc) voorkomt en zoals in China de maatregelen m.b.t. de bevolkingsgroei, belanden kinderen in tehuizen of worden afgestaan ter adoptie. Er heerst een totaal andere cultuur en sociale samenhang.

ik heb niks over een derde wereldland gezegt in mn post :)

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:18

Ik zou mijn pup die we nu 4 week hebben ook niet terug brengen naar de fokker.
Maargoed ik blijf er wel bij je moet eerlijk zijn tegen jezelf en de pup ! in dit geval waar dit allemaal (niet )op gebasseerd is vindt ik het super knap en dapper van TS dat ze deze keuze gemaakt heeft...

Mensen hebben altijd hun mening klaar over anderen , begrijp me niet verkeerd !

Ik blijf erbij je kan een hond maken hoe jezelf wil.. wij hebben een bijna 11 week oude jack russel pup en iedereen zei een jack russel als eerste hond weet je wel waar je aan begint ?
belachelijk vond ik het !!!
Elke hond vergt veel aandacht , tijd , liefde en moet wennen !
Onze hond zit 2.5 dag alleen thuis ,ook hier zullen veel mensen het niet mee eens zijn... maar de dagen dat we thuis zijn krijgt de pup super veel aandacht en liefde en we leren hem van alles.. en hij gaat mee naar de paarden sowieso 2 x per week wat hij helemaal te gek vind.
ik heb collega's die hun hond 5 dagen per week alleen laten , die honden zijn ook nog s super lief en er zit niks geen kwaads in.. het is maar net wat een hond gewend is ..

en natuurlijk is het het beste dat een hond 7 dagen per week aandacht krijgt en er iemand aanwezig is , maar in dat geval zouden er bijna geen honden mensen meer zijn , want tegenwoordig is geen enkele nederlander 7 dagen per week thuis aanwezig...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 05:26

Ik kan me niet voorstellen dat ik een pup (of volwassen) weg zou doen, ik smelt van pups, en hoe moeilijk ze ook kunnen zijn, je krijgt er zo verschrikkelijk veel voor terug, ik word helemaal gelukkig van z,on hompie. Over twee weken krijgen we weer z,on druktemaker in huis, zijn er al vanaf de dekking van mam mee bezig en iedere week erheen, ben gewoon nu al gehecht aan alle hondjes uit het nest, wil ze allemaal wel maar nemen er toch maar 1 hoor haha. Maar ik kijk er echt naar uit en de slapeloze nachten en eventuele kopzorgen heb ik er dubbel en dwars voor over, ik kijk er naar uit en ben dr klaar voor haha.

Maar als iemand een jonge pup al niet aan kan word dat zeker een drama met de pubertijd, en ik denk dat de beste oplossing voor het hondje is om hem dan zo snel mogelijk terug te doen naar de fokker zodat deze een baasje kan zoeken die er wel voor de volle 200 procent voor gaat.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:40

Tinkermuts schreef:
Maar als iemand een jonge pup al niet aan kan word dat zeker een drama met de pubertijd, en ik denk dat de beste oplossing voor het hondje is om hem dan zo snel mogelijk terug te doen naar de fokker zodat deze een baasje kan zoeken die er wel voor de volle 200 procent voor gaat.

:j

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:58

Daarom neem ik pups gewoon mee naar bed. Janken ze ook niet :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:59

Maar piesen ze dan niet in je bed? -O-

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:02

tones schreef:

Nee. Zodra ze gaan bewegen word ik wakker en dan gaan we naar buiten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:13

Ik weet van mezelf dat ik dergelijke nachten niet trek, of iig niet langer dan 3 dagen, daarom zal ik ook heel bewust geen pup in huis halen.
De enige uitzondering is wanneer ik een partner tref die dat wel trekt en ook (het grootste deel van) de nachten voor rekening neemt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:06

Machie schreef:
tones schreef:

Nee. Zodra ze gaan bewegen word ik wakker en dan gaan we naar buiten.

zo heb ik het ook altijd gedaan :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 06:04

geerke schreef:
jesito schreef:

Geen fokker hier maar in de opvang hebben wij vaak pups zitten. Echter het is moeilijk om mensen goed te kunnen lezen. Ik had pas wat twijfels bij iemand maar de hond zou mee naar het werk gaan, ze zou de overige dagen thuis zijn en veel met de pup ondernemen. Er was nog een hond in huis dus ook ervaring enz. enz. enz. Cursus lopen geen enkel probleem (mensen die geen cursus willen volgen die krijgen al geen pup). Uiteindelijk een week later. Helaas een hele week later kwam de pup terug. Deze was nog niet zindelijk en moest 8 uur per dag alleen in een bench thuis zijn en gilde dan ook 8 uur. Als ik dit ook maar iets verwacht had dan was de pup nooit mee gegaan. Het verhaal was al eigenlijk te mooi om waar te zijn maar niet onmogelijk (mijn honden gaan ook grotendeels mee naar het werk). Nu was de pup nog steeds pup maar had dus een week lang in narigheid gezeten en verlatingsangst op gebouwd. Best veel werk mee gehad voordat ze weer (en goed!) herplaatst is.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 06:15

@kohtje: snap helemaal wat je bedoelt..ik heb ook een fokstop..was het helemaal beu.
Maar ik vind dat je als fokker inderdaad de plicht hebt goed uit te leggen wat je de 1e paar nachten moet doen en je moet ook je pup erop voor bereiden. Hier leren ze al wat een bench is en dat ze af en toe alleen moeten blijven. Daarnaast moet je inderdaad goed weten aan wat voor mensen je je pup verkoopt. Mocht het dan alsnog fout gaan, dan mag de pup ten aller tijden terug. Belang van de pup dient immer voorop te staan.
Maar ik maak te vaak mee, dat mensen ergens gaan kijken, pup meekrijgen en fokker blij is dat hij er weer eentje verkocht heeft..dat is in mijn ogen vragen om problemen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:56

Dierenfan: waarom zou je geen pup krijgen als je niet op cursus wilt?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:09

Of men het nu wel of niet onderschat om voor een puppy te zorgen, maakt het een des te beter persoon door toe te geven dat ze het niet kan en vervolgens de juiste keuze maakt door de pup een goed huis te bieden. Niet iedereen is weggelegd voor een hond en dat maakt toch helemaal niets uit?

Zelf zou ik een dier nooit terug kunnen brengen, omdat ik het qua opvoeding niet aan kan. Heb in het begin met onze hond vaak op willen geven, hem achter het behang willen plakken. Maar gelukkig hadden we toen nog geen behang en opgeven, omdat ik een hond niet 'aan kan', komt niet in mijn woordenboek voor. Stug doorgaan met een consequente opvoeding en momenteel kan ik me geen betere hond wensen. Als men anderhalfjaar geleden gevraagd had of ze hem mochten kopen voor speurwerk e.d. dan was hij ook weg geweest (en niet weer terug gekomen). Nu, krijgen ze hem voor geen goud.

En ik las net iets over een cursus? Ik ben niet op cursus geweest en tot op heden geen moment spijt gehad dat ik het niet gedaan heb. 'Vroeger' konden mensen ook zelf hun hond opvoeden, dus waarom zou ik dat nu niet kunnen? Onze hond heeft nooit gekke dingen gedaan, wat niet 'op te voeden' was. Alles is gewoon een questie van consequente opvoeding. Niet dat ik iets tegen een cursus heb hoor. Zie echter meer, minder-opgevoede honden die wel naar cursus zijn geweest, dan opgevoede honden die niet naar cursus zijn geweest.