hoe hou je katten tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:41

Vjestagirl schreef:
Akshay schreef:
Paardenstront mag 9 van de 10 keer ook gewoon blijven liggen in de bebouwde kom. Dat maakt dat nog niet getuigen van fatsoen :+

True. Maar een katteneigenaar heeft dus wel een punt als hij/zij zegt dat de kat het recht heeft om los te lopen. Fatsoenlijk of niet :).

Ik ken die wettelijke bepalingen nieit uit m'n hoofd. Maar volgens mij mag zo'n beest ook geen overlast bezorgen?

En als ik hier een paar bundeltjes groene veren door de voliere zie dwarrelen uit angst voor een kat. Dan is dat wel echt overlast...

Maargoed, dat blijft een neverending story. Daarom blijf ik maar trots dat ik ben opgegroeid en opgevoed met katten in een ren.Omdat het onze dieren zijn, en ze niemand anders tot last hoeven zijn. Trots dat ik dat heb meegekregen van mijn ouders, en dat ik in elk geval zeker weet dat mijn katten niemand tot last zijn.

Oh, en 2 van de katten zijn uit het wild (het standaard argument '''t is een buitenkat'') en de andere was een boerderijkat :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:42

Akshay schreef:
Vjestagirl schreef:

True. Maar een katteneigenaar heeft dus wel een punt als hij/zij zegt dat de kat het recht heeft om los te lopen. Fatsoenlijk of niet :).

Ik ken die wettelijke bepalingen nieit uit m'n hoofd. Maar volgens mij mag zo'n beest ook geen overlast bezorgen?

Ik wel en je hebt gelijk :D.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:44

Akshay schreef:

En als ik hier een paar bundeltjes groene veren door de voliere zie dwarrelen uit angst voor een kat. Dan is dat wel echt overlast...

Maargoed, dat blijft een neverending story. Daarom blijf ik maar trots dat ik ben opgegroeid en opgevoed met katten in een ren.Omdat het onze dieren zijn, en ze niemand anders tot last hoeven zijn. Trots dat ik dat heb meegekregen van mijn ouders, en dat ik in elk geval zeker weet dat mijn katten niemand tot last zijn.

Oh, en 2 van de katten zijn uit het wild (het standaard argument '''t is een buitenkat'') en de andere was een boerderijkat :)

Ik heb geen idee of ze overlast mogen bezorgen en wat gerekend wordt onder overlast. Ik geloof het direct dat jij er last van hebt. Misschien de eigenaar van de kat eens aanspreken of ze bereid zijn om mee te betalen aan een stroomdraad langs/over het dak van de volliere?

Ik ben trots dat ik heb meegekregen van mijn ouders dat een kat lekker los hoort te lopen, dat ze lekker kat mogen zijn en niet opgesloten hoeven te zitten. Vind een kat in een ren net zo iets als een paard in een paddock: leuk voor een paar dagen, maar echt niet goed genoeg voor altijd. En ja, we hebben t geprobeerd met de jongste, om hem aan te lijnen en het is niet te doen. Ook die loopt nu lekker los door de buurt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:44

Vjestagirl schreef:
Katten mogen dan ook wettelijk gezien gewoon loslopen (behalve in enkele uitzonderingsgebieden), honden niet. Groot verschil.

Nou het lijkt me niet dat een kat op het eigen terrein van de buren zijn behoefte mag komen doen. Die hebben hier namelijk ook gewoon voor betaald, het zou wat wezen als een kat dan door het raam naar binnen kruipt, want ach het beestje mag wettelijk gezien gewoon loslopen, en het tapijt onder pist.. :+

Ik vind gewoon dat diegene die katten nemen, hun katten bij zich moeten houden en ervoor moeten zorgen dat andere er geen last van hebben.

De regels omtrent dieren zijn sws krom en afhankelijk van de gemeente. ;)
Ik vraag me af hoe mensen de katten houden midden in de stad.. (Rotterdam, Utrecht etc) Tussen al dat winkelende publiek, auto´s, fietsen, scooters, motoren, Openbaar vervoer?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:46

roxxxiejjj schreef:
Nou het lijkt me niet dat een kat op het eigen terrein van de buren zijn behoefte mag komen doen. Die hebben hier namelijk ook gewoon voor betaald, het zou wat wezen als een kat dan door het raam naar binnen kruipt, want ach het beestje mag wettelijk gezien gewoon loslopen, en het tapijt onder pist.. :+

Ik vind gewoon dat diegene die katten nemen, hun katten bij zich moeten houden en ervoor moeten zorgen dat andere er geen last van hebben.

Ik vraag me af hoe mensen de katten houden midden in de stad.. (Rotterdam, Utrecht etc) Tussen al dat winkelende publiek, auto´s, fietsen, scooters, motoren, Openbaar vervoer?

Ja, een kat mag op het eigen terrein van de buren zijn behoeften doen. Een kat mag namelijk gewoon loslopen. Dat is gekomen uit het feit dat ze ongedierte vangen. Like it, don't like it, maar zo werkt het wel.

Mensen in een stad houden hun dieren binnen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:46

Akshay schreef:
Paardenstront mag 9 van de 10 keer ook gewoon blijven liggen in de bebouwde kom. Dat maakt dat nog niet getuigen van fatsoen :+

Nou in omgeving Rijnmond dus niet.. Dit hoor je binnen 24uur op te ruimen. Wanneer ze het zien kan je hier een bekeuring voor krijgen, al vraag ik me af of ze er ook daadwerkelijk 24uur naast gaan staan :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:48

Vjestagirl schreef:
Misschien de eigenaar van de kat eens aanspreken of ze bereid zijn om mee te betalen aan een stroomdraad langs/over het dak van de volliere?

Hij heeft niet zijn adres op zijn rug staan met witte verf :+
Dus ik zou niet weten waar die hoort..

Weet wel dat ie inmiddels bang is van zwarte honden :')
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het probleem niet groot genoeg om er hard mijn best voor te doen. Vind het wel hoogst onbeschoft. En vind het nog altijd top van TS dat ze met/voor de buurman wil nadenken over een oplossing :j :)

@roxxiejj; daarom staat er ook 9 van de 10 keer. Jij zit dus in die 10e van de 10e keer ;)

Gemeenten kunnen op diezelfde manier volgens mij gewoon vastleggen dat je je kat op je eigen terrein moet houden. Ook het opruimen van paardenstront heeft de gemeente zelf ''bedacht'' en vastgesteld :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:49

Vjestagirl schreef:
Ja, een kat mag op het eigen terrein van de buren zijn behoeften doen. Een kat mag namelijk gewoon loslopen. Dat is gekomen uit het feit dat ze ongedierte vangen. Like it, don't like it, maar zo werkt het wel.

Pertinent niet waar.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:54

Ik denk dat als jouw buurman geen beesten in zijn tuin wilt hebben, hij zijn eigen tuin moet afbakenen of zoiets.
Andere katten en vogels ed kunnen anders ook gewoon nog zijn tuin in als jij je katten wel 24 uur binnen houd

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:58

Vjestagirl schreef:
roxxxiejjj schreef:

Maar ze mogen geen overlast bezorgen, en dat doen ze in mijn ogen wel als ze in mijn tuin/huis hun behoeften doen, uberhaupt als ze in mijn tuin komen, omdat de honden over de zeik raken. Dus dat ze dan wel mogen rondlopen, wil nog niet zeggen dat het dan ook nog mag.

Er wordt wel geklaagd als mijn hond aanslaat doordat er een kat in zijn tuin zit. Maar wij mogen dan niet klagen dat er katten in onze tuin rondlopen? Dat zou een beetje vreemd zijn.

In mijn ogen denken veel mensen tegenwoordig niet na over het nemen van een huisdier, helaas heb ik veel buren die zo zijn en heel makkelijk het beestje weer wegdoen. Alles wordt maar naar buiten gegooit en zoek het uit. Aan steriliseren/castreren wordt ook niet altijd gedacht, waardoor er op een gegeven moment dus een overschot ontstaat. En ik vind dat katten inmiddels hier in de omgeving echt uitgroeien tot ongedierte. Speelpleintjes zijn grote kattenbakken, overal liggen dode vogeltjes, honden worden getriggerd, tuinen stinken bij warm weer, krassen op auto´s van kattennageltjes, schuttingen die gebruikt worden als krabpaal, in de avond en nachturen kattengejank, kinderen die soms aangevallen worden omdat deze spelen op de speelpleintjes (dus de kattenbak..).

Animal

Re: hoe hou je katten tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:05

Vroeger toen we nog geen hond hadden gooiden we meestal een tennisbal naast de kat, zodat ze enorm schrokken.. Een keer waren mijn opa en oma op bezoek (ik was een jaar of 6) en ik zou de kat wel even wegjagen.. Die kat schrikt dus van de tennisbal, probeert over de schutting heen te klimmen (dat lukte niet..) en mieterde in de vijver waar hij niet meer uitkwam.. Toen ben ik er nog achteraan gesprongen om dat beest eruit te halen :+

Mijn opa en oma gingen (net als mijn ouders trouwens) helemaal stuk :')
De kat is niet meer teruggekomen :=

(in een vorig berichtje heb ik al laten weten dat mijn pa kostbare postduiven heeft, deze raken gruwelijk in paniek als er een kat in de buurt van het hok is.. Daarom willen we ze niet in de tuin hebben. )

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:08

Ik heb zelf 2 katten. 1 blijft bij huis en in eigen tuin. De ander gaat bij iedereen naar binnen. Ze komen ook wel klagen alleen dan pas nadat ze hem al 4 maanden vrijwillig voeren. Ik heb hem 3 maand binnen gehouden en die mensen gemeld dat ze hem niet moeten voeren. Maar goed ik heb een enorme hekel aan vreemde katten in mijn tuin. Kattenstront is hardstikke gevaarlijk zeker voor jonge kinderen. Dus als er katten op mijn terrein komen worden ze of opgejaagd door de honden of door mij. Kan me niet schelen of ze overal los mogen. Mijn terrein mijn regels. En als mijn kat weer andere tot last is komt hij niet meer buiten.

Respect voor ts. Ik denk idd dat een draadje of een net aan jou kant kan helpen. Wel een beetje paashaas dat de buren nirt mee willen werken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:48

Ik heb de omgekeerde wereld al meegemaakt: ik doe m'n best om m'n katten binnen de grenzen van mijn "erf" te houden (lees: achtertuin is afgezet) en vorig jaar lag er 'n keer hondenpoep in mijn (wel 1 meter brede) voortuin 8)7 Heerlijk hoor :r

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:09

Amaris schreef:
Crazycat, maar dat is wel vrij kostbaar toch, nettenlijn?

Ja goedkoop was het niet, maar je kunt de materialen ook daar bestellen. Ik geloof dat we 900 euro kwijt waren om de gehele tuin af te zetten.
Dat was inclusief materiaal, arbeidsloon en reiskosten van Limburg naar Noord-Holland.
Er is ook nooit een kat ontsnapt, terwijl mijn abessijnen toch kampioen ontsnappers zijn.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:38

Vjestagirl schreef:
roxxxiejjj schreef:

Vjestagirl, waar haal jij vandaan dat katten het recht hebben om los te lopen?
Probleem met katten is vaak dat de eigenaar niet bekend is, of in geval van schade aan andermans bezittingen niet thuis geeft.
Het zou per direct verplicht moeten worden dat ALLE katten gechipt en geregistreerd worden.
Hier in de natuur worden ieder jaar weer meerdere katten in de gedumpt door die zogenaamde kattenliefhebbers, men wil niet weten wat die allemaal vermoorden.
En nee dat is geen natuur, dat is onverantwoord gedrag van de [ex] eigenaar, en bovendien wettelijk verboden.
Probleem is echter de eigenaar te achterhalen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:25

Amber_ schreef:
pillow schreef:
Ik had ook last van een vieze zeikkater in mijn tuin en ook door het katteluik in huis. Ik heb hem gevangen , ondergedompeld in de regenton en weer losgelaten. Hij is nooit weer geweest.

Absurd dit!!
Het is voor jouw te hopen dat ik je dat nooit zie doen.
Beest kan er niks aan doen, hij weet niet beter. Om hem dan in regenron te drukken, gaat voor mij echt te ver.

Er is hem niks van overkomen hoor, alleen maar nat en geschrokken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:30

amoj schreef:
pillow schreef:
Ik had ook last van een vieze zeikkater in mijn tuin en ook door het katteluik in huis. Ik heb hem gevangen , ondergedompeld in de regenton en weer losgelaten. Hij is nooit weer geweest.

Had ik jou niet moeten zien doen, want dan had ik jou ook ff lekker in die regenton gedrukt.
Dat je geen katten in je tuin wil snap ik, maar los het dan op een NORMALE manier op, door te praten met de eigenaar!!!

Het was zo"n vieze gerafelde zeik kater die in mijn huis, (ik heb zelf een kat met katteluik) liep te sproeien. De eigenaar was ws niemand of van een boerderij veel verderop. Zulke mensen gaan heus zo"n kater niet binnen houden. Ik was van het probleem af en de kater heeft het wel overleefd. Ze vallen niet uit elkaar als ze nat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:34

pillow schreef:
pillow schreef:

Had ik jou niet moeten zien doen, want dan had ik jou ook ff lekker in die regenton gedrukt.
Dat je geen katten in je tuin wil snap ik, maar los het dan op een NORMALE manier op, door te praten met de eigenaar!!!

Het was zo"n vieze gerafelde zeik kater die in mijn huis, (ik heb zelf een kat met katteluik) liep te sproeien. De eigenaar was ws niemand of van een boerderij veel verderop. Zulke mensen gaan heus zo"n kater niet binnen houden. Ik was van het probleem af en de kater heeft het wel overleefd. Ze vallen niet uit elkaar als ze nat worden.[/quote]

Nee maar als je ze lang onder water houd kunnen ze wel verdrinken. Doe in vervolgs dan gewoon een emmer ofzo.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:38

Ze zegt toch nergens dat ze hem lang onderwater heeft?
Gewoon erin eruit en loslaten..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:39

smurffie schreef:

Als ik de gemiddelde kat een beetje ken WIL je op dat moment ook wel heel graag loslaten? :=
Anders ga je op shoarma lijken denk ik, netjes in reepjes :P (of heb ik dan van die helse katten? :)) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:44

smurffie schreef:

Puur dat ie onder water is vind ik al te veel, als is het maar 1 seconde. En nee ik ben geen miepert, maar dat gaat me echt te ver.
Haha ja akshay lijkt mij ook toch?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:52

Wat een ophef zeg. Is wel effectief om hem zelf onder te dompelen. Gaan ze echt niet dood van. Heb er hier ook wel 1 onder de kraan gehouden. Die vond dat hij mijn huis binnen kon komen. Ik zei van niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:57

Okee, als de volgende keer zo'n vieze schijt hond bij mij op de oprit zit te schijten druk ik hem ook in de regenton. Maar nee, moet je de eigenaar dan eens horen!
Je hoort gewoon met je smerige tengels van andermans dieren af te blijven. Dier kan er toch niks aan doen, de eigenaar!
En nogmaals, water er over heen of poging tot verzuipen vind ik heel wat anders.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:09

Geef je groot gelijk als je dat zou doen als er al een hond ergens schijt moet je het opruimen. Hoort gewoon niet. Je hoort geen overlast te hebben van andermans dieren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:10

Amoj van mij mag je hoor, mijn hond komt niet in andermans tuinen en honden die dat wel komen vind ik ook not done.
Grote emmer water eroverheen of onderdompelen wordt een kat net zo nat van.