Is mijn hondje drachtig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:56

Cayenne schreef:
Inney schreef:
Ts, dit topic loopt inmiddels al ruim een dag.
Is de DA al gebeld? Is er al met hem overlegd wat het verstandigst is?
Want hoe stom het ook is, hondje is nu prioriteit natuurlijk. Dat het stom was heb je nu vaak genoeg gehoord en ik denk/hoop dat dit ook in de toekomst niet meer gebeuren gaat..

Ik ben ook erg benieuwd of jullie inmiddels al bij de DA zijn geweest.

Nee, want ze kon vandaag niet. En misschien morgen en anders maandag.
Ach, het is toch al te laat dus waarom nog haasten.

Wat DA zegt is flauwekul.
Lang niet alle teven laten alles zien tijden dracht. En er zijn zat teven die ALLE verschijnselen van dracht laten zien, maar vervolgens schijndrachtig is.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:57

Slim, schijnzwanger KAN, maar op zo'n jonge leeftijd en de kans op dubbele merle.. zal ik geen enkel risico nemen.
En als ze wel schijnzwanger blijkt te zijn, laat je haar dan ook helpen?

Simonesimone

Re: Is mijn hondje drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 18:59

Ik neem toch ook geen enkel risico. Ik ga toch morgen of maandag naar de DA? Volgens mij had ik dat al gezegd..

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:59

Simonesimone schreef:
Kitty1985 schreef:

+1

Als je geen nest had gewild, dan had je ze 24 uur per dag gescheiden.
Dat doen ze meeste mensen die het beste met hun dier voor hebben. Sterker nog, er zijn mensen die hun intacte reu elders onderbrengen om zeker te zijn dat er niet gedekt wordt.

O ja, je hebt ook nog domme mensen die niet snappen dat loopse teven en intacte reuen niet samen gaan.

In en in triest dat je zo onverantwoord met je dieren om gaat. Je hondje in in mensenjaren ongeveer 11 jaar.

En wat Merle gen betreft. Ik wist dit ook. En ik heb niets met chihuahua's. En dat jouw reu gezond is. Betekend niet dat hij geen slechte genen draagt.
En is jouw hond wel zo gezond als jij denkt? Chihuahua eigenaren (en geldt ook voor andere zeer ongezonde rassen) zijn nogal geneigd om hun kop in het zand te steken w.b.t. de ziektes die in de rassen zitten.

Dus ik ben dom, in en in triest, onverantwoord en ik steek mijn kop in het zand over de gezondheid van mijn reutje. Nog even en jullie verklaren me voor dierenmishandelaar..

Nou ja, je valt onder 1 van de 2 categorieën. Of je wil geld verdienen over de rug van je hond(keuze 1), meest waarschijnlijk, anders laat je niet je 9 maand oude loopse teef bij een intacte reu.

Of je bent gewoon dom en je snapt niet dat je een loopse teef bij intacte reu moet laten.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:59

Simonesimone schreef:
Ik neem toch ook geen enkel risico. Ik ga toch morgen of maandag naar de DA? Volgens mij had ik dat al gezegd..

Je neemt geen enkel risico? Lees ik dit nou echt goed?

Als je geen enkel risico wou lopen, dan had je je honden NOOIT bij elkaar gelaten.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:01

Het gaat erom dat ik nú geen enkel risico neem door naar de DA te gaan. Dat bedoelde ik daar mee.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:02

Citaat:
Kitty1985"

Lang niet alle teven laten alles zien tijden dracht. En er zijn zat teven die ALLE verschijnselen van dracht laten zien, maar vervolgens schijndrachtig is.

Sorry kitty, maar ik denk dat de DA het beter weet dan jij.
Of ben je ook DA?
Ik heb een hekel aan mensen die denken dat ze het beter weten dan de DA.
Bij die cavia zit je ook al te miepen.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 01-03-13 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:03

Nou ja, je valt onder 1 van de 2 categorieën. Of je wil geld verdienen over de rug van je hond(keuze 1), meest waarschijnlijk, anders laat je niet je 9 maand oude loopse teef bij een intacte reu.

Of je bent gewoon dom en je snapt niet dat je een loopse teef bij intacte reu moet laten.[/quote]

:r Walgelijke opmerking zeg. Dat er misschien zulke mensen zijn betekend niet dat ik er zo een ben

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:03

Simonesimone schreef:
Het gaat erom dat ik nú geen enkel risico neem door naar de DA te gaan. Dat bedoelde ik daar mee.

Laat ze toch, denken dat ze alles beter weten.
Je hebt de DA gebeld wat willen ze nog meer.
Foutje kan gebeuren, je hebt het niet expres gedaan.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:04

Dank je wel vrouwke. Ik heb het zeker niet expres gedaan anders had ik hier toch ook geen topic aangemaakt omdat ik bezorgd ben over mijn dametje.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:06

Simonesimone schreef:
Dank je wel vrouwke. Ik heb het zeker niet expres gedaan anders had ik hier toch ook geen topic aangemaakt omdat ik bezorgd ben over mijn dametje.

Nee dat snap ik. Inplaats dat ze je helpen word je even lekker de grond in geboort.( of is het met een d)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:08

vrouwke schreef:
Citaat:
Kitty1985"

Sorry kitty, maar ik denk dat de DA het beter weet dan jij.
Of ben je ook DA?
Ik heb een hekel aan mensen die denken dat ze het beter weten dan de DA.
Bij die cavia zit je ook al te miepen.

Toevallig heb ik van honden en honden fokken net als schijndrachtige teven wel erg veel verstand.

En van cavia's inmiddels ook dankzij dat topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:13

Foutje kan gebeuren is gewoon te makkelijk, als je een volle reu en teef in huis hebt moet je je van te voren inlezen, zeker als je ooit een nestje wil.
Ik liet mijn teefje toen ze loops was met mijn gecastreerde reutje naar buiten voordat ik ging slapen, met opzet niet tegelijk met de volle reu (herder) ik moest dus ook alleen even naar de wc en toen ik de deur weer open deed stonden ze aan elkaar in de gang..
Dat is een inschattingsfoutje, ik wist dat er geen gevolgen konden zijn, reu reageerde voor die tijd helemaal niet op haar, nu dus wel, was hij niet gecastreerd geweest dan had ik dat nooit gedaan, je moet gewoon voorzorgsmaatregelen nemen, ik vind het wel knap van je DA dat hij zo kan zeggen dat ze schijnzwanger is want bij mijn teefje was het met 6 weken ook zo dat ze dikker was, en haar tepels en pruim opgezet en wat afscheiding, verder merkte ik ook niet veel aan haar hoor, ja veel slapen maar de echte tekenen zijn toch wel een dikke pruim en wat afscheiding, dat likken duid er op dat ze zichzelf schoonhoud en jij die afscheiding dus niet ziet.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:19

Ik had het begrepen al je teefje hem gesmeerd was en van het uitje genoten had. Of dat een reutje jouw domein was binnengedrongen. Ik heb zelf een teefje wat compleet is en een reu die eerst de tijd heeft gehad om te zien of zijn ballen in wilde dalen. Deze reu wist ik niet van of hij wel of niet gecastreerd was. Ik heb dus uit voorzorg een testosteron test gedaan bij hem en hij had dus wel ballen alleen niet zichtbaar.
Ik wil niet zeggen dat ik vreselijk goed ben, maar een ongelukje is dus niet nodig als je je verantwoording neemt. Ik zeg alleen dat je beter had kunnen weten en nu dus eventueel je je teefje in gevaar brengt. Een echo zal niet veel uitwijzen, laat rontgenfotos maken.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:37

pipo schreef:
Ik had het begrepen al je teefje hem gesmeerd was en van het uitje genoten had. Of dat een reutje jouw domein was binnengedrongen. Ik heb zelf een teefje wat compleet is en een reu die eerst de tijd heeft gehad om te zien of zijn ballen in wilde dalen. Deze reu wist ik niet van of hij wel of niet gecastreerd was. Ik heb dus uit voorzorg een testosteron test gedaan bij hem en hij had dus wel ballen alleen niet zichtbaar.
Ik wil niet zeggen dat ik vreselijk goed ben, maar een ongelukje is dus niet nodig als je je verantwoording neemt. Ik zeg alleen dat je beter had kunnen weten en nu dus eventueel je je teefje in gevaar brengt. Een echo zal niet veel uitwijzen, laat rontgenfotos maken.

Waarom zal een echo niet veel uitwijzen ?
Een echo zie je zelfs veel meer op dan alleen rontgenfoto's denk aan hartslag van de pups en of ze allemaal goed groeien/leven.

Ts, oei oei wat ondoordacht.
Mocht ze drachtig zijn zou ik mij maar voorbereiden op veel slapeloze nachten.
De teefjes die ik ken die veels te vroeg pups hebben gehad (ook met 9 maanden) zorgde er allemaal stuk voor stuk niet voor. Ze waren nog te jong voor de zorg van de pups.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:37

Sowieso moet je bij zulke kleine en jonge hondjes uitkijken. Het word nog weleens een keizersnede.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:01

een echo is het best op een 34 dagen als ik het goed heb. Met 6 weken zal ze dus ver over die dagen zijn en dan bied rontgen een duidelijker en zekerder resultaat.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:03

Oja sorry mijn fout ik zat in gedachten dat het hondje van ts 4 weken was.
Dan bied een rontgen foto inderdaad meer duidelijkheid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:15

Schijnzwangerschap zie je meestal pas vanaf de 8e week dan gaan ze bezig met nestbouwen enz. Spullen slepen enz.
Dat ze nu al duidelijk tekenen laat zien is dat toch eerder een teken van zwanger zijn.

Hebben beide honden een stamboom? zodat je het merle gen kan uitsluiten bij de teef?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:40

Dat vroeg in me dus ook af Wilawander..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:53

Met alle respect TS, maar als je het beste voor hebt met je hondjes en serieus bezig bent, dan had je je voldoende ingelezen en wist dus over de nadelen van merle, dan had je je ingelezen over loopsheid en de mogelijkheid op zwanger raken, dan had je je maatregelen genomen om je PUP van 9 maanden te beschermen tegen zwangerschap, dan wist je ook dat bij chi's de bevalling al vaak via keizersnede gaat en dat je daar op deze leeftijd nog meer kans op hebt.
En als je echt het beste met je hondjes voor had, dan zou je bij het vermoeden van dracht bij je pup van 9 maanden GEEN topic maken op bokt, maar direkt de telefoon pakken en je dierenarts bellen voor een afspraak.

Wat alle bovenstaande betreft heb je de schijn nogal tegen je, dus zo ongegrond vind ik de (wat harde) beschuldigingen hiervoor niet.

Ik hoop wel dat je de moeite nog wilt nemen om hier te melden of je hondje zwanger is of niet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:03

Ochjee, de kooi van de losgeslagen bokkers is weer eens niet goed op slot gedaan.. 8)7 Stelletje moraalridders.

Nee, het was niet slim, maar niemand van jullie maakt natuurlijk ooit fouten! :D Jullie zijn allemaal perfect toch. -.-'

TS: Dat haar vulva wat opgezet is, is niet meteen een teken van (schijn)dracht. Mijn teefje heeft dit altijd tijdens de loopsheid.
Ik ben benieuwd hoe je bezoekje bij de DA afloopt. Succes.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:21

Miracle het is nog al normaal dat tijdens de loopsheid de vulva opgezet is, 6 weken later niet meer hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:43

Goed, over dat het stom was dat je ze bij elkaar gelaten hebt, ga ik niet verder op in. Dat punt lijkt me ondertussen wel duidelijk.

Weet je de kleuren van de ouders en grootouders van je teef? Op deze foto lijkt je teef namelijk geen merle-gen te hebben, maar duidelijk kan ik het niet zien. Ik begrijp uit de posts dat je reu sowieso merle is? (ik kan geen foto's van hem vinden). Ik heb even op het internet gekeken maar kan zo geen dna-test vinden voor merle, dus waarschijnlijk valt er nog niet op te testen, helaas.

Merle op zich is niet zo riskant, het is een gendefect die in enkelvoudige vorm (heterozygoot) voornamelijk de vachtkleur verandert. Het gevaar zit hem in double merle. Dan hebben beide allelen het gendefect en is er dus geen goed gen om de problemen op te vangen. Vaak zijn deze pups (vrijwel) volledig wit, en heel vaak ook doof, blind of beide. Er hangen nog wel meer problemen aan vast maar deze zijn het zichtbaarst. Mocht je een pup uit deze combinatie krijgen die dus (vrijwel) volledig wit is, laat deze dan zowel op doofheid als blindheid testen en laat het dier inslapen als hij op 1 of beide van deze positief test (dus doof of blind is). Doe de pup geen leven aan met nare kwalen en zet je er overheen. Dat is het risico van een mogelijke merle x merle kruising.
Bij chihuahuas is merle niet erkend, alleen daarom al willen ze het niet. Met daarnaast nog dat een hoop fokkers dit soort materie (kennis) ook niet beheersen waardoor het risico op merle x merle kruisingen veel groter wordt. Er zijn namelijk ook kleuren waarbij het merle slecht onder te zien valt, maar dat je het niet ziet, betekent niet dat het er niet is.

Hoe zwaar is je teef? Weegt deze tussen de 3 (liefst 4) en de 10kg? Dan heeft ze op zich het beste gewicht voor zo'n vroege bevalling, mits ze dan ook goed op gewicht is (dus niet te licht of te zwaar). Kleine honden zijn namelijk eerder volwassen dan grotere honden, en met hele kleine honden is het probleem juist weer dat ze te smal zijn waardoor de geboortes niet soepel verlopen. Ze lijkt op de foto een redelijk smal hoofd te hebben, klopt dit in het echt ook? En de heeft de reu ook een klein hoofd (in vergelijk met het lichaam)? Dat scheelt namelijk ook weer. Is de reu lichter dan de teef?

Voor de rest, let goed op de conditie van je teef. Ze mag niet te dik worden, maar ook niet te dun. Goed aan de ribben voelen. Je mag de ribben echt goed voelen, maar ze moeten niet door de vacht heen schijnen over het algemeen, hoogstens de achterste 2. Ga je teef ook wegen, 2x per week. Zodat je weet of en hoeveel ze aan komt.

Uiteraard moet je je ook als de bliksem gaan inlezen over het krijgen van een nest en hoe precies de verzorging ervan. Zodra je zeker weet dat ze drachtig is moet er onder andere een goede nestkist komen, een warmtelamp of mat, een noodkit voor als de moeder niet (voldoende) melk geeft, spullen om de pups eventueel op gang te helpen, etc. etc. etc.

Dat je niet direct naar de dierenarts gaat, maakt me dan weer niet zo veel uit. De teef is al dan niet 6 weken drachtig, dat is te ver in de dracht om het nog af te kappen. Zowel voor castratie als de abortus. Dat doe je de teef net zo goed niet aan. Maar als blijkt dat ze drachtig is, zorg dat je rond de bevalling gewoon rond de klok thuis bent.

Is de reu al minimaal 1.5 jaar? Laat deze dan testen op patella luxatie, en laat ook zijn hart en ogen nakijken (vermelden dat het i.v.m. fokken is). Dan kan je, zelfs als er wel een afwijking is, dit direct doorgeven aan de pupkopers. Je teef is daar nog te jong voor.

Dat haar doos meer gezwollen is dan voor haar loopsheid is helemaal niet raar, bij de eerste loopsheid verandert de hele hormoonhuishouding van de hond. Denk ook maar aan mensen, na de eerste ongesteldheid gaan de borsten groeien, de schaamstreek ontwikkelt zich, dat hoort allemaal bij het volwassen worden.

Dat de hond niet alle symptomen heeft, zegt trouwens niks. Ook ervaren fokkers laten nog altijd echo's maken om maar zeker te zijn of een hond wel of niet drachtig is, en niet schijndrachtig. Gewoon, omdat een hoop honden alle symptomen voor zowel dracht als schijndracht door elkaar gooien. Bij dracht niks of nauwelijks iets tonen en bij schijndracht juist alles en andersom.

Nou, hopelijk heb je wat aan de post. Mocht ze nu niet drachtig zijn en je op een keer wel een nestje willen van deze combinatie, laat dan zowel reu als teef testen. Wat ik aan tests heb genoemd, zijn algemene tests. Kijk ook bij de rassen waaruit je honden bestaan waarvoor getest wordt en laat je honden voor alle tests testen.

Eigenlijk zou ik bij de teef (en als de reu ook Chihuahua/Maltezer/Shih Tzu/Cavalier -bloed draagt, ook de reu) met 2.5 jaar laten testen op syringomeylie (en chiari-malformatie). Hierbij wordt een mri-scan gemaakt van de hersenen om te controleren of hun schedel niet te klein is voor hun hersenen (ziekte is veel in het nieuws geweest bij de cavalier, maar zit bij een hoop kleine rassen). Dit kan pas getest worden met 2.5 jaar en je dier kan pas met 5 jaar definitief vrij verklaart worden. Mocht de teef dus niet drachtig zijn, dan zou ik minimaal tot 2.5 jaar wachten en eerst laten scannen. Deze ziekte is namelijk zeer pijnlijk. Vrijwel alle honden die niet volledig vrij zijn en daarom op pijnstilling worden gezet, veranderen positief, ondanks dat de baas verrast was door de uitslag en geen pijn had gezien nog bij de hond. Deze honden lijden dan dus wel, maar niet duidelijk genoeg (en wel constant) om het voor de baas duidelijk te laten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:57

pipo schreef:
een echo is het best op een 34 dagen als ik het goed heb. Met 6 weken zal ze dus ver over die dagen zijn en dan bied rontgen een duidelijker en zekerder resultaat.

Röntgen doen ze vanaf 45 dagen, dan zijn ze meer volgroeid en is het duidelijker te zien, en is de straling niet schadelijk.
Een echo kan ook na 6 weken nog prima, het is zowel met echo als met röntgen zo dat het de vanaf dag is, omdat het anders te onduidelijk is.

Edit: @mizora, beetje raar om TS aan te raden met een blue merle reu te gaan fokken.