hoe hond leren loslopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Re: hoe hond leren loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:53

Ja dat klopt, hij is ook 1 brok energie ( dit gelukkig alleen buiten, binnen ligt hij gwn heerlijk te slapen ) en dat is best moeilijk om hem dan te verzadigen, bijv. na een uur non stop zwemmen, heeft hij nog steeds super veel energie. Terwijl mensen denken dat hij gaat verdrinken omdat hij zolang zwemt, weet ik dat hij het nog wel ff kan volhouden.
Het zelfde met fietsen, ik fiets gerust een uur of langer met hem, op een hard tempo en nog is hij niet moe.
Laten rennen enzo, nou daar word hij helemaal niet moe van. Als ik 2 uur aan het wandelen ben, zou je denken dat zn energie eruit is, maar helaas nog steeds niet.

Misschien inderdaad denk spelletjes doen, alhoewel ik denk dat zijn concentratie daar niet voldoende voor is. Ik ga het proberen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:57

Zit je bij een hondenschool? Zij kunnen je helpen met trainen in de buurt van honden. Ook is de hond sowieso 1x in de week echt moe.

En als een hond uren op een eend kan concentreren is het geen kwestie van niet kunnen concentreren, maar niet willen ;) Je zult hem dus moeten leren dat er alleen bij jou iets leuk te doen is, of dat jou aankijken betekent dat hij iets leuks mag doen. Dus eerst zitten + jou aankijken, dan pas spelen met andere honden bijv.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 20:04

Ja daar heb je een punt :P hij kan idd wel ueren concenteren op een eend ja...
Ik ga het wel proberen ja, weer volop in de training gaan met hem.
Hondenschool ga ik ook weer doen, zit nu alleen ff krap dus als ik t weer wat breeder heb, ga ik daar gelijk naar op zoek.
Vind het zelf ook wel leuk om te doen. Ik zat zelf ook te denken om dogfrisbee te gaan doen ofzo, daar zal hij zeker goed in zijn :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:05

Dat is denk ik echt iets voor hem ja! Bij de meeste hondenscholen zul je wel eerst 2 gehoorzaamheidscursussen moeten doorlopen voordat je een sport kan gaan doen.

En blijf altijd iets lekkers meenemen, probeer elke wandeling een nieuwe beloning en het liefst lopen VOOR het eten ipv na. Als hij de beloningen tijdens het wandelen niet op heeft kun je het door z'n eten doen en dan een commando roepen. (Ik gebruikte een fluitje)
Dus sowieso elke keer bij een maaltijd: HIERRRRRRR!!! roepen bijv. (Of fluiten, of 'kijk nou' of wat je wilt) Let er op dat als je je hond 'hierrrr'/'kom voorrrrrr' leert dat de hond naar je toe moet komen en moet zitten. Daar ga je buiten profijt van hebben. Niet zitten = geen eten/beloning.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:16

Dat met het eten is wel een goeie ja was ik vergeten erbij te zeggen voer hem niet voordat je gaat
Wandelen want dan is die vol en weigert zo sneller zijn beloning zo heeft die mischien meer honger
En meer de neiging zijn beloning aan te nemen ne dus ook wel graag naar het baasje komen
Omdat ze eten bij zich heeft.. en voorloppig ook na het voeren eetbak weg en niks laten staan
Krijgt die vanzelf wel een x honger :p

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:40

Je kan in huis ook een hoop denkspelletjes met je hond doen, hersentraining. Dat doe ik ook met mijn hond. Soms is alleen lichamelijke beweging niet genoeg en moet een hond mentaal uitgedaagd worden om moe te worden en dus echt gaan nadenken. Er zijn hele simpele dingetjes die je kunt gebruiken. Ik heb o.a.:
- een schoenendoos vol wcrolletjes waar ik snoepjes in doe (een soort grabbeldoos)
- een muffinbakvorm met tennisballen erop en onder elke tennisbal een snoepje in stoppen
- een oude handdoek waar ik snoepjes op leg en vervolgens rol ik de handdoek op.
- een oud kleed of handdoek die ik verfrommel en overal snoepjes neerleg
- verstoppertje spelen (zelf ergens gaan verstoppen en dan je hond roepen)
- speeltjes verstoppen
- gewoon leuke trucjes aanleren

Ik zou 'Hier' of 'hierkomen' veranderen in iets anders, omdat je in deze woorden je frustratie sneller herkenbaar is. Ik gebruik 'Kijk eens!', dat klinkt een stuk vrolijker.

Verder zou ik een gebied opzoeken wat prikkelarm is. Echt een stuk waar niets te zien valt, geen honden, geen eenden, geen wilde dieren, geen mensen. Alleen een stuk grasveld bijvoorbeeld. Je hond raakt dan veel minder snel afgeleid. Daarna kun je het weer op gaan bouwen naar steeds meer prikkels in een gebied.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:21

Die laastste is een slimme! Zo kun je inderdaad steeds meer prikkels inbouwen.
Je moet wel even op zoek naar goede plaatsen (op de fiets is dat misschien wat lastig), maar wel een hele slimme!

Waar ik mezelf ook een tijd mee heb 'getroost' (toen mijn hond hetzelfde deed), was dat ik met hem ging fietsen voor z'n lichaamsbeweging, wandelen aan een lange lijn voor het snuffelen en 'de boodschap', en in huis zoekspelletjes (snoepjes verstoppen achter/ondermeubels) om aan zijn zoek/geur instinct tegemoet te komen.
Zo had ik toch van alles wat hij leuk vind/nodig heeft íets, maar had ik niet de frustratie van het los 'moeten' laten om het te krijgen.

Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:39

Je kunt bijv. ook zelf de prikkels toe gaan voegen op dat lege grasveld. Neem een keer iemand mee die je hond leuk vindt, of leg een speeltje neer waar de hond weg van is (of een combi). Of een stuk vlees neerleggen oid. Zo kun je zelf dus voor prikkels zorgen en deze langzaam opbouwen.

Ik zei inderdaad ook de woorden hierrrrrrr of kom voorrrrrr. De 'rrrrrr' is echt een rollende hoge 'r', dat geluid kun je niet maken als je boos bent, dan klinkt het meer als ghrr. Daarom gebruik ik die commando's.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:41

Waaom ga je niet bij een goede kynologenclub inplaats van een cursusje bij een plaatselijk hondenschooltje?
Een cursusje is leuk maar sommige honden hebben gewoon meer nodig als dat.
Plus ik heb het idee dat de laatste tijd jan en allemaal maar een hondenschool begint en cursussen geeft.
Ik denk dat deze hond meer heeft aan een doel, gericht trainen.

Ik denk vanuit financieel oogpunt dat als jij je aanmeld bij een goede club dat je minder kwijt bent als aan een commerciele cursus van een paar weken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 12:06

Fijne tips! Ik ga er aan werken :)

Als ik het goed heb ik hier een kynologenclub in de buurt. Daar ga ik sowieso contact mee opnemen.
Ik ga ook liever naar een goede dan zomaar een clubje, want dat wat hun doen kan ik ook wel ;)