Ik mag al niet meer kiezen wat ik aan MIJN hond geef!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:45

Ik ben ook erg voor vlees voeren en doe dit zelf ook ... Maar durf ook rustig (goede) brokken te voeren :')

Maar er zijn gerust ook wel goede brokken hoor. Zou zelf wel inderdaad kijken of er geen kankerverwekkende stoffen inzitten zoals BHT. Maar zoals hierboven wordt geschetst door Netje over vers vlees das ook weer wat overdreven het is een goede manier van voeren en krijgen alles binnen als je het goed doet.

Billy

Re: Ik mag al niet meer kiezen wat ik aan MIJN hond geef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:20

Ik voer een combinatie van vlees en brokken, dus ben zeker niet van de vleesmafia.
Maar gezien voedingskennis van de gemiddelde dierenarts, heb ik daar absoluut geen vertrouwen in...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:38

Hier ook een Border Collie die moest afvallen, in de winter kan ze namelijk niet zoveel mee naar de paarden waardoor ze, ondanks wandelen, toch minder beweging krijgt.
We zijn ook overgestapt op een beter voer, weet het merk nu niet uit mijn hoofd, om af te vallen.
Nu krijgt ze verdeeld over 2 maaltijden 160gr, afgemeten met maatbeker. Je ziet het verschil. Ook schranst ze niet meer, wat ze vroeger wel deed (lees: brood/zak koekjes/kaas opgegeten, soms met papier enal).
Hiervoor kreeg ze Pedigree, vind het persoonlijk een zeer vettig voeder.

Vind het zeer moeilijk om goed voer te vinden, net als bij paarden smijten ze er veel teveel in wat bedoeld is om mensen te doen kopen ipv wat goed is voor de dieren. Echt jammer.

Hier staan alle sinds een aantal interessante dingen!

Ts, veel succes met je hond, hoop dat ze in het gezin zich houden aan de regel. Vind het erg goed van je dat je zoveel gaat wandelen!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:03

IMJ schreef:
Fijn TS, lekker als ze zo tevreden zijn..!

Vlees, maaginhoud, dat is toch wat een hond zou moeten eten als carnivoor... Daarom ben ik zo benieuwd naar het artikel, ik kan het me haast niet voorstellen nl maar wil mijn mening graag bijstellen.

Mijn bijna 10 jarige herder eet altijd al 's morgens brok en 's avonds smuldier(meestal compleet) en hij is gezond en energiek, ik moet hem echt flink uitlaten anders breekt hij de tent af, zo slecht kan de voeding dan niet zijn toch? Of heb ik gewoon geluk? :+

die van ons eet ook elke dag smuldier;alaska en ziet er volgens mij niet slecht uit :+

De hond hiervoor at alleen brokken en was ook geen grammetje te vet of te licht. Denk dat iedereen voorzich moet kijken naar wat zijn hond het beste kan hebben :)
Brok/vlees/barf voor ieder wat wils, en bij elk voetype zitten honden die er slecht en goed uitzien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:09

kohtje schreef:
Kugger jij als echt hondenmens,wat voer jij het liefst? Jouw honden zijn denk ik bijna de enigste die echt werken.

De mijne werken ook zeer serieus maar op ander gebied dan die van hem en ja, ze doen het gewoon zonder brok knap he :D

Enne gaan strooien met mensen die bijna afgestudeerd zijn als DA kan je doen natuurlijk maar de afdeling voeding die in dat lespakket zit is erg minimaal een DA is namelijk geen voedingsdeskundige. Ik ga aan een voedingsdeskundige ook niet vragen of hij rontgenfoto's wil maken van mijn honden of ze wil castreren bijv.

En nee, ik vraag ook niet aan een voedingsdeskundige van Royal Canin iets over Pedigree, Bonzo, Happy dog, Cavom, lotgering, smuldier, carnibest enz.

Het beste middel is namelijk jezelf erin verdiepen en veel verder kijken dat je neus lang is. En dan nog iets wat beter is of beter lijkt te zijn hoeft je dier nog niet te accepteren als beter zijn en eetbaar zijn en wat voor het ene dier beter is hoeft voor het andere ook niet beter te zijn.

Sinds ik vers voer merk ik namleijk dat er verschillen zijn in wat de ene hond nodig heeft t.o.v. de andere hond. Bijv. mijn hond met spondylose in rug/nek heeft meer behoefte aan botwerk dan mijn andere hond (en dat zie je weer terug in de kwaliteit van de ontlasting). Super leuk om jezelf er grondig in te verdiepen en dan niet alleen in percentages vlees/orgaan/bot maar ook in vitaminen/mineralen en heel de mikmak. ;) Pas weer een hele avond cursus gehad over vitaminen. Zeer belangrijk soms gewoon bijna wonder middelen.

Gestudeerd heb ik niet, zeer veel ingelezen wel. Avonden aan een stuk, diverse leerzame avonden gevolgd. Over brok versus vlees. Soms overtuigende brok man/vrouw aan het wordt en soms andersom. Daar weer punten uit onderzocht en verder gegaan. Na een half jaar onderzoeken zelf begonnen met vers voeren en inmiddels doe ik het al weer 4 jaar na volle tevredenheid. Krijg nog bijna dagelijks complimenten over mijn dieren en hun uiterlijk.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:19

Billy schreef:
[Gut Netje, ze hebben er gewoon geen verstand van. Laten ze dat gewoon toegeven dan.
Daarom heb ik helemaal niks met dierenartsen en voeding. De meeste praten maar dom de reclames na zonder dat ze er maar iets van weten.
Maar goed, dat zou ik ook doen als ik bonussen kreeg voor voer wat ik in de praktijk verkocht....

Bééte flauw na 6 jaar studie, waarin ze wel degelijk veel over voeding leren en veel college's hierover hebben (en nog veel meer over moeten weten als ze examen doen...), maar wat ik nog belangrijker vind: de gevolgen zien van het één en het ander (dus brokken versus vers) bij honden en katten. Als je mijn stukje leest dan zie je dat ik aangeef dat wanneer er problemen zijn er moet worden gezocht naar de beste oplossing. Als er geen problemen zijn, dan ben ik toch eerder geneigd mijn dochter en schoonzoon te geloven, dan alle goeroes op Bokt :D

Mijn hond krijgt dus dieetbrokken en loopt ook mee met het maandelijks onderzoek naar wormen in Utrecht: in twee jaar nog geen wormen gehad, behalve de ene keer dat hij toevallig vlak voor het onderzoekverse vlees gehad had... Voor mij zegt dat genoeg.

Maar goed: nu maar weer ontopic. Want TS zal dit niet leuk vinden...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:22

Netje schreef:
Billy schreef:
[Gut Netje, ze hebben er gewoon geen verstand van. Laten ze dat gewoon toegeven dan.
Daarom heb ik helemaal niks met dierenartsen en voeding. De meeste praten maar dom de reclames na zonder dat ze er maar iets van weten.
Maar goed, dat zou ik ook doen als ik bonussen kreeg voor voer wat ik in de praktijk verkocht....

Bééte flauw na 6 jaar studie, waarin ze wel degelijk veel over voeding leren en veel college's hierover hebben (en nog veel meer over moeten weten als ze examen doen...), maar wat ik nog belangrijker vind: de gevolgen zien van het één en het ander (dus brokken versus vers) bij honden en katten. Als je mijn stukje leest dan zie je dat ik aangeef dat wanneer er problemen zijn er moet worden gezocht naar de beste oplossing. Als er geen problemen zijn, dan ben ik toch eerder geneigd mijn dochter en schoonzoon te geloven, dan alle goeroes op Bokt :D

Mijn hond krijgt dus dieetbrokken en loopt ook mee met het maandelijks onderzoek naar wormen in Utrecht: in twee jaar nog geen wormen gehad, behalve de ene keer dat hij toevallig vlak voor het onderzoekverse vlees gehad had... Voor mij zegt dat genoeg.

Mijn honden krijgen dagelijks vlees en hebben nooit wormen...
Zegt dat wat over de kwaliteit van jouw hond z'n darmstelsel of van die van mij?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:46

kohtje schreef:
En de mensen die wel vers geven hebben er ook voor gestudeerd? Zie op bokt zat honden in profielen die vers krijgen en die er niet uit zien,van heel dik tot heel dun. Zie het hier ook in pension,honden in slechte conditie ook met alleen maar vers.

Misschien kun je Ruud even bekijken? Vers gevoerde hond, hij kan niet zomaar over elke brok en de katten krijgen zo wie zo geen brok (carnivoor plantaardig voeden vind ik heel tegenstrijdig met mijn studie in m'n achterhoofd (dier- en gezondheidszorg)), vandaar dat we over zijn gegaan op vers.

Domme is dat ik de eerste was die zo voert volgens mijn DA en ik heb hun moeten uitleggen waarom. Wel hebben we samen gekeken of zijn urine ook zuurder werd de loop van der tijd en dit was het geval.

Zowel de katten en Ruud doen het erg goed op vers. Elsje staat nog deels op brok, omdat ik het fijn vind dat ze alles eet. En dat doet ze, ook Elsje gaat over op vers als de brokken op zijn.

Ik vind brok niet slecht, maar ik vind vers gezonder.

Maar om terug te komen op TS, hoe ging het met je ouders?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 07:26

Netje schreef:

DA's krijgen absoluut niet veel over voeding in hun studie nogmaals. Geen idee waar je dat dus vandaan heb? Ze gaan er echt niet diep op in hoor want dan zou geen enkele goed willende DA nog Royal Canin zo aan prijzen en daarnaast weet ik gewoon dat het zo is uit de opleiding zelf.

Verder doen mijn honden ook mee met het ontlastingsonderzoek wat overigens nog geen 1 jaar draait nu (maar wel 2 jaar gaat draaien als het goed is).... En in de 7 maanden dat ik mee doen (vanaf het begin af aan maar ik ben volgens mij 1 maand te laat begonnen dus je kan er max. 8 maanden aan mee doen nu) nog geen worm gezien. Bij die van mij niet, van mijn collega's niet en van 3 vers vlees voerende fokkers niet. Totaal 15 honden zegt wel genoeg toch?

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:25

Het gaat momenteel goed,
Ben met haar buiten geweest en ze heeft hard gewerkt!weeral kon ze geen pap meer zeggen na het wandelen.

Ach... Ik vind het niet erg hoor!
Zo kan ik ook eens weten wat jullie over kvv vinden :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:50

Wat me wel opvalt is dat je zegt dat het JOUW hond is, maar je vervolgens aan je moeder van alles moet vragen.
Ook weet je niet hoevaak de hond wandelt en wandel jij er volgens mij maar 1x per dag mee?
Dan kun je het niet echt jouw hond noemen, dan is het gewoon de gezinshond.

Als je meer grip wilt op je hond zijn eten en beweging zou ik dus meer de verantwoordelijkheid nemen. Zo kun jij voor school ook vroeger opstaan en de hond uitlaten en z'n ontbijt geven.

KVV hoeft niet persé magerder te zijn al zie ik wel bij de honden dat ze minder buikvet krijgen (tenzij je er natuurlijk teveel van voert) en de spieren duidelijker zichtbaar worden.
Graan worden honden wel degelijk dikker van omdat het lege koolhydraten zijn. Vet past heel goed in een dieet van de hond, koolhydraat minder.

Duurdere brok zitten vaak meer nodige voedingsstoffen in dus heeft de hond er minder van nodig, waardoor je uiteindelijk niet veel duurder uit bent. Er zijn graanvrije brokken te krijgen of brokken waar veel vlees in zit (kijk hiervoor op de ingrediëntenlijst, wat er als eerste op staat zit er het meeste in. Brokken waar dus als eerste graan/rijst/tarwe etc. op staat zou ik vermijden).

Zelf ben ik redelijk te spreken over Farmfood of Jarco (al voer ik zelf graanvrije brok voor de kat en de hond eet vers vlees).

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 19:14

Ik weet echt wel wanneer mijn hond moe is en het niet leuk meer begint te vinden hoor.
Je moet ook niet verwachten dat ze een hele dag kan wandelen.
De hoeveelheid dat ik met haar wandel is genoeg.
Daar moet je niet over gaan oordelen.

Zolang ik onder het dak van mijn ouders woon , bepalen zij nog steeds de regels.
Het is Mijn hond en staat wel degelijk op het paspoort.
ja natuurlijk is het een gezinshond.
Ik kan ze moeilijk afzonderen van iedereen hé

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:27

@zwieper je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, ik snap haar punt wel. Een hond staat altijd op iemands naam maar hoort in princiepe bij het gezin. Stel alleen jij houd je bezig met de hond qua wandelen en voeren en verzorging zou je kunnen spreken van jou hond. Maar zodra je dat gezamenlijk doet is dat misschien wel op papier, maar niet voor de hond.
Qua wandelen doe je het goed hoor, al moet ik er wel bij zeggen dat border collies (mix) heeeeeeel erg veel beweging nodig hebben en kan het voor hun vaak niet lang genoeg zijn.
Ben nog steeds wel benieuwd naar het antwoord op hoe vaak en hoe lang ermee gelopen wordt dan :j en dat is niet als aanval bedoeld maar uit interesse.
Top dat je iig bezig bent met oplossingen zoeken :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:52

vaak en lang wandelen is geen must voor een border collie. Wandelen is namelijk op zich niet uitdagend. Tenzij ze tijdens het wandelen gaat jagen enz. Echter normaal gezien kan je uren met een border collie lopen en dan is deze nog net zo gek en actief als eerst. Een half uur trainen met veel denkwerk is veel vermoeiender ;) dat wil niet zeggen dat je dus niet veel moet wandelen maar alleen wandelen is vaak niet vermoeiend bedoel ik ermee te zeggen. Hoewel er zeker ook wel border collie (mixen) zijn die met alleen veel wandelen ook genoeg kwijt raken ;)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:56

dierenfan schreef:
vaak en lang wandelen is geen must voor een border collie. Wandelen is namelijk op zich niet uitdagend. Tenzij ze tijdens het wandelen gaat jagen enz. Echter normaal gezien kan je uren met een border collie lopen en dan is deze nog net zo gek en actief als eerst. Een half uur trainen met veel denkwerk is veel vermoeiender ;) dat wil niet zeggen dat je dus niet veel moet wandelen maar alleen wandelen is vaak niet vermoeiend bedoel ik ermee te zeggen. Hoewel er zeker ook wel border collie (mixen) zijn die met alleen veel wandelen ook genoeg kwijt raken ;)

Ik legde het inderdaad een beetje krom uit, maar dat bedoelde ik :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:05

Zwieper schreef:
Ik weet echt wel wanneer mijn hond moe is en het niet leuk meer begint te vinden hoor.
Je moet ook niet verwachten dat ze een hele dag kan wandelen.
De hoeveelheid dat ik met haar wandel is genoeg.
Daar moet je niet over gaan oordelen.

Zolang ik onder het dak van mijn ouders woon , bepalen zij nog steeds de regels.
Het is Mijn hond en staat wel degelijk op het paspoort.
ja natuurlijk is het een gezinshond.
Ik kan ze moeilijk afzonderen van iedereen hé

Dit was op reactie van mijn post neem ik aan?

Een hond kan best van jou zijn, zonder dat je ze afzondert. Wat ik inderdaad bedoel is dat je over jouw hond spreekt, maar niet de volledige verzorging op je neemt. Een schoolgaande tiener heeft namelijk ook de opties om de hond 3 à 4x per dag uit te laten, waarmee ik niet bedoel dat de hond te weinig buiten komt omdat jij maar 1x per dag wandelt.

Dat de hond theoretisch gezien van jou is (op papier), betekent niet dat dat in de praktijk ook zo is. Vandaar ook dat jouw moeder er nog een zeg in heeft (al ben ik het meer eens met jou dan je moeder).
Was dus meer als tip bedoelt: hoe meer lasten, hoe meer lusten. Oftewel: hoe meer verantwoordelijkheid jij neemt voor de verzorging van je hond en de kosten die daar bij komen, hoe meer je kan bepalen wat je hond wel of niet krijgt.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:18

Whaaattt??? een dierenarts verstand van voeding die moet nog geboren worden.
Goeie site www.voerwijzer.com. Ben een voorstander van vers vlees. Voorbeeld van een sharpei een sharpei met koortsaanvallen op den duur zat men met hun handen in hun haar elke keer koortsaanvallen de hond ging bijna dood de dierenarts had hem al niet lang meer gegeven hij zei deze hond word niet oud. Kreeg brok totad ze een keer met iemand in gesprek kwam en vertelde over vers vlees geven in dit geval ging het over Energique, ze had zoiets van nouja dat is nog wat ik kan proberen. En wat denk je? deze hond heeft nooit een koortsaanval meer gehad oja nog 1x vanwege vergeten te ontdooien had ze 1x brokjes gepakt. nou nou wat zijn brokken gezond en de hond is 12 jaar geworden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:26

yv_on schreef:
Whaaattt??? een dierenarts verstand van voeding die moet nog geboren worden.
Goeie site http://www.voerwijzer.com. Ben een voorstander van vers vlees. Voorbeeld van een sharpei een sharpei met koortsaanvallen op den duur zat men met hun handen in hun haar elke keer koortsaanvallen de hond ging bijna dood de dierenarts had hem al niet lang meer gegeven hij zei deze hond word niet oud. Kreeg brok totad ze een keer met iemand in gesprek kwam en vertelde over vers vlees geven in dit geval ging het over Energique, ze had zoiets van nouja dat is nog wat ik kan proberen. En wat denk je? deze hond heeft nooit een koortsaanval meer gehad oja nog 1x vanwege vergeten te ontdooien had ze 1x brokjes gepakt. nou nou wat zijn brokken gezond en de hond is 12 jaar geworden.

*zucht* ga toch terug naar de vlees vs. brokken discussie, hier gaat het topic niet over.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:35

Het grootste deel ging daar wel over, hoewel het er idd niet precies mee begon vond TS het wel interessant wat wij van vlees vonden.
Het topic begon over het feit dat ts de voeding niet zelf mocht uitkiezen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:44

En ik lees ook een hele hoop nuttige meningen, maar die van yv_on vind ik dan weer zo'n ondoordachte uitspraak wat vaak alleen maar afweer tegenover vlees oproept en daar irriteer ik me mateloos aan.

Nee de meeste DA's hebben zich niet verdiept in voeding maar ze zijn ook zeer zeker niet onwetend. En er zijn wel degelijk DA's die zich wél verdiepen in vers vlees en brok met alle voordelen en gezondheidsrisico's die beiden opties met zich meebrengen, want die zijn er aan beide kanten.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:15

voer overigens niet alleen maar vlees hoor mocht je dit denken SASSOL maar vind wel dat ieder zijn verhaal mag doen en als dat al niet meer mag zeg?

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:15

Oh maar ik wandel niet enkel hoor :)
Sinds kort leer ik haar loslopen (leiband over grond slepen)
Ondertussen doen we oefeningen zoals over een haagje springen, ineens crossen en dan stilstaan.
stoppen en teruglopen, rond een auto rennen :)
Ze is echt wel moe na zo'n wandeling hoor :D
dan zet ik me op de grond en gaat ze met der hoofd op mijn benen snurken.

hoe zou het dan eigenlijk kunnen dat die sharpei koortsaanvallen kreeg van brokken?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:49

Klinkt goed ts, wat goed dat jij zo trouw met je hond wandelt. In huis zou je misschien af en toe ook wat kunnen verstoppen wat de hond dan zoeken moet. Mijn hond heeft daar niets mee, maar de hond van mijn collega vindt dat geweldig!

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:54

met speeltjes gaat dat niet lukken :)
ze is enkel op zoek als het om koekje gaat!
in huis slaapt ze enkel nog van de wandeling...
vaak doen we ook van die geheugentesten :)
buiten verstopt mijn broer zich en mag ze niet kijken.
ik laat haar nadien aan zijn trui ruiken en ze moet hem zoeken...
vindt ze ook leuk!
haha soms krijgt ze ook kvv :p
we hebben vanachter in de tuin een paar wilde muizen en ze heeft er twee van verslonden :s ze brengt ze naar ons en begint ze dan smakelijk op te eten...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:19

Kijk, dat klinkt als een gezellige wandeling! *D Hier vindt de hond apporteren heeel leuk sinds ik een voerdummy heb (kost 5 euro), die leg ik op een verhoging of laat ik vallen en loop een stuk door en moet hij hem ophalen.'

@yv_on: als jij brokken voert maar de opmerking maakt "nou wat zijn brokken gezond" vind ik dat erg tegenstrijdig. Maar zoals ik ook al schreef: de manier waarop je je verhaal schreef, irriteer ik me nogal aan, reageerde zelf dus niet heel beleefd. Mijn excuus daarvoor.