over hondenbelasting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:08

Gisteren antwoord gehad op mijn bezwaar = afgewezen -O-

In het kort heb ik geschreven dat ik in het buitengebied woon en dat de faciliteiten die de gemeente heeft voor hondenbezitters alleen zijn voor mensen die in de stad wonen. En verder dat ik een hond heb voor bewaking die de stad nooit zal aanschouwen maar die zijn leven doorbrengt op het erf of nabije omgeving. Omdat dit in mijn ogen wel erg makkelijk geld is verdienen voor de gemeente is dit in mijn ogen een vorm van discriminatie wegens ongelijke behandeling.

Als antwoord krijg ik artikel 236 van de gemeentewet om de oren geslingerd dat een gemeente hondenbelasting mag heffen en dat er in de verordening geen vrijstelling is vermeldt voor het houden van een hond op eigen terrein en dat de opbrengst van de hondenbelasting vloeit in de algemene middelen.

Maarrrrrr.... Een lichtpuntje!
Verder staat er dat ik met mijn bezwaar doel op een uitspraak van het Gerechtshof in de zaak betreffende gemeente Sittard-Geleen waar de kern van de kwestie is dat het niet gaat om een bestemmingsheffing wat volgens de indiener van het beroep discriminatie is van hondenbezitters.

Volgens het gerechtshof had de gemeente S-G het gelijkheidsbeginsel geschonden door alleen hondenbezitters aan te slaan, terwijl de opbrengst ten goede komt aan de algemene middelen.

De betreffende gemeente gaat bij de Hoge Raad in cassatie dus er is nog geen definitief oordeel.

Als de Hoge Raad in deze procedure de uitspraak van het gerechtshof bevestigd dan zal de aanslag tegen de hondenbelasting waartegen ik bezwaar heb gemaakt ambtshalve alsnog verminderd worden.
Ik hoef volgens mijn gemeente dus geen beroep bij de rechtbank in te stellen....

Ja dat laatste is natuurlijk mooi maar als die uitspraak niet binnen 6 weken is dan KAN ik ook geen beroep meer instellen waar mijn gemeente natuurlijk ook niet op zit te wachten.

Ik denk dat ik een aantekening op mijn kalender zet en dat ik ga hopen dat de uitspraak (positief) binnen 6 weken uitgesproken gaat worden en anders ga ik alsnog zelf in hoger beroep.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:20

Net nog contact op genomen met de Hoge Raad in Den Haag en die gaven aan dat een cassatie zaak binnen 3 maanden behandeld wordt en tot mijn grote verrassing wist de dame mij te vertellen dat er helemaal geen zaak loopt over hondenbelasting van de gemeente S-G.
Tja dan kan ik wachten tot ik een ons weeg, dus ik ga nu gewoon de gemeente S-G bellen...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:28

Weer een stukje wijzer..

Ik heb met de gemeente S-G contact gehad en volgens hun is er wel cassatie aangevraagd en de uitspraak wordt in juli verwacht. Veel te laat dus voor mij om een beroep in te stellen bij de rechtbank mocht die uitspraak positief voor de gemeente zijn.

Twijfel: zal ik de uitspraak gaan afwachten of toch nu maar zelf een beroep bij de rechtbank instellen?

secricible

Re: over hondenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:01

Ik zou zelf actie ondernemen dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:27

Hebben jullie enig idee hoe het zit met loslopende honden buiten de bebouwde kom? Is hier niet helemaal ontopic, maar ik kreeg vanmorgen van de boswachter op mijn kop dat mijn honden losliepen terwijl ik NIET in het bos was maar op een landweggetje in het buitengebied. Volgens mij heeft de beste man geen poot om op te staan, ik kan in de APV niets vinden hierover, alleen dat honden binnen de bebouwing aangelijnd moeten zijn.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:47

Volgens mij staat er nergens in de nederlandse wet dat honden ten alle tijde aangelijnd moeten zijn maar alleen als daar om verzocht wordt (en dat is binnen de bouwde kom en vaak in bosgebieden zo)
Ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden

Btw wat heeft een boswachter op een zandweggetje te zoeken (en heeft hij daar ook bevoegdheid?)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:51

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:53

Het landweggetje loopt langs het bos, een stukje door het veld en dan het bos in, dus hij was wel in de buurt van het bos maar ik vraag me ook af of hij daar nog wel bevoegdheid heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 08:41

hier in de buurt (buitengebied) wordt ook wel verzocht door de gemeente om honden aangelijnd te houden, maar dat is meer inverbandmet de neospora bacterie die eventueel in de weilanden terecht kan komen en abortus onder koeien veroorzaakt.
ik weet niet of dit al beboet wordt verder.. mijn hond komt ons erf ook niet af.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:56

hier in Zaanstad lopen weer belastingcontroleurs rond, gisteren stonden ze bij mn moeder aan de deur, zelf heb ik ze nog niet gezien

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:54

secricible schreef:
Ik zou zelf actie ondernemen dus.

Ik kreeg vandaag nog een tip dat ik ook pro-forma bezwaar kan indienen. Dat houdt in dat ik bij de rechtbank al een verzoek in kan dienen waarin ik uitstel vraag tot de uitslag van de uitspraak van de cassatie zaak Sittard-Geleen bekend is.
Ik ga morgen eerst met de rechtbank bellen hoe het dan zit met de betaling.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:10

Mogen ze wel paardenbelasting in gaan voeren... :+

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:17

Wil je niet van die rare dingen schrijven zeg! :')

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:00

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:37

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:35

Sja, echt belachelijk.. Er zijn veel stomme regels en wetten in Nederland, maar deze slaat toch wel alles. Ik zou wel eens willen weten wat zo'n rechter tot zo'n uitspraak zet.. want elk weldenkend mens ziet toch meteen dat dit niet klopt. Wil je meer geld in de gemeentekas, haal dit dan bij de mensen die ervoor zorgen dat er te weinig is.. de mensen die voor extra kosten voor de gemeente zorgen. Je gaat toch niet random bij een bepaald deel van de bevolking geld weghalen om het gemeentehuis van schilderijen te voorzien of wat bijstandtrekkers te kunnen betalen of die ene school te kunnen uitbreiden..?! Als die uitspraak nu zou zeggen dat een deel naar hondenveldjes moest gaan, vooruit.. maar na deze uitspraak zullen gemeentes al helemaal alle hondenvoorzieningen afschaffen..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:45

Wanneer gaan we belasting heffen op mensen met blauwe ogen?
Of mensen die langer zijn dan 180, of... noem maar eens wat doms om zomaar een groep er uit te pikken.
Dat er betaald moet worden voor de voorzieningen is logisch, maar toch geen andere dingen?

De drollen die hier in eigen tuin liggen en die ik zelf op raap eens bij de rechter droppen.
Vrij besteden is dat niet vrij deponeren waar we willen ;)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:13

Als ik goed lees is er nog geen sprake van een uitspraak, maar van een advies van de advocaat-generaal. De uitspraak van de rechtbank volgt nog. Dus er is nog hoop ;)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:25

Nado schreef:
Als ik goed lees is er nog geen sprake van een uitspraak, maar van een advies van de advocaat-generaal. De uitspraak van de rechtbank volgt nog. Dus er is nog hoop ;)

Ja maar ik denk dat die hoop (komische woordspelling bij dit onderwerp :') ) wel erg klein is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:44

In theorie is er nog hoop, maar de rechtbank neemt eigenlijk altijd het advies over...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:42

Mri schreef:
Als ik kijk naar het werk dat de gemeente hier heeft aan de "uitlaat zones" zou ik dat toch niet echt zeggen.
Ja, er staan extra vuilnisbakken en minimaal 1 keer per week worden de zakjes bijgevuld. De prullenbakken staan aan het begin en aan het einde. In dit geval markeer ik even de oversteek als "einde"
Want aan de andere kant van de weg staat wederom een prullenbak voor honden poep, incl zakjes.

De schijt veldjes worden 1 keer per maand poepvrij gemaakt (want de honden eigenaren ruimen het lang niet altijd op). Als ze dat niet doen is het met maaien van het gras echt TE ranzig.

Persoonlijk vind ik dat het niet afgeschaft moet worden en dat katten belasting ingevoerd mag worden. Wat eerder is aangehaald veroorzaken katten vervuiling.
Wat ik wel vind is dat gemeentes het geld wat ze ophalen met honden belasting ook daad werkelijk zouden moeten gebruiken voor voorzieningen ten behoeve van honden/honden eigenaren.
Ik wordt namelijk echt dood ongelukkig als bv de zakjes hier weg gaan en er geen poepzuiger meer langs komt voordat ze gaan maaien. Ik woon tegenover een uitlaatstrook en je bent in de zomer echt niet blij als er is gemaaid zonder dat de poep (die door de eigenaren opgeruimt dient te worden) weg gehaald is.

Ik ruim toch echt zelf de poep van mijn honden op met mijn zelf gekochte boterhamzakjes (want de poepzakjes van de Gemeente vind ik totaal niet handig).
De Gemeenste heeft inderdaad prullenbakken geplaatst, maar leegt ze niet op tijd waardoor er zakjes uitpuilen en naast liggen en daar moet ik dan nog een nieuw zakje bijproppen ofzo :r
Hondenbelasting is belachelijk en negeert het feit dat honden een positieve bijdrage leveren aan het welzijn van de maatschappij. Allang is bewezen dat mensen met huisdieren gezonder zijn en minder stress hebben. Lijkt me dat dat scheelt in de kosten voor gezondheidszorg en criminaliteit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:46

anneliesdj schreef:
In de stad kan ik er idd nog wel inkomen, uitlaatveldjes moeten ook aangelegd en onderhouden worden, prullenbakken en poepzakjes worden onderhouden en hier en daar vind je nog weleens zo'n omheind uitlaatstukje.
Niet dat dat in verhouding staat met de hoogte van de hondenbelasting want in sommige steden betaal je je echt scheel, zeker als je er 2 hebt. Dus die belasting zou wel wat lager kunnen maar afschaffen vind ik ook weer wat overdreven.

Maar in het buitengebied hondenbelasting heffen, dat vind ik dan weer belachelijk. Onze honden lopen en poepen alleen op eigen terrein, wat ik dus zelf onderhoud. Watvoor argument kunnen ze nu aanvoeren om ons hondenbelasting te laten betalen?

Niemand weet van te voren waar jij gaat wandelen? Misschien ga jij wel met je honden naar die uitlaatveldjes. Dat valt niet te controleren. Terwijl een ander misschien zijn honden met de auto meeneemt naar het strand en ze helemaal niet in zijn eigen Gemeente uitlaat.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:49

Nikass schreef:
Mri schreef:
Als ik kijk naar het werk dat de gemeente hier heeft aan de "uitlaat zones" zou ik dat toch niet echt zeggen.
Ja, er staan extra vuilnisbakken en minimaal 1 keer per week worden de zakjes bijgevuld. De prullenbakken staan aan het begin en aan het einde. In dit geval markeer ik even de oversteek als "einde"
Want aan de andere kant van de weg staat wederom een prullenbak voor honden poep, incl zakjes.

De schijt veldjes worden 1 keer per maand poepvrij gemaakt (want de honden eigenaren ruimen het lang niet altijd op). Als ze dat niet doen is het met maaien van het gras echt TE ranzig.

Persoonlijk vind ik dat het niet afgeschaft moet worden en dat katten belasting ingevoerd mag worden. Wat eerder is aangehaald veroorzaken katten vervuiling.
Wat ik wel vind is dat gemeentes het geld wat ze ophalen met honden belasting ook daad werkelijk zouden moeten gebruiken voor voorzieningen ten behoeve van honden/honden eigenaren.
Ik wordt namelijk echt dood ongelukkig als bv de zakjes hier weg gaan en er geen poepzuiger meer langs komt voordat ze gaan maaien. Ik woon tegenover een uitlaatstrook en je bent in de zomer echt niet blij als er is gemaaid zonder dat de poep (die door de eigenaren opgeruimt dient te worden) weg gehaald is.

Ik ruim toch echt zelf de poep van mijn honden op met mijn zelf gekochte boterhamzakjes (want de poepzakjes van de Gemeente vind ik totaal niet handig).
De Gemeenste heeft inderdaad prullenbakken geplaatst, maar leegt ze niet op tijd waardoor er zakjes uitpuilen en naast liggen en daar moet ik dan nog een nieuw zakje bijproppen ofzo :r
Hondenbelasting is belachelijk en negeert het feit dat honden een positieve bijdrage leveren aan het welzijn van de maatschappij. Allang is bewezen dat mensen met huisdieren gezonder zijn en minder stress hebben. Lijkt me dat dat scheelt in de kosten voor gezondheidszorg en criminaliteit.

En bovendien, ik woon 6 km van de stad af en onze hond maakt nooit gebruik van een poepveldje of enige andere faciliteiten speciaal voor honden bezitters daarom blijf ik het belachelijk vinden dat wij jaarlijks maar even rond de 85 euro extra belasting aan de gemeente moeten betalen. :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:54

essiesilly schreef:
ik zou wel honden belasting moeten betalen maar ik betaal geen cent! ik woon ook in het buitengebied en ga dan wel wandelen in het buitengebied maar nergens ook maar 1 prullenbak of strontzakje te bekennen. dus nee ik geef ze geen cent

@ zwanepol en dan nog betaal je?? je hond komt niet eens van het erf af en jij moet geld aan de gemeente betalen? nou ik zou ze regelrecht m n erf af sturen.. zijn ze helemaal gek!

Goed zo! Lang leve de burgerlijke ongehoorzaamheid! Probleem is namelijk ook dat iedereen maar klakkeloos braaf die rekening betaald...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:57

Nikass schreef:
anneliesdj schreef:
In de stad kan ik er idd nog wel inkomen, uitlaatveldjes moeten ook aangelegd en onderhouden worden, prullenbakken en poepzakjes worden onderhouden en hier en daar vind je nog weleens zo'n omheind uitlaatstukje.
Niet dat dat in verhouding staat met de hoogte van de hondenbelasting want in sommige steden betaal je je echt scheel, zeker als je er 2 hebt. Dus die belasting zou wel wat lager kunnen maar afschaffen vind ik ook weer wat overdreven.

Maar in het buitengebied hondenbelasting heffen, dat vind ik dan weer belachelijk. Onze honden lopen en poepen alleen op eigen terrein, wat ik dus zelf onderhoud. Watvoor argument kunnen ze nu aanvoeren om ons hondenbelasting te laten betalen?

Niemand weet van te voren waar jij gaat wandelen? Misschien ga jij wel met je honden naar die uitlaatveldjes. Dat valt niet te controleren. Terwijl een ander misschien zijn honden met de auto meeneemt naar het strand en ze helemaal niet in zijn eigen Gemeente uitlaat.

Als ik deze redenering hier boven goed begrijp:
Jij denkt dat iemand die "buiten" woont misschien wel met de hond naar een uitlaadveldje in de stad gaat en iemand die in de stad woont gaat zijn hond 4 x per dag uitlaten op het strand.... Dit lijkt mij echt niet aannemelijk. >;)