In het kort heb ik geschreven dat ik in het buitengebied woon en dat de faciliteiten die de gemeente heeft voor hondenbezitters alleen zijn voor mensen die in de stad wonen. En verder dat ik een hond heb voor bewaking die de stad nooit zal aanschouwen maar die zijn leven doorbrengt op het erf of nabije omgeving. Omdat dit in mijn ogen wel erg makkelijk geld is verdienen voor de gemeente is dit in mijn ogen een vorm van discriminatie wegens ongelijke behandeling.
Als antwoord krijg ik artikel 236 van de gemeentewet om de oren geslingerd dat een gemeente hondenbelasting mag heffen en dat er in de verordening geen vrijstelling is vermeldt voor het houden van een hond op eigen terrein en dat de opbrengst van de hondenbelasting vloeit in de algemene middelen.
Maarrrrrr.... Een lichtpuntje!
Verder staat er dat ik met mijn bezwaar doel op een uitspraak van het Gerechtshof in de zaak betreffende gemeente Sittard-Geleen waar de kern van de kwestie is dat het niet gaat om een bestemmingsheffing wat volgens de indiener van het beroep discriminatie is van hondenbezitters.
Volgens het gerechtshof had de gemeente S-G het gelijkheidsbeginsel geschonden door alleen hondenbezitters aan te slaan, terwijl de opbrengst ten goede komt aan de algemene middelen.
De betreffende gemeente gaat bij de Hoge Raad in cassatie dus er is nog geen definitief oordeel.
Als de Hoge Raad in deze procedure de uitspraak van het gerechtshof bevestigd dan zal de aanslag tegen de hondenbelasting waartegen ik bezwaar heb gemaakt ambtshalve alsnog verminderd worden.
Ik hoef volgens mijn gemeente dus geen beroep bij de rechtbank in te stellen....
Ja dat laatste is natuurlijk mooi maar als die uitspraak niet binnen 6 weken is dan KAN ik ook geen beroep meer instellen waar mijn gemeente natuurlijk ook niet op zit te wachten.
Ik denk dat ik een aantekening op mijn kalender zet en dat ik ga hopen dat de uitspraak (positief) binnen 6 weken uitgesproken gaat worden en anders ga ik alsnog zelf in hoger beroep.
ik kan er niet uithalen of het positief voor de hondenbezitter is of voor de gemeente