Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 21:15

Vandaag de laatste les en die was heel mixed feelings. We gaan nog wel door, dus we zijn nog niet klaar. Hebben het wel ontzettend naar ons zin gehad.

Vandaag waren er twee inhaalhondjes bij. Sumiko vond ze direct spannend. Wel meteen aangegeven wat ze deed en ze konden het eigenlijk niet voorstellen, want ze was zo lief en braaf (jaja, van een afstandje zijn andere hondjes ook gewoon heel leuk. Zolang ze zich niet met haar bezig houden...). Ze deed het ook super.
Uiteindelijk estafette waarbij volgen zonder de lijn vast te houden. Nu is sumiko nog steeds loops en dat is echt heel spannend met alle geurtjes. Ik had het dan ook vaak even heel spannend om de lijn te laten liggen als ze besloot een geurspoor te volgen. Pff, dat was echt een megastap voor mij, mijn man stond me echt aan te moedigen langs de kant. Maar wel gelukkig het volgehouden.

Daarna stoelendans, waarbij hondjes buiten de cirkel moesten zitten en blijven en baasje in de cirkel bij een pion staan. En alle hondjes werden langzaam murw, want met 6 hondjes die niet allemaal even goed luisteren moesten ze soms wel erg lang zitten.
En toen besloot 1 van de jonge inhaalhondjes om er vandoor te peren en met sumiko te spelen en kreeg ik een hartverzakking.
Sumiko begon direct te grommen en viel uit, maar beet daarbij niet door. Echt alleen als waarschuwing. Ik gaf een brul dat ze direct moest komen en ze twijfelde niet maar kwam direct naar me toe en ging netjes zitten.
Natuurlijk had ze niet mogen uitvallen, en was ik compleet over de rooje. Kentaro kent het wel, zo'n japanner die meteen een hele hoop herrie erbij moet maken waardoor het heel wat leek. Maar door er even rustig over na te denken en de situatie te herbeoordelen moet ik concluderen dat ze het eigenlijk heel goed deed. Ze kwam netjes, ze werd niet ontzettend agressief, ze gaf alleen té duidelijk aan dat ze er niet van gediend was. En die jonge onbezonnen hond nam de signalen daarbij niet goed op.
Ik geloof dus dat ik best een beetje tevreden mag zijn met haar reactie, hoewel dat vreemd lijkt bij zoiets..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:07

*\%/* Wat een super bericht!!!
Meid, je hebt toch al heel veel bereikt zo!! Zélfs ondanks dat ze loops is, wat toch absoluut niet het makkelijkste moment is! Ze kwam direct toen je een brul gaf +:)+
Echt hoor, jullie komen er wel ;)
Het is echt niet leuk hoe 'lelijk' die japanse mormels kunnen doen, maar aan de andere kant kun jij er ook niets aan doen dat de andere hond op jullie af stormt, totaal haar signalen (die ze ongetwijfeld al afgegeven heeft) niet oppakt en druk ging doen. Daar houden die japanners sowieso al niet van, dat drukke gedoe :P
Zie het echt dat jullie tevreden mogen zijn, en dan gaat het iedere keer een stukje beter!

secricible

Re: Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:28

De signalen waren er ook wel, maar de pup(7maanden) kwam in reuzetempo op haar afvliegen zonder netjes kennis te maken ofzo en daarnaast gaf de eigenaar wel aan dat de hond het gewoon nog moeite heeft signalen op te pikken. Maar heel veel ruimte voor signalen vooraf was er gewoon ook niet. Daarbij absoluut niet de schuld bij de ander leggen, want haar reactie was gewoon nog compleet overtrokken, maar iig minder dan normaal. Dit typend besef ik me wel dat ze nog nooit tot bloedens toe heeft gebeten, behalve toen ze met een tand in de lip van een andere hond bleef hangen.
Ik was iig blij dat ik in een reflex meteen naar haar brulde en niet een lijn greep, want dan was het misschien minder afgelopen.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik toch wel tevreden mag zijn. We gaan iig lekker verder en hopelijk in de toekomst toch nog een keer oefenen met hondje van de therapeut. Het klinkt gek, maar dan heb ik toch iets minder verantwoordelijkheidsgevoel erbij en durf ikhet wat langer aan te kijken. De eerste paar tellen gingen vandaag ook goed, daarna werd sumiko toch agressief.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 06:54

Ik ben echt blij te horen dat je er steeds meer een tevreden gevoel bij krijgt!!! mensen die een uitbundige labrador of soortgelijke hond hebben, zullen ons nooit begrijpen dat we daar al blij mee kunnen zijn, maar zou dan bijna zeggen je mag ze wel een weekje lenen :+ Gelukkig weten wij wel hoe onze honden in elkaar steken en proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Ik heb het natuurlijk makkelijker, omdat die van ons eens zo klein zijn en bij escalatie veel minder schade aan kunnen brengen, maar het principe is natuurlijk wel hetzelfde.
Hebben jullie nog wat af kunnen spreken dat jullie individueel met jullie trainer kunnen oefenen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 08:06

We hebben nu niets afgesproken omdat we eind april alweer starten met vervolg 2, dus daar is de trainer ook bij. Dan kunnen we dan weer wat afspreken.
Ik ben inderdaad heel bang voor de schade die ze aan kan brengen. Ze vind een jack russel in de groep leuk, maar ik durf ze gewoon niet samen te laten. Daar ben ik straks ook het meest bang voor met de nieuwe pup. Als sumiko panikeert en zou bijten dan doet ze gewoon ongelooflijk veel schade. En omdat het paniek is en geen agressie adviseerde de gedragstherapeute niet om er blindelings vanuit te gaan dat ze niets doet. Maar na gisteren had ze wel het idee dat het goed zou komen met de pup en sumiko dus dat was wel heel fijn om te horen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:24

Zou het misschien een idee zijn om (tijdelijk) een snuitje om te doen wanneer je haar laat kennis maken met kleine (leuke!) honden?? Dan weet jij zéker dat er niets kan gebeuren, dat straal je dan ook uit en is de kans nog groter dat het goed gaat!?
Dan kan zij ervaren dat het ook weer leuk kan zijn, contact met andere honden!?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 08:28

Met een snuitje raakt ze helemaal in paniek bij een andere hond, blijkbaar beseft ze dan zelf ook dat ze zichzelf niet kan verdedigen. Dat hebben we zelf ook geprobeerd inderdaad. Wat ik me wel bedenk is dat we het nooit bij een bekende hond hebben gedaan. Wellicht is ze minder paniekerig bij een hond die ze kent met een snuitje.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:56

Ik zou het eens proberen bij een hond (liefst een kleine) waarvan je zeker (oke voor zover je het zeker kunt weten) weet dat die lief tegen haar is! Voor 'noodgevallen' zou het toch niet verkeerd zijn als ze er enigszins bekend mee is. Onze Kazuo gaat echt belachelijk tekeer als je aan zijn pootjes komt :P Tijdje terug had hij zijn voetje flink ontstoken, dus moesten we dat uiteraard behandelen. Eerst zo geprobeerd. Dat gaf zoveel stress dat ik de rest van de dag niet meer bij hem in de buurt kon komen -O- Toen hebben we het de keer erop met het snuitje gedaan. Poot was zo behandeld en toen we het snuitje af deden, schudde hij zich uit en kwam meteen voor wat lekkers!
Ik was zelf ook stukken zekerder nu en dan handel je ook veel zelfverzekerder.
Zou het absoluut niet proberen tijdens bijvoorbeeld een wandeling, want je weet nooit wat je tegen komt. Stél dat ze weer wordt aangevlogen en dan kan ze nog niets doen ook....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 20:45

Ik ga die zeker onthouden idd. Mochtde jackrussel uit de vorige groep er weer bij zijn dan kijk ik om te overleggen om ze eens met een snuitje kennis te laten maken. Zal haar thuis ook eens wennen aan het snuitje, nu is ze erg bezig om het ding af te krijgen. Anders even afwachten of ze nieuwe vriendjes maakt :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:30

Als ik Kazuo even laat gaan, gaat hij met 2 poten net zo lang over z'n snuit tot ie af is :P
Hebben het nu gewoon een paar keer omgehad, even en niets doen, dan weer af en wat lekkers. Dat hij het niet gaat zien als alleen maar wanneer er iets 'vervelends' moet gebeuren. Ik vind het een fijne gedachte om dat achter de hand te hebben mócht het een keer nodig zijn.
Lekker dat eind deze maand de volgende cursus al weer start!
Is het dan met dezelfde honden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 09:54

Ik geloof niet standaard, het hangt er vanaf wie er weer mee doen. Ik hoop iig weer een aantal dezelfde hondjes te treffen.
Vind het wel heel eng want in deze cursus word er veel meer geneigd naar de hond los dingen laten doen, dus ik denk dat ik het nog heel zwaar krijg!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:43

Het je iets waar ze heel enthousiast van wordt?? Onze Taro is gék op tennisballen. Ik had er een in m'n zak. Als zijn aandacht dan maar even op iets anders richtte, haalde ik even de tennisbal tevoorschijn en zijn aandacht was weer compleet bij mij. Weet niet of dat voor jou een idee is?! En probeer er wel zelf in te geloven, want dat straal je dan ook echt uit!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 12:48

Nee, helaas niet. Speeltjes zijn wel even leuk, maar niet denderend. In het speelkwartiertje tijdens de les zijn we gemiddeld na 2 minuten klaar. 2 minuten mega-enthousiast en dan is het ook ineens over _O-
Koekjes zijn oke, maar niet wauw ofzo. Ze heeft niet echt iets waar ze heel blij van word.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:43

Met iets lekkers kan ik het ook wel vergeten..... Taro kan je dan aankijken van o dat krijg ik thuis dan wel weer :')
Kazuo heeft ook helemaal niets met speeltjes. Een tennisbal krijgt wel steeds meer zijn aandacht :D
Heb je al eens stukjes knakworst geprobeerd? Dat kunnen die van ons wel érg lekker vinden! (het ruikt ook super sterk, dus ze hebben het gauw door :D )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 20:28

Zow, en dat was weer les 1. Allemaal nieuwe hondjes, waaronder de ridgeback van vorige keer.
Deze honden spelen voor en na de les los samen, dus sumiko en ik wachten even rustig langs de kant. Volgens mijn man moeten we haar er gewoon tussen doen, maar ik vrees dat dat gewoon te mis gaat en dan is het vertrouwen helemaal weg...
Af en toe komt er dan een hondje bij haar kijken en meestal reageert ze dan met een hoop poeha door te blaffen en toe doen. We hebben wat om elkaar heen gelopen met de honden en dat was in het begin spannend, en steeds gemakkelikjer. Uiteindelijk elkaar gepasseerd en de hondjes naast elkaar laten zitten, ook dat gaat hartstikke prima. Afgesloten met wat beginseltjes van behendigheid :) helemaal leuk.
Wel begin ik nu te denken hoe we een stap verder kunnen komen om het allemaal nog iets verder te verbeteren allemaal...

Ook nog even n.a.v. Merrieveulen opgelet: andere hondjes trekken zich totaal niets aan van hoe ze zich gedraagt en blijven gewoon staan waar ze staan als ze als zon idioot loopt te blaffen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:53

Je hebt wel in de gaten dat je haar uitzonderingspositie versterkt door niet mee te doen?
Dat ze vervolgens gaat blaffen als er een hond haar kant op komt is niet meer dan normaal; ik neem aan dat je dit niet bestraft?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 08:12

Nee, dat bestraf ik niet nee, omdat ik door heb dat ze niet agressief blaft. Dat wordt imo ook bevestigd omdat de andere hond er niet op reageert en gewoon daar blijft staan. Na een aantal keer stopt ze dan met blaffen en komt weer naar me toe en negeert de andere hond. Naar mijn idee omdat ze weet dat ze niet bij haar kunnen komen. Ik hoop zelf dat we weer net als de vorige keer een hondje vinden dat ze wel leuk vind en dan wellicht een keertje met zn tweetjes samen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat als ze een hondje heeft gevonden dat ze vertrouwt dat ze zich daar aan op zal trekken en ik hoop dat ze daardoor ook meer vertrouwen in andere honden krijgt. Op dit moment zit er een westie in die ze niet heel eng lijkt te vinden. Het vervelende is dat het weer zon klein hondje is en dat vind ik toch wel spannend. Als het fout gaat doet ze zon hondje natuurlijk veel meer schade aan dan een grote hond.
Als er een hond bij haar komt zorg ik dat de lijn slap hangt, dat ze door het hek heen gewoon contact kunnen maken maar dat ze de andere hond niets kan doen.

Hoe zou jij dit aanpakken dan? Haar tussen 6 vreemde honden gooien zodat ze blind in paniek raakt als er een hond op haar af komt en ze het vertrouwen helemaal kwijt is?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:26

Nee, op beide verenigingen waar ik kom(één om te trainen, één om les te geven) laten wij de honden NOOIT los in de groep spelen.
Martin Gaus praktijken en nergens goed voor :n
Ook tijdens wandelingen gaan mijn honden nooit in een onbekende groep los; dat is nl vragen om problemen.
Ik heb het in een eerdere post al gezegd, en jouw speelverhaal bevestigd mijn vermoeden alleen maar; ga eens om je heen kijken naar verenigingen die meer in de africhting zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 09:12

Prima, bedankt voor je advies, maar ik was niet van plan er iets mee te doen.
Ik ben met mijn hond bij diverse scholen gaan kijken en bij allen is er ruimte om onderling te kunnen spelen voor of na de les. Zonder verplichting, alleen als je dat zelf wilt. Veel honden kennen elkaar nog van de puppycursus oid en kunnen prima met elkaar om gaan en deze hondjes spelen dus gezellig met elkaar voor de les. Dus het heeft niets met "martin gaus praktijken" te maken. Dat jij niets met martin gaus hebt is prima verder. Ik overigens ook niet specifiek, ik heb gewoon een hondenschool gekozen waar ik een goed gevoel bij had. en dat die toevallig de naam martin gaus draagt is voor mijj bijzaak.
Uit al je vorige posts is voor mij al duidelijk geworden dat jou manier van werken niet de mijne is, en dat is verder prima. Maar voor de laatste keer: mijn hond is, ondanks dat het een akita is, geen dominant monster dat andere honden graag in mootjes hakt. En zo zal ik dus ook niet met haar om gaan.
Ik wil prima iets aannemen van anderen(voordat die dooddoener in beeld komt), maar gezien je vorige berichten heb je bij mij weinig vertrouwen opgebouwd in je manier van doen.

In de vorige groep zaten hondjes die allemaal niet goed samen konden en werd niet gespeeld. In deze groep kunnen alle 6 de andere hondjes prima samen en word voor de les wel even gespeeld. En wij wachten dan gewoon even netjes tot de les begint. Daar doen we niets bijzonders bij, we staan gewoon gezamelijk te kletsen, andere hondjes komen ook aanlopen en als we compleet zijn worden ze allemaal aangelijnd en gaan we aan de slag. Dus nergens goed voor, behalve dat de honden de mogeliheid hebben om lekker even te spelen met elkaar op een afgesloten terrein. Is dus ook geen onderdeel van de les, voor de duidelijkheid.

Zojuist heb ik mijn oude berichtjes eens doorgelezen en dan zie ik dat we echt al heel veel vooruitgang hebben geboekt. Ook als ik bedenk hoe het nu gaat met wandelen. Soms een hond waar ze moeite mee heeft en dan hangt ze in de lijn, maar nooit meer grommen of snauwen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:36

Je hoort mij ook zeker niet zeggen dat jouw hond een ''dominant monster is'' wel een hond die waarschijnlijk erg veel zekerheid van zijn baas nodig heeft.
Mijn trainingsmethode is wellicht anders maar zeker niet zo hardvochtig als jij denkt, ook ik beloon uitvoerig met de bal en brokjes en sla mijn hond zeker niet verrot; echter, bepaald gedrag accepteer ik niet.
Het zegt alleen wel iets over jouw hondenschool indien ze (zeker van te voren) de honden samen laten spelen.
Heb je echt niet door wat voor signaal JIJ aan je hond afgeeft indien je aan de rand met haar staat te kijken?
Puppy's mogen bij ons na de les spelen, volwassen honden niet; die dienen de focus op de baas te houden.
Toch best grappig dat al deze volwassen honden buiten dus NOOIT agressie vertonen of op 1 commando ophouden met blaffen/aanstellen/fixeren ;-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 10:57

De hondjes bij deze hondenschool zijn ook allemaal NOOIT agressief. Enige uitzondering zijn dus de hondjes die er juist heen gaan omdat ze agressief zijn en dat af willen leren. Ga er verder niet meer op in. Jij jou manier, ik mijn manier. Prima toch :)

Overigens gaat mijn kritiek verder dan alleen op je trainingsmethode. In je eerste bericht meteen roepen "de school waar jij heen gaat is niet goed, kom maar naar mij" vind ik weinig professioneel. Daarbij opgeteld dat je zonder een hond gezien te hebben direct weet van hoe en wat en conclusies trekt zegt mij genoeg...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:42

secricible schreef:
De hondjes bij deze hondenschool zijn ook allemaal NOOIT agressief. Enige uitzondering zijn dus de hondjes die er juist heen gaan omdat ze agressief zijn en dat af willen leren. Ga er verder niet meer op in. Jij jou manier, ik mijn manier. Prima toch :)

Overigens gaat mijn kritiek verder dan alleen op je trainingsmethode. In je eerste bericht meteen roepen "de school waar jij heen gaat is niet goed, kom maar naar mij" vind ik weinig professioneel. Daarbij opgeteld dat je zonder een hond gezien te hebben direct weet van hoe en wat en conclusies trekt zegt mij genoeg...

En dan ga je dus als hondenschool met dat groepje NOOIT gezamelijk, los spelen ;-)
Is niet alleen mijn mening; is een feit, staat in alle (goede) boeken en alle goede hondenscholen/trainers zullen dit bevestigen!

Ik hoop voor je dat je snel het gewenste resultaat gaat bereiken, ongeacht welke manier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 12:00

Mijn vorige groepje was een gedragsprobleemgroepje en daar speelden we ook niet. Nu zit alleen de mijne erbij en de andere 6 hebben geen gedragsprobleem, dus die kunnen prima samen spelen imo :)
Snel resultaat hoeft van mij niet, als het maar goed resultaat is waar mijn hond en ik zich blij bij voelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 20:50

Mag ik even |o |o :r :r -:(- .
Loopt mijn man net met haar het laatste rondje, komt er een loslopende asociale kleine **** over de straat rennen, grommend en blaffend op haar af en direct grommend en bijtend om haar heen. En die eigenaar nauwelijks moeite doen om het mormel te vangen. Heel fijn... Godzijdank was ik er niet bij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:14

Ik blijf lekker updaten, haha.
Ik begin steeds meer te beseffen dat ze dus niet agressief is, maar gewoon geen behoefte heeft aan andere honden. Vandaag liep er in het park iemand met een loslopende, niet luisterende hond. We waren ze van de week al tegen gekomen(niet die van hierboven overigens, deze was absoluut niet vals), dus nu waren we voorbereid en liet mijn man de lijn los hangen. Mevrouw geeft dan een grom, springt er op af en loopt dan weer door. Doordat ik zo voorbereid was kon ik extra goed opletten wat ze nu echt doet, en ze probeert zelfs niet eens te bijten. Het is puur wegjagen, waarschijnlijk zal ze wel bijten als de andere hond om haar heen blijft. Zodra de andere hond wegloopt is ze ook direct weer terug bij mij en blijft ze weer netjes naast.

A.s. Donderdag ook eens op de cursus weer overleggen.