Help! Dierenambulance bellen voor gewonde mus ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:54

idinn schreef:
Tuurlijk zijn het vrijwilligers en kost dat niets, maar die auto + benzine wel. En als ze genoeg geld binnen krijgen om voor ALLES te rijden moeten ze dat ook gewoon lekker doen (even buiten beschouwing laten in hoeverre je daar een dier zoals een mus blij mee maakt door gigantische stress). Maar krijgen ze dat niet, moeten ze niet stug voor alles willen blijven rijden want dat gaat niet. Dat is gewoon tekenen voor het einde van de ambulance. Groot wild valt voor mij alles onder wat mensen niet zelf verantwoord zouden kunnen helpen (zwanen o.a. omdat die niet erg gemakkelijk zijn, of ze moeten er zeer slecht aan toe zijn). Ik denk dat het ook een beetje een mentaliteitsprobleem van de mensen zelf is. Het is altijd gelijk "oh bel de dierenambulance wel" .. maar je kan toch ook gewoon ZELF actie ondernemen? Een vogelopvang bellen, diertje naar een DA brengen. Heel veel mensen die bellen hebben gewoon zelf vervoer daar naartoe, maar vinden dat dan weer zonde van de benzine. Dan denk je toch gewoon verkeerd? Want die vrijwillige dierenambulance rijdt net zo goed op die dure benzine. Als ik een gewond dier vind (die het redden waard is, mus/rat/muis gaat de nek gewoon van om, scheelt een hoop stress en kans is toch groot dat ze de volgende dag dood zijn) dan regel ik zelf wel wat. Ik weet waar de DA zit tenslotte, is het ergens anders dan zoek ik dat wel even uit.

Capopjekop .. en daarom zit mijn kat lekker binnen en komt niet buiten de tuingrenzen. Zodat andere mensen hem niet van de weg hoeven schrapen of dat de dierenambulance er niet voor hoeft te komen.

Ik weet niet hoe dat gaat, maar stel mijn kat loopt wel buiten, beland onder een auto en wordt door de dierenambulance opgehaald en naar de DA gebracht. Moet ik dan ook voor dat vervoer betalen of niet?

Bij ons wel. Als het dier een eigenaar heeft en wij moeten het vervoeren dan zitten daar kosten aan.
Over het algemeen zijn de mensen heel blij als we snel hebben gehandeld en in veel gevallen krijgen we nog een extra donatie ook.

Wij halen alles op maar in geval van vogels overleggen we altijd met de mensen of zij zelf de vogels naar de opvang kunnen brengen.
De ene keer kan dat wel en de andere keer niet. In het voorjaar hebben we nog een extra stimulans en dat is dat het zo leuk is om daar te komen met al die jonge vogels...enne het werkt ook nog :D .

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:13

Zullen we het aan de vrijwilligers van de dierenambulance zelf overlaten of ze wel of niet willen komen voor een mus? Ik heb zelf jaren op de dierenambulance gereden en we gingen op alle meldingen af. Zelf een kraai die vast zat in eens schoorsteen omdat de de schoorsteenveger er een rooster op had gezet. De brandweer gebeld en het rooster is verwijderd. Ik ben zelfs een keer voor een melding van een muis erop uit gegaan. Die meiden waren doodsbenauwd. Muisje gevangen en buiten losgelaten. Tevens een vleermuis die in de gordijnen van een slaapkamer zat opgehaald en naar de opvang gebracht. Moeten we deze dieren maar laten creperen omdat ze klein zijn of om wat voor reden dan ook? Alles wat een kloppend hart heeft en waar bloed door de aderen stroomt heeft het recht om geholpen te worden als het in nood is.

Cowgirl

Re: Help! Dierenambulance bellen voor gewonde mus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:46

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:51

idinn schreef:
Tja de marginale baten moeten wel opwegen tegen de marginale kosten :+ En ik gok dat de kosten voor de benzine een stuk hoger liggen als wat dat musje als die het overleeft opbrengt. Om het even economisch te benaderen. Wat denk ik best eens vaker mag gebeuren, want bij ons is er altijd gedoe of ze nog wel kunnen rijden, want alles is zo duur. Kan je best wel eens onderscheid gaan maken tussen een mus of huisdier. Natuurlijk wil je er voor alle dieren zijn, maar als je de keuze krijgt stoppen of beperkingen stellen, dan zie ik liever een mus dood gaan of opgegeten worden. En niet dat door zulke ritjes een weggelopen hond die plat gereden wordt en gewond blijft liggen in de berm daar blijft liggen, omdat de ambu ermee gestopt is.

Wat niet wegneemt dat ik het super vind dat de TS de moeite neemt voor het musje. Maar met zulke dingen zie ik dan liever dat mensen ook nog de moeite nemen even zelf naar een vogelopvang te rijden.

Tja mens en mus, appel en peer .. allemaal hetzelfde toch :')

Dat is wel een zeer economisch gedreven manier om naar de wereld te kijken. Ik denk niet dat een huisdier meer rechten heeft op goede zorg dat een 'wild' dier.
Hoe zit het dan met een zwerfhond?
Ik denk dat er juist minder economisch en meer sociaal naar wereld moet worden gekeken. Geld is maar een middel en zwaar overschat.

Anyway TS, dikke thumbs up hier dat je de DA hebt gebeld en het je genoeg kon schelen om de moeite te nemen om het diertje te helpen. _/-\o_

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:55

Afbeelding

Ook maar laten hangen dan de volgende keer?

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:56

Cowgirl schreef:
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

Hier sluit ik mij bij aan. Dat vind ik overigens net zo dom als waarom zou je honderden euro's in je shetlander steken als je voor amper niks een nieuwe kan krijgen?
owh dus als het minder waard zou zijn op de markt dan je erin steekt om het dier te redden? mag het dier lijden?
Dus ja wie het kleine niet eert is het grote niet weerd ^^ ben ik het zeer zeker mee eens.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:00

De mus is broodroof voor de katten? Ik neem aan dat die katten een huis hebben en dus genoeg te vreten krijgen thuis

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:05

Cowgirl schreef:
[ Afbeelding ]

Jakkie wat een nare foto. Als iemand die wil laten hangen dan zal die zich toch eens na moeten laten kijken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:08

Yinnar schreef:
Zullen we het aan de vrijwilligers van de dierenambulance zelf overlaten of ze wel of niet willen komen voor een mus? Ik heb zelf jaren op de dierenambulance gereden en we gingen op alle meldingen af. Zelf een kraai die vast zat in eens schoorsteen omdat de de schoorsteenveger er een rooster op had gezet. De brandweer gebeld en het rooster is verwijderd. Ik ben zelfs een keer voor een melding van een muis erop uit gegaan. Die meiden waren doodsbenauwd. Muisje gevangen en buiten losgelaten. Tevens een vleermuis die in de gordijnen van een slaapkamer zat opgehaald en naar de opvang gebracht. Moeten we deze dieren maar laten creperen omdat ze klein zijn of om wat voor reden dan ook? Alles wat een kloppend hart heeft en waar bloed door de aderen stroomt heeft het recht om geholpen te worden als het in nood is.

Idd!

Wij hebben gisteren nog een Vlaamse Gaai opgehaald, die gegrepen was door een kat en daardoor zijn vleugel gebroken had. De eigenaar van de kat had de vogel afgepakt.
Dier bloede gigantisch en had erg veel pijn, dus we gingen er al vanuit dat hij ingeslapen moest worden. Maarja om dan te zeggen, tja het is maar een vogel en hij gaat toch dood....

Wij hebben diertje dus opgehaald en naar een opvang gebracht. Daar is hij uit zijn lijden verlost.

En we ruimen ook katten op die plat gereden zijn op wegen... Waarom dan geen levende dieren die hulp nodig hebben? Alleen omdat ze klein zijn?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:16

Afgelopen zomer melding van een gevonden hagedis. Cool dacht ik...dat word een ritje haarlem naar de reptielen opvang.
Komen we daar aan blijkt het een hele kleine salamander te zijn, nog geen 2 cm groot.
We hadden wel lol maar de mensen waren erg bezorgd dus beestje mee en weer vrijgelaten langs de kant van de sloot.

Dus ja wij rijden voor alles.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:29

Goed gedaan TS +:)+

Jij ziet tenminste dat het een levend dier is dat ook pijn kan voelen en het recht heeft op zorg.

Cowgirl: Jeetje, en die dachten een baby-Leguaan gevonden te hebben ofzo? :P

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:35

goed dat je de dierenambulance hebt gebeld
ik heb ook een x een nestje vogeltjes naar de vogelopgevang gebracht
die mensen waren daar ook super blij en ik heb toen ook nog een
berichtje gehad van die mensen dat het nestje toen ze oud genoeg waren
zijn uitgezet dan heb je gewoon een heel fijn gevoel

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 18:02

De mensen die mijn actie toejuigen: dank je wel :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:05

Goed dat je gebeld hebt...Ja tis maar een mus, maar voor sommigen is iets maar een kat, of een hond, een schaap

waar trek je de grens

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:27

R00s schreef:
@dierenfan
Ik denk dat als jij ter plekke zon beetje de nek omdraait of op een andere snelle manier uit zijn lijden verlost het diervriendelijker is dan dat je hem helemaal onder de stress naar de diernarts vervoert en hem een spuitje geeft ;)

Maarja zal wel komen omdat ik van een boerderij kom en dat we daar misschien wat nuchterder over zijn :)

heb je volkomen gelijk in. Echter ik kan het niet en kom wel van het platteland en zou het graag wel willen kunnen want idd wat moet gebeuren dat moet gebeuren en als ik het een uur eerder kan doen dan de DA scheelt het weer een uur. Echter als ik het wel zou kunnen dan zou ik nog zeggen dat ze netjes bij de DA ingeslapen worden ;)

En dan nog ik ben geen DA ik kan zeggen dat een vogel nog makkelijk verder kan leven of juist niet en een DA kan daar heel anders over denken dus heb toch heel vaak hun deskundig oordeel nodig........

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:33

Ik vind het leuke van de vogels dat je zo ook bijzondere exemplaren te zien krijgt.
Ik had eigenlijk niet veel met vogels maar begin het nu wel leuk te vinden. Voorjaar is helemaal leuk met de kleintjes en als ze dan groot genoeg zijn gaat bij de vogelopvang het deurtje open en de brutalen komen dan bij je zitten.

Afbeelding

Ik met een pestvogel...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:41

Oh geweldig zeg, een pestvogel. Hoop dat hij het gered heeft?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:21

FlyAway schreef:
Oh geweldig zeg, een pestvogel. Hoop dat hij het gered heeft?

Ik denk dat deze het wel gered heeft, hij was niet zwaargewond ofzo alleen wat versuft.
Het is echt een heel mooi vogeltje :#

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:34

Ik heb ze nog nooit in het echt gezien. Zou ik best willen :-)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:03

Afbeelding

Nog een erg mooie vogel (rosella)hij kreeg het in elk geval niet voor elkaar om door deze handschoenen heen te bijten :D (ben doodsbang van vogels dus vandaar deze enorme handschoenen haha)
Geen wilde idd maar wel in het wild gevangen. Mankeerde niets maar is ook naar de vogelopvang door gebracht uiteraard want deze vogels overleven niet hier in het wild

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:30

Een pestvogel, okee! Ik dacht al: wat aan aparte Gaamse Vlaai is dat :P

Rosella, parkiet-achtig dier neem ik aan? Wat zouden ze daar nou mee gedaan hebben :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 21:40

Cowgirl schreef:
[ Afbeelding ]

Ah dat ziet er niet echt lekker uit.... :(:) Als ik het goed zie zit die tussen een tegen-de-zon-scherm ? -kom niet op de naam.- Goed werk +:)+

Cowgirl schreef:
Ik vind het leuke van de vogels dat je zo ook bijzondere exemplaren te zien krijgt.
Ik had eigenlijk niet veel met vogels maar begin het nu wel leuk te vinden. Voorjaar is helemaal leuk met de kleintjes en als ze dan groot genoeg zijn gaat bij de vogelopvang het deurtje open en de brutalen komen dan bij je zitten.

[ Afbeelding ]

Ik met een pestvogel...

Wat een chagrijn van een vogel lijkt het zo :') Goed werk! +:)+

dierenfan schreef:
[ Afbeelding ]

Nog een erg mooie vogel (rosella)hij kreeg het in elk geval niet voor elkaar om door deze handschoenen heen te bijten :D (ben doodsbang van vogels dus vandaar deze enorme handschoenen haha)
Geen wilde idd maar wel in het wild gevangen. Mankeerde niets maar is ook naar de vogelopvang door gebracht uiteraard want deze vogels overleven niet hier in het wild

Wat een gaaf beestje! En jullie ook weer goed werk! +:)+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 06:53

pmarena schreef:

Rosella, parkiet-achtig dier neem ik aan? Wat zouden ze daar nou mee gedaan hebben :)

ontsnapt (en na 2 weken mist men deze vogel nog niet :7 of expres los gelaten en men is dolgelukkig dat men er vanaf is (en dat verwacht ik dan weer wel)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:58

Ik ben ooit eens uitgerukt voor een ransuil. Zo'n prachtig beest, is me altijd bij gebleven.
Hij is helaas geëuthanaseerd omdat zijn rug was gebroken. |(

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:02

dierenfan schreef:
pmarena schreef:

ontsnapt (en na 2 weken mist men deze vogel nog niet :7 of expres los gelaten en men is dolgelukkig dat men er vanaf is (en dat verwacht ik dan weer wel)

Nou ik doelde eigenlijk meer op de opvang, wat die er mee doet :P

Och arm dier, gebroken rug....auw :(:)