Ten einde raad; 2jarige eng. staff x Rottweiler

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Ten einde raad; 2jarige eng. staff x Rottweiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:40

Er zijn heel veel soorten kvv . Vast ook in België .

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:51

Ik ben benieuwd maar voorspel niet veel goeds met die Z/D brokken :n Jammer dat je niet de tijd hebt gehad je iets meer te verdiepen in kvv (alhoewel er eigenlijk niet heel veel te verdiepen valt)...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:57

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:13

yv_on schreef:
Dus Sonja je bent het wel met mij eens dat je dieren moet afwisselen zodat je 4 verschillende geeft?
Ik ben mij zo aan het verdiepen in vers vlees dat ik zoiets heb van heb ik nou v erkeerd ingelezen over Lotgering? je moet toch zorgen dan je +- na 6 week 4 diersoorten hebt afgewisseld om te voorkomen dat je te korten krijgt? ik heb nog even een stukje gekopieerd van voerwijzer.com Specificaties
Compleet door:
Diersoorten afwisselen
%vlees-%bot-%orgaan:
70-15-15
calciumbron

Wat betreft afwisselen ,in een normale situatie, absoluut :j
maar bij elimineren zit je gewoon een langere periode vast aan minder. De eerste 6 weken 1 soort, week 7 t/m12 2 soorten, als dat goed gaat zit je week 13 t/m 18 3 soorten en als dat goed gaat kun je in week 19 weer op 4 soorten zitten.
Maar als blijkt dat een diersoort niet kan, duurt het weer langer, dan moet je weer een stap terug zetten en de veilige soorten weer een tijdje voeren voor je een volgende soort toevoegt.
Hier hadden we het vermoeden dat het door de kip kwam en hebben we gekozen o. De kip te schrappen voor dat ik aan een echt eliminatiediet ging denken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:36

Mijn Labrador is 13,5 jaar geworden met 7 jaar een halve tablet prednisolon per dag.
Was ook een obsesieve likker door jeuk.
Het werd wel een stuk minder toen ik op KVV ( eerst Carnibest, daarna Lotgering) over was gestapt. Haar hele leven kreeg ze al biologische brokken maar kennelijk zaten daar toch stoffen in waar ze last van had.

Maar het was nooit helemaal over. Door de Prednisolon had ze een heerlijk leven zonder jeuk en was gezond en fit tot het einde toe.
KVVis hier gewoon verkrijgbaar in de dierenwinkel en ik vind het niet lastiger dan brokken in een bak doen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:54

Brokken zijn niet altijd slecht.
Wij hebben in de praktijk met huidklachten juist vaak goede resultaten met Z/D, Hypoallergeen of Anallergenic.
Ik heb juist ook wel problemen gezien door vers vlees.

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen voor de hond zijn vacht is Atopica? Wordt vaak gebruikt met chronische atopische dermatitis.
Maar dat is vaak door allergie voor pollen of mijten. En heb je vaak plekken open op pootjes etc.
Is niet goedkoop, maar volgens mij hebben hun bij atopica de regel, No cure no pay.
Maar word dus vooral gebruikt bij allergieen door mijten etc.

Ook in goedkoop voer zitten veel koolhydraten, honden maken minder amylase aan dan mensen, om die koolhydraten te verwerken.
Ook zitten goedkoop voer vol met gerst,tarwe,rijst uit het buitenland zo goedkoop mogelijk, daarin zitten ook weer mijten, waar veel honden/katten zeer allergisch op reageren.

Mijn hondje kreeg ook jeukklachten toen ie 3 werd, daarvoor nooit last gehad.
Tijdje op pred gehad, ging toen stukken beter. Daarna kwam het inderdaad 2x zo erg terug, toen allergietest gedaan.
Hij's voor 17 van de 24 dingen allergisch.
Gelukkig geen voedingsallergie.

Sommige honden kunnen ook problemen met de vacht krijgen door schildklierproblemen, maar lijkt niet echt bij jou hond symptomen te passen.

Die van mij staat nu op de moderin, daarvan drinkt en plast hij een stuk minder.
krijgt een halve om de dag (Zeeer lage dosering) en daar doet hij het goed op.
Wel test ik zn bloed om het half jaar, aangezien het van alles "onderdrukt"

Ik zou dus evt om dingen uit te schakelen evt nog en allergie bloedtest van Artuvetrin laten doen.
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 30-01-13 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:58

Bij mijn hond werkt vers vlees goed en ze kan er ook goed tegen, ze was ook een likker maar dat is helemaal over.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:01

Romanoff: je hond permanent op de Moderin en jij bent blij? := Weet je zeker dat die DA-brokken goed helpen?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:05

Sonja; Nee, natuurlijk ben ik daar niet blij mee >;)
Maar een halve OM de dag, is zo enorm laag, dat is nog net dosering van een kat van 4kg, maar zonder gaat gewoon niet goed.
Tja, bij ons sloeg helaas de atopica niet aan.
Dus ik moet iets voor zn allergie (hij heeft geen voedselallergie), dus aan zn brokken ligt het niet.
Ook Versvlees geprobeerd, daar het ehm.. niet echt beter van..

Die van mij staat overigens niet op allergievoer, maar op de W/D.

En liever lage dosis moderin dan dat mn hond elke dag zichzelf tot bloedens toe openkrabt en bijt.
Elk half jaar bloedonderzoek ivm met de moderin. Ik houd mn hondje wel in de gaten hoor.

Vind het altijd zo'n gemiep dat versvlees alles zou oplossen.
Ik heb helaas al wat honden gezien die er echt niet beter van zijn geworden.

& kwa allergie, Desensibiliseren heeft geen zin als je hond voor meer dan 8 dingen allergisch is.

Eigenlijk zou ik met mn hond naar de noordpool moeten :+
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 30-01-13 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:09

Voor welke mijten is die van jou allergisch? Uiteindelijk is een allergie een probleem met de afweer, waarvan de oorzaak vaak in voeding zit. Ook honden met een allergie anders dan voor voedsel kunnen daarom heel veel baat hebben bij een aangepast voerbeleid. Niet op de korte termijn, want door ontgifting kunnen de klachten eerst verergeren.

Mijn hond is ook allergisch voor zaken van buitenaf en heeft ook op Moderin gestaan (een hoge dosis nog wel), maar toch heb ik hem met aangepast voer er binnen 4 maanden helemaal vanaf kunnen krijgen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:13

Ik heb het ook niet 2 dagen geprobeerd hoor met versvlees.
Hij heeft er minstens 4 maand gehad, maar daar lag het dus ook niet aan.

*pakt zijn uitslag erbij

Beemdlangbloem, kropaar, engelse raaigras, timotheegras, veldbeemgras, copramijt, farinaemijt, hooimijt, meelmijt, berk, hazelaar, katwilg, bijtvoet, brandnetel, groot glaskruid, melganzevoet, smalle weegbree.

hij is dan weer niet allergisch voor de vlo, katten of huisstofmijt ;).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:19

Dan kan ik je bij dezen verzekeren dat je op de lange termijn (en dat kan lang duren) positieve effecten gaat zien van vers vlees en dan heb ik het eigenlijk over barf. De meelmijt zit namelijk in brok! Uiteindelijk zal de afweer verbeteren en heb je grote kans dat ook de ander allergieën minder heftig worden (kijkt even naar eigen hond).

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:29

ik zou echt eens op versvoer overgaan
onze hond bleef zich ook likken en bijten en steeds op 1 en dezelfde plek op haar been
sinds dat zij vers vlees krijgt is dit helemaal over..

ik zou het echt uitproberen en ik druk je ook op het hart dat het velen malen goedkoper is
je hond zijn ontlasting velen malen beter word en het likken en ongewenste gedrag ophoud binnen 2 weken.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:42

Nou, goedkoper is niet geheel waar ;).

Die van mij krijgt maar 2 mg om de dag, hond is vrolijk. ik ook.
Ik ben al bezig geweest met voer etc en werd er gewoon niet vrolijk van, en mijn hond ook niet.

Nah fijn, ieder zn eigen ding.
Ik geef alleen optie voor TS, voor evt allergie test. Wat iedereen met voer doet, moet iedereen zelf weten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:55

Natuurlijk moet je het zelf weten, maar ik zou persoonlijk niet tevreden zijn met 2 mg Moderin om de dag :n Zeker als je weet dat de mijt waarvoor je hond allergisch is in brok zit, ga je toch verder kijken en zoeken? Kan me ook niet voorstellen dat je hond niet vrolijk werd van vlees eten, maargoed!

Die allergietest is waardevol als aanvullende informatie, maar zoals ik zei: omgevingsallergieën zijn een uiting van een probleem met de afweer, waarvan de oorzaak in het voer kan liggen. Dus allergietest of niet, onder een ander voerbeleid kun je eigenlijk niet uit als je je hond jeuk- en/of medicatievrij wilt krijgen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:28

Romanoff schreef:
Nou, goedkoper is niet geheel waar ;).

Die van mij krijgt maar 2 mg om de dag, hond is vrolijk. ik ook.
Ik ben al bezig geweest met voer etc en werd er gewoon niet vrolijk van, en mijn hond ook niet.

Nah fijn, ieder zn eigen ding.
Ik geef alleen optie voor TS, voor evt allergie test. Wat iedereen met voer doet, moet iedereen zelf weten.

nou ik kan ook het goedkoopste hondenvoer geven dan is het indd niet goedkoper
1 rol van 500 gram (compleet met pens) kost 1,15 euro afgaande van het gewicht van je hond
vind ik dat niet echt duur en je kunt ook bv als toevoeging ruwe kip of gehakt (rund) van de winkel kunnen
mengen met het compleet (uiteraard ongekruid)

maar wat mij trouwens inviel vanmiddag is dat de kat van me schoonouders ook een rare plek op zijn buik had
en deze steeds open likte en die plek op zich voelde zich plakkerig aan
deze kat had huidkanker is hier ook al eens naar gekeken?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:35

heb eens berekend.. (grofweg) het verschil tussen z/d en naturis geit..

ZD komt uit op ongeveer 2,80 per dag.. (berekend ahv zak van 13 kg, 350gr/dag)
naturis geit compleet komt uit op ongeveer 1,87 per dag(berekend ahv 3,95 per kg -5%(grotere afname), 500gr/dag)

de aanschaf/het verbruik van de benodigde vriezer is dan nog niet meegeteld maar tot zo ver is een kvv eliminatiedieet dus zeker goedkoper..

ben nu dus op zoek naar een vriezertje die bij ons in de berging kan staan..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:52

heb je al eens op barfplaats.nl gekeken? (gaat niet alleen over barf, er is ook een gedeelte of kant en klaar vers)
daar zitten namelijk ook een aantal belgische vers voerders :j die weten je vast wel aan een aantal leveranciers/merken te helpen die ook bij jou leveren of in de buurt verkopen :)

vriezertje, wij hebben een kist gekocht ipv een kast met lades :) kistjes zijn vaak zuiniger dan kasten
ik bestel in 1 keer een 75 kg vlees en dat gaat de kist in , gestapeld per soort .
je moet wel even opletten waar je hem neerzet, er zijn namelijk vriezers die als de omgevings temp te laag is, denken dat ze niet hoeven te vriezen .

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:17

Hey TS. Ik ben van Belgie en hier is ook kvv te vinden hoor.
Zit zelf met een moeilijke, gevoelige hond en ik had voor hem geen alternatief als kvv.
Ik ga bij Degomeat in Aalst. Vriendelijke man die zelf zijn kvv maakt en die weet dus ook wat er in zit.
Wij gaan ook met onze honden op weekend en vakantie enzo en dan nemen we een diepvries-tas en blijft het goed voor die 2 dagen of zoeken we een vakantiewoning met diepvries. Het enige wat je moet doen is dan ontdooien en serveren. Ik vind het ook heel makkelijk te doseren. De kleinste jack die is soms wat dikker (vooral als mijn vriend het eten geeft of ze de rest van de andere eet) en met dat vlees geef ik 1 week een beetje minder en ze is terug op gewicht.
Qua installaties hebben wij 2de hands een koffer diepvries gekocht voor ze op te slaan.
Ik moet toegeven, het is minder handig als brokken. Je moet er wat voor over hebben, maar als je hierna een gezonde hond hebt dan is het dat toch wel waard vind ik dan.
Indien je toch brokken blijft voeren, probeer dan eens iets anders dan die hills. De enige keer dat ik hills heb gevoerd aan mijn jack kreeg die allemaal pukkeltjes op haar hoofd...er stond dan nog sensitive op ook geloof ik :roll:

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:48

Nog even een update over mijn 'kleine' meid:

Ze staat nu 5 weken op de ZD en wat betreft haar buik zien we niet veel verbetering.. wel merken we dat ze veel minder scheten laat en de scheten die ze nog laat stinken veel minder..

over een paar dagen komt onze kvv bestelling binnen en gaan we daar dus op overschakelen..

Vanmorgen ben ik met kyra naar de dierenarts geweest voor haar vaccinaties. in overleg met de DA hebben we besloten haar een roesje te geven en biopten van haar buik te nemen..
er zijn 3 flinke biopten genomen waar we over 2 weken de uitslag van zullen krijgen.. er word o.a. gekeken naar een mogelijke contactallergie(wist niet eens dat dat met biopten kon).

Nu ligt mijn lieve meisje dus voor jaffa op haar kussen, lekker in een warm kleed gewikkeld..
Hoop dat we nu toch nieuws krijgen waar we iets mee kunnen..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:55

Ik ben wel benieuwd naar de testuitslagen straks!

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 19:10

Sonja89 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de testuitslagen straks!

ja wij zeker ook.. hoop echt dat het probleem nu toch een keer opgelost gaat worden...

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 11:48

Nou.. uitslag is binnen.. heb net 20minuten met de DA aan de telefoon gehangen en zij weet het eigenlijk ook niet meer..

Ze heeft het verhaal uitgelegd maar het moet allemaal nog even landen.. In de biopten zijn in de eerste huidlaag anomalieen gevonden in de vorm van oedeem, vaatstuwing, celvermeerdering(weet niet meer hoe ze het precies zei) en maar heel weinig eosinofielen.. in de subcutus zijn geen afwijkingen gevonden..

waar dit dus eigenlijk op neer komt is een chronische dermatitis door onbekende oorzaak.. het lage aantal eosinofielen wijst er op dat er geen sprake is van een contactallergie.. Het is mogelijk dat de dermatitis ontstaat door zelftraumatiserende handelingen..

Eigenlijk geen stap verder dus.. haar advies is nu: verder gaan met het eliminatiedieet(KVV) en 8-12 weken pakken per diersoort om deze helemaal uit te kunnen sluiten.. en zorgen dat ze er niet aan kan door bijvoorbeeld de kap te laten dragen(doen we al).. Eventueel kunnen we een dermatoloog gaan opzoeken in de Universiteit van Gent..

Mijn angst is dat dit laatste mij heel veel geld gaat kosten zonder dat ik er verder mee kom.. dus heb in overleg met mijn DA besloten dat dit een plan is voor op de lange termijn; als het eliminatiedieet echt niet werkt..

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:03

Is dit geen idee om je hond te laten dragen,lijkt me pers. comfortabeler dan een kap om. Met de kap word de hond m.i. meer beperkt in zicht en bewegingsvrijheid.

http://www.medpets.nl/medical+pet+shirt/

Hoop van harte dat er een oplossing gevonden word voor je hond. Ook voor een hond lijkt me dat de kriebel vreselijk is. Sterkte er mee.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:04

Liejn, Lees net je topic, heel erg vervelend allemaal. Ik hoop dat KVV jullie gaat helpen. Onze hond heeft het wel geholpen, vacht veel beter en darmen (winden) ook en geen jeuk meer.
Onze hond is gevoelig op rund en kip ook nog, sinds ik hem dat KVV ook niet meer geef geen centje jeuk meer!
Ik weet bij onze hond dat ik straks in juni nog even moet oppassen, dan zijn er pollen waar hij last van heeft, maar dat kan ik dan met jeukshampoo en biergistpillen onder controle houden.
Veel succes met eliminatiedieet! Ik duim voor jullie.