Wilde babymuisjes, terugleggen of grootbrengen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellehcir

Re: Wilde babymuisjes, terugleggen of grootbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:43

Echt sommige mensen hier! Verschrikkelijk vind ik het!! Waarom ongedierte? Het leeft! Zijn dieren, dus waarom dood maken als het anders kan!! Ik ben stik allergisch voor dieren, maar heb er al meerdere opgeknapt!! Reageer lekker niet als je weinig nuttigs te zeggen hebt! Ik vind zulke mensen ongedierte! :)

Net als sommige mensen zegge, er zijn er toch genoeg van?! Verschrikkelijk.. Er zijn ook genoeg mensen, jou zal ik ook niet missen! Bleghh.. Sommige mensen..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:58

Ts: Voer je hem nu met een spuitje? Zo ja, wil dat een beetje of is het eigenlijk te groot?

Wij hebben in onze opvang meerdere muizen met de hand gevoerd, ook van een dag of 2. Dat doen wij met een sonde, de kleinste maat past beter in het bekkie dan een spuitje.

Gewoon stukje afknippen :)

Maar je kunt ook hele kleine spuitjes kopen bij melkvoordieren.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 10:00

Het muisje is gelukkig oud genoeg om van een spuitje of lepeltje te likken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:52

RedPassion schreef:
piezze schreef:
geweldig hoe druk mensen zich kunnen maken om ongedierte. Zullen we ook alle moederloze vliegen, kakkerlakken, luizen en vlooien gaan redden? Zijn ongetwijfeld ook schattige diertjes en heel goed tam te krijgen als je er genoeg liefde insteekt. :')/
Oh ik vergeet nog die vieze bruine ratten te noemen, die moeten ook echt door ons gered worden.

Het is allemaal geen ongedierte, veel mensen noemen het ongedierte omdat ze 'ons' tot last zijn. En dat komt weer voort uit de overtuiging dat mensen superieur zijn en dat wij alle recht hebben om in het leefgebied van andere wezens te komen. Die schade kunnen ze alleen veroorzaken omdat er te weinig leefruimte is voor alle diversiteit aan leven, hoe zou dat nu toch komen??

Ja als je het zo stelt zijn mensen ongedierte, maar de feiten zijn nu eenmaal dat de mensen het voor het meest voor het zeggen hebben. Waren de leeuwen of de beren de heersers van de aarde geworden, waren wij als ongedierte vergiftigd. Ik vind het ook krom hoe wij mensen de boel vervuilen, leegvissen, en leegplunderen maar dat is nu eenmaal de realiteit waarin we leven (niet dat ik bedoel dat we ons daar neer bij moeten leggen hoor)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:59

ellehcir schreef:
Echt sommige mensen hier! Verschrikkelijk vind ik het!! Waarom ongedierte? Het leeft! Zijn dieren, dus waarom dood maken als het anders kan!! Ik ben stik allergisch voor dieren, maar heb er al meerdere opgeknapt!! Reageer lekker niet als je weinig nuttigs te zeggen hebt! Ik vind zulke mensen ongedierte! :)

Net als sommige mensen zegge, er zijn er toch genoeg van?! Verschrikkelijk.. Er zijn ook genoeg mensen, jou zal ik ook niet missen! Bleghh.. Sommige mensen..

sorry ellehcir, maar ik reageer als ik daar zin hebt en niet als ik jouw toestemming krijg ;)
Ik kan je nog wel troosten door te zeggen dat ik zo min mogelijk dieren dood. Alleen als het echt noodzakelijk is zoals parasieten op een huisdier of vliegen als ze in mijn huis zitten. Eerlijk gezegd denk ik dat het misschien zelfs humaner is om de muisjes nu te doden dan wanneer ze volwassen zijn in de muizenval van de TS belanden (of de gifkorrels opeten). Ik heb wel eens geprobeerd een moederloos babykonijntje te voeden maar dat vond ik ook zielig om te doen. Zo onnatuurlijk, een soort van voeden onder dwang.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:05

Suzanne F. schreef:
De dierenambulance gebeld voor babymuisjes??????
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
OMG, raap me op! _O- _O- :')

Precies mijn gedachte :+

Voor diegene die ook 'wilde' muizen willen: Ik ken nog wel een paar mensen met meer dan 10-100 babymuizen in huis en je kan ze gratis op te halen! :))

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:14

Leerzaam topic! Zo kom je er weer achter hoe sommige mensen in het leven staan. Mensen met een willekeurig respect voor leven in het algemeen en die bepalen wat er wel en niet mag leven of gered mag worden. Bijzonder hoor!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:23

ellehcir schreef:

dan stuur ik voortaan de vlooien, kakkerlakken en insectenplagen jou kant wel op :+ wel goed voor zorgen hoor! want het leeft <3 ze krijgen maar 1000 kindjes per dag, heb je ruimte genoeg?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:32

Er is ook een middenweg in reageren he, jeetje :roll:

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:18

Proberen wat gewone muizenkorrels te laten eten. Muisjes kunnen geen gewone melk verdragen en sterven door nierfalen. Mijn eerste nestje muizen waarvan moeder dood was heeft het 2 weken overleefd voor ze allemaal 1 voor 1 stierven. Je moet ze vette koffiemelk geven maar als ze hun oogjes open hebben is de kans groot dat ze zelf beginnen met knabbelen.
Let op: Mijn 2 de nestje waren 5 muizen van 2-3 weken oud. Ze hebben 2 dagen in hun hokje gezeten (plastieke hoeken) en hebben een gat geknabbelt en zijn zo ontsnapt :P Voor mij een teken dat ze het zelf wel konden overleven maar niet fijn om 5 loslopende muizen op je kamer of in huis te hebben. Ze hebben toen onze antieke piano kapot geknabbelt voor ze besloten dat het tijd was om naar buiten te gaan :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:22

ik ben stapelgek op dieren en al menig dier gered of naar dierenambulance gebracht maar dit gaat me toch echt ff te ver :o
Hoe je het ook wend of keert; het is ongedierte en kan binnen enkele weken zich voortplanten en in rappe tijd heb je er niet 3 maar 30 in huis en zo gaat de telling maar door.
Nog maar niet te spreken over de ziektes die ze bij zich kunnen dragen en op jou of je huisdieren over kunnen brengen %)
Ik zeg humaan afmaken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:51

Nou, ik ben heel blij dat ik dit muisje niet afgemaakt heb. Heb er stiekem toch veel plezier aan. Ondertussen heet het muisje Pip.. En zet ik 's nachts om de 4 uur de wekker om hem/haar te voeren. Overdag om de 2 uur. Gelukkig kan die ook al zelfstandig van het bordje wat aflikken, maar blijf ik hem wel zelf voeren voor de zekerheid. Hij moet wel genoeg binnen krijgen. Hij is een hartstikke actief klein muisje. In het begin vloog hij overal heen, maar nu blijf hij lekker in mijn hand zitten en liggen.. En begint hij te knarsen als ik hem met mijn wijsvinger kriebel. Dacht dat alleen ratten dat deden. Knarsen is een teken van genieten (zoals spinnen bij een kat) of van angst/pijn/stress.. Maar aangezien hij er heel relaxed bij zit, ga ik uit van het eerste. De kooi staat bij de verwarming en als die aan staat, heb ik de warmtelamp uit.. Maar als de verwarming laag staat, staat de lamp aan.. En dan komt hij ook echt uit zijn holletje en gaat een beetje uitgebreid liggen zonnen, op de plek waar de lamp het warmste schijnt.

Het is dan wel een muis.. Maar het is echt een beestje met zijn eigen karaktertje merk ik nu en in mijn ogen dus geen ongedierte..

En voortplanten.. Tja, het diertje is alleen en dus heeft het niets om zich mee voor te planten. Of hij of zij moet spontaan als bij een wonder ineens zwanger worden van lucht :+

De muis krijgt kattenmelk, brinta en babyvoeding. Heb ook muizenvoer, maar daar eet hij nog niet van.

Afmaken vind ik in dit geval al helemaal niet humaan.. Humaan is een diertje dat lijd uit zijn lijden verlossen, maar dit beestje lijd absoluut niet.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 18-01-13 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:54

Je moet gewoon zo vet mogelijke melk hebben.
Babymelk is echt niet vet genoeg. :)
Kattenmelk is inderdaad al iets vetter maar het is voor de muis beter vette koffiemelk te gebruiken ;) En als je een koffie ergens gaat drinken kan je altijd een extra melkje vragen :P Kost je niets :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:56

Hij krijgt geen babymelk, maar babyvoeding, dus een potje. Hij eet er niet veel van, maar al wel een beetje. Verder de kattenmelk dus en brinta aangemaakt met kattenmelk. Maar ik zal dan koffiemelk aan zijn dieet toevoegen.

@yeye: Ik heb een glazen bak nu. Zal mij heel erg verbazen als die door glas kan knagen :D

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:51

ElineS schreef:
Hij krijgt geen babymelk, maar babyvoeding, dus een potje. Hij eet er niet veel van, maar al wel een beetje. Verder de kattenmelk dus en brinta aangemaakt met kattenmelk. Maar ik zal dan koffiemelk aan zijn dieet toevoegen.

@yeye: Ik heb een glazen bak nu. Zal mij heel erg verbazen als die door glas kan knagen :D

Haha glas zal hij moeilijk kunnen verteren inderdaad :D
Ben wel erg benieuwd naar foto's binnen enkele dagen _/-\o_
Je doet het alvast super goed mama muis :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 02:00

zonnebloem18 schreef:
Bedenk wel dat je een wilde muis niet zomaar weer buiten neer kan zetten, dat gaat hij niet overleven.
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met stichting het vogelhuisje, dan komt het muisje via hun bij de fugelhelling en zal het op een verantwoorde manier worden uitgezet.

Als je hem wilt houden bedenk dan goed dat wilde muizen door onderbakken enz. heen knagen, zo heb ik 2 kooien weg kunnen gooien door half wilde muizen.

Doen ze wel aan muisjes, aangezien ze ook prachtige uilen hebben, waarvoor mijn muisje wel als voer kan dienen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:18

Zijn meer mensen die dat denken maar de jonge muisjes eendjes e.d voeren ze echt niet aan de vogels aangezien ze niet weten wat voor ziektes de muis heeft

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:28

Had al een poosje niet meer gelezen :-) dus lees de afloop van de 2 muisjes nu pas!
Wat grappig dat ze daarna wéér met die beestjes aan kwamen zetten haha..

Toch respect dat je je zo inzet voor dit nieuwe muisje! leuk hoor!

O.K. hier thuis stuur ik mijn jacks erop af ..

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:16

Hoe gaat het met Pip? :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:17

Traiectum schreef:
Doodmaken en die meiden uitleggen waarom. 'n harde les, wel een die ze niet snel zullen vergeten. Heel sneu voor ze, ze dachten te helpen, maar het gaat hier niet om hun gevoelens - voor die muisjes moet de meest diervriendelijke oplossing gezocht worden, en dat is in mijn ogen de dood.

Wild veulen gevonden heb 2 opties,,, doodmaken of met de fles groot brengen..
Dan hoor je heel bokt gillen dat je hem dood wilt maken..
Imo is een wilde muis niet veel anders hoor....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:24

ElineS schreef:
Dit kan ik niet aan een slangetje voeren :P Is een gezond klein levend dingetje.. Die anderen waren te jong, dat was toch nooit gelukt. Maar deze is al twee weken..

[ Afbeelding ]

Ik vind Pip schattig :D . Ik vind knaagdieren sowieso heel leuk.
Hoe gaat het met Pip?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:27

owhhh wat is ie leuk!! haha heb dat ook met jack an jill (de slakken hier op bokt) nu wil ik niet alleen een slak ook nog een muis

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:53

een wilde muis vergelijken met een wild paard?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 04:16

piezze schreef:
een wilde muis vergelijken met een wild paard?

Waarom niet? Beide dieren die evenveel respect verdienen, toch? :j
Wat maakt voor jou de muis minderwaardig? Makkelijker te doden? Minder zichtbaar? Minder belangrijk voor de beslissende mens?
Het is een leuk thema om over te filosoferen. Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen gewoon zonder meer zouden beslissen over het leven van een dier! :oo

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:06

alle mensen zo'n beetje beslissen dagelijks over het leven van een dier. We eten dieren weet je nog. En voor degenen die ze niet eten, dragen wel bontjes, leren schoenen, riemen, eten eieren. Ik vind het echt onzin en ja ik maak inderdaad verschil tussen een paard en een muis. Een paard schaadt mij niet, sterker nog ik heb er profijt van en van muizen kan ik dat (in mijn geval) niet zeggen. Bizar dat mensen daar zo moeilijk over doen. Jij denkt er anders over dan ik, nou en? Wees blij met elke muis die je tegenkomt. Ik lig er niet wakker van. Moet jij weten.