Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:38

Zoals je zelf ook al zegt, ligt het probleem bij jouw angstigheid en onzekerheid. Hierdoor ga je strammer lopen en dat is wat de hond triggert.

Wat ik je dus wil aanraden is om je op iets anders te focussen dan de hond: je adem en manier van lopen. Dus als je van je fiets afstapt, even 5 seconden inademen, 2 seconden vasthouden en 5 seconden uitademen. Lukt dit de eerste keer niet, dan herhalen tot het wel lukt.
Dan ga je lopen en let erop dat je bij elke stap iets door je knieën gaat, hierdoor ga je je rug ook beter gebruik en loop je ritmischer (iets wat je bij de paarden ook goed kunt gebruiken).

Als je even stil moet staan om iets te pakken (zadel oid) eerst weer 5 sec in ademen, vasthouden en weer uitademen. Door regelmatig bij je ademhaling stil te staan, wordt je vanzelf rustiger. Doordat je door je knieën gaat bij het lopen gebruik je je rug meer, waardoor je ook minder goed spanning in je buik vast kan houden.

Klinkt misschien een beetje stom maar werkt wel! (Ook bij hele angstige paarden die je niet vertrouwen vanwege je 'roofdierloopje'.

Nimfee

Re: Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:02

Wat misschien kan werken is je omdraaien als de hond er aan komt. Op die manier geef je een signaal af (kalmerend signaal) dat je de hond respecteert en dat er niets aan de hand is. (doen honden onderling ook naar elkaar toe, en het werkt als je dit zelf ook gebruikt; bv. om het tegen je aan springen af te leren).
Verder compleet negeren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:08

Ik zou in jouw plaats zeker met de stalbaas spreken hierover. Mischien kan hij je uitleggen dat het helemaal niet kwaad is en je helpen zijn gedrag te interpreteren oftewel de hond corrigeren samen met jou. Als je zegt dat de hond naar je gromt enzo dan moet de stalbaas sowieso ingrijpen. Moest het mijn hond zijn zou ik er alles aan doen om het aangenaam te maken voor beide partijen, want je hond mag geen last zijn voor anderen. Mischien is de stalbaas welwillend en kun je het probleem samen met hem aanpakken. Praat erover zodat het probleem opgelost kan worden !

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:16

lonneke_ schreef:
Dankjewel! Zeker lastig al die adviezen ;)

Ik was net op stal en toen ik aankwam was hij binnen. Later toen hij naar buiten kwam, heb ik hem genegeerd en gewoon gelaten. Merkte dat ik zelf ook een stuk rustiger was. Hij heeft geen enkele keer geblaft en kwam zelfs naast me liggen toen ik even stond te praten. Dus nu ik was rustiger ben, is hij dat ook :D

Goed zo! En dat is dan een perfect moment om 'te binden', hem een lief woordje te geven, een aai of iets lekkers. Zo maait hij een positieve associatie aan jou en zijn kalme gemoedstoestand.
Wanneer hij gromt, achter je aanloopt etc., geen aandacht, oogcontact en dergelijke. Let op je ademhaling en lichaamstaal. Rustig lopen, rechtop. Honden voelen angst als geen ander en dit maakt hem zo alert zoals hij nu is. Maar je bent op de goede weg lees ik, fijn!!!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:39

Ik zou aaien zelf voorlopig gewoon nog niet doen. En als je het al wel zou willen doen, dan niet bovenop de kop maar onder de onderkaak, bij de keel kriebelen. Maar daar moet je dan zelf wel helemaal aan toe zijn. Niet alle herdershonden zijn ervan gediend om op initiatief van een ander gekroeld te worden, sommige honden kunnen daar zelfs een hekel aan hebben en dan moet je wel goed de hondentaal kunnen lezen om signalen van onbehagen bij de hond te kunnen lezen.
In de situatie van de TS zou ik het voorlopig gewoon bij negeren houden.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:21

milo schreef:
Goed zo! En dat is dan een perfect moment om 'te binden', hem een lief woordje te geven, een aai of iets lekkers. Zo maait hij een positieve associatie aan jou en zijn kalme gemoedstoestand.
Wanneer hij gromt, achter je aanloopt etc., geen aandacht, oogcontact en dergelijke. Let op je ademhaling en lichaamstaal. Rustig lopen, rechtop. Honden voelen angst als geen ander en dit maakt hem zo alert zoals hij nu is. Maar je bent op de goede weg lees ik, fijn!!!

Een lief woord wil ik nog wel proberen, maar ik durf hem echt nog niet te aaien.. Dus dat gaat waarschijnlijk heel erg averechts werken als ik dat zou proberen.

Gelukkig gaat het nu beter :D ik ben nog niet op stal geweest, maar ik ga morgen en ik hoop (ik had niet gedacht dat ik dat ook zou zeggen :')) dat hij buiten zit als ik aankom!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:22

Aaien zou ik ook pas doen als je je echt op je gemak voelt en de hond ook. In principe hoeft dat hele aaien niet, als jullie elkaar negeren is dat ook prima toch.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:31

Inderdaad Nimfee, ik wil gewoon vreedzaam samen op hetzelfde terrein kunnen zijn. That's it :D

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:45

Ik heb laatst een boek gelezen, geleend van de eigenaresse van mijn verzorgpaarden, van een Noorse hondentrainster. Het gaat over kalmerende signalen die honden naar elkaar toe gebruiken en ook naar mensen, en die signalen kun je zelf ook toepassen op de hond, om duidelijk maken dat je geen kwaad doet en dat jij de hond wilt kalmeren: wegkijken, in een boog erom heen lopen, gapen (jaja), aan je lippen likken (klinkt raar ja, maar onze hond doet het vaak als hij niet op zijn gemak is, en ik gebruik het ook bij hem), je helemaal omdraaien. Je mag hem vooral niet aankijken ! Ik hoop dat je er waat aan hebt :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:47

TrIjNiE__ schreef:
Ik heb laatst een boek gelezen, geleend van de eigenaresse van mijn verzorgpaarden, van een Noorse hondentrainster. Het gaat over kalmerende signalen die honden naar elkaar toe gebruiken en ook naar mensen, en die signalen kun je zelf ook toepassen op de hond, om duidelijk maken dat je geen kwaad doet en dat jij de hond wilt kalmeren: wegkijken, in een boog erom heen lopen, gapen (jaja), aan je lippen likken (klinkt raar ja, maar onze hond doet het vaak als hij niet op zijn gemak is, en ik gebruik het ook bij hem), je helemaal omdraaien. Je mag hem vooral niet aankijken ! Ik hoop dat je er waat aan hebt :)

Turid Rugaas is dat, geweldig boekje! Daar had ik het omdraaien ook van. maar ik dacht het zal vast raar zijn als ik zeg dat je moet gaan gapen en je lippen moet likken haha :D

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:53

Nimfee schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Turid Rugaas is dat, geweldig boekje! Daar had ik het omdraaien ook van. maar ik dacht het zal vast raar zijn als ik zeg dat je moet gaan gapen en je lippen moet likken haha :D

Jah idd ! Geweldig boekje he ! Ik zag het nog nergens staan en dacht, dan zal ik het even zeggen he :D

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:39

Nimfee schreef:

Oh ik ga rustig staan gapen als dat helpt hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:21

TrIjNiE__ schreef:

Denken als een hond van John Fisher is ook een aanrader :) die beschrijft ook duidelijk de kleine signalen die een hond kan oppikken als 'uitdagen' en dominantie.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:17

lonneke_ schreef:
Nimfee schreef:

Oh ik ga rustig staan gapen als dat helpt hoor :D

Nou je weet wat je te doen staat, gapen, lippen aflikken, weg kijken, omdraaien! haha :D

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:07

Ondanks dat je 'maar' een bijrijder bent zou ik toch eens met de eigenaren praten, zij kennen hun hond het beste.
Zolang je niet aanvallend overkomt zijn ze vast bereid om je te helpen.

Schreeuwen tegen de hond dat hij weg moet gaan of de hond op afstand houden met behulp van een zweepje vind ik gevaarlijke adviezen.
Ik ben er van overtuigd dat het voor een aantal honden juist een reden kan zijn om tot aanval over te gaan.

Heb zelf eens een spannend moment met een Cane Corso gehad, bazin had niet door hoe waaks haar hond was.
Toen ik alleen door de gang liep kwam de hond achter mij aan, al blaffend en naast mij omhoog springend.
Ik besloot de hond te negeren en rustig mijn weg te vervolgen. Totdat de hond mijn arm beetpakte en stevig vasthield, ik ben onmiddellijk stil gaan staan en heb afgewacht. Ik wist zeker dat als ik oogcontact zou maken, zou bewegen of om hulp zou roepen de hond zou doorbijten.
Na een poosje liet de hond mij los, ik heb mijn armen heel langzaam over elkaar gedaan en ben rustig doorgelopen met knikkende knieën en een bonzend hart.
Op mijn arm stond vervolgens een prachtige afdruk maar wat was ik opgelucht dat hij niet had doorgebeten:D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:19

Wauw! Wat knap dat je zo stil kon blijven staan (bevriezing), dat heeft duidelijk geholpen. Lijkt mij echt doodeng :|

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:23

Llippen aflikken zou ik dan weer niet doen tegenover een waakhond. Met lippen aflikken zeg je: wat jij doet maakt mij onzeker/gestrest en ik heb liever dat je rustig doet. Wat dus heel goed werkt bij angstblaffers, maar niet bij waakhonden. Daarbij wil je kalm en zeker overkomen.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 11:14

Nimfee schreef:
Nou je weet wat je te doen staat, gapen, lippen aflikken, weg kijken, omdraaien! haha :D

Hahaha dat zal een charmante vertoning worden :')

GMekkes schreef:
Ondanks dat je 'maar' een bijrijder bent zou ik toch eens met de eigenaren praten, zij kennen hun hond het beste.
Zolang je niet aanvallend overkomt zijn ze vast bereid om je te helpen.

Schreeuwen tegen de hond dat hij weg moet gaan of de hond op afstand houden met behulp van een zweepje vind ik gevaarlijke adviezen.
Ik ben er van overtuigd dat het voor een aantal honden juist een reden kan zijn om tot aanval over te gaan.

Heb zelf eens een spannend moment met een Cane Corso gehad, bazin had niet door hoe waaks haar hond was.
Toen ik alleen door de gang liep kwam de hond achter mij aan, al blaffend en naast mij omhoog springend.
Ik besloot de hond te negeren en rustig mijn weg te vervolgen. Totdat de hond mijn arm beetpakte en stevig vasthield, ik ben onmiddellijk stil gaan staan en heb afgewacht. Ik wist zeker dat als ik oogcontact zou maken, zou bewegen of om hulp zou roepen de hond zou doorbijten.
Na een poosje liet de hond mij los, ik heb mijn armen heel langzaam over elkaar gedaan en ben rustig doorgelopen met knikkende knieën en een bonzend hart.
Op mijn arm stond vervolgens een prachtige afdruk maar wat was ik opgelucht dat hij niet had doorgebeten:D

Ik heb gister weer een positieve ervaring gehad en zolang het goed blijft gaan wil ik eigenlijk de eigenaren er niet mee lastig vallen. Natuurlijk zodra het weer de verkeerde kant op gaat, ga ik zeker met ze praten.

Wat een ongelooflijke zelfbeheersing heb jij, dat je zo rustig kan blijven. Het was mij niet gelukt..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:18

Sassol schreef:
Llippen aflikken zou ik dan weer niet doen tegenover een waakhond. Met lippen aflikken zeg je: wat jij doet maakt mij onzeker/gestrest en ik heb liever dat je rustig doet. Wat dus heel goed werkt bij angstblaffers, maar niet bij waakhonden. Daarbij wil je kalm en zeker overkomen.

Kijk, en zo gaan we de mist in, ook al proberen we het nog zo goed :) laat het likken en gapen maar achterwege, haha! Ken trouwens het boek en is heel nuttig. Herkenbaar en ik vind het belangrijk hondentaal te kennen, gezien die van mij een pittig kluifje kan zijn 8-)

Tip TS: als je nou zo ver bent dat je er een aai aan durft te wagen: let op dat je niet bovenop de kop gaat aaien, of je over de heen buigt. Dat is dreigend voor een hond. Ernaast en met een vloeiende, kalme beweging de hond onder de kop aaien, of op de zijkant.
Zet m op, jullie worden nog dikke maatjes *\o/* :P