Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

Re: Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:51

http://www.youtube.com/watch?v=ZHgzzPTb ... re=related

Hierboven een filmpje wat ik tegenkwam op de site van onze fokster (niet haar eogen hond maar een pup van haar) hond is in 2 weken tijd volledig klaargestoomd voor de praktijkjacht bij trainingscentrum de Breborgh. Hoe denken jullie daar nou over? Ik dacht dat het werken met zo'n hond veel tijd, geduld en liefde kosten. En vond dit nogal hard en zakelijk overkomen. Maar heb er niet genoeg verstand van om meteen te gaan oordelen, ben daarnaast wel heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Verder vind ik het onwijs leuk om alle verhalen te lezen en duik dan ook weer even in de meelees modus totdat wij ook daadwerkelijk kunnen beginnen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:18

Ik zou de hond eerst leren zitten.. :\
Een overdaad aan commando's, kan me voorstellen dat de hond denkt dat ie pas bij het 10e commando hoort te gaan zitten.
Verder zie ik niet echt een happy hond, wel een onzekere. Brave hond dat ie nog zo goed werkt.
Waarom moet het zo snel, waarom wordt er geen tijd genomen om het de hond in alle rust te leren.
Ik snap niet zo goed waarom die hond zo vroeg al praktijkervaring op moet gaan doen, waarom kan dat geen jaar later.
Als het een gezonde hond is kan hij nog best een aantal jaren mee op jacht..

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 11:02

Hier nog de uitleg van de laatste proef, deze werd per tweetal uitgevoerd:
VJ= voorjager
KM= keurmeester
Helper spreekt voor zich
De oranje driehoekjes waren pionnen
De rode bolletjes de dummy’s

We stonden met z’n 2en opgesteld circa 5 meter uit elkaar, met ons gezicht richting de pionnen. De keurmeester die voor ons stond, gooide 3 dummy’s tussen ons door, terwijl de honden netjes moesten blijven zitten. Vervolgens moesten de honden volgen richting de pionnen. De keurmeester bleef achter ons lopen en op zijn teken werd er door de helper geschoten en 1 dummy bij de bomen opgegooid. De honden moesten uiteraard keurig blijven volgen, maar wel kijken waar de dummy viel. Bij de pion aangekomen moest de linker hond de dummy halen en binnen brengen. Als deze binnen was draaiden we 180 graden om en moest de andere hond Vooruit gestuurd worden naar de dummy’s die als eerste door de keurmeester waren neergegooid. Hier lagen dus 3 dummy’s en de hond moest direct 1 dummy oppakken en niet gaan wisselen. Als ook deze dummy binnen was, liepen we terug naar het punt waar we begonnen waren. Tijdens het volgen liep de keurmeester tussen ons in met een dummy in zijn hand, waarmee hij aan het zwaien was. De hond moest netjes blijven volgen en de dummy dan ook negeren. De oefening werd 2 maal uitgevoerd, zodat beide honden de markeer hadden gehad en Vooruit gestuurd werden.

Afbeelding

OWT betekent Orweja Working Test. Er wordt uitsluitend met dummy’s gewerkt en er zijn 3 klasses: Startersklasse, Novice en Open klasse. Het is vrij pittig, zie bijvoorbeeld hieronder:

Fouten welke leiden tot een nul (willekeurige volgorde):
•achtervolgen
•doorjagen met de dummy in de vang
•wisselen van apport
•weigeren te water gaan
•weigeren te apporteren
•uit de hand zijn
•inspringen
•piepen/janken
•blaffen
•aanraken van de hond om inspringen te voorkomen
•zonder en of met een verkeerde dummy terug bij de voorjager komen

Fouten die leiden tot uitsluitingen:
•agressief gedrag
•hard in de bek
•het fysiek straffen van de hond
•schotschuwheid

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 11:20

Jette, ik heb het filmpje volledig bekeken, maar moet in alle eerlijkheid zeggen dat mijn broek ervan af zakt. Wat ik vind missen zijn o.a. onderstaande basis zaken:

- Direct zitten indien 1x het commando zit gegeven wordt
- Het commando ‘’Vast’’ wat de trainer gebruikt wanneer de hond op de blokken staat (hond beheerst dat duidelijk niet)
- Model afgeven (wanneer de hond terug komt met een dummy of wild dien je namelijk niet nogmaals zit oid te zeggen)
- ‘’Naast’’
- Het is totaal overbodig en zou absoluut niet nodig moeten zijn om de hond een commando te geven wanneer ie bij het apport is
- Er wordt geen fluit gebruikt, ook heb ik de trainer geen handgebaar zien maken wanneer hij de hond wil laten zitten bij het voor komen.
- Volgen en blijven zitten doet het hondje wel netjes, maar ik zie in het gehele filmpje een zeer onzekere hond ipv een jong hondje welke blij is dat ie aan het werk mag.

Daarnaast ben ik van mening dat de trainer het verkeerde commando geeft wanneer de hond die meerdere dummy’s achter elkaar moet ophalen: ‘’Apport’’ dient alleen gebruikt te worden wanneer de hond iets ziet vallen, het had hier dus in alle gevallen “Vooruit’’ moeten zijn. Er wordt immers van de hond gevraagd om een lijn te lopen en recht vooruit te gaan.
Al met al zie ik er het nut niet van in om op deze leeftijd al zoveel van de hond te vragen, met alle respect, maar ik zie ook geen hond welke een natuurtalent is, die het al makkelijk zou aankunnen. Persoonlijk denk ik dan ook dat het een slechte zaak is om op deze wijze te trainen en zo veel druk en dwang op de hond te zetten. De kans dat de hond op een gegeven moment gaat blokkeren lijkt mij dan ook zeer groot.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:52

Net de uitslag gehad van de MG Academie, ik ben geslaagd voor kynologisch instructeur! *\o/*
Nou laat de cursisten maar komen.. :D Op facebook al te vinden onder handleidinghond.nl, de website ben ik nog mee bezig.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 10:36

Esther, van harte gefeliciteerd!!!! Ga je bij een hondenschool aan de slag, of wil je (tzt) voor jezelf beginnen?

Afgelopen zaterdag weer met Robin getraind, ging wederom best lekker. O.a. een oefening was: Met je hond stond je in het bos, hond naast je op zit. Je moest een kwartslag draaien en door de trainer werd er een duif weggegooid. Vervolgens weer een kwartslag terug draaien en (dus haaks op waar de duif naartoe gegooid was) werd er door de trainer een dummy weggegooid. De hond moest als eerste uitgestuurd worden op de dummy, het laatst gevallen apport. Je zag dat bijna alle honden direct naar de duif wilden, want die is tenslotte ‘’het lekkerst’’. Alleen als de hond keurig de dummy binnen gebracht had, mochten ze ook ingezet worden op de duif. Robin deed exact wat ik van haar gevraagd had, dus zij mocht ook de duif binnen brengen. Kijk mij eens braaf en trots zitten

Afbeelding

Ook heb ik besloten om Robins mama Isis op te gaan pakken. Ik heb enkel wat met haar geprutst toen zij nog pupje was en ik totaal nog geen verstand had van de jacht(training). Gisteren ben ik met haar bij een vriend van me gaan trainen en voor de 1e keer deed ze het verrassend goed. Kwam vol enthousiasme de dummy’s bij me terug brengen en pakte ook een eend keurig op. Al met al was ik dus zeer tevreden en ga ik ook met haar hard aan de bak.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:30

Vanmorgen weer naar de training geweest.
Wat appélwerk gedaan, het aangelijnd en los volgen ging prima, dat is nu wel goed bevestigd.
Daarna stonden er 3 paaltjes op een rij met een paar meter er tussen. Bij het eerste paaltje halthouden, hond laten zitten en blijven, doorlopen naar het tweede paaltje, hond naast roepen en weer laten zitten. Dat nog een keer naar het 3e paaltje, hond weer laten zitten, met instructeur doorlopen, achter het bos, daar gooide hij een dummy neer en loste een schot. Terug naar de hond en uitsturen om het apport op te halen. Luna vond het wat moeilijk om achter het bos uit beeld te gaan, na nog een apportcommando deed ze het wel. Balu deed het in een keer, maar hij had al twee voorbeelden gezien natuurlijk.

Daarna moesten we hond laten volgen, halverwege laten zitten, zelf doorlopen richting het hek, daar dummy neergooien en terug naar de hond. De hond laten omdraaien, zitten en blijven en zelf doorlopen naar het beginpunt. Vanaf het beginpunt moesten we de hond vooruit sturen naar de dummy, ook dat deden de honden goed, was de eerste keer dat we dit deden.

Daarna moesten we langs de sloot vooruit sturen. Dat is gesneden koek voor ze, dat ging goed. Alleen kon Luna er niet tegen dat de hond voor haar de dummy halverwege had laten vallen en dat die in de sloot was gerold. Die dummy heeft ze er maar even uit gehaald, rondslingerende dummy's kan ze niet tegen.. :+ Gelijk weer vooruit gestuurd, ging ze even haar eigen feestje *\o/* houden bij de sloot, er kon tenslotte altijd nog een dummy liggen.. }:0 Daarna deed ze het wel goed.

Ook weer van afstand vooruit gestuurd, deden ze goed. Toen nog geoefend met hond wegbrengen, laten zitten, zelf terug lopen naar inzetplaats. Hond influiten, halverwege stoppen/zitten en weer vooruit sturen om de dummy op te halen. Dit pikten ze goed op.

Weer voldoende meegekregen om van de week mee te oefenen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:36

@DeLabrador Wat fijn dat Robin zo goed gaat en dat zijn moeder het ook zo goed oppikt.
Duif hebben we nog niet mee getraind, vorig jaar alleen eend en konijn. Dit jaar nog niet, de rest van de honden in onze groep apporteren nog niet zo goed en we werken alleen nog met dummy's.

Gelukkig mogen mijn man en ik soms wel wat andere dingen doen, wij moeten nauwkeuriger werken en de oefening wordt voor ons wat verzwaard. Zoals hier boven het oefenen met afstoppen en weer vooruit sturen.

Vorig jaar aan het eind van de cursus ging het nog niet zo goed met onze honden, ze moesten echt wennen aan het werken en dat ze moesten luisteren. Gelukkig is het wel goed gekomen met ze, dat is wel het nadeel van herplaatsers, maar ze doen het nu toch goed.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:37

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik verteld dat ik met mijn tollertje met jachttraining zou gaan beginnen. We hebben nu twee lessen achter de rug.
Het aangelijnd en los volgen gaat al heel prima, en het downleggen en volgen ook.

Waar we nu tegenaan lopen is dat onze hond heel erg met de dummy gaat spelen.
Ik heb de hond aan de voet, doe de lijn af en ga op m'n hurken er naast zitten met m'n arm om de borst (tegen het inspringen). De instructrice gooit op +/- 20 meter een dummy op. Als ze niet meer tegen mn arm duwt, laat ik los en zeg ik apport. Ze stuift op de dummy af, maar snuffelt er eerst aan, en pakt m soms op, en soms gaat ze er mee spelen; trekken aan het touwtje, rondslepen, eromheen rennen.
2/3 van de keren brengt ze hem wel terug. Bij dummy's van andere honden (met andere geurtjes er aan) heeft ze helemaal moeite. Hier thuis oefenen we (uiteraard met eigen dummy's) en dan gaat het iets beter. Ze is er heel erg speels mee.
Als we ballen komt ze meestal direct terug om nog eens te gooien..

Hebben jullie tips?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:37

O ja, ze is 11 maanden oud

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 12:04

Esther: ik denk dat je/ jullie heel trots mogen zijn op wat jullie al bereikt hebben met de honden!! Zoals je zelf ook aangeeft, het zijn tenslotte toch herplaatsers, dus wat dat betreft hebben ze wel een ''achterstand''.

NoName126: Wat leuk dat je begonnen bent met de training! Voor zover te beoordelen tot nu toe, hoe vind je het?
Wel even een vraag vooraf: wat is de reden dat je de hond al los doet, ernaast gaat zitten en op de borst tegen houdt? Zal proberen om eens te omschrijven hoe wij het apporteren met de hondjes hebben aangeleerd:

Wij zijn begonnen met de honden helemaal ‘’gek’’ te maken op de dummy. Dus hond gewoon aan de riem houden, dummy in de hand houden en flink gek doen ermee, zwaaien, positief opjutten en ‘’apportje’’ blijven zeggen. Is de hond lekker actief erop en springt ie bij wijze van haast de dummy uit je hand, dan laat je de dummy eens vallen en kijkt of de hond em uit zichzelf oppakt. Is dat inderdaad het geval, dan is het de beste hond van de hele wereld en blijf je de hond aanmoedigen, loop zo’n 2 meter achteruit met de hond (hond blijft aan de riem zitten!!!) en zorg vervolgens dat de hond de dummy weer aan je afgeeft. Uiteraard hoeft de honden niet te gaan zitten of iets dergelijks en ook als ie em tussendoor laat vallen is dat geen probleem, dat komt allemaal later.

Train niet enkel met je eigen dummy´s of slechts met 1 soort. De hond moet leren dat hij alles moet oppakken (gebruik dus ook andermans dummy, een bumper, vachtdummy etc.). Dat je hond niet altijd direct weer naar je terug komt, zou ik me nog niet zo druk over maken. Dat is wel echt jonge hondengedrag, nog even een ´´ererondje´´ ermee doen, tussendoor laten vallen, niet netjes vasthouden of eerst even wegrennen en daarna pas weer komen. Wanneer het als het ware een vangactie zou moeten gaan worden, dan is het uiteraard een ander verhaal. In dat geval was het bij ons zo dat de hond dan van de trainer op z´n donder kreeg (werd boos aangesproken en indien nodig ´´achterna gezeten´´), niet door ons als baasjes want de hond moet het tenslotte leuk vinden om weer bij ons terug te komen met het apport.

Oefeningen waarbij er iets opgegooid wordt, was destijds allemaal nog gewoon aan het riempje. Dus gewoon hond netjes op zit naast je, jij blijft rechtop staan, door de trainer wordt er wat opgegooid en wanneer de hond braaf blijft zitten, laat je het lijntje los en zeg je ´´apport´´. Pas wanneer de hond dit goed beheerst en meer steady is, ga je ´´los aan het werk´´. Althans, zo hebben wij het gedaan.

Afgelopen zaterdag echt super getraind met Robin! Ze heeft enorm goed gewerkt, was/ ben zo blij met hoe ze het doet. We hebben best veel gedaan: Verloren zoek in het bos, waarbij het apport vrij diep lag, keurig binnen. Per 2tal opgesteld op een bospad, de honden moesten netjes blijven zitten en wijzelf moesten in het bos een eend of duif wegbrengen. Weer terug bij de honden kon de 1e hond ingezet worden, de andere moest braaf op post blijven zitten. Als de 1e hond het wild binnen had gebracht, mocht de andere hond uitgestuurd worden. Ook lijnen lopen ging top, op een veld lag 80 meter verderop een eend. Robin ´´Vooruit´´ gegeven en keurig binnen gebracht. Verder nog wat markeer oefeningen gedaan etc.

Gisteren ben ik met het hele hondenspul bij vrienden op visite geweest, zij hebben tevens de vader van Robin. Na een wandeling van ruim een uur, toch met vader en dochter nog een paar oefeningetjes gedaan. Zie hieronder een filmpje, geen high quality, maar misschien wel leuk om even te zien. Het betreft een verloren zoek.

http://s1087.photobucket.com/albums/j465/Giovanna1986/?action=view&current=20130303_181539_001_zpsaefd2866.mp4

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:43

DeLabrodor, als jullie het wild zelf wegleggen gaan de honden dan niet juist jullie spoor volgen om bij het apport te komen? Ik zie dat bij mijn honden nl. wel gebeuren, daarom gooi ik nu de dummy altijd van me af als ik ze bijv. wil laten zoeken. Ik word dan ook al steeds beter in gooien met de dummy's.

Bij ons op training word bij de jonge honden de nadruk gelegd op het appél bij het 'apporteren'.
We oefenen het vooruit sturen richting een dummy op een pad waar ze moeilijk van af kunnen wijken.
Nemen ze de dummy mee dan is dat goed, belangrijker is dat de hond terug komt als hij ingefloten wordt.
Dit zijn, zeg maar, de eerste schakels van de ketting waar aan gewerkt wordt.

Apporteren, de andere schakels uit de ketting, leren we in een apporteerbaantje dat is een stuk van ca. 20 m van ongeveer 1 m breed aan de zijkanten afgezet met gaas. De hond ziet dat de dummy gegooid wordt, krijgt commando apport en moet de dummy meenemen. De hond kan niet rond gaan rennen en moet haast wel terug gaan naar de baas. De baas kan de hond ook makkelijker ophalen als hij niet komt.
Honden die moeite hebben met apporteren van vreemde dummy's mogen eigen dummy apporteren, de hond leert dan iig werken op een andere plaats dan thuis. Gaat apporteren met dummy goed dan worden andere dingen geïntroduceerd om te apporteren, zwaardere dummy's, bontdummy's, zelfgemaakte zware apporten enz.
In huis laat ik ze vanalles meenemen, sokken, lege flessen, riemen, post ophalen en zelfs de bowlingkegel die in de gang staat. Zo kijken ze niet gek op als ze weer eens wat anders dan anders te apporteren krijgen.

Daarna wordt het 'vooruit' gecombineerd met het apport meenemen en influiten. De ketting wordt dan aan elkaar geschakeld als het ware.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 10:35

Esther: Op het moment dat wij zelf de apporten of wild wegbrengen in het bos, lopen we uiteraard niet in 1 rechte lijn vooruit en ook niet diezelfde weg terug. We gaan dan op een andere plek het bos in en komen er ook weer elders uit, terwijl de honden al die tijd keurig op post moeten blijven zitten (is direct een mooie steadyness oefening). Dit inderdaad om te voorkomen dat de honden ‘’ons spoor’’ volgen. Op het moment dat je zelf dummy’s in het bos gaat gooien, terwijl de hond naast je blijft zitten, is het eigenlijk ook geen verloren zoek meer en kan het apport ook bijna niet diep komen te liggen. Wat je ook zou kunnen doen is: je laat je hond op het bospad zitten, loopt zelf gewoon het bos in (mag in een rechte lijn vooruit zijn). Gaat weer terug naar de hond, laat em een heel stuk volgen en zet em op een geheel andere plek in, daar waar jij uberhaupt niet gelopen hebt. Op die manier kan ie nooit jouw sporen volgen.

Voor de eventuele liefhebbers hieronder nog 2 filmpjes. Het betreft blind vooruit sturen, de afstand is zo'n 100 meter. Op het eerste filmpje wordt Floris, Robins vader, ‘’Vooruit’’ gestuurd, terwijl Robin netjes op post moet blijven zitten. Zodra Floris zijn apport heeft binnen gebracht, stuur ik Robin uit, dat is het 2e filmpje.

http://s1087.photobucket.com/albums/j465/Giovanna1986/?action=view&current=FlorisVooruit_zpsbf179fd8.mp4

http://s1087.photobucket.com/albums/j465/Giovanna1986/?action=view&current=RobinVooruit_zpse638589b.mp4

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:28

Jaaaa! Onze jachttraining gaat beginnen *\o/* kreeg een mailtje dat we 24 maart voor de eerste keer verwacht worden, bij de knjv in Purmerend.

Daarnaast, interessant om al jullie trainingsschemas en oefeningen door te lezen. Daar steek ik nog aardig wat van op.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:33

Zaterdag weer training gehad. Ik was alleen, met de twee honden, Balu kan niet alleen achterblijven dus hij moest ook maar mee.
Getraind op steadyness, honden moesten blijven liggen, we moesten de dummy over ze heen gooien en zelf weer ophalen. Later moesten we ze aan de rand van een weiland neerleggen en zelf naar de andere kant van de wei lopen en weer terug. En toen nog wat vooruit sturen langs de slootkant, voor Luna lag de dummy aan de andere kant van de sloot, zo had ze nog wat uitdaging.

Deze keer dus geen hele spannende training, als beide instructeurs er zijn mogen we wel andere en nieuwe dingen doen. De andere honden zijn nog niet zo ver, dus deze keer moesten wij ons even aanpassen. Nou ja, had er twee om onder controle te houden, dat was het extra.
Een van de andere honden is sinds oud en nieuw bijna panisch op het trainingsveld, we hebben nu op de wei langs het trainingsveld getraind, dat ging wel. Hij apporteerde zelfs weer, dat was echt weer een overwinning, eerder was hij zo bang dat hij alleen maar weg wilde.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:35

Hoi!

Wat leuk, zo'n jachthonden en jachttraining topic!
Hierbij wil ik me graag 'aanmelden'.

Mijn naam is Jorien en samen met mijn vriend hebben we een Duitse Staande korthaar pup van 6,5m maanden, haar naam is Reda.
Helaas hebben we geen puppycursus gedaan. Maar willen we wel bij een jachthondentrainer aan de slagw. We hebben 2 privé lessen gehad en als het goed is kunnen we in april op jachthondentraining, 1x per week.

Reda kent de commando's zit en af. Voor het commando hier hebben we een fluitje, waar ze erg goed op reageerd. Apporteren met een dummy oefenen we aan de lange lijn, dat doet ze 6x goed, daarna is ze de concentratie kwijt. Als ze in de schuur (we wonen op een boerderij) of in huis iets te pakken heeft, bijvoorbeeld een handdoek, gaat ze ermee vandoor en staat ze slecht onder appèl.

Wel merk ik dat Reda een ontzettend drukke hond is en op haar drukke momenten veel op springt en slecht naar de commando's luisterd.

Nog veel te leren en lees graag mee hier!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:02

Ik weet dat dit topic al lang stil gestaan heeft, maar het zou leuk zijn als het weer wat fanatieker zou worden.

Hier zitten we ondertussen rond les 7 van de training en Fos pakt het super goed op! De eerste 2 lessen had ik er wel een beetje een hard hoofd in want meneer zocht alles wel keurig, maar oppakken en laat staan terugbrengen deed hij zeer zeker niet. Gelukkig is daarna het kwartje gevallen en doet meneer het super.

De eerste prille stappen zijn dus gezet en ik vind het zo leuk! Niet alleen het zien van het plezier van de hond vind ik gaaf maar ook het samenwerken. Wij gaan dus hard doortrainen om hopelijk in de toekomst een keer een proef mee te kunnen lopen. Dit is nog onwijs ver weg, maar wel een mooi streven :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:44

Jette, wat fijn dat Fos de training zo goed oppakt.
Leuk is dat he, dat samenwerken met je hond, helemaal als ze er zelf ook zoveel plezier in hebben.
Als ik eens alleen een wandelingetje maak met de honden dan komt Luna regelmatig even langs om te vragen of ze echt niets hoeft te doen.. Tegenwoordig neem ik altijd maar een dummy mee, kan ze toch nog even wat doen.

Bij ons gaat het wel goed met de training, we zitten nu in een andere groep, iets hoger niveau en dit is echt voorbereiding op de C-proef. Krijg nu al de bibbers als ik er aan denk dat we die willen gaan doen. }:0
Zaterdag hebben we alle onderdelen gedaan in de les, instructeur zei dat ie mij niet heeft kunnen betrappen op een onvoldoende, alleen moet Luna sneller het water in... Ze gaat altijd eerst rustig even 'doorkomen' in het water en dan pas zwemmen. -O- Weet nog even niet zo goed hoe ik dat op moet lossen.. Tweede en derde keer gaat ze wel redelijk snel het water in..

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:20

Wat leuk dat ik dit topic tegen kom!
'Wij' (lees mijn vader) zijn zeer fanatiek in de jachthondensport. Hij is in aanraking gekomen met deze sport omdat onze eerste hond onhandelbaar was. Dankzij de jachthondentrainingen is dit een veel leukere hond geworden. Mijn vader heeft met deze hond verschillende Map A's en Adiploma's gelopen en was geselecteerd voor de Nimmerod. Door omstandigheden is hij helaas niet gegaan.
Daarna kregen we Bart die puur op karakter alles heeft geleerd. Helaas had deze hond veel te weinig jachtinstinct waardoor de sleep vaak te lastig bleek te zijn. Ook deze hond heeft verschillende MapA's en Adiploma's gelopen.
En nu! Joep is nu 6 weken oud dus over twee weken mag hij mee naar huis. Onze eerste hond uit bejaagde lijnen dus we zijn erg benieuwd. In de opvoeding en training van deze hond krijg ik ook een belangrijk aandeel omdat dit nu de eerste hond is waar ik oud en wijs genoeg ben om mee te kunnen trainen haha.

En dit alles met het mooie ras, de drentsche patrijs hond! Dus lastige honden om te trainen en honden met een hele grote middelvinger haha. Maar als ze het doen.. dan doen ze het écht vóór je.

Al met al heb ik, doordat ik met deze vorm van trainen ben opgegroeid, redelijk wat ervaring en een goede kijk op wat ik graag wil zien. Waarschijnlijk wordt Joep een dekreu om de bejaagde lijnen in het ras te houden en zal ik een pup daarvan krijgen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:38

x_Elise: leuk dat je het topic gevonden hebt. Waren al jullie honden Drenten? Wat goed dat je vader al die A diploma's gehaald heeft! Op welke manier traint en bekrachtigd hij?

Ik ben nu een kleine 3 maanden bezig met onze toller teef van 1 jaar. Het is een afwachtend en iets onzeker hondje. Dit merk ik snel, want als ik iets te streng ben, of te boos tegen haar praat, klapt ze dicht.
Momenteel zit ze volop in de pubertijd en doet ze t erg slecht... ze lijkt 't apporteren van de dummy zelfs niet eens meer leuk te vinden, ze kijkt er amper naar. Daarentegen met de bal of een ander speeltje wat gooien is ze heel enthousiast. Dan hoeft er niks, en zijn er geen regels.
Ik vind t lastig.. Ze zeggen dat het wel weer goedkomt maar momenteel zitten we echt in een dip..:S

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:43

Ja het waren allemaal drenten :)

Mijn vader traint bij een man die bij de KNJV weg is, maar die man is echt zó ontzettend goed.
Vanuit rust en controle wordt er gewerkt en voor een drent moet je gewoon ruim de tijd nemen en nooit boos worden :')

Dit was onze vorige hond, Bart:
Afbeelding

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:16

Mooie hond Elise! Nooit boos worden herken ik ook, overgevoelige types toch, een deel van die honden.

Nog een vraagje, hoe hebben jullie het zwemmen aangeleerd? Fos vindt het doodeng maar ging wel achter de dummie aan, met zo'n sprong dat hij meteen kopje onder belanden. Weer beginnen bij 0 dus, maar hoe?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:05

Die van ons heeft vandaag voor het eerst gezwommen hihi.
Met 7 weken :)

Wij hebben het met de vorige aangeleerd door hem aan een lijn te doen en dan over te sturen en te begeleiden aan een lange pijn. Daar heb je dus twee mensen voor nodig. Verder verzuipt een hond niet zo maar, zwemmen is een natuurlijk reflex. Je moet het proberen leuk voor hem te maken :)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:24

Ooooh Elise, wat leuk... Een Drentse patrijshond. Dat was ook de eerste jachthond van mijn vader en is helaas dit jaar op 13-jarige leeftijd overleden. Ook verschillende diploma's gehaald maar man man wat een karakter :D echte werkhonden maar soms ook zo koppig als maar zijn kan. Zo op de foto te zien hebben/hadden jullie ook nog een van het robuustere type, wij ook. Ik vind wat de laatste tijd gefokt wordt vaak te iel/weinig beharing/te veel stipjes ipv platen.

Nu hebben we een Duitse staande langharige (effen bruin) en die is veel meer mensgericht. Dit is ook de eerste hond die ik bewust meemaak in de jachttraining. Hij heeft zijn C al (is nu bijna 2 jaar) en hopelijk deze zomer de B ook. Hij gaat ook regelmatig mee met de echte jacht wat hij helemaal geweldig vindt. Bij thuiskomst raakt hij dan ook volledig in coma van alle inspanning en indrukken :P

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:13

Die van ons zwom met 13 weken uit zichzelf. Speeltje in het water en er achter aan laten zwemmen. Wel handig als je dit bij een soort van strandje doet waar het water rustig afloopt. Eerst zo gooien dat ze het al lopende op kunnen halen en steeds iets verder, zo komen ze op een gegeven moment dat ze moeten gaan zwemmen en dat gaat dan heel rustig en geleidelijk.
Die van ons springt er nu wel heel wild in, maar puur uit enthousiasme. Kopje onder vind ze helemaal geen probleem haha;)