Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mindim schreef:liesjecryos schreef:Sorry hoor maar lees eens zelf de regels door...
Staat allemaal op de CRV site.
Jouw Da mag een andere kliniek toestemming geven om jou te helpen.
Dit zijn de nieuwe antiboticaregels en het staat er overal heel duidelijk.
Je mag alleen geen antobotica zomaar toedeinen want alles gaat in je BBP met je veearts.
Volgens mij was het euvel dat ze haar eigen da dus niet te pakken kreeg, dus dan zit je.
Laptopmuis schreef:Helaas komt dit vaker voor bij boerderijen dan je denkt. Koeien moeten melk geven, anders leveren ze niks op. Ze moeten een x aantal liter (vastgesteld door de wet) geven voordat ze naar de slacht mogen.
EliseBrouwer schreef:Laptopmuis schreef:Helaas komt dit vaker voor bij boerderijen dan je denkt. Koeien moeten melk geven, anders leveren ze niks op. Ze moeten een x aantal liter (vastgesteld door de wet) geven voordat ze naar de slacht mogen.
In welk land woon je? In Nederland is dit zeker niet zo hoor! Gaan hier genoeg vaarzen naar de slacht.. Ik loop regelmatig een dagje mee in het slachthuis in Zuidbroek, daar gaan regelmatig vaarzen naartoe..
En ik heb zo het vermoeden dat die vaarzen niet meer melk gegeven hebben als een 13 jarige koe
MarjanB schreef:De gemiddelde leeftijd van een slachtkoe is 5,5 jaar bijna 90 % van de slachtkoeien zijn oude melkkoeien.. bovenstaande opmerking over een koe van 13 jaar oud is juist een voorbeeld van duurzaamheid. Een koe die op die leeftijd nog melk geeft is een uitzondering en de melkveehouder verdient juist een pluim. Ze zullen een koe die in slechte gezondheid verkeerd ook niet aanhouden want dit kost teveel geld.
Laptopmuis schreef:Ik vroeg toen 'waarom laat je die koe dan nog kalven?'. Hij legde me dit toen uit.. dat een koe zoveel liter melk gegeven moet hebben voordat ze naar de slacht mag vanuit de wet. Anders was die koe allang weggeweest,.. want ze was veel te oud voor nog te kalven, melk te geven, ...
Er is in de wet veel vastgelegt, maar dit zeker niet!WillBokkers schreef:Ze heeft het niet gehaald
Laptopmuis schreef:Over de medicijnen. Zoals hier gezegd mag een boer zelf geen spuiten, infusen, ... aanleggen. Maar ze doen het wel vaak zelf. Boer zei toen eens 'als ik de dierenarts elke keer moet laten komen of moet wachten op de dierenarts ben ik een hoop geld en tijd kwijt'.
Vaak hebben koeien na bevalling kalverziekte (dus hoge koorts, ...), dan moet een infuus in de oren. Daarvoor moet die eigenlijk ook de dierenarts laten komen... maar hij doet dit dus ook zelf.
Sneu van de koe, maar eigenlijk had ze dus niet nog een kalf moeten krijgen... maar helaas moet dat zo volgens de wetgeving.