HELP ernstig benauwde koe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Re: HELP ernstig benauwde koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:32

Hoe gaat het nu met de koe?? Sterkte met haar!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 07:20

pariculieren mogen ook naar allerlei DA's en ik snap dat het voor bedrijven anders is maar zie in het weekend maar eens een gemiddelde vreemde DA zover te krijgen dat ze naar jou komen. Je krijgt gewoon te horen 'sorry, ik kan u niet helpen want u bent geen vaste klant van ons'

vast niet elke DA zal hopelijk zo zijn maar hier in de buurt is dit helaas meer een gewoonte dan uitzondering. Wat je dier ook mankeerd.......... {:)-:

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 09:15

Mindim schreef:
liesjecryos schreef:
Sorry hoor maar lees eens zelf de regels door...
Staat allemaal op de CRV site.
Jouw Da mag een andere kliniek toestemming geven om jou te helpen.
Dit zijn de nieuwe antiboticaregels en het staat er overal heel duidelijk.
Je mag alleen geen antobotica zomaar toedeinen want alles gaat in je BBP met je veearts.

Volgens mij was het euvel dat ze haar eigen da dus niet te pakken kreeg, dus dan zit je.

Ja klopt

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 09:15

Maar ik heb slechts nieuws de koe heeft het niet hehaald :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:21

Triest -O-

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 09:23

First_Unique schreef:
Hoe gaat het nu met de koe?? Sterkte met haar!!

Ze heeft het niet gehaald :(

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:34

Wat sneu :(

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:37

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:00

Jammer :(

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:12

Ohh wat sneu!!! Dat is wel heel vervelend! :( sterkte ts!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:18

Helaas komt dit vaker voor bij boerderijen dan je denkt. Koeien moeten melk geven, anders leveren ze niks op. Ze moeten een x aantal liter (vastgesteld door de wet) geven voordat ze naar de slacht mogen.

Hier had de boer een koe van 13 jaar die nog een kalf moest krijgen want ze had nog niet genoeg melk gegeven. De koe kreeg een keizersnede, maar heeft het helaas ook niet gehaald. Kalf was erg zwaar, bevalling was dus zwaar, ... dier kon amper nog op haar poten staan.

Dier is toen ook ingeslapen.

Over de medicijnen. Zoals hier gezegd mag een boer zelf geen spuiten, infusen, ... aanleggen. Maar ze doen het wel vaak zelf. Boer zei toen eens 'als ik de dierenarts elke keer moet laten komen of moet wachten op de dierenarts ben ik een hoop geld en tijd kwijt'.
Vaak hebben koeien na bevalling kalverziekte (dus hoge koorts, ...), dan moet een infuus in de oren. Daarvoor moet die eigenlijk ook de dierenarts laten komen... maar hij doet dit dus ook zelf.

Sneu van de koe, maar eigenlijk had ze dus niet nog een kalf moeten krijgen... maar helaas moet dat zo volgens de wetgeving.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:21

Laptopmuis schreef:
Helaas komt dit vaker voor bij boerderijen dan je denkt. Koeien moeten melk geven, anders leveren ze niks op. Ze moeten een x aantal liter (vastgesteld door de wet) geven voordat ze naar de slacht mogen.

In welk land woon je? In Nederland is dit zeker niet zo hoor! Gaan hier genoeg vaarzen naar de slacht.. Ik loop regelmatig een dagje mee in het slachthuis in Zuidbroek, daar gaan regelmatig vaarzen naartoe..

En ik heb zo het vermoeden dat die vaarzen niet meer melk gegeven hebben als een 13 jarige koe :')

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:15

EliseBrouwer schreef:
Laptopmuis schreef:

In welk land woon je? In Nederland is dit zeker niet zo hoor! Gaan hier genoeg vaarzen naar de slacht.. Ik loop regelmatig een dagje mee in het slachthuis in Zuidbroek, daar gaan regelmatig vaarzen naartoe..

En ik heb zo het vermoeden dat die vaarzen niet meer melk gegeven hebben als een 13 jarige koe :')

Ik woon gewoon in Nederland, Limburg.
Ik vroeg toen 'waarom laat je die koe dan nog kalven?'. Hij legde me dit toen uit.. dat een koe zoveel liter melk gegeven moet hebben voordat ze naar de slacht mag vanuit de wet. Anders was die koe allang weggeweest,.. want ze was veel te oud voor nog te kalven, melk te geven, ...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:19

De gemiddelde leeftijd van een slachtkoe is 5,5 jaar bijna 90 % van de slachtkoeien zijn oude melkkoeien.. bovenstaande opmerking over een koe van 13 jaar oud is juist een voorbeeld van duurzaamheid. Een koe die op die leeftijd nog melk geeft is een uitzondering en de melkveehouder verdient juist een pluim. Ze zullen een koe die in slechte gezondheid verkeerd ook niet aanhouden want dit kost teveel geld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:25

WillBokkers schreef:
Maar ik heb slechts nieuws de koe heeft het niet hehaald :(

och wat triest |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:27

MarjanB schreef:
De gemiddelde leeftijd van een slachtkoe is 5,5 jaar bijna 90 % van de slachtkoeien zijn oude melkkoeien.. bovenstaande opmerking over een koe van 13 jaar oud is juist een voorbeeld van duurzaamheid. Een koe die op die leeftijd nog melk geeft is een uitzondering en de melkveehouder verdient juist een pluim. Ze zullen een koe die in slechte gezondheid verkeerd ook niet aanhouden want dit kost teveel geld.

moet je blij zijn als koe van 13 dat je er nog bent?
Meestal hebben koeien op die leeftijd toch wel pijnlijke botten en gewrichten door de enorme hoeveelheden melk(calcium) die er aan hun onttrokken zijn al die jaren.
Roofbouw.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:16

Nou nou dat valt ook wel mee hoor. Een boer moet wel goed voor zijn koeien zorgen anders kosten ze geld en hebben ze er veel tijd aan zorg aan te besteden. Uitzonderingen daar gelaten maar t is allemaal geen kommer en kwel. Mocht je dat wel zo vinden dan vraag ik me af of je wel eens op een melkveebedrijf hebt meegelopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:07

Laptopmuis schreef:
Ik vroeg toen 'waarom laat je die koe dan nog kalven?'. Hij legde me dit toen uit.. dat een koe zoveel liter melk gegeven moet hebben voordat ze naar de slacht mag vanuit de wet. Anders was die koe allang weggeweest,.. want ze was veel te oud voor nog te kalven, melk te geven, ...

Dat was een mooi verhaal, maar het klopt niet :(:) Er is in de wet veel vastgelegt, maar dit zeker niet!

WillBokkers schreef:
Ze heeft het niet gehaald

:(:)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 10:17

First_Unique schreef:
Ohh wat sneu!!! Dat is wel heel vervelend! :( sterkte ts!

dankje!

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:28

hebben jullie ooit iets ondertekend??
Betaal je lidmaatschap?
Heb je medespraak in de kliniek?
Heb je aandelen??
Nee,schei dan uit en bel gewoon een andere DA op[/quote]

Dat Kan niet!! Je hebt tegenwoordig een 1 op 1 relatie met je dierenarts!!!
Je kunt dus niet zomaar even een ander bellen. Dan moet je als je 1 dierenarts heb in het weekend de vervanger bellen die jou dierenarts daarvoor aangewezen heeft. Wij hebben er 6 of 7 in de praktijk dus dat is geen proleem! Bij paarden en kleine huisdieren is dat dus anders dan kun je shoppen!

Lang leve de nieuwe regelgeving :(

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:05

Laptopmuis schreef:
Over de medicijnen. Zoals hier gezegd mag een boer zelf geen spuiten, infusen, ... aanleggen. Maar ze doen het wel vaak zelf. Boer zei toen eens 'als ik de dierenarts elke keer moet laten komen of moet wachten op de dierenarts ben ik een hoop geld en tijd kwijt'.
Vaak hebben koeien na bevalling kalverziekte (dus hoge koorts, ...), dan moet een infuus in de oren. Daarvoor moet die eigenlijk ook de dierenarts laten komen... maar hij doet dit dus ook zelf.

Sneu van de koe, maar eigenlijk had ze dus niet nog een kalf moeten krijgen... maar helaas moet dat zo volgens de wetgeving.

Een infuus in de oren?? :D