Chihuahua: hond of mindervalide?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:43

Yamcha schreef:
het is een veel gemaakte denkfout.

Het zou kloppen als je een grote groep allemaal verschillende honden zou hebben, die je zou laten paren wanneer ze zin hebben, maar: dan moet je puppen die verworpen worden niet met de fles gaan grootbrengen, geen zielige hondjes redden, want dan alleen overleeft de sterkste en de gezondste, en dán krijg je idd heel gezonde honden.

dat is wel makkelijk denken, als je een klein hulpbehoevende pup ziet wilt iedereen hem toch helpen-redden?
of denk jij er ook zo over bij zwakke en/of levensbedreigende ziektes bij mensen/baby's?

GJ9

Re: Chihuahua: hond of mindervalide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:46

Is ook theorie wat Yamcha zegt.
Maar goede fokkers sluiten de pups die zonder menselijke hulp er niet waren gekomen wel uit van de fok (dus de flespups). Want daarmee verzwak je het ras wel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:53

melissa_b schreef:
dat is wel makkelijk denken, als je een klein hulpbehoevende pup ziet wilt iedereen hem toch helpen-redden?
of denk jij er ook zo over bij zwakke en/of levensbedreigende ziektes bij mensen/baby's?

Smakeloze en irrelevante vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:40

sweetheart schreef:
DurfDenken schreef:
Chihuahua: hond of mindervalide?

Geplaatst in: Blogger vd week
Zo zullen de naden tussen de schedelbeenderen nooit helemaal verbenen. ...

... Om niet te spreken van de veel te kleine mondholte waarin al die tanden moeten passen. Neen, een karkas van een prooi afknauwen, daar is deze kleine rakker niet meer toe in staat. ....

....Al helemaal niet bij lage buitentemperaturen, want de lichaamstemperatuur op peil houden, is voor deze hondjes geen evidentie. ...

In feite haalt u dus met een chihuahua, een mindervalide, zorgbehoevende hond in huis.

Bron:
http://www.durfdenken.be/blog/categorie ... an-de-week

Ik vind dit een nogal bekrompen en zwaar overdreven visie op bovenstaande punten.

Ja, de show chihuahua én de broodfok chihuahua zijn vaak erg extreem qua type. En dat wil ik ook zeker niet goedpraten.
Maar om dan te stellen dat álle chihuahua's mindervalide zorgbehoevende honden zijn met een gat in hun kop, een scheve bek en een kou-probleem is niets meer dan lekker aangedikte tekst om het verhaal wat sappiger te maken.

Er zullen wellicht hier en daar wat hondjes te vinden zijn die alledrie de genoemde problemen bij zich draagt. Maar dat betekend niet dat alle dieren die problemen of zelfs maar 1 van die problemen hebben.

Don't get me wrong; ik ben tegen fokken op exterieur en heel erg vóór fokken van gezonde hondjes.
Gezondheid en functie zou in mijn ogen altijd op nummer 1 moeten staan, en exterieur pas op nummer 2.

Maar dit verhaal hierboven is gewoon erg kort door de bocht.

Ik heb dan zelf geen raszuivere chihuahua.
Maar een chi x dwergkees kruising. De dwergkees, een ras dat qua formaat en type ook in dezelfde beschrijving zou moeten passen als de chihuahua.

Mooi gesloten schedeltje, koppie is groot genoeg voor de hersenen.
Heeft het liefste het hele jaar winter. Hoe meer sneeuw hoe beter. Kou? Nee hoor... Dat woord kent ze niet.
Tanden die niet in 't bekkie passen? Ook geen last van. Ze heeft 'n perfect gebitje.
Niet meer in staat om karkassen te eten? Bijzonder... Ze staat op barf en vreet dagelijks karkassen zónder problemen. Net zo snel als onze grotere honden. En ja... Ze vangt zelfs beter muizen en vogeltjes dan iedere kat die we ooit hebben gehad. Dus prooi vangen is ook geen enkel probleem.

Nogmaals, ik zeg niet dat er geen hondjes bestaan met de beschreven aandoeningen.
Maar om te schrijven dat alle chihuahua's zo zijn is gewoon niet juist. En geeft een compleet vertekend beeld van de werkelijkheid.

Ja, er is flink wat mis met de rashonden fokkerij én de broodfokkerij.
Maar de schrijver van dit blog is waarschijnlijk niet verder gekomen dan wat "research" op internet over mogelijke problemen bij chihuahua's.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:04

Femke, kan jij mij een voorbeeld tonen van een 'showfok chihuahua' die extreem van type is (wat je daar dan ook mee bedoelt), en die hoge punten haalde op een show?

Volgens mij zie jij gezondheid en rastypisch als twee aparte dingen, maar gelukkig gaan die bij de Chihuahua erg goed hand in hand.

Hier de FCI standaard. De dingen die laten zien dat exterieur en gezondheid en een goed karakter samen gaan bij een showhond, heb ik dikgedrukt (eigenlijk kan ik de hele tekst wel vet maken).
Bron: http://www.nederlandsechihuahuaclub.info/standaard.pdf

Citaat:
FCI-Standaard No. 218/21.10.2009/GB/Nederlandse vertaling
CHIHUAHUA Standaard (Chihuahueño).
Vertaling: C. Seidler.
Afstamming: Mexico.
Publicatiedatum originele standaard: 28.07.2009.
Gebruik: Gezelschapshond.
Classificatie FCI: Groep 9 Gezelschapshonden.
Sectie 6. Chihuahua.
Zonder werkproeven.

KORTE HISTORISCHE SAMENVATTING
De Chihuahua wordt beschouwd als de kleinste rashond ter wereld en draagt de naam van de grootste
staat van de Mexicaanse Republiek (Chihuahua).
Men neemt aan dat deze honden vroeger in het wild leefden en, rond de tijd van de beschaving van de
Toltecs, werden gevangen en door de inwoners tam gemaakt. Illustraties van een gezelschapshondje,
“Techichi” genaamd, dat in Tula leefde, werden gebruikt als decoraties op stadsarchitectuur. Deze kleine
afbeeldingen lijken erg veel op de hedendaagse Chihuahua.

Algemeen voorkomen:
Deze hond heeft een compact lichaam. Zeer belangrijk is het feit dat zijn schedel appelvormig is en dat
hij zijn middelmatig lange staart erg hoog draagt, ofwel gebogen, ofwel in de vorm van een halve cirkel
met de punt naar beneden wijzend in de richting van de lendenen.

Belangrijke verhoudingen:
De lengte van het lichaam is iets meer dan de schouderhoogte. Gewenst is echter een bijna vierkant
lichaam, speciaal bij de reuen. Bij de teven is in verband met zwangerschap een iets langer lichaam
toegestaan.

Gedrag/temperament:
Snel, attent, levendig en erg moedig.

Hoofd:
Schedelgedeelte:
Schedel: Goed gerond appelhoofd (een typische eigenschap van het ras).
Stop: Zeer uitgesproken, diep en breed, het voorhoofd is gerond boven de snuitaanzet.
Gezichtsgedeelte:
Neus: Alle kleuren toegestaan. Middelmatig kort, de punt iets naar boven wijzend.
Snuit: Kort, van opzij gezien recht, breed aan de aanzet, toelopend naar de punt.
Lippen: Droog, nauw aansluitend.
Wangen: Slechts licht ontwikkeld, zeer vlak.
Kaken/tanden: Schaar of tanggebit. Boven- of onderbijtend, evenals alle andere afwijkingen in de
boven- of onderkaak, dienen absoluut bestraft te worden.

Ogen: Groot, rondachtig van vorm, erg expressief, niet uitpuilend, perfect donker. Lichte ogen
toegestaan, maar niet wenselijk.
Oren: Groot rechtop, wijd open, breed aan de aanzet, geleidelijk toelopend naar hun lichtgeronde punt.
In rust opzij gebogen een hoek van 45° vormend.
Nek: Bovenlijn licht gebogen. Middelmatig lang. Bij reuen zwaarder dan bij teven. Geen keelhuid. Bij
de langhaar variëteit is de aanwezigheid van een kraag met langer haar zeer gewenst.

Lichaam: Compact en goed gebouwd.
Toplijn: Recht.
Schoft: Slechts weinig zichtbaar.
Rug: Kort en sterk.
Lendenen: Goed bespierd.
Kruis: Breed en sterk, bijna vlak of licht hellend.
Borst: Brede en diepe borstkas, ribben goed gewelfd. Van voren gezien ruim, maar niet overdreven. Van
opzij gezien, reikend tot de ellebogen. Niet tonvormig.
Onderbelijning en buik: Gevormd door een duidelijk oplopende belijning. Slappe buiklijn toegestaan,
maar niet gewenst.

Staart: Hoog aangezet, vlak uitziend, middelmatig lang. Breed aan de aanzet, geleidelijk toelopend naar
de punt. Staartdracht is een belangrijk raskenmerk: als de hond loopt, wordt de staart ofwel in een boog
gedragen, of in een halve cirkel met de punt naar de lendenen wijzend, hetgeen balans aan het lichaam
geeft.
De staart mag nooit tussen de benen, noch onder de ruglijn gekruld worden gedragen. Het haar op de
staart is afhankelijk van de variëteit en is in overeenstemming met de vacht op het lichaam. Bij de
langhaar variëteit vormt de staart een pluim. In rust hangt de staart en vormt een lichte hoek.

Ledematen:
Voorhand: Rechte voorbenen en van een goede lengte; van voren gezien vormen ze een rechte lijn met
de ellebogen. Van opzij gezien zijn ze verticaal.
Schouder: Vlak en middelmatig bespierd. Goede hoeking tussen schouderblad en opperarm.
Elleboog: Vast en aansluitend aan het lichaam, hetgeen vrije beweging verzekert.
Middenvoet (pols): Licht schuin aflopend, sterk en flexibel.
Voorvoet: Erg klein en ovaal, met de tenen goed apart, maar niet gespreid (geen hazen- of kattenvoet).
Nagels bijzonder goed gebogen en middelmatig lang. Voetkussens goed ontwikkeld en erg veerkrachtig.
Hubertusklauwen zijn niet gewenst.

Achterhand: Achterbenen goed bespierd met lange botten, verticaal en evenwijdig ten opzichte van
elkaar, met een goede hoeking in de heup-, knie- en hakgewrichten, in harmonie met de hoeking van de
voorhand.
Hak: Kort met goed ontwikkelde Achillespees; van achteren gezien goed apart, recht en verticaal.
Achtervoet: Erg klein en ovaal, met de tenen goed apart, maar niet gespreid (geen hazen- of kattenvoet).
Nagels bijzonder goed gebogen en middelmatig lang. Voetkussens goed ontwikkeld en erg veerkrachtig.
Hubertusklauwen zijn niet gewenst.

Gangwerk/beweging:
Lange passen, veerkrachtig, energiek en actief, goed uitgrijpend en stuwend. Van achteren gezien
moeten de benen bijna evenwijdig ten opzichte van elkaar bewegen, zodat de voetafdrukken van de
achtervoeten precies passen in die van de voorvoeten.
Bij het verhogen van de snelheid vertonen de benen de neiging naar elkaar toe te bewegen in de richting
van de centrale lijn van het zwaartepunt (eensporig gaan). Vrij en soepel gangwerk, zonder zichtbare
inspanning, hoofd omhoog en vaste rug.

Huid: Glad en soepel over het hele lichaam.
Vacht:
Haar: In dit ras zijn er 2 vachtvariëten.
Korthaar: De vacht is kort, dicht aanliggend over het gehele lichaam. Als er een ondervacht is, is het
haar iets langer. Dun haar op keel en buik toegestaan, iets langer op de nek en staart, kort op het gezicht
en de oren. De vacht is glanzend en de structuur is zacht. Haarloze honden zijn niet toegestaan.
Langhaar: De vacht moet fijn en zijdeachtig zijn, glad of licht golvend. Te dikke ondervacht is niet
gewenst. Het haar is langer en vormt een bevedering op de oren, nek, aan de achterkant van voor- en
achterbenen, op de voeten en op de staart. Honden met een lange golvende vacht zijn niet toegestaan.
Kleuren: Alle kleuren in alle mogelijke schakeringen en combinaties zijn toegestaan, met uitzondering
van de kleur merle.

Maat en gewicht: Bij dit ras wordt alleen gekeken naar het gewicht, niet naar de hoogte. Ideale gewicht:
tussen 1,5 en 3 kg.
Honden die minder wegen dan 500 gram en zwaarder zijn dan 3 kg worden gediskwalificeerd.

Fouten:
Alle afwijkingen van voornoemde punten moeten als een fout worden beschouwd en de ernst
van de fout moet worden beoordeeld in verhouding tot zijn graad:
- Ontbrekende tanden.
- “Dubbele” tanden (nog aanwezige melktanden).
- Puntige oren.
- Korte nek.
- Lang lichaam.
- Ronde of holle rug (Lordosis of Kyphosis).
- Hellend kruis.
- Smalle borst, vlakke ribbenkast.
- Staart: niet goed aangezet, kort of gekruld.
- Korte ledematen.
- Losse ellebogen.
- Te nauw van achteren.

Ernstige fouten:
- Smalle schedel.
- Kleine ogen, diepliggend of puilend.
- Lange snuit.
- Onder- of bovenbijtend.
- Onvaste kniegewrichten.

Diskwalificatiefouten:
- Agressief of overdreven bang.
- Hertentype honden (honden met een a-typische of extreme lichaamsbouw: te klein hoofd, lange nek,
mager lichaam, lange ledematen.)
- Honden met een open fontanel.
- Hangoor of kort oor.
- Merle kleur.
- Scheve kaak.
- Extreem lang lichaam.
- Ontbreken van staart.
- In de langhaar variëteit: honden met erg lang, fijn en golvend haar.
- In korthaar variëteit: kale plekken (alopecia).
- Honden die minder wegen dan 500 gram en zwaarder zijn dan 3 kg.
- Een hond die duidelijke lichamelijke- of gedragsafwijkingen vertoont wordt gediskwalificeerd.
N.B. Mannelijke dieren dienen 2 normaal ontwikkelde testikels te bezitten, die geheel in het scrotum
zijn ingedaald.

Een hond niet verbeende naden tussen de schedelbeenderen (open fontanel), kleine mondholte waar geen tanden in passen (slecht gebit, ontbrekende tanden), honden zonder goede vacht zodat ze zichzelf niet warm kunnen houden zullen het nooit goed doen op shows / gediskwalificeerd worden. Honden die deze afwijkingen vertonen passen dus niet in de rasstandaard en dienen uitgesloten te worden van de fok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:47

Ik heb geen catalogus of namen bijgehouden...
Maar ben de afgelopen jaren bijvoorbeeld als bezoeker op de winner show geweest, en wat je daar in de ring ziet, vind ik wel echt onder 'extreme hondenrassen' vallen.

Een Chihuahua van 600 gram bijv. (wat is toegestaan... niet "ideaal" maar ook niet genoeg voor diskwalificatie) , vind ik een voorbeeld van iets dat echt heel erg extreem is.
Als er binnen een ras een marge is tussen 500 gram en 3kg dan is dat nogal een extreme marge in mijn ogen.
500 gram of 3kg is een factor 6!

Dat is 't zelfde als dat ze zouden zeggen voor labradors dat honden tussen de 30 en 180 kg zijn toegestaan, dat is die zelfde factor 6x zo zwaar.
Normaal komen zulke enorme verschillen in gewicht alleen voor bij verschillende dier SOORTEN, niet bij exemplaren van 't zelfde ras.

En dat is maar 1 dingetje... De extreem bolle oogjes, erg kleine schedeltjes, tengere pootjes... Ik schrok er eigenlijk best van op de show.

Niet alleen bij de chihuahua's overigens ;)

Maar dat een stamboom chihuahua met één van de door de blogger genoemde kenmerken rondloopt, niet zal ingezet worden als showhond, betekend natuurlijk niet dat er nooit zo'n hondje geboren wordt bij fokkers ;)
Fokkers zijn niet gek, die kiezen voor de shows zelf natuurlijk ook alleen hun "beste" producten uit om te laten zien. Maar de hondjes die wel enkele gebreken hebben "verdwijnen" niet, die blijven ook rondlopen... bij gezinnen enzo. Niet als showhondje, maar wel als hond.

"Gezond" en "rastypisch" zijn ook 2 totaal verschillende dieren.
Rastype gaat om hoe de hond er uit "ziet". En ja, in de beschrijving van het ras kunnen ook bepalingen over enkele gezondheids eisen staan. Maar een rastypisch hondje is absoluut niet perse een gezond hondje.

Paar jaar geleden nog tijdens Crufts... Was geloof ik in die aflevering van Zembla ook genoemd, een hondje.. Dacht een Pekinees ofzo, werd winnaar. Maar moest daarna dírect afgevoerd worden en op een koelmat gelegd worden omdat hij anders een hart aanval zou krijgen omdat hij amper kon ademen.
Blijkbaar vond de jury dat een extreem rastypische hond. Maar van gezondheid kun je in mijn ogen dan echt absoluut niet spreken.

Er zijn ook niet voor niets zoveel gezondheids "problemen" bekend bij de verschillende rassen. Natuurlijk zal een GOEDE fokker ook niet meer fokken met zieke honden.
Maar geloof me, ik krijg in m'n studio meer dan genoeg hele trieste verhalen te horen van mensen die een "top pup" hebben gekocht van een "top fokker" die op shows alles winnen. En moedwillig met een (erfelijk) ernstig zieke hond door blijven fokken en ernstig zieke nakomelingen fokken en doorverkopen.

Dat gebeurd overal in Nederland en daar buiten. Bij vrijwel alle rassen.

Betekend niet dat er geen goede fokkers bestaan.
Maar de rashonden wereld is erg ziek. Tot diep in de organisatie wordt het probleem nog steeds niet openlijk erkent en er wordt nog steeds vrijwel niets aan gedaan om het een halt toe te roepen.
En dat is in mijn ogen een extreem kwalijke zaak. Hoe een hond er uit ziet zou NOOIT maar dan ook NOOIT boven de gezondheid mogen staan. En laat dit nou precies de reden zijn waarom al die gezondheidsproblemen in de rassen terecht zijn gekomen.... Dat heeft de natuur niet gedaan, dat hebben fokkers gedaan.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:22

Gaaf dat zoveel mensen het stukje gelezen hebben.
Ik denk inderdaad dat het er niet zo om gaat dat een 'ras' slecht is, maar meer sommige eisen bij een bepaald ras slecht zijn. Het gaat in dit stuk, imo, om de gezondheid en niet op het ras persee, dat begrijp ik ook uit de blogger zijn laatste stukje.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:58

Ik heb het topic globaal doorgelezen. Maar ik vraag me eigenlijk af waarom mensen er bewust voor kiezen om een zo klein mogelijk hondje te kiezen? Ik zie het in de omgeving gebeuren met zowel chihuahua's als kaninchen teckels die ruim onder de 3 kilo zitten. Is een normaal formaat chi of teckel dan niet klein genoeg? Uiteindelijk zijn het toch ook de consumenten die steeds kleiner of steeds extremer willen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:12

Linea schreef:
Ik heb het topic globaal doorgelezen. Maar ik vraag me eigenlijk af waarom mensen er bewust voor kiezen om een zo klein mogelijk hondje te kiezen? Ik zie het in de omgeving gebeuren met zowel chihuahua's als kaninchen teckels die ruim onder de 3 kilo zitten. Is een normaal formaat chi of teckel dan niet klein genoeg? Uiteindelijk zijn het toch ook de consumenten die steeds kleiner of steeds extremer willen.
Ik vraag me precies hetzelfde af..
Eigenlijk hoop ik dat het snel 'modern' wordt om met een grote(re) hond over straat te gaan. Alle handtasjes en kleertjes weer de kast in en lekker met z'n allen een sport of activiteit doen met onze (grotere) honden!

Gelukkig is er veel aandacht voor deze 'probleemrassen' en zal de Raad van Beheer ook eens kijken naar andere genenpolen (lees: andere 'rassen') om een ras (zoals bijvoorbeeld de Cavalier King Charles Spaniel, 100% drager van een erfelijke aandoening) weer gezond te maken.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:43

En daarom loop ik met volle trots rond met mijn mode accessoire mijn Duitse dog :D Iedereen kijkt je na en zegt dat die super gaaf is. En mijn bijpassende zwart-witte jas maakt de outfit af. (voordat bokt zich zorgen gaat maken over mijn hond, hij loopt zonder kleertjes rond en rent elke dag fanatiek door de modder)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:53

Ik heb overigens ook 'kleine honden', hoewel de meeste mensen ze tegenwoordig vrij groot vinden. Zijn ze ook, als we in het park weer eens een teacup chi tegenkomen. Beiden hebben een schofthoogte rond de 30/35 cm en wegen 12 en 15 kg. Handig maatje hoor, kan ze makkelijk overal mee naar toe nemen en lopen niemand in de weg. Veel kleiner zou ik niet willen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:45

Sabini schreef:
Gelukkig is er veel aandacht voor deze 'probleemrassen' en zal de Raad van Beheer ook eens kijken naar andere genenpolen (lees: andere 'rassen') om een ras (zoals bijvoorbeeld de Cavalier King Charles Spaniel, 100% drager van een erfelijke aandoening) weer gezond te maken.

Als je bedenkt dat het de bedoeling was om een hond te fokken die op de spaniels van King Charles II moest lijken mag er wel wat ander bloed bij inderdaad:
Afbeelding
Die zien er niet uit als de huidige versie, klein zijn ze wel trouwens...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:49

misschien mixen met te klein uitgevallen kooikertjes? Die lijken er al meer op en zijn een heel gezond ras!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:04

Femke schreef:
Ik heb geen catalogus of namen bijgehouden...
Maar ben de afgelopen jaren bijvoorbeeld als bezoeker op de winner show geweest, en wat je daar in de ring ziet, vind ik wel echt onder 'extreme hondenrassen' vallen.

Een Chihuahua van 600 gram bijv. (wat is toegestaan... niet "ideaal" maar ook niet genoeg voor diskwalificatie) , vind ik een voorbeeld van iets dat echt heel erg extreem is.
Als er binnen een ras een marge is tussen 500 gram en 3kg dan is dat nogal een extreme marge in mijn ogen.
500 gram of 3kg is een factor 6!

Dat is 't zelfde als dat ze zouden zeggen voor labradors dat honden tussen de 30 en 180 kg zijn toegestaan, dat is die zelfde factor 6x zo zwaar.
Normaal komen zulke enorme verschillen in gewicht alleen voor bij verschillende dier SOORTEN, niet bij exemplaren van 't zelfde ras.

En dat is maar 1 dingetje... De extreem bolle oogjes, erg kleine schedeltjes, tengere pootjes... Ik schrok er eigenlijk best van op de show.

Niet alleen bij de chihuahua's overigens ;)

Maar dat een stamboom chihuahua met één van de door de blogger genoemde kenmerken rondloopt, niet zal ingezet worden als showhond, betekend natuurlijk niet dat er nooit zo'n hondje geboren wordt bij fokkers ;)
Fokkers zijn niet gek, die kiezen voor de shows zelf natuurlijk ook alleen hun "beste" producten uit om te laten zien. Maar de hondjes die wel enkele gebreken hebben "verdwijnen" niet, die blijven ook rondlopen... bij gezinnen enzo. Niet als showhondje, maar wel als hond.

Jammer dat je niets hebt bijgehouden, want ik herken niets van je verhaal over de show. En ik ben naast de Winner naar nog een aantal andere shows geweest. Afgelopen maandag nog naar de kerstshow in Wijchen. Het waren echt mooie Chihuahua's die er liepen. Geen bolle oogjes, tengere pootjes of maar 600 gram. En als die er wel waren zouden die niet aan kop staan, want die hondjes passen niet of onvoldoende in de rasbeschrijving.

En dat is mijn punt. De RvB en de NCC stimuleren het fokken van een gezonde hond, zonder extreme kenmerken, en zulke honden winnen de shows.
Bij ieder ras, bij iedere diersoort, wil er weleens een mindere tussen zitten. Een te kleine of een met een afwijking. Dat overkomt de beste fokker. En ook de vuilnisbakkenras-fokker.
Dat sommige fokkers hun problemen onder het vloerkleed schuiven, en dat een heeeeeeeeeeeeleboel pupkopers geen tijd nemen om zich te verdiepen in een ras en de lijnen van een fokker waar ze kopen, dat is de verantwoordelijkheid van de betreffende mensen. En dat heeft niets met de rasstandaard te maken.
Als wij een mindere fokken zoeken we daar een goed tehuisje voor, spreken af dat er niet mee gefokt wordt, en dan nemen we ons verlies.

Femke schreef:
"Gezond" en "rastypisch" zijn ook 2 totaal verschillende dieren.
Rastype gaat om hoe de hond er uit "ziet". En ja, in de beschrijving van het ras kunnen ook bepalingen over enkele gezondheids eisen staan. Maar een rastypisch hondje is absoluut niet perse een gezond hondje.

Paar jaar geleden nog tijdens Crufts... Was geloof ik in die aflevering van Zembla ook genoemd, een hondje.. Dacht een Pekinees ofzo, werd winnaar. Maar moest daarna dírect afgevoerd worden en op een koelmat gelegd worden omdat hij anders een hart aanval zou krijgen omdat hij amper kon ademen.
Blijkbaar vond de jury dat een extreem rastypische hond. Maar van gezondheid kun je in mijn ogen dan echt absoluut niet spreken.

Er zijn ook niet voor niets zoveel gezondheids "problemen" bekend bij de verschillende rassen. Natuurlijk zal een GOEDE fokker ook niet meer fokken met zieke honden.
Maar geloof me, ik krijg in m'n studio meer dan genoeg hele trieste verhalen te horen van mensen die een "top pup" hebben gekocht van een "top fokker" die op shows alles winnen. En moedwillig met een (erfelijk) ernstig zieke hond door blijven fokken en ernstig zieke nakomelingen fokken en doorverkopen.

Dat gebeurd overal in Nederland en daar buiten. Bij vrijwel alle rassen.

Betekend niet dat er geen goede fokkers bestaan.
Maar de rashonden wereld is erg ziek. Tot diep in de organisatie wordt het probleem nog steeds niet openlijk erkent en er wordt nog steeds vrijwel niets aan gedaan om het een halt toe te roepen.
En dat is in mijn ogen een extreem kwalijke zaak. Hoe een hond er uit ziet zou NOOIT maar dan ook NOOIT boven de gezondheid mogen staan. En laat dit nou precies de reden zijn waarom al die gezondheidsproblemen in de rassen terecht zijn gekomen.... Dat heeft de natuur niet gedaan, dat hebben fokkers gedaan.

Ik had het over de Chihuahua, die niet op een koelmat hoeft na een show, die niet kreupel loopt na 3 rondjes in de ring, die gewoon kilometers op een dag kan lopen, die gewoon hond kan zijn zonder er ziek van te worden. Andere rassen ging dit topic niet over, zie mod-opmerking.
En bij de Chihuahua gaan gezond en rastypisch hand in hand. Nee, ze zijn niet exact hetzelfde. Er zijn hele rastypische honden die helaas toch wat mankeren, Patella Luxatie bijvoorbeeld. Maar daar is een goed fokbeleid tegen. En er zijn ook minder rastypische honden, die kerngezond zijn. Maar dan hebben we het eigenlijk alleen over het kopje, als we het over rastypisch hebben. Want een rastypische bouw is een sterke vierkante bouw met de juiste hoekingen, als een hond dat niet heeft, zakt hij eerder door zijn poten of slijten zijn gewrichten harder, is dus ongezonder. Net als bij paarden. Gelukkig kan je het grootste deel van de gezondheid toch wel aan de buitenkant zien. En gelukkig laat het grootste deel van de gezondheid zich wél vangen in een rasbeschrijving.

Linea, teacup Chihuahua bestaat niet. Dat is een term, verzonnen door de broodfokkers, om de hypelopers van wat 'aparts' te voorzien. Hele ongezonde hondjes. Resultaat van de broodfok, niet van de rasfokkerij.

Waarom er mensen zijn die een zo klein mogelijk hondje willen snap ik ook niet.. Zijn geen echte rasliefhebbers met kennis van zaken in ieder geval. Denk dat ze zo'n kleintje op tv hebben gezien en het ook wel een leuke hebbedingetje voor in hun tas vinden.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:20

Mooi geschreven, absoluut! Waarheid? Niet helemaal!

Mijn chihuahua:
- 2.6 kilo, stevig en compact
- loopt met - 13 gewoon in de kou en dan hoeft hij echt geen jasje aan :o
- kan makkelijk van het bed af springen, zijn poten breken niet en zijn hersenen blijven gewoon binnen zijn gesloten schedeltje (hoe ik dat weet? De foto's van de dierenkliniek zijn het bewijs)

Mijn 2,6 kilo wegende Chihuahua, met een vacht waar een wolf jaloers op zou zijn eet vers vlees, dit niet gemalen, maar zo van een karkas af, kan zich prima warm houden, rent alsof zijn leven er vanaf hangt, kan een bal halen, heeft 2 diploma's en is ook nog eens heel lief :D

Ik weet dat er genoeg ongezonde Chihuahua's rondlopen, maar is dit niet gewoon een vraag en aanbod verhaal?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:27

Smart schreef:
Mooi geschreven, absoluut! Waarheid? Niet helemaal!

Mijn chihuahua:
- 2.6 kilo, stevig en compact
- loopt met - 13 gewoon in de kou en dan hoeft hij echt geen jasje aan :o
- kan makkelijk van het bed af springen, zijn poten breken niet en zijn hersenen blijven gewoon binnen zijn gesloten schedeltje (hoe ik dat weet? De foto's van de dierenkliniek zijn het bewijs)

Mijn 2,6 kilo wegende Chihuahua, met een vacht waar een wolf jaloers op zou zijn eet vers vlees, dit niet gemalen, maar zo van een karkas af, kan zich prima warm houden, rent alsof zijn leven er vanaf hangt, kan een bal halen, heeft 2 diploma's en is ook nog eens heel lief :D

Ik weet dat er genoeg ongezonde Chihuahua's rondlopen, maar is dit niet gewoon een vraag en aanbod verhaal?

He-le-maal mee eens.
Uiteindelijk zijn het de pupkopers die zo stom zijn een ongezonde hond te kopen. Als ze een jaartje of 2 geïnvesteerd hadden in een goede zoektocht, hadden ze net zo'n geweldige kunnen hebben als jij. Maar nee, als men vandaag bedenkt dat er een hond moet komen, tikt men op google 'chihuahua' in, kiest men een roze glittersite uit van een fokker die 20 honden heeft lopen en ook net toevallig een nestje, en dan koopt men daar de hond de volgende dag. Of men koopt bij de zogenaamde particulier met een 'eenmalig' nestje dat op marktplaats gezet wordt. Sommige mensen willen nou eenmaal graag voor de gek gehouden worden, of willen graag geloven dat het zo simpel is, dat je van de een op de andere dag een gezonde Chihuahua kan kopen.
En de broodfokkers fokken wel door voor dit type mens, is gauw verdiend toch?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:35

Yamcha schreef:
dat sloeg op de hond met de korte neus.

ik wil alleen die chi weleens een konijn zien pakken..... denk dat als 't konijn 'm een stamp geeft, dat het einde chi is..... dus hond met een schedel die niet goed sluit, valt een keer (of krijgt een stamp) en is dood.

een chi is veel te klein om te jagen..... de gemiddelde kat is groter en een heel stuk handiger. dus chi pakt niks, verhongert en gaat dood, einde chi, einde ras. dat is het punt, in de natuur overleeft ie gewoon niet. dus gezond? nee, zijn maat alleen al is abnormaal.

Edit: ik ben dol op chihuahua's, ken een aantal heel leuke vertegenwoordigers van het ras. Maar gezond? Nee. De winter is te koud voor ze, te kwetsbaar om een potje te ravotten met een andere hond, ze zijn gewoon te klein, en véél te kwetsbaar..... ze zijn wel super leuk vind ik, maar echt hond zijn kunnen ze niet, en dat is toch wel sneu..... voor een hond. Spelen in de sneeuw, wat haast elke hond graag doet, kan hun dood worden..... onderkoeling..... ik vind dat best heel sneu.

Ik herken dat echt helemaal niet. Ik heb twee chi's en een kruising chi, die echt gewoon hond zijn. De jongste, ze is nu 8 maanden, weegt 2 kilo, maar ze leeft hier gewoon tussen de Cane Corso's, een Dobermann en een Friese Stabij. Ze speelt met ze, heeft het grootste plezier. Wandelingen van een uur zijn haar niet vreemd en houdt ze ook echt heel makkelijk vol. En ach, mocht ze moe worden, gaat ze even op de arm, wat is daar erg aan?
Vorige week lag er hier een pak sneeuw. Ze stond de hele dag voor het raam te piepen, ze wil dan naar buiten. Daar rent ze als een dolle door de sneeuw, ze vindt het helemaal geweldig. Koud? Nee hoor, daar heeft ze geen last van, kleertjes krijgt ze dan ook niet aan.
Bij ons zijn alle honden hond. De groten én de kleintjes.