Konijn laten dekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

testebeest

Re: Konijn laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:43

Zou ook kijken naar een konijnenopvang / asiel.

Mijn vrouwtje heb ik een jaar later (waren beide 1) bij elkaar geplaatst. De man had ik al laten castreren, en eerst het vrouwtje apart gehouden, maar dat was van oorsprong een binnenkonijn die gegeven was aan een kennis van mij als slangenvoer. (ze was te groot geworden vonden de oude eigenaars)

In de 1e instantie alleen laten kennismaken door gaas, en langzaam opgebouwd. Ze wonen nu met zijn 2en in de tuin en gaat super goed ( ja mijn konijnen hebben de hele tuin tot de beschikking en tja ze eten ook van de klimop die giftig zou zijn maar mijn oude konijn is ook dik 10 jaar ermee geworden :O )

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:53

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:20

Myraxhorsey schreef:
Oke is die ook 94 bij 93?
ik heb 2 kooien aan elkaar die is totaal 2.50 x ?? hoogte zal metertje zijn schat ik zo, maar ook 2 verdiepingen
ik heb wel de kooi open en erachter een grote ren waar ze zelfs kunnen graven. helaas gingen de 2 koppeltjes niet samen en zitten ze nu apart van elkaar
maar je kan wel zo`n draadren halen en ze ook daar in laten, hebben ze meer bewegingsruimte

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 19:44

Oke bedankt voor jullie tips alleen mag geen konijn erbij van me moeder en in het begin wel toen we mijn eerste konijn kochte die ik nu heb dus... |( :(

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:01

Raar van je moeder...dan had ze je geen konijn moeten laten halen...maar een hamster...
Ze weet wel dat een konijn 8-10jaar kan worden?
Mijn kruising Hollander is nu ook al een 7-8jarige dame.

Heeft je moeder wel eens informatie over nijntjes gelezen ?
Je moet dr eens wat info laten zien, misschien veranderd ze dan van gedachten :)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 20:04

Jaa is goed dankjewel

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:18

YamaSaki schreef:
Raar van je moeder...dan had ze je geen konijn moeten laten halen...maar een hamster...

Je moet dr eens wat info laten zien, misschien veranderd ze dan van gedachten :)

8-10 jaar vind ik nog piep jong, als jij een konijn op die leeftijd al verliest doe echt iets goed verkeerd!

Ts wij gaan altijd naar een tentoonstelling, of zoeken een mooie ram uit via marktplaats. Alleen als je verder helemaal verstand heb van het fokken met konijnen dan zou ik me dr als ik jou was ook niet aan gaan wagen. Waarom zou je zoals sommigen al zeggen we hebben een land vol, en zie ze maar eens kwijt te raken.
Wij fokken met konijnen maar hebben ondertussen al een naam opgebouwd dus raken ze altijd kwijt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:55

8-10 jaar jong? Een konijn van 8 jaar is al bejaard...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:59

Niet doen hoor! er zijn al veel te veel konijnen dat gedumpt worden, want wees eerlijk, veel mensen vinden er toch niets meer aan als ze eenmaal volwassen zijn.

Veel konijnen worden niet eens oud, door verkeerde verzorging en huisvesting.

Vaak worden de jonge konijnen gekocht als slangenvoer, dus pas maar goed op aan wie je het verkoopt, want dat is toch niet jouw doel om er pretnestjes van te fokken voor slangenvoer.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:59

Laptopmuis schreef:

Een konijn moet met gemak 15 jaar kunnen worden, dan spreken we pas van bejaard
als jou konijnen al bejaard en oud rond die leeftijd doe je echt iets goed verkeerd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:13

xRomana schreef:
YamaSaki schreef:

8-10 jaar vind ik nog piep jong, als jij een konijn op die leeftijd al verliest doe echt iets goed verkeerd!

Ts wij gaan altijd naar een tentoonstelling, of zoeken een mooie ram uit via marktplaats. Alleen als je verder helemaal verstand heb van het fokken met konijnen dan zou ik me dr als ik jou was ook niet aan gaan wagen. Waarom zou je zoals sommigen al zeggen we hebben een land vol, en zie ze maar eens kwijt te raken.
Wij fokken met konijnen maar hebben ondertussen al een naam opgebouwd dus raken ze altijd kwijt

Wat een ongelooflijke onzin _O-

Dat jij eens een konijn hebt gehad die 15 is geworden betekend niet dat dat standaard is :')
Konijnen zijn erg gevoelige dieren en overlijden dus ook heel vaak onder de 8 jaar. Zelf vind ik 7 al een mooie leeftijd. Maar inderdaad ze kúnnen ouder als 10 worden, betekend niet dat dat ook gaat gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:16

xRomana schreef:
Laptopmuis schreef:

Een konijn moet met gemak 15 jaar kunnen worden, dan spreken we pas van bejaard
als jou konijnen al bejaard en oud rond die leeftijd doe je echt iets goed verkeerd.

Dat is wel heel optimistisch... In het wild worden ze maar zo'n 5 tot 8 jaar en in gevangenschap zo'n 6 tot 10.

Ik denk dat je heel blij mag zijn wanneer je konijn de tien jaar haalt :).

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:35

saskiakefie schreef:

Dat jij eens een konijn hebt gehad die 15 is geworden betekend niet dat dat standaard is :')
Konijnen zijn erg gevoelige dieren en overlijden dus ook heel vaak onder de 8 jaar. Zelf vind ik 7 al een mooie leeftijd. Maar inderdaad ze kúnnen ouder als 10 worden, betekend niet dat dat ook gaat gebeuren.

Hier worden mijn konijnen met gemak 15 jaar en ouder, uitzonderingen daar gelaten En ik heb heel wat meer konijntjes dan jij ooit heb gehad. (We hebben een fokkerij)
maar hier hoeven ze geen kunsjes te doen, en hebben ze heel wat meer ruimte en maatjes dan bij jou tot hun beschikking. dus lach je broek maar aan flarden ik vind dat jij je ogen uit je hoofd moet schamen.
Vind het diep triest

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:40

xRomana schreef:
saskiakefie schreef:

Hier worden mijn konijnen met gemak 15 jaar en ouder, uitzonderingen daar gelaten En ik heb heel wat meer konijntjes dan jij ooit heb gehad. (We hebben een fokkerij)
maar hier hoeven ze geen kunsjes te doen, en hebben ze heel wat meer ruimte en maatjes dan bij jou tot hun beschikking. dus lach je broek maar aan flarden ik vind dat jij je ogen uit je hoofd moet schamen.
Vind het diep triest

Mag ik me er even in mengen? Ik vind het diep triest dat je er hier iets bij haalt wat helemaal niet relevant is. Alsof een konijn eerder dood gaat omdat ie af en toe kunstjes moet doen :')

Verder goed van je TS dat je bij een opvang gaat kijken! Inderdaad niet zomaar een nestje fokken met je konijn, hoe leuk het ook is.. Er lopen al genoeg beestjes zonder tehuis rond. Hopelijk veranderd je moeder van mening :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:47

xRomana schreef:
Vind het diep triest

Waarvoor precies?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:18

xRomana schreef:
saskiakefie schreef:

Vind het diep triest

Wat voor konijnen fok je dan? Of gewoon rasloze kruising konijnen. En hoe heb jij ze dan gehuisvest.

Ik heb zelf geen konijn, maar als we konijnen van 5 + binnenkrijgen in de opvang vallen die onder ' bejaard' ja.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:25

Laatste koppel konijnen dat ik had lopen (ze hadden 100 m2 + groot hok) was een koppel van 6 rode nieuw-zeelanders en 4 vlaamse reuzen. De oudste reus is 8 jaar geworden en de oudste nieuw-zeelander 7.. Ze liepen samen met andere konijnen, konden altijd naar buiten en hadden een mooi schuilhok. Ze kwamen niks te kort ;-) Konijnen worden heel soms bij uitzondering 12 of ouder maar dat is geen standaard!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:31

5 jaar bejaard? In de tijd dat ik bij een kinderboerderij zat zaten er veel meer konijnen bij die ouder waren dan 5, dan jonger. De oudste van de club was 17 jaartjes jong, en was net 1 of 2 maanden voor zijn 18e jaar overleden. Ik wil niet zeggen dat zo'n leeftijd vaak voorkomt, maar het verschil in leeftijd van wat men bejaard noemt vind ik wel heel erg verschillen zo. 5 jaar zie ik niet als oud.

Konijntje waar ik het over heb was een dwergkonijntje.

Dat een dier gemiddeld niet oud wordt wil niet zeggen dat het geen jaaaren en jaaaren mee kan gaan.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:38

Grootte van het konijn speelt net als bij hondenrassen ook mee.. Mijn konijnen waren van de grootste soorten.. Ik had buffels van 7 á 8 kg. Dwergjes worden ook vaak wat ouder.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:51

Je kunt ook heel prima een cavia bij je konijn doen. Ik heb dat al 30 jaar zo(wel steeds andere natuurlijk) en dat gaat altijd heel goed. En nu hoef ik geen reactie's over andere voedsel behoeftes ofzo, Ik geef gemengd konijnenvoer en veel groente en hooi of gras Ze gaan alleen van ouderdom dood een cavia rond 6 jaar en een konijn 10 a 12 jaar. En wat dat overschot aan konijen betreft... ze zijn erg lekker.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:04

Zolang je er veel groente bijvoert kunnen konijnen en cavia's goed samen! Dit vanwege een hogere Vitamine C behoefte van cavia's. Dus TS, mocht je bedenken om een cavia bij je konijn te zetten, wel veel verse groente voeren! ;-)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:11

xRomana schreef:
dus lach je broek maar aan flarden ik vind dat jij je ogen uit je hoofd moet schamen.
Vind het diep triest

Miauwwww! :')

Cavia en konijn is geen goede combinatie, ze spreken elkaars taal niet en met een beetje pech verwond je konijn je cavia met zijn achterpoten als hij een keer stampt voor gevaar oid.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:16

Ik ben het eens met Captain. Waarom zou je dat doen een cavia en konijn bij elkaar, omdat het kán? Het zijn inderdaad 2 ander soort dieren... Vergelijk het maar eens met een schaap of een geit met een paard samen zetten. Tja beter dan niks, maar verre weg van ideaal.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:34

Mijn schapen en geiten liepen ook altijd bij elkaar.. niks mis mee toch?

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:34

Myraxhorsey schreef:
Okee hebben jullie ook een site?

In Hilversum zit "Jamie's". Bestaat al jaren en zijn erg aardig en enthousiast, in mijn ervaring.
Dit is hun website:

http://www.konijnenopvangjamies.nl/

Misschien kun je je moeder daar mee naar toe krijgen om eens te zien hoe konijnen samen zijn? :)

Verder ben ik het eens met de anderen: een konijn hoort niet alleen. Twee goed gekoppelde konijnen zijn zo ontzettend gek op elkaar (en mijn ervaring is dat het meestal niet moeilijk is om een voedster en een gecastreerde ram te koppelen). Hopelijk kun je je moeder overtuigen. :j