Slang als huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:04

2a54z6e45r6r schreef:
Hoe groot moet een terrarium zijn voor een boa bv?

Ik heb altijd geleerd "De lengte van de boa is de diagonaal van het terrarium over de bodem gemeten."

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:06

Ah oke, dus als je een slang hebt van 4 meter moet je bak echt gigantisch zijn?

Ik ken echt niets van slangen, maar hoevaak meot een slang eten? Moet een jonkie vaker eten dat een volwassen exemplaar?

rockwitch

Re: Slang als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:08

Mijn jongste rattenslang eet 2x per week, de anderen eten 1x per week.
Maar die zitten ook nog maar op fuzzy's, dus vrij kleine prooien, straks als ze groter gaan eten krijgen ze wat minder vaak, ze hebben toch even nodig om de boel te verteren.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:11

En hoe weet je dan dat je langzaamaan grotere prooien kan geven? Zie je ook aan een slang wanneer die honger begint te krijgen?

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:15

Mijn slangen eten 1 keer per week, de grote én de kleine. Mijn grote eet een veeltepel die wilt geen grote, en mijn kleine slang eet voorlopig nog even muisjes, die mag eerst even wat spier gaan kweken en groter worden.

Je merkt het aan de groei van je slang. Tis ook wel logisch nadenken. In een slang met een nekkie van zo'n 2,5 cm in de breedte kan je geen rat geven.. :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:16

Ik heb wel eens foto's gezien van iemand die een anaconda had en daar een hele kamer voor had ingericht. :D

Die van mij eten eens per 10 dagen, gemiddeld. Maar volgens mij is het vaak dat hoe groter de slang is hoe minder vaak ze eten krijgen. Diezelfde anaconda at geloof ik maar 4 keer per jaar oid. Maar dan wel grote prooidieren. De stelregel die ik heb gelezen is dat je een slang niks moet voeren wat dikker is dan het dikste stuk slang, maar dat het ook niet vreselijk veel kleiner moet zijn dan dat. Die van mij worden actiever als ze honger krijgen. Maar ik ga ook af op uiterlijk, zolang ze netjes groeien, niet afvallen en ook niet te dik tonen zal 't wel goed zijn.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:16

Ze zitten nu in winterslaap dus eten alleen niet.. :+

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:33

DaniBanani schreef:
Oh, ik niet hoor. Zou dan wel een slotje op de ruiten doen zodat het kind niet in het terrarium kan, maar verder zie ik niet in waarom dat niet goed zou gaan.

Ik vind 1 mooi, maar ik hou ook van meer natuurlijke kleuren. :j
Mag ik vragen waarom je mannetje en vrouwtje wil? Slangen kunnen veel kleintjes krijgen en de verkoop is, zeker bij rattenslangen, niet zo heel gemakkelijk. Informeer je daar in ieder geval goed over voor je daar zomaar aan begint. :)

Inderdaad, over je kindje hoef je je geen zorgen te maken als je er gewoon een slotje op hebt. En mocht 'ie wel uitbreken, het is natuurlijk niet zo dat zo'n klein slangetje je kind meteen heeft opgegeten hahaha. (je kunt eerst haast niet geloven hoe klein ze zijn!)

De kleuren veranderen trouwens wel heel erg, dus waarschijnlijk zien ze er over een paar jaar weer heel anders uit haha. Inderdaad voor een gezonde slang gaan, maar als ze allemaal gezond zijn, dan zou ik gewoon voor het leukste kleurtje gaan hoor. ;)

Wij hebben vijftien jaar twee koppels gehad en er zijn nog nooit eieren bij gekomen. Je moet zelf geloof ik ook al aardig wat initiatief tonen wil je slange kweken, dus daar zou ik me niet al te druk om maken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:56

dynamiek schreef:
Weet je al hoe lang wij proberen jonge boas te verkopen? je raakt ze niet eens meer kwijt voor geld, ik heb liever dat ze bij een goed tehuisje terrecht komen waar ze goed verzorgd worden en dat iemand er blij mee is, dan geven wij ze liever gratis weg dan dat het de handel in gaat ;-)

Daarom waarschuw ik altijd al voor kweken, je moet er de tijd en ruimte voor hebben wil je dit gaan doen. En er bij stil staan dat je soms lang vast kan zitten aan die kleintjes. Zoals eerder gezegd, je wil een goed tehuis maar je geeft ze gratis weg aan iemand die je niet kent als eerste slang? Begrijp me niet verkeerd hoor, misschien heb je er niet bij stil gestaan :) Het is dat ik niets erbij mag halen totdat we zijn verhuist. Boa's zijn fantastisch, mooie formaat mooie kleuren en doorgaans vriendelijk. Heb nog een terrarium staan van 80 hoog 40 diep en breed.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:46

Word even lid op het slangenforum en lees je daar even goed in. Zolang je nog vragen hebt over de huishouding-voeren etc moet je er niet al één aanschaffen. Ook kan ik je aanraden om je terrarium alvast proef te laten draaien, zodat je weet dat de temperatuur en luchtvochtigheid constant zijn.

Butter is ook een hele mooie kleurvariant, zo leuk aan die gutjes dat ze er in zoveel kleuren zijn!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:00

Heb hier 2 rode rattenslangen herplaatsers, wildkleur mannen, Thaddeus 17 jaar en 11 jaar bij ons en Yaffa 8 jaar en 4 jaar bij ons. Geweldige diertjes, vriendelijk en mooi. <3 Thaddeus is heel tam en Yaffa wat schuwer, had ook op een laag tafeltje in een heel drukke huiskamer zonder schuil mogelijkheden gestaan. :(:)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:35

Inlezen voor kopen lijkt me altijd slim, net als terrarium ontsmetten voordat je er van alles in gooit. Met als de decoratie die je erin wilt doen, eerst ontsmetten dan erin.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 21:43

Terrarium en spullen zijn vandaag opgehaald! En ik heb net alles uitgesopt..
Dus die staat vast klaar straks!

Ik vind het echt jammer dat ik niet naar houten kan a.s. zondag!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:52

Ahh super gaaf, maak even een fotootje als alles af is!
Houten, houten? Wat is er te doen daar :D ?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 22:07

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:14

Jaa houten daar gaan wij ook heen zondag. Vorig jaar ook geweest.
Zo jammer trouwens, had een koper voor mijn rattenslangen, die zou vandaag bellen om een tijd af te spreken om ze morgen op te halen, maar ja die heb ik dus niet meer gehoord.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:19

Ahh, wilde vorige keer (paar weken geleden) al naar zeeland, maar dat ging niet door..
Even kijken of ik wat te doen heb :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:30

En anders ga je naar Ter in Hamm Duitsland, grootste reptielenbeurs van europa. Zeker de moeite waard.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 22:50

Wanneer is dat? Ik wil zeker een keer zoiets doen!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:55

Lijkt me ook heel gaaf, alleen jammer dat ik zo ver weg woon :\

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 10:30

Het begin is er!

De kast is uitgezaagd, terrarium op z'n plek en aan, en alles wat ik heb gehaald er vast in.
Ik moet wat meer grond halen, en nog een mooie grote klimtak . En uiteraard de slang!
Afbeelding

De slang gaat Jafar heten..

De inhoud:
Schuilrots met een boel imgangetjes e.d. links, grote waterbak rechts, Plantje (gras achtig spul, nep) en een schuilgrotje waar hij helemaal in weg kan!
Afbeelding

Die schuilgrot is echt super grappig, hij bestaat uit 2 delen..
http://www.livefoods.co.uk/images/ET_Reptile_Den_03.jpg
http://www.livefoods.co.uk/images/ET_Re ... ium_02.jpg

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:40

Is wel een kleine waterbak zeg, vind ik!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 10:47

klein? hij is echt huge! Hij is 3x zo groot als het standaard exo-terra Medium waterbakje.
En voorlopig voor het kleintje waarschijnlijk groot zat :j (diameter van het watergedeelte is 19cm)

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:07

Dan ligt het waarschijnlijk aan mij, hij lijkt zo klein.. Ik heb namelijk een bak van diamater 33cm, en die neemt bijna m'n halve terra in beslag, vandaar.. :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 11:07

hihi, ik heb ook idd nog een stap groter gezien, maar daar zullen ze echt nog in verzuipen nu :P