stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:08

piezze schreef:
Kikkers vind ik geen pokkebeesten en dieren zijn niet speciaal bedoeld voor menselijke consumptie. Wild is het eerlijkste vlees en daarna komen eigen dieren. Die hebben een fijn leven gehad, maar kan me wel voorstellen dat je het gaat zien als je vrienden en het daarna niet meer graag eet.

Wel, als je er niet van kunt slapen ;) En we jagen al eeuwen op dieren. Dus ja ik vind dieren wel bedoeld voor menselijke consumptie. Eet elke dag wel een stukje vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:10

NathalietjeB schreef:
tjah ik vind ook dat dieren gefokt worden om vervolgens op ons bord te belanden zo gaat t nou eenmaal..
misschien zou je dr eens mee moeten sleuren naar een slachthuis.
en daarna lekker stukkie vlees eten van t afkomstige dier...
van mijn pony had ik best een stukkie biefstuk of haas of wat dan ook willen hebben hoor...hij heeft een mooi leven gehad als rij/knuffel pony dus ja waarom niet eigenlijk??
als een paard of pony gewoon niet meer kan??

Onze jaarling is ook geslacht. Had geen controle meer over zijn achterhand. Dus met begeleiding naar het slachthuis gebracht. En heeft in de periode dat hij geleefd heeft, een prachtige tijd gehad

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:29

love_western schreef:
piezze schreef:
Kikkers vind ik geen pokkebeesten en dieren zijn niet speciaal bedoeld voor menselijke consumptie. Wild is het eerlijkste vlees en daarna komen eigen dieren. Die hebben een fijn leven gehad, maar kan me wel voorstellen dat je het gaat zien als je vrienden en het daarna niet meer graag eet.

Wel, als je er niet van kunt slapen ;) En we jagen al eeuwen op dieren. Dus ja ik vind dieren wel bedoeld voor menselijke consumptie. Eet elke dag wel een stukje vlees.

Ja we jagen inderdaad al eeuwen op dieren, maar tegenwoordig hoeft eigenlijk bijna niemand meer moeite te doen voor dat stukje vlees.
Zit nogal een verschil in dus.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:29

Ik lees nu al een hele tijd mee en ik vind het belachelijk dat mensen vlees eten.

Zinnetjes als 'we eten al eeuwen vlees' komen me de strot uit. Dat was inderdaad omdat er VROEGER niet veel anders te eten was |o Nu zijn er genoeg vervangers voor vlees. Daarbij komt dat het afschieten van dieren, vroeger (echt vroeger) in beperkte mate gebeurde, je schoot geen hele kuddes af, omdat je toen nog geen diepvries had waar je het in kon bewaren. Op die manier was de natuur veel beter in evenwicht.

Citaat:
"Men zegt vaak dat mensen altijd al dieren gegeten hebben, alsof dit een reden is om dit te blijven doen. Volgens deze logica zouden we ook niet moeten proberen voorkomen dat mensen andere mensen doden, aangezien dit ook gedaan wordt sinds mensenheugnis."

Isaac Bashevis Singer
(Nobelprijswinnaar literatuur 1978)
http://www.evavzw.be/

Naar mijn mening is vlees eten puur egoïsme, als mens wordt je er niet beter van, voor de dieren is het geen pretje en wat te denken van het milieu? Lees het hier:
Dieren
Milieu
Medemens
Gezondheid

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:13

sunshine schreef:
Ja we jagen inderdaad al eeuwen op dieren, maar tegenwoordig hoeft eigenlijk bijna niemand meer moeite te doen voor dat stukje vlees.
Zit nogal een verschil in dus.

Bijna, inderdaad, er zijn weinig bokkers die zoveel moeite doen voor hun stukje vlees als ik (hoewel ik niet jaag)...

Batlow

Re: stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:59

Dieren jagen ook op dieren, om zichzelf in leven te houden, geen vegetarische kostjes voor hun! Maar dat is ook meer omdat zij het cyclus op gang moeten houden. Als alle dieren planten zouden eten zou het niet opschieten daarbuiten :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:04

Pippaa schreef:
Ik lees nu al een hele tijd mee en ik vind het belachelijk dat mensen vlees eten.

Naar mijn mening is vlees eten puur egoïsme, als mens wordt je er niet beter van, voor de dieren is het geen pretje en wat te denken van het milieu?

Nou de dieren merken vrij weinig van het doodschieten hoor! De afgekeurde melkkoeien van mijn vriendin hebben een gouden leven gehad met meer luxe dan mijn paard zich kan wensen :P keurig transport, netjes geslacht en prima vlees. Het is anders doodzonde om de koeien te slachten en het vlees maar weg te gooien omdat het belachelijk is om vlees te eten. Voor een gezonde veestapel is selectie nu eenmaal wenselijk. Mijn vader had vroeger thuis elk jaar een varken (of 2), die een mooie tijd bij hun had en voor de winter werd geslacht zodat het hele gezin goed eten had voor langere tijd. Niets mis mee om met liefde je eigen eten groot te brengen! De slager kon zo ook weer geld verdienen voor zijn gezin en het varken? Die had er geen benul van.
En ik word wel beter van vlees eten, ik geniet ervan <3 en de leren schoenen zijn voor mij gewoon noodzaak. In al dat nep spul krijg ik veel te hete voeten. Niets zo goed als goed leer! :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-11-12 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:08

Dan ben ik maar egoïstisch. Ik ga echt geen vlees vervangers eten. Heb al moeite mee om mijn vitamines en ijzer etc op peil te houden.

En daarbij als er geen enkel dier meer word afgemaakt, omdat wij mensen geen vlees eten. Krijg je veelste veel dieren.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:09

vuurneon schreef:
Pippaa schreef:

Naar mijn mening is vlees eten puur egoïsme, als mens wordt je er niet beter van, voor de dieren is het geen pretje en wat te denken van het milieu?

Nou de dieren merken vrij weinig van het doodschieten hoor! De afgekeurde melkkoeien van mijn vriendin hebben een gouden leven gehad met meer luxe dan mijn paard zich kan wensen :P keurig transport, netjes geslacht en prima vlees. Het is anders doodzonde om de koeien te slachten en het vlees maar weg te gooien omdat het belachelijk is om vlees te eten. Voor een gezonde veestapel is selectie nu eenmaal wenselijk. Mijn vader had vroeger thuis elk jaar een varken (of 2), die een mooie tijd bij hun had en voor de winter werd geslacht zodat het hele gezin goed eten had voor langere tijd. Niets mis mee om met liefde je eigen eten groot te brengen! De slager kon zo ook weer geld verdienen voor zijn gezin en het varken? Die had er geen benul van.
En ik word wel beter van vlees eten, ik geniet ervan <3

Precies, daar ben ik het mee een.s

waarom is het egoïstisch? Dieren die dieren eten, denken toch ook niet om elkaar?

Ik schijn ineens egoïstisch te zijn :') ik voel me dat niet trouwens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:37

Pippaa schreef:

Zinnetjes als 'we eten al eeuwen vlees' komen me de strot uit. Dat was inderdaad omdat er VROEGER niet veel anders te eten was |o Nu zijn er genoeg vervangers voor vlees. Daarbij komt dat het afschieten van dieren, vroeger (echt vroeger) in beperkte mate gebeurde, je schoot geen hele kuddes af, omdat je toen nog geen diepvries had waar je het in kon bewaren. Op die manier was de natuur veel beter in evenwicht.

De natuur in evenwicht gaat niet meer lukken denk :')
Maar de beperkte mate waarvan je spreekt/schrijft, ging ook over mensen die er toen ook nog in beperkte mate waren.
Ookal zijn er nu genoeg vervangers voor vlees,een mens is wel een omnivoor. Als we het dan toch over de "natuur" hebben, is dat wel een belangrijk aspect.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:40

Wel vlees eten maar niet onder ogen willen zien hoe dat vlees gemaakt wordt, vind ik nogal hypocriet. Heb zelf niets tegen vlees eten op zich maar vind wel dat mensen het bewuster moeten doen. Iedere dag vlees eten is onnodig, onwenselijk voor het millieu en ongezond en er zou wel wat meer op het dierenwelzijn mogen worden gelet i.p.v. op de prijs. Verbaas me er ook altijd over als mensen alleen anoniem vlees willen, de eigen haantjes die wij wel opgeten hebben waren het beste kippenvlees wat ik ooit geproefd heb.

Ik ben dit jaar bewust minder vlees gaan eten, vooral om millieu redenen, was van plan 1 of 2 keer per week wat bij de plaatselijke slager te halen maar mijn smaak veranderde waardoor ik vlees niet meer lekker vind en ik kan er ook niet zo goed meer tegen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:55

CrazyCat schreef:
Tsja als je wel vlees eet, maar er mag niet over slacht gepraat worden dan is die persoon dus gewoon hypocriet. Net als heel veel andere mensen die denken dat een biefstuk in een verpakking met streepjescode geboren wordt.

Zo denk ik er dus ook over, of men soms denkt dat hun biefstukje aan een boom groeit?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:18

Ik heb niet alles gelezen hier.

Ben het deels eens, het is gewoon een cirkel die bij de natuur hoort, roofdier eet prooidier.
Alleen wat mensen fout doen...
Een leeuw dood een zebra en eet deze op. Een mens dood twintig koeien om er maar 10 op te eten.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:05

En als je bedenkt hoeveel vlees of vleesproducten, of vis, er weggegooid wordt in supermarkten... -O- Dat vind ik wel triest

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:23

Mir_U schreef:
En als je bedenkt hoeveel vlees of vleesproducten, of vis, er weggegooid wordt in supermarkten... -O- Dat vind ik wel triest

Ik kan het weten, ik werk er en eind van de dag producten muteren. Als ik dan vlees muteer heb ik het idee dat dat dier voor niks geleefd heeft omdat dat wordt weg gegooid. Maar dan bedenk ik dat het vlees van dat dier vast wel van meerdere plekken is gepakt dus dat dat kleine stukje vlees van die grote koe dan minder erg is, omdat er dan misschien een ander stukje vlees van de koe wel is verkocht. Is het toch niet voor niks geweest :D
Ja ik denk altijd erg ver door :o

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:25

Ladybird schreef:
Roane, haha ja klopt!
en een leeuw eet ook een hert. dat is ook niet zielig. dat is de natuur.

Wilawander, ja kijk, eigen dieren dat vind ik dan nog net een ander verhaal, daar hecht je een emotionele waarde aan zeg maar, ik zou ook moeite ermee hebben als de kip van KJ zondag middag in de kippensoep drijft. gewoon omdat ik dat beestje dus ook gekend heb. Als hij het echter niet zegt, en ik weet niets, had ik gedacht, oeh lekkere kip!! Dat is dus echter alleen emotioneel, gewoon omdat je dat beestje gekend hebt

Toen ik dit las, moest ik aan een geweldige documentaire denken, volgens mij was dat op Animal Planet.
De leeuw verzorgde het jonge hertje omdat die net zijn cup had verloren.

Helaas volgens mij na 3 jaar aan verzorging, werd het hertje als nog door de groep gedood.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:27

Ja, ook op tv, weet niet meer welke zender, zag je dat een slang en muis 'dikke vrienden' waren. De slang wilde de muis niet op eten en er waren ook foto's dat ze samen aan het slapen waren. Bizar soms gewoon....

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 03:18

Al het leven op aarde is in principe om op te eten, wij mensen dus ook :o
Alleen als er een keer een mens wordt opgegeten vinden we dat opeens erg. Wij zijn ook maar zoogdieren.
Dus ja, dieren zijn er om op te eten, net als planten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:20

ik vind niet dat dieren geboren worden om geslacht te worden

ik ben bijvoorbeeld heel erg tegen dieren in kooitjes snel vetmesten zodat wij ze kunnen opeten

maar ik ben niet tegen vlees eten en slachten
ik slacht mijn eigen kippen en hanen ook en ook af en toe een kalkoen
deze dieren hebben een prima leven gehad maar teveel hanen werkt echt niet dus dat moet er ingegrepen worden
de jonge kalkoen had waarschijnlijke tegen een hok opgevlogen en haar nek gebroken
toen ik er bij kwam lag ze al op apegapen dus gauw de nek omgedraaid en s'avonds hadden we kalkoen fillee en de dag daarna kalkoensoep

ik vind dat wij als paarden bezitters het fatsoen zouden moeten hebben om ook paardenvlees te eten
schandalig dat onze geliefde dieren op transport naar bv Italie gaan omdat wij zo hypocriet zijn dat we ze alleen in de vorm van worst willen eten
en ik vind het helemaal een teken van overdaad en luxe van onze maatschappij dat we paarden naar destructie brengen en zo vlees laten vernietigen wat prima als goede biefstuk op ons bord kan liggen

en aan de mensen die tegen vlees en dierproducten zijn:
bedenk dat de grootste vervuilers onder de fabrieken, de fabrieken zijn waar plastic materialen gemaakt worden
je weet wel, producten om de natuurlijke producten zoals leer en wol te vervangen
je schaadt de natuur in zijn geheel enorm door voor niet dierlijke producten te kiezen
kies liever dierlijke producten van dieren die een goed leven hebben gehad, daar help het dier en de hele wereld mee!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:23

Het idee kan gek zijn, maar ja, veel dieren zijn er om gegeten te worden. Of dit nou door de mens is of door een ander roofdier, maakt niet uit. Het is eten of gegeten worden op deze wereld :+ En ik vind het hypocriet als je niet wil weten wat op je bord ligt :Y)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:12

kensha schreef:
Ladybird schreef:
Roane, haha ja klopt!
en een leeuw eet ook een hert. dat is ook niet zielig. dat is de natuur.

Wilawander, ja kijk, eigen dieren dat vind ik dan nog net een ander verhaal, daar hecht je een emotionele waarde aan zeg maar, ik zou ook moeite ermee hebben als de kip van KJ zondag middag in de kippensoep drijft. gewoon omdat ik dat beestje dus ook gekend heb. Als hij het echter niet zegt, en ik weet niets, had ik gedacht, oeh lekkere kip!! Dat is dus echter alleen emotioneel, gewoon omdat je dat beestje gekend hebt

Toen ik dit las, moest ik aan een geweldige documentaire denken, volgens mij was dat op Animal Planet.
De leeuw verzorgde het jonge hertje omdat die net zijn cup had verloren.

Helaas volgens mij na 3 jaar aan verzorging, werd het hertje als nog door de groep gedood.

Ow, ik geloof ook direct dat er ook bijzondere dingen in de natuur gebeuren. zulke verhalen hoor je meer!

Batlow schreef:
Mir_U schreef:

Ik kan het weten, ik werk er en eind van de dag producten muteren. Als ik dan vlees muteer heb ik het idee dat dat dier voor niks geleefd heeft omdat dat wordt weg gegooid. Maar dan bedenk ik dat het vlees van dat dier vast wel van meerdere plekken is gepakt dus dat dat kleine stukje vlees van die grote koe dan minder erg is, omdat er dan misschien een ander stukje vlees van de koe wel is verkocht. Is het toch niet voor niks geweest :D
Ja ik denk altijd erg ver door :o

Ja, klopt dat vind ik ook erg. Je moet niet dieren slachten die vervolgens gewoon weg gooien. Aan de andere kant, die koe werd als hij dood was gegaan ook gewoon weg gegooid, het enige verschil is nu dat hij bewust gedood is. tja, vind het een beetje dubbel geloof ik :=

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:49

Ik denk ook dat dieren niet alleen geslacht worden voor menselijke consumptie.
Van de huid wordt leer gemaakt,(zadels,orthopedische schoenen enz.,) en veel andere bestanddelen worden verwerkt en medicijnen van gemaakt. (o.a. homeopatisch)

Ik weet uit ervaring dat hartkleppen van varkens worden gebruikt bij vervanging van menselijke hartkleppen
Vroeger werd het vlees gepekeld of ingelegd in zuur, denk aan de lange reizen per schip.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:55

love_western schreef:
Dan ben ik maar egoïstisch. Ik ga echt geen vlees vervangers eten. Heb al moeite mee om mijn vitamines en ijzer etc op peil te houden.

En daarbij als er geen enkel dier meer word afgemaakt, omdat wij mensen geen vlees eten. Krijg je veelste veel dieren.

haha, als wij mensen zo doorgaan met vlees eten, krijgen we veelste veel mensen, alsof dat goed is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:23

piezze schreef:
love_western schreef:

haha, als wij mensen zo doorgaan met vlees eten, krijgen we veelste veel mensen, alsof dat goed is.

Gewoon mensen gaan eten, is dat probleem óók opgelost...

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:56

Ik ben het ook met de stelling eens ook met paarden als je nu al ziet hoeveel paarden er zijn en als die geen een van alle geslacht mogen worden dat komen er toch steeds meer en meer.
Nu zou ik zelf niet mijn paard naar de slacht brengen maar dat is een keuze voor iedereen apart.
Ik zelf lust bijna geen vlees ik lust alleen kip en een paar koeienvlees maar ook bijna niks maar als een andere het lekker vindt moet je het lekker eten.